even voorstellen

afspaken voor bijeenkomsten...
Locked
wybe
Posts: 9
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:00 pm
Location: Nederland

even voorstellen

Post by wybe »

Hallo Matra liefhebbers,
Sinds een paar maanden heb ik Matramania "ontdekt" en surf sindsdien regelmatig op de sites van jullie club. Toen ik over de rondrit op 13 mei 2006 las heb ik via e-mail contact gezocht met Benny (en daarna met Godfried, maar daarover later meer). En, hoewel ik niet (meer) in het bezit ben van een Matra, mag ik die dag met jullie meemaken. Laat ik mij daarom eerst eens ook aan anderen voorstellen en aangeven waarom ik zo graag de 13e mei wil meemaken. Wel nu:
Mijn naam is Wybe Schregardus, ik woon in Epe in (midden) Nederland (Veluwe) en ik ben 55 jaar en eigenlijk altijd al ge?nteresseerd geweest in sportwagens. Zo kan ik mij bijvoorbeeld herinneren dat een bestuurder van een Jaguar E-type mij, als jongen van een jaar of 12, de weg vroeg en ik deze auto vervolgens met ontzettend veel bewondering nastaarde toen hij weer wegreed. Nu ben ik niet zo zeer in ??n bepaald merk/type ge?nteresseerd, want ik vind dat er op dit punt bijzonder veel te genieten is in de wereld. In 1980 kocht ik mijn eerste sportauto, een (nieuwe) Simca Matra Bagheera Jubilee, groen van kleur, kenteken FR-01-LX. Ik was beretrots zo'n geweldige auto te bezitten. Wat echter opviel was dat ik bijna elke week aan een politiecontrole werd onderworpen. Kennelijk trok de auto zoveel aandacht van de agenten dat ze hem van dichtbij wilden zien, want er was natuurlijk (behalve misschien een te hoge snelheid) nooit iets mis mee. Hoewel ik erg blij was met mijn Bagheera bleek dat deze niet onder een gelukkig gesternte geboren was. Na 3 maanden knalde ik, rijdend op een voorrangsweg, in de zijkant van een Toyota die pardoes de weg opreed. Dikke schade! En tijdens een vakantie in Frankrijk knalde er een Fransoos achter op de Bagheera toen ik in een file bijna stilstond. Toen was de wagen dus nog maar 8 maanden oud. Dus werd hij opnieuw gerepareerd bij een carrosseriebedrijf. Tot mijn grote schrik bleek toen dat het chassis al rood was van de roest. Ik schrok me rot! En aangezien ik een vreselijke hekel heb aan roest heb ik de auto niet lang daarna ingeruild voor Japanner, een Datsun 280 ZX two-seater (alsof dat geen roestduivels waren). In deze auto kwam kennelijk die Jaguar bij mij boven (een echte was voor mij niet te betalen). Inmiddels heb ik verschillende andere sportauto's gehad (Triumph TR-6, Porsche 3.2 Carrera, BMW Z3 2.8) en ben ik begonnen om een fotogalerij te maken van de sportauto's die ooit in mijn bezit zijn geweest. Natuurlijk op zoek geweest naar "mijn" Bagheera uit de jaren 80, maar deze kan ik helaas niet meer vinden; misschien wel tot "roest"stof teruggekeerd in de aarde. Nu zag ik op Matramania dat Godfried in het bezit is van een oogstrelende groene Matra Bagheera S, type II en dat deze, behoudens het kenteken en de "S" aanduiding, identiek is aan mijn Bagheera van destijds. Dus een fantastische mogelijkheid om mijn fotogalerij aan te vullen. Inmiddels heeft hij mij gegund om zijn trotse bezit ruimhartig op de gevoelige plaat vast te leggen. Door deze activiteiten overigens merk ik dat mijn belangstelling voor de Bagheera weer behoorlijk begint terug te keren en zelfs de gedachte om er t.z.t. nog weer eens een aan te schaffen. Maar voor het zover zou kunnen komen gaat er nog wel wat water door de Rijn, want als ik de foto's zie van de restauratieobjecten en de roest en daarbij dat ik niet echt technisch ben! Nou ja we zien wel. Ik hoop op 13 mei een hoop Matra's te zien en met velen kennis te kunnen maken. Nu besef ik dat ik mij die dag met een vreemde auto (afhankelijk van het weer een Porsche 993 of een Honda S 2000) wel in het hol van de leeuw bevind, maar dat waag ik er dan maar op! Hoewel deze auto's natuurlijk niet in de rij Matra's passen is het hopelijk niet erg dat ze een beetje in de buurt zijn zonder meteen verguisd te worden.
Overigens mijn vrouw komt ook mee (kennelijk ook een thema bij de forumbezoekers).
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Weze welkom.
Na al je uitleg kunnen we toch geen bezwaren hebben, toch?

Niet wanhopen ze zijn erg zeldzaam maar niet onvindbaar, wagens waar haast geen werk aan is.
Mijzelf is dit geluk te beurt gevallen.
Een Murena - haast niets van werk aan, een M530LX die reeds op orde is gesteld niet 100% origineel maar alleen opsmukwerk aan.

Een Bagheera........, mischien iets moeilijker maar een M530 was ook zeldzaam.

Tot met de rondrit.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hoi Wybe,

Allereerst heet ik jou van harte welkom in onze club!
Het is leuk te vernemen dat het Matra-virus jou blijkbaar nog niet helemaal losgelaten heeft! Laat het gerust de vrije loop, zou ik zeggen!
Godfried's groene type 2 heeft inderdaad alles om even stil te worden.
Geniet er met volle teugen van en laat dit hopelijk ook voor jou terug de vonk doen overslaan om op zoek te gaan naar een geschikte en nog te restaureren Bagheera!
Zo is het ieder van ons immers vergaan! Ikzelf ben sedert mijn zesde (!) in de ban van een type 1 en eindelijk kocht ik er ??n nu ik 37 geworden ben...



Ik ben deze momenteel volledig aan het restaureren. Restauratie is ESSENTIEEL bij iedere Bagheera, het bouwjaar maakt niet uit.
Ze zijn er nog, Bagheera's die te restaureren zijn.
Gewoon doen! Zeker als je ooit al het plezier hebt mogen beleven om met de Bagheera te kunnen rijden!
Tijd voor jou dus om de Bagheera-sensatie opnieuw te kunnen beleven!
Nu ze uit het straatbeeld verdwenen zijn zal de aandacht er zeker niet minder op geworden zijn!
Succes!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

hey Wybe,

het Matra virus is erger dan de vogelgriep,ik kan er van meespreken.
In 1998 nam mijn baas in de garage een murena 2200 over van een klant ,en na er jaren zijn voorbij -te -lopen,had hij mij in 2004 toch niet te pakken zeker !! (de matra h? niet den baas...)Ik ben er in November aan gestart, en wou alleen de achterremmen losmaken ( je kent dat wel) en het resultaat zie je op dit forum bij project Murena, ik ben er na 15 maanden hard werken mee naar de meeting gekomen,en vind dat het resultaat ok is (voor een amateur)en weet je ,t'is een landgenoot van jou die mij met raad en daad al die tijd bijstond !!!Dus als ik je een raad mag geven,er zijn er nog en als je er een wil(en kan) redden,wel wat houd je tegen !!!!Ik heb Nu een MG B en een Matra Murena beiden in perfekte staat,en kan naargelang mijn stemming en het weer kiezen waar ik mee ga touren ,ze hebben allebij hub eigen karakter( ja zelfs na amper 250km in de Matra weet ik dat al),en weet je wat...Demensen kijken als je voorbijkomt want een matra dat zie je niet meer elke dag!!!

So let the games begin!!! :P

frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Wybe,
Ik zie dat je al contact hebt gemaakt met enkele leden.Je hebt er wel veel voor over, midden Nederland van hoeveel km spreken we dan?Jij bent niet het type dat zich aan ??n merk of model zal binden.Misschien heb je gelijk maar als de passie diep zit kun je geen afstand nemen.Dat is wat ons bij Matra doet blijven.Je hebt het misschien al gezien? Ik heb terug mijn lamellen op de achterruit gezet. Indien je liever foto's maakt zonder, laat me dan iets weten.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
wybe
Posts: 9
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:00 pm
Location: Nederland

even voorstellen

Post by wybe »

Hoi Godfried,
Het liefst wil ik fotograferen zonder lamellen.
Ik ken de lamellen wel; ze waren in de jaren eind 70 "in". Ik had, voordat ik de Bagheera kocht, een Opel Manta II. Voor de achterruit had ik ook lamellen bevestigd. Dat stond best mooi! De Matra wilde echter ik zoveel mogelijk "puur vanaf fabriek" houden.
Zonder lamellen zal jouw Bagheera, mits goed gefotografeerd, identiek zijn aan mijn Bagheera van destijds. Dianne (mijn vrouw) is erg goed in fotograferen. Dat laat ik dus ook graag aan haar over (voor het beste resultaat).
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Wybe,
Ik zal de lamellen verwijderen tegen 13 mei.Dan kun je de foto's maken hoe je ze het liefste hebt.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wybe leuk die nostalgie.
Maar ga voor the real thing en schaf je terug een Bagheera aan.
Ik zie je graag op de meeting van 13 mei, tot dan.
Locked