17 oktober feestelijke opening Carjoy

afspaken voor bijeenkomsten...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat die dan gekke dingen doet kan ik me voorstellen.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag verder alles in elkaar gestoken. De oliedrukmeter werkt opnieuw. De motor zelf draait als een naaimachientje maar er is nog altijd die druk in het karter. Daarbij is ook een vervelende tik te horen net als in de vorige motor. Daarom vrees ik dat ik met hetzelfde probleem zit, en dat is de dichtheid van de pakking tussen cilinder 2 en 3. Vandaag iets gemaakt om druk op de cilinders te steken maar morgen pas kan ik het gebruiken. Dus morgen mijn eerste werk is druk op de cilinders steken en kijken waar er elders eventueel lucht uitkomt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wij gebruiken hier een soort van stethoscoop.
Daar zit een metalen pen aan die je op de motor kunt houden.
Daar kun je heel goed een tik mee opsporen.
Het is bvb heel mooi om te horen welke krukaslager het meest lawaai maakt.
Weet niet of je aan zo'n dingetje kunt komen.
Er zou ook nog een scheurtje in de kop kunnen zitten.
Is de motor te heet geweest?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij het openen van de motor was er absoluut niets te zien. Aan de aftapplug van de olie was geen enkel braampje te bespeuren. De cilinders waren mooi en hadden nergens een verdachte plek of groef. Er zitten nieuwe schelpen op. Dus het zou mij verwonderen dat er van daar speling zou komen. De cilinderkop is geschaafd geweest. Ik mag er vanuit gaan dat ze een scheur wel zouden zien. Wat mij wel verwondert is dat het zich voordoet bij twee van mijn motoren. En wat hebben ze gemeen? Ze hebben dezelfde pakkingsset. Misschien is het een minderwaardige koppakking. Maar ik zal morgen eens luisteren met een lange schroevendraaier. Dat heeft het zelfde effect als een stethoscoop
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk niet dat het aan de koppakking ligt!!
Misschien is deze tik normaal bij deze motor, dat je de kleppen iets hoort tikken is toch normaal.
succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Heb vanmorgen een test gedaan. Wanneer ik druk stak op cilinder 3 kreeg ik direct druk in het karten en ook in cilinder 2. Heb dan maar direct de cilinderkop afgenomen. Wat zie ik? De pakking zit goed aangebakken aan het cilinderblok maar er was zo goed als niets op de cilinderkop. Ik ben zogoed als zeker dat het verlies tussen de pakking en de kop zat. Nu zit ik met twee vragen. Heb ik de pakking ondersteboven gemonteerd? Ze staat nergens boven of onder gemarkeerd. Er is wel aan één zijde een soort rode silicone lijnenspel. Moet die silicone kant blok of kop. Ik had de pakking met de silicone kant kop geplaatst. Ik heb wel nog een pakking liggen van Erling maar de vorige keer had ik waterverlies met deze pakking tussen de pakking. Met een andere pakking had ik dat niet maar dan wel drukverlies tussen twee cilinders. Hoe een mens lijden kan.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny is de kop wel recht? Want als je de pakking nu omdraait dan kan er misschien een lekkage probleem zijn in het olie en water gebeuren, maar zeker niet op de cilinder. Deze metalen ringen druk je toch wel een heel deel samen.
Kan je een verschil van dikte meten aan die metalenring van de gebruikte dichting?Als datzo is kan je er vanop aan dat de pasvlakken van ofwel de kop of het motorblok niet rechtzijn.

Mvg,

Matra 530LX
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat zal ik proberen te controleren want de pakking zat al goed vast aan het blok. De cilinderkop is geschaafd geweest, het blok niet. Ik hoor zelden dat het blok ook geschaafd is. Vandaar dat ik het niet gedaan heb. Vandaag heb ik een andere dichting geplaatst. Weer stond er niets op wat boven en wat onder is. Nu heb ik die dus anders gelegd. De motor draait mooi maar die tik zit er nog in. Er komt geen wolkje rook uit de uitlaat en de motor draait voorlopig als een naaimachientje. Ik zal het maar zo laten en ik zie wel wat er komt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de laatste meeting vertelde Cor dat hij ook wel is een krom blok gehad heeft.
Komt zeldzaam voor, maar je weet het nooit helemaal zeker.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Benny, zo is het nu bij PSA blokken dus zal dat bij de Talbot ook wel zijn.
Image
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny,

Als een gevlakte kop op het motorblok legt zonder dichting en natuurlijk een zuiver gemaakt motorblok en met een voelermaat van 0.05mm kan je nergens er tussen, dan kan je er van op aan dat het blok in orde is.
Je kan ook je motorblok in wrijven met een dun laagje Pruisischblauw en daarna je kop er zachtjes op plaatsen en enkele mm over en weer schuiven( de centreerbussen moet je dan wel even verwijderen) je zal dan een aftekening krijgen op het raakvlak van je kop en het zal snel merken of er iets mis is.
Ik doe dit altijd bij oude motoren waar je niet de geschiedenis van kent, als het blok bloed heet is gereden dan kan dat als gevolg daarvan een krom motorblok hebben.
Wat ook zeer belangrijk is, dat zowel kop als blok controleert op haarscheuren. In de handel kan je daarvoor een speciaal setje kopen waar je op een zeer eenvoudige manier kan testen of er scheuren aanwezig zijn. Het spuitbusje met penetrant=rodevloeistof dringt inde scheur en na enkele minuten kuis je alles af en neem je het andere spuitbusje met ontwikkelaar=wittekleur spuit hier mee de te controleren vlakken in en wacht weer even, als er haarscheuren zijn worden deze zichtbaar en komt de penetratieloeistof terug te voorschijn in de wittekleur.Merknaam "Spotcheck"
Zeer makkelijk en voorkomt nare gevolgen en extra kosten en werk.

Mvg,

Matra 530 Lx
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Jean, dat weten we ook al weer. Zal ik zeker toepassen op het volgende blok. Maar voor de volgende motor zal ik zeker het blok en de cilinderkop laten vlakken.
Post Reply