Page 4 of 7

Posted: Thu Feb 03, 2011 6:48 pm
by Urbain
Heeft iemand al eens zo'n EEZI-BLEED toestel gebruikt? Zou daar een dop bij zitten die past op het Murena reservoir? Als je een dop hebt kun je het ook zelf namaken.

Posted: Thu Feb 03, 2011 7:55 pm
by oetker
Is eigenlijk dezelfde methode als de Eezibleed, maar dit is een creative oplossing.
Iets meer werk, maar je hoeft het ook niet dagelijks te doen.
Goed bedacht Urbain.

Edit..
Ik heb Peter zo'n ding gegeven, en daar zit een passende dop bij voor de Murena.
Er zitten 5 doppen bij, maar geregeld komen we auto's tegen waar het niet past.
Er is ook een universele dop voor die op alle past, maar die zat niet in de set.

Posted: Thu Feb 03, 2011 9:16 pm
by jo
Geweldig creatief werk daar. :D

Posted: Tue Apr 05, 2011 8:29 pm
by Urbain
De oude Murena remmen ondertussen opgekuist en gereviseerd. Als je ze zo ziet liggen zou je niet zeggen dat die 28 jaar onder een Murena gezeten hebben.
Ze worden nu in een plastic zak verpakt en naar het magazijn voor een volgende gelegenheid.
Jean en Alain, nog eens bedankt voor de handremasjes.

Posted: Tue Apr 05, 2011 8:46 pm
by oetker
Die kunnen weer een aantal jaren vooruit.
Zien er bijna net zo mooi uit als die van mij :wink:

Posted: Tue Apr 05, 2011 9:33 pm
by zeuneke
Urbain,
voordat je ze in de plastic zak stopt , even een laagje van dat speciaal remmen vet van ATE aanbrengen op heel het zootje met een doekje en je hebt geen kans dat ze "uitslaan" na lange tijd te liggen en dit vet kan helemaal geen kwaad!

Frank

Posted: Tue Apr 05, 2011 9:36 pm
by oetker
Nog een tip,
Gelijk de zuigers in de juiste positie draaien.
Als ze een jaar liggen krijg je ze bijna niet meer gedraaid.

Posted: Wed Apr 06, 2011 10:13 am
by Urbain
Frank en Herman,

Bedankt voor de tips.
Ik had ze al ingevet en de cylinders had ik ook direct in de goede stand gezet, eigenlijk zonder te weten waarom...

Posted: Sat Dec 03, 2011 2:23 pm
by Urbain
Na het afwerken van een schier eindeloze reeks huishoudelijke klusjes, (kwestie van moeder overste goed gezind te houden) ben ik eindelijk terug aan de Murena begonnen.
Ditmaal is de achterzijde aan de beurt, de bumper kaal schuren en terug lakken, maar vooral de olielekken aan de motor wegwerken. Zichtbaar verlies heb ik tussen het motorblok en het karter, maar ook aan distributiezijde is het een smeerboel. Aan de versnellingsbak heb ik een lek ter hoogte van de 5de versnelling.
Dus nu maar eens al de moed bijeen geraapt en de motor uitgebouwd. Omdat ik geen motortakel heb, heb ik het maar geprobeerd met een paar draadstangen. Al bij al is dat vlot verlopen, alleen het duurt wel even voor de motor beneden is, maar anderzijds kun je tot op de mm precies werken. Ook een voordeel is dat de achterruit kan blijven zitten.
Nu eerst maar beginnen met het vuile werk, al de olie en smurrie aan de buitenzijde verwijderen zodat ik later met min of meer propere handen al de dichtingen kan vervangen. Zie enkele foto's van de constructie....

Posted: Sat Dec 03, 2011 4:01 pm
by Muddy Bandit
Een mooie oplossing zo, nog handiger als een motortakel.
Je kunt zo de motor laten zakken zonder verdere hulp, en je houdt gelijk ook het overzicht op wat je doet.

Posted: Sat Dec 03, 2011 6:18 pm
by jo
Prima idee.
Ik ga bij de Avantime de motor laten zakken op de rolkrik, ben dan ook ooit begonnen met knutselen aan een kever.....

Posted: Sat Dec 03, 2011 6:29 pm
by GODFRIED
Waar een wil is een weg. Zo zie je maar zonder takel gaat het ook.
Maak veel foto's van je werkzaamheden en post er regelmatig zodat we kunnen meegenieten.
Veel succes. :wink:

Posted: Mon Dec 05, 2011 8:02 pm
by Urbain
Aan een Matra werken zonder dat er lijken uit de kast vallen is blijkbaar niet mogelijk... Ik vrees dat ik de oorzaak van de olielek aan de versnellingsbak gevonden heb. Na het verwijderen van het meeste aangekoekt vuil blijkt er een barst in het versnellingbakdeksel te zitten... Ik zal het eens demonteren en als de barst tot binnen doorloopt moet ik op zoek naar een ander deksel.

Ook een creatieve reparatie van een lek aan de koppakking ontdekt.
Ik zal dus best ook maar een andere koppakking steken zeker. Is 48€ een normale prijs voor het laten vlakken van een cylinderkop?

Zie foto's...

Posted: Mon Dec 05, 2011 10:49 pm
by jo
Normale prijs, betaal bij Govaerts in Wommelgem 50 dacht ik.

Posted: Tue Dec 06, 2011 12:03 am
by oetker
We betalen hier garageprijsje €35.-
Kan niet zien waar die scheur in de bak zit.
Deksel 5e versnelling???

Posted: Tue Dec 06, 2011 10:23 am
by GODFRIED
Vreemd dit heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk een flinke slag gehad!Of ouderdom??

Posted: Tue Dec 06, 2011 3:05 pm
by uberprutser
Mogelijk te veel spanning op de bouten door vastzetten met een lucht ratel.

Het lijkt er op dat ze de oude pakking hebben ingesmeerd met e.o.a. vloeibaar goedje. Is de kop lek/krom? Als hij niet krom is dan zou ik hem niet vlakken want dan heb je een kans op detonatie door de hogere compressie. Als je vlakt heb je een dikkere koppakking nodig. Weet je historie van de kop? m.a.w. misschien is die al eerder gevlakt.

Posted: Tue Dec 06, 2011 7:39 pm
by Muddy Bandit
Is die pakkingsmurrie er niet gewoon tegenaan geduwd in een poging om het ergste lekken tegen te gaan?... als ik de foto zo bekijk lijkt het mij niet dat het al gebruikt is tijdens de montage van de kop.

Dat soort barsten in een aluminium huis ken ik eigenlijk alleen nog maar van de tussenbak van een Suzuki SJ/Samurai.
Bij die suzuki's is materiaalspanning door snel temperatuurverschil de oorzaak, de olie in de tussenbak wordt daar vrij heet en een onderdompeling in een water- of baggersloot koelt de boel dan weer net te snel af.
Begint met kleine barstjes, maar ze blijven groeien totdat ze beginnen te lekken :evil: . (of de tussenbak uit elkaar ploft bij stevige belasting :o )

Posted: Tue Dec 06, 2011 8:50 pm
by Urbain
Ondertussen heb ik het deksel losgemaakt en zoals te verwachten viel zit de barst tot binnen. Ik vermoed dat het veroorzaakt is door het opkrikken van de wagen aan de versnellingsbak. Er zijn littekens te zien op de bak die mogelijk afkomstig zijn van een krik. Doordat er zoveel smurrie ophing heb ik dat vroeger nooit opgemerkt. Helaas zal ik de echte oorzaak niet meer kunnen achterhalen, maar ben ik vanaf nu op zoek naar een vervangexemplaar.

De metaalpasta aan de kop lijkt mij er achteraf opgesmeerd, ik denk niet dat het tussen de pakking zit.

Posted: Tue Dec 06, 2011 9:04 pm
by oetker
Ik heb nog wel een deksel van een 2.2 bak.
Die past waarschijnlijk ook wel, maar zou ook iets hoger kunnen zijn.
Image
Image

Posted: Wed Dec 07, 2011 6:12 am
by GODFRIED
Ja, ik zou deze desel ook vervangen. Deze van een bagheera past niet zo te zien. :(

Posted: Wed Dec 07, 2011 2:21 pm
by jurgen M
Versnellingsbak van een Murena kan perfect gelast worden. Heb ik ooit laten doen.

Posted: Wed Dec 07, 2011 2:38 pm
by Urbain
Herman,

Alhoewel het nummer verschillend is, lijkt het op het eerste zicht hetzelfde. Ook de bevestiging met één imbus bout is identiek. Vanaf het pasvlak tot de top meet ik 8cm.
Het ziet eruit dat ik een Citroen bak heb (kruisje aan de 5de versnelling) en ook het Citroen logo staat op het differentieelhuis.
Op de onderzijde kan ik nog de restanten van een typenr vinden, dat zou eindigen op ..65, maar uit mijn documentatie word ik daar niet wijzer van.

Als uw deksel zou passen, en als je het kan missen zou dat reuze zijn.

Lassen hou ik echt als laatste oplossing omdat de barst schuin door het stuk loopt en de zijkant ook lichtjes ingedeukt is. Langs binnen is er ook niet veel ruimte op overschot.

Posted: Wed Dec 07, 2011 4:45 pm
by oetker
Alle bakken zijn CX.
Het verschil is het differentieel en de bell housing. (pasvlak motor).

er zijn 2 types deksel.
Het verschil is de hoogte.
U zeg hoogte pasvlak tot top ongeveer 8 cm en dat heb ike even nagemeten en dat past.
Ik zal hem vanavond even demonteren en nog een paar foto's maken voor zekerheid, maar ben eigenlijk al vrij zeker dat het gaat.

Posted: Wed Dec 07, 2011 7:45 pm
by oetker
De beelden.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Voor zover ik kan bekijken gaat dit gewoon passen als de hoogte 8 cm is.
Ik weet alleen nog niet of ik dit via gratis post kan doen ivm grootte.
Verder hoef ik er niets voor te hebben.
Ik heb nog een bak reserve.
Nieuwjaarsreceptie zal wat lang duren denk ik?

mvgr Herman

Posted: Wed Dec 07, 2011 9:46 pm
by Urbain
Herman,

Dat moet perfect passen. Je maakt mijn dag goed...
Laat maar weten wat uw kosten zijn dan stort ik het wel op uw rekening.
Als je voor het deksel niets moet, breng ik je wel wat belgische bieren mee op de nieuwjaarsreceptie... (als je een voorkeur zou hebben geef je maar een hint...)

Heel erg bedankt.

Posted: Wed Dec 07, 2011 9:53 pm
by oetker
Ja dat is Ok Urbain.
Stuur in een PM of mail even je huidige adres en dan komt die bij je.
Een Leffe blond of witbiertje is altijd goed.
Ik hoor het wel.

mvgr Herman

Posted: Thu Dec 15, 2011 8:02 pm
by Urbain
Ik heb vroeger onder dit topic al eens gerapporteerd dat de oliepeilstok schuursporen vertoonde, waarschijnlijk afkomstig van de krukas.
Nu dat ik de motor open liggen heb om de dichtingen te vervangen is het een ideale gelegenheid om dit probleem eens in detail te bekijken.

De oliepeilstok in een 1600 kan inderdaad de krukas raken. De hoofdoorzaak is een verouderde rubber stop zodat de oliepeilstok wat bewegingsruimte krijgt. De aansluitdraden kunnen de peilstok lichtjes doen kantelen, zeker als de motor wat beweegt. Een nieuwe stok zit stevig vast. Je kunt het probleem voorkomen door op de oude stop een rubber o-ringetje te schuiven zodat deze ook zo vast zit als een nieuwe. Een veer monteren zodanig dat de peilstok naar de motor toegetrokken wordt helpt ook.

Verder kan je een beetje spelen met de montage van de peilstok houder, zover mogelijk naar beneden en zover mogelijk in de richting van het vliegwiel helpt een beetje....

Zie enkele foto's...

Posted: Thu Dec 15, 2011 9:34 pm
by uberprutser
Ik heb afgelopen zomer nog het onderste deel van de pijlstok uit het carter gevist. Blijkbaar kan het dus ook anders aflopen dan alleen maar een schuurplek. Het was in drie stukken gebroken en heeft verder nooit voor problemen gezorgd

Posted: Fri Dec 16, 2011 1:06 pm
by jurgen M
oetker wrote:Nog een tip,
Gelijk de zuigers in de juiste positie draaien.
Als ze een jaar liggen krijg je ze bijna niet meer gedraaid.
Zou zo'n vacuumtoestel om diepvrieszakken luchtleeg te maken geen oplossing zijn? Geen lucht, geen vocht? Geen roest?