Murena Urbain

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Apr 22, 2009 7:03 am

Dat is het zelfde merk van benzinepomp als op mijn bagheera. Ik ben er tevreden van.:wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Mon Jan 25, 2010 4:40 pm

Ik mag weer een jaartje rijden.... Vandaag is de Murena zonder problemen door de technische controle geraakt.

Detail: De Murena bleek juist één week ouder te zijn dan de keurmeester. Het was voor hem de eerste keer dat hij een Murena zag en hij heeft zijn ogen dan ook de kost gegeven...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jan 25, 2010 7:36 pm

Die jonge mannen zien soms te veel als ze niet weten wat voor auto het is.
Die zijn dan extra allert.
Maar je kunt weer een jaartje buiten spelen met de Murena :wink:
Daar gaat het om.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal » Mon Jan 25, 2010 8:56 pm

Hallo Urbain,

Proficiat voor jullie 2, klaar om er nog een jaartje plezier?

Groetjes,
Pascal
- Matrascal -

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Jan 26, 2010 9:29 am

Dit moet en zal achter 20 jaar ook nog lukken. :lol:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Sun Apr 25, 2010 8:48 pm

Omdat de benzinepompaansluitingen nogal gevoelig zijn, controleer ik dat tegenwoordig regelmatig. Omdat ik de laatste dagen de indruk had benzine te ruiken in de garage, heb ik nog eens een extra inspectie ingelast. Wat bleek ? de buitenkant van de slangen aan de benzinepomp voelden nat aan... De klemringen zaten nog goed vast, en de aansluitpiijpjes aan de pomp zaten ook nog muurvast. Dus de darm moest lek zijn. Op enkele cm van de klemring heb ik dan een scheurtje ontdekt, niet zichtbaar door de kous die de rubber darm omwikkelt.
Ik heb er een 5 tal cm afgesneden en terug gemonteerd en na een rit gisteren van een 150Km blijkt alles nog droog te zijn.
Volgens de onderhoudsfacturen die ik destijd met de wagen meegekregen heb zijn de benzineslangen vervangen in 2004 en slechts 40.000Km geleden. Het is dus verbazend dat die nu al terug slecht zijn.
Ik ga volgende week veiligheidshalve toch maar overal nieuwe slangen installeren.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Sun Apr 25, 2010 9:16 pm

Best vervangen, geen grote kost en best nog een leuk klusje.
Bagheera X '78

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Apr 26, 2010 7:08 am

Gelukkig heb je het op tijd opgemerkt. Ik zou ze ook vervangen.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Apr 26, 2010 8:07 am

Toch is dat dan een relatief kort leven van de benzineslangen geweest.
Op de Honda zijn ze 25 jaar oud, en zien er nog goed uit.
Leuk detail is dat ik het benzinepijpje op de carberateur er ook zo uit trok, toen ik een nieuwe slang opzette vanaf de afsluiter (verplicht voor de gaskeuring).
Het is dus waarschijnlijk een meer algemeen probleem dan we denken.
Gelukkig heb je het op tijd ontdekt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Apr 26, 2010 5:59 pm

Waarschijnlijk benzinedarmen van een bedenkele kwaliteit, made in!!!!!
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Mon Apr 26, 2010 8:42 pm

Godfried,

Kwam nochtans van Garage Deschamps, Peugeot-Talbot garage in Brussel. Misschien is de darm ooit beschadigd geweest, dat zie je door de gevlochten buitenmantel niet meteen. Ik ga ze toch maar vervangen, voor de kost moet je het niet laten, en de nieuwe darmen zijn waarschijnlijk nog beter bestand tegen al de additieven in de hedendaagse benzine.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Apr 27, 2010 7:09 am

Misschien een productie foutje in geweest en met die stoffenmantel is dat niet zichtbaar.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
pete speed
Posts: 507
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed » Tue Apr 27, 2010 6:52 pm

Woon sinds kort in een landelijk gebied , waar andere gaatjesmakers wonen : steenmarters; die vinden alles wat rubber is lekker. In de benzineslang bijten doen ze ook , maar de benzine lusten ze niet zodat het meestal bij 1 of 2 gaatjes blijft; en ja ze zijn klein genoeg om in de motorruimte van de Murena , ook een 2.2, te dollen. Ik zou ook de andere slangen en de electriciteitkabels maar eens nakijken
Ik vond in de Avantime een heel kippenei , bovenin de motorruimte; waarschijnlijk ook achtergelaten door zo'n rakker.
Benzineslangen regelmatig vervangen is geen luxe , zeker bij een 2.2 of S wordt het behoorlijk heet in de motorruimte, en om de kosten hoef je het niet te laten
19 september , meet....
The Pete

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Apr 28, 2010 7:13 am

Sinds kort weet ik ook wat steenmarters zijn. Ik heb hier een afbraak Nissan 100nx staan van mijn zoon. Enkele dagen geleden heb ik de motor nog eens bekeken en stelde ik vast dat twee bougiekabels waren overgebeten. Dit is blijkbaar een lekker rubbertje!!!!
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Thu Jan 20, 2011 8:24 pm

Een beetje een pechdag vandaag.... De Murena heeft een rode kaart gekregen op de technische controle... bijna 50% onevenwicht tussen de remmen vooraan.
Tijdens normaal rijden voel je er niks van, maar ik ben toch tevreden dat ik het niet heb moeten ontdekken tijdens een noodstop.
Dus weer werk aan de winkel, zal morgen eens kijken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Jan 20, 2011 8:28 pm

Dat is balen.
Als je zag hoe roestig mijn rempistons er uit kwamen dan is het niet vreemd.
Dat en een paar nieuwe blokken van de juiste leverancier zal het wel weer tot oplossing brengen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1577
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Thu Jan 20, 2011 10:03 pm

Tsja, de leeftijd zal ook wel mee beginnen te spelen... hoort gewoon bij de hobby.

Remslangen even controleren op vergumming, beide remtangen even reviseren en het is weer alsof je een anker uitwerpt. :lol:

Succes ermee.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Jan 21, 2011 6:10 am

Vreemd dat je het niet gemerkt hebt, zou toch iets moeten scheeftrekken!!
Het moment voor een remklauw revisie.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Sun Jan 30, 2011 4:34 pm

Ben ondertussen begonnen met het reviseren van de achterremmen. Voor de voorste remmen had ik al nieuwe remklauwen overgenomen van Cornelis, ondertussen heb ik ook nieuwe remslangen binnen zodat alles vernieuwd wordt.
Hier enkele foto's...
Attachments
DSC00509_s.jpeg
Alles opgekuist en klaar voor montage
DSC00509_s.jpeg (39.34 KiB) Viewed 5456 times
DSC00508_s.jpeg
Roest door in het verleden te lang te wachten voor het vervangen van de remvloeistof.
DSC00508_s.jpeg (54.75 KiB) Viewed 5456 times
DSC00505_s.jpeg
Als je ziet wat voor verborgen ruimtes er zijn in de remzuiger kan het best dat je meer dan éénmaal moet ontluchten...
DSC00505_s.jpeg (47.77 KiB) Viewed 5456 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
GODFRIED
Posts: 8551
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jan 30, 2011 5:39 pm

Ziet er uitstekend uit. Vergeet niet wat cilindervet te gebruiken bij de montage en je zult jaren lang zeer goed werkende remmen hebben.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3976
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Sun Jan 30, 2011 7:11 pm

Urbain, je bent goed bezig. Dat komt wel goed met je remmen zie ik.







grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jan 30, 2011 7:11 pm

En geen kopervet tussen de allu cilinder en de remklauw maar lagervet.
Gaat helemaal goed komen zo te zien.
Mooi stukje werk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Mon Jan 31, 2011 9:49 pm

oetker wrote:En geen kopervet tussen de allu cilinder en de remklauw maar lagervet.


Waarom geen kopervet?

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jan 31, 2011 10:09 pm

Dat doet het sneller roesten.
Je voegt een 3e metaal toe, dus meer potentiale verschillen.
e.e.a volgen het Murena revisie verhaal van Roy Giliaard.
Geadviseerd word lagervet te gebruiken in zijn tutorial.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx » Mon Jan 31, 2011 10:19 pm

Koper en aluminium samen = vloeken.
Daardoor ontstaat er een chemische reactie die de zwakste schakel gaat doen invreten, met het gekende gevolg het alu gaat aangetast worden.

Mvg,

Matra 530 LX

User avatar
oetker
Posts: 7601
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jan 31, 2011 10:24 pm

Er schijnt ook keramisch vet te zijn.
Dat heeft bovengenoemd nadeel niet.
Ik heb gewoon lagervet gebruikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1577
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Mon Jan 31, 2011 10:54 pm

Pas ook op met lagervet, bij lage temperaturen en veroudering kan dit ook hard worden met als gevolg verkleving.

Er is voor deze doeleinden een remcilinderpasta voor uitgevonden, dit tast de metalen en rubberen delen niet aan en de remvloeistof heeft hierop ook geen invloed.
Zo'n tube kost maar een paar euro en er zit genoeg in om de hydrauliek van 4 auto's te reviseren, is ook tevens goed te gebruiken op alle wartels van de remleidingen tegen het vastroesten.

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
hendrik
Posts: 3976
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue Feb 01, 2011 8:23 am

Dat klopt, ik gebruik die ook altijd dat is goed spul.







grt harry de matra.

User avatar
Urbain
Posts: 895
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Thu Feb 03, 2011 5:40 pm

Remmen gerepareerd, en goedgekeurd door de technische controle.
Vanvoor heb ik nieuwe remcylinders geplaatst (die ik ooit eens heb overgenomen) en langs achter gereviseerde ex-Bagheera remmen gemonteerd. Hiervoor dien je wel het handrem mechanisme van de Murena over te bouwen. Ook al de remslangen vervangen. (de achterste hadden datumcode 1982 en begonnen al een licht scheurtje te vertonen)
Tevens ook maar een nieuwe handremkabel gemonteerd. De oude liep heel stroef door de roest.
Enfin het ding remt weer zodanig dat ik binnenkort de zaak voor de nieuwjaarsreceptie niet voorbij rij...
Nu nog proberen mijn handen een beetje toonbaar te maken en volgende week de gedemonteerde remmen reviseren als reserve.

Nog een foto met wat bricolage met een stuk oude bromfietsbinnenband om alleen te kunnen ontluchten.
Attachments
DSC00516_s.JPG
DSC00516_s.JPG (56.31 KiB) Viewed 5358 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Thu Feb 03, 2011 6:40 pm

Die bromfietsband...knap bekeken Urbain :P
Bagheera X '78

Post Reply