Page 2 of 7

Posted: Tue Feb 26, 2008 8:33 pm
by ALAIN VAN AKEN
Alvast veel sterkte.

Posted: Sat Mar 01, 2008 10:35 am
by GODFRIED
Dag Urbain,
Sterkte met het sterfgeval in de familie.
Ik heb je probleem gelezen en mijn eerste gedacht ?is misschien de houder waar de pijlstok insteekt een beetje verzet?, dan krijg je een andere positie onder in de motor. Ik weet niet hoe de houder op de motor staat is hij verplaatsbaar?
Succes met het vinden van deze fout. :wink:

Hallo Urbain

Posted: Tue Mar 04, 2008 10:20 am
by matrafamily
Sterkte met het verlies van Uw moeder, wij hebben beide afgelopen jaar onze moeder verloren en dat laat zijn sporen na.

Sterkte voor U en Uw gezin in de komende periode,

Cornelis en Elisabeth

Posted: Tue Mar 04, 2008 10:58 am
by andré
Dag Urbain,

Veel sterkte toegewenst in deze moeilijke dagen.

Andr? en Gilberte

Posted: Tue Mar 04, 2008 11:35 am
by hendrik
Dag Urbain,

Namens mij en mijn familie wil ik je ook condoleren met het verlies van je moeder.

groeten,

Harry

Posted: Tue Mar 04, 2008 11:50 am
by Urbain
Bedankt voor het medeleven bij het overlijden van mijn schoonmoeder.
Het is niet mijn eigen moeder, maar dat maakt het daarom niet minder erg. Het mag wel een troost wezen dat we haar tot bijna 94 bij ons hebben mogen houden....

Posted: Tue Mar 04, 2008 12:18 pm
by Urbain
Ik heb vanmorgen terug de draad met de oliepeilstaaf opgenomen, en de suggestie van Jean uitgeprobeerd. Wel met een peilstok, omdat ik geen buis van 7mm vond. Het is dus mogelijk om de krukas te raken indien de peilstok wat spel krijgt. Het raakpunt ligt op 13cm van het einde van de peilstaaf, en kan dus enkel van de krukas komen.
Ik heb ondervonden dat de peilstok wat kan bewegen. Dit komt doordat de rubberen stop in de loop der jaren wat harder geworden is en waarschijnlijk wat gekrompen. Als ik de motor laat draaien en de peilstaaf van de motor wegduw, (ca. 2mm) hoor ik een geratel. Veel reserve is er dus niet.
Door de draad die er aanhangt en de trillingen zal de peilstok wel regelmatig de krukas geraakt hebben.
Ik heb nu twee O-ringetjes over de rubberen stop geschoven, zodanig dat het spel grotendeels weggenomen is. Nu kan ik geen contact met de krukas meer maken.
Ik zal bij Peugeot eens horen of ik nog aan een nieuwe rubberen stop of ganse peilstok geraak, maar ik acht de kans klein....

Bijkomend ben ik blijkbaar ook van een ondefineerbaar blikkerig geluid verlost bij gas terugnemen, en enkel binnen te horen. Ik dacht dat het een trilling van het hitteschild was, maar het zal nu wel van de oliepeilstaaf gekomen zijn.

Posted: Tue Mar 04, 2008 6:31 pm
by GODFRIED
Mooi zo, oorzaak gevonden. :wink:

Posted: Tue Jan 27, 2009 2:40 pm
by Urbain
Ik ben vandaag een gelukkig man... de Murena is weer eens zonder opmerkingen de technische controle gepasseerd.

Nu de meest dringende werken in de huizen van dochter en zoonlief achter de rug zijn, kan ik dit jaar wat meer tijd aan de Murena gaan spenderen.
Voor ik naar de technische controle ging had de Murena last van slepende remmen, gelukkig opgelost door alles goed schoon te maken en kopervet op de juiste plaatsen aan te brengen.
Maar sommige garagisten zijn vroeger wel erg inventief geweest in het vinden van knoei oplossingen. Bij ??n van de voorste remklauwen zijn ze wellicht een spie verloren, dus snel maar iets nagemaakt en dan nog geprobeerd van de spie vast te lassen.... zie de foto's. (links origineel, rechts namaak)

Daarom, als iemand nog een spie van een DBA remklauw op overschot liggen heeft, zou ik er graag eentje hebben om het geheel terug origineel en terug veiliger te maken. Bij voorbaat dank....

Posted: Tue Jan 27, 2009 10:58 pm
by matra530lx
Urbain,

Ik heb eens gezocht naar de spie?n maar geen meer gevonden, maar ik denk dat deze in set nog te bestellen zijn bij Peugeot het onderdeelnummer is 4427.44 en misschien ook nog in de autoshop.

Mvg,

Matra 530 Lx

Ps: laat u morgen nog weten op welke Peugeot ze ook gebruikt zijn, want als je het woord Matra uitspreekt dan hebben ze het niet meer.

Posted: Wed Jan 28, 2009 7:01 am
by GODFRIED
Dag Urbain,

Bij mijn murena zijn de voorste spie?n ook dun en zou ze bij gelegenheid ook willen vervangen. De twee opstaande kantjes die er voor moeten zorgen samen met de clips dat de spie niet tussen het remzadel en de remcilinder uit kunnen waren gewoon plat en geklopt en ??n was weggeroest.

Fijn dat Jean daar een nummer geeft om nieuwe te bestellen. :wink:
Ik zal eens opvolgen of je ze nog kunt vinden!! :wink

Posted: Fri Jan 30, 2009 4:29 pm
by Urbain
Jean, bedankt voor uw opzoekingswerk.
Ik ben naar de Peugeot garage in Lier geweest (NOVA), maar spijtig genoeg hebben ze het niet meer in voorraad, en ze kunnen het bij Peugeot niet meer bestellen.
Maar de magazijnier is een vriendelijke en behulpzame man en heeft op zijn computer gezocht welke dealers dit onderdeel nog in stock hebben.
Ik heb dus een lijstje met 4 dealers gekregen en zal maandag eens rondbellen.
Hoop doet leven....

Posted: Fri Jan 30, 2009 4:37 pm
by jurgen M
Urbain wrote:Jean, bedankt voor uw opzoekingswerk.
Ik ben naar de Peugeot garage in Lier geweest (NOVA), maar spijtig genoeg hebben ze het niet meer in voorraad, en ze kunnen het bij Peugeot niet meer bestellen.
Maar de magazijnier is een vriendelijke en behulpzame man en heeft op zijn computer gezocht welke dealers dit onderdeel nog in stock hebben.
Ik heb dus een lijstje met 4 dealers gekregen en zal maandag eens rondbellen.
Hoop doet leven....
Ook citro?ngarages kunnen peugeotnummers bestellen, misschien willen die wel nog zoeken 8)

Posted: Fri Jan 30, 2009 6:18 pm
by GODFRIED
Dag Urbain,

Als je ze ergens kunt vinden bestel er dan ook twee voor mij, kosten worden vergoed.

Groetjes :wink:

Posted: Tue Feb 03, 2009 4:58 pm
by Urbain
Vandaag een setje gaan halen ergens rond Brussel...
Godfried, ze hadden er spijtig genoeg maar ??n.
Volgens de computer van Peugeot zijn er nu nog 3 dealers die elk nog ??n setje in voorraad hebben. Dat zou alles zijn voor Belgie.
Godfried, ik stuur u de naam van de dealers waar je nog terecht kan, maar gezien de afstand kun je ze best laten opsturen.
Ik heb het setje 24.72? betaald.

Posted: Tue Feb 03, 2009 6:42 pm
by matra530lx
Urbain,

Dat is nog goed gekomen, maar het wordt steeds moeilijker voor die dingen.
Is het mogelijk om de sticker van Peugeot er af te halen zonder de Originele sticker van Bendix te beschadigen, want met dat nr. kan je misschien in de autoshop nog terecht.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Tue Feb 03, 2009 6:48 pm
by benny
De veertjes zijn nog te vinden bij MatraMagic voor ? 8,30

Posted: Tue Feb 03, 2009 7:07 pm
by benny
Ik heb indertijd een Lancia Beta gezien waarbij de achterrempompen zeer goed geleken op deze van Matra. Ik geloof zelfs dat de montage dezelfde was. Dus het is misschien via Lancia mogelijk om aan de nodige onderdelen te raken. Hierbij een foto van zo'n rempomp.

Posted: Tue Feb 03, 2009 7:18 pm
by jurgen M
de antirammelveertjes blijken ook een renaultreferentie te hebben, zal morgen eens zoeken of ik het bestelnummer nog kan terugvinden. :-?

Posted: Wed Feb 04, 2009 3:39 pm
by oetker
De veertjes zijn nog voldoende te vinden.
Waar het om gaat is het metalen plaatje tussen klauw en houder.
Hier in nederland bij geen Peugeot dealer meer te vinden.
Ben bij de kleinere ex Peugeot garages bezig.
Zou inderdaad handig zijn als Urbain even de sticker er af peutert voor het onderliggende nummer, al lijkt het op een Talbot nummer.
De lengte van het plaatje is ook handig om te weten.
Heb misschien iets vervangend gevonden als dat 55mm zou zijn.

Posted: Wed Feb 04, 2009 5:14 pm
by Urbain
Na wat losweken, die Talbot stickers zijn van goede kwaliteit..., komt de originele Bendix code tevoorschijn RB 327 380 00.
Hopelijk vind je ze nog onder deze nummer.

Herman, als je naar een officiele Peugeot dealer gaat, kan die op zijn netwerk zien welke lokale dealers nog een stock hebben. Ze kunnen het lijstje zelfs keurig uitprinten. (Enfin, hier in Belgie toch...)

Posted: Wed Feb 04, 2009 6:01 pm
by oetker
Had ik gedaan Urbain, maar hier nergens meer, en ook niet te bestellen.
Bedankt voor het nummer.
Kunnen we weer verder mee.

Posted: Wed Feb 04, 2009 7:07 pm
by GODFRIED
Dag Urbain,

Gelukkig heb je er al ??n. Die grote veren zijn onverslijtbaar maar bij een set heb je niet te kiezen wat erin zit.
Bedankt voor de informatie.

Benny,
Als je die remcilinder ziet zou je zeggen "dat past".
De veertjes voor de remblokken zijn in de clubstock geweest voor 0.25 ? per stuk. Ik zoek er 10!!!

Ik ga op zoek naar de plaatjes, de veertjes worden terug bestelt!!

Ik zie op de foto van Urbain dat er maar 4 rammelveertjes bij zitten, dus ??n veertje per remblok moet volstaan.:wink:

Posted: Wed Feb 04, 2009 9:58 pm
by matra530lx
ALS ER NOG LIEFHEBBERS ZIJN IN DUITSLAND NOG TE BESTELLEN.

http://www.retro-saar.de/commstore/comm ... 1df47411a/?

EN DE PRIJS VALT OOK NOG MEE.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Thu Feb 05, 2009 7:05 am
by GODFRIED
Ik zal eerst moeten zoeken op de site om te zien waar ze staan!!
Maar zeker bedankt voor de informatie. :wink:

Posted: Thu Feb 05, 2009 7:30 am
by matra530lx
Godfried,

Op de site is er een zoek functie en je geeft het onderdeelnr. in, gaat direct naar de gegevens.

Mvg,

Matra 530 LX

PS:Druk de knop Erzatsteile in en er verschijnt een scherm met alle onderdelen, in het witte vak onderdeelnr. in tikken en suche starten.

Posted: Thu Feb 05, 2009 12:57 pm
by oetker
Mooi, als ik ze hier niet op kan scharrelen dan gaan we het daar doen.
Er staan geen verzendkosten bij voor Nederland, dus evt. maar vragen.
Kan zujn dat Car-joy ze ook heeft, maar de website is wat remmen betreft nog niet klaar.
Zal even bellen met Ruud of die ze nog heeft liggen.

Posted: Fri Feb 06, 2009 5:58 pm
by GODFRIED
Eens afwachten wat de verzendkosten zijn. Ik heb een mail gedaan. :wink:

Posted: Tue Apr 21, 2009 10:45 am
by Urbain
Na de waarschuwingen op het forum heb ik nu ook eens de aansluitingen van de benzinepomp gecontroleerd op de Murena, en groot was mijn verbazing toen ik met de hand, zonder veel moeite, ??n van de aansluitpijpjes kon lostrekken.... (aanzuigzijde)
Ik heb er wat Loctite aan gedaan en het er terug in vast ingetikt. Vanmorgen bleek alles nog muurvast te zitten. Ik heb nu ook de beide benzineleidingen met een bandje aan elkaar bevestigd en samen ook nog eens aan een waterdarm. Als er nu eentje loskomt kan het er niet meer vanzelf uitschieten.

Ik vraag me wel af of Loctite tegen benzine bestand is.

Die benzinepompen dienen dus regelmatig gecontrroleerd te worden.

Ik begin er hoe langer hoe meer aan te denken om ook een electrische pomp te installeren...

Posted: Tue Apr 21, 2009 11:24 am
by Vollegaaz
mja, ik ben er ook nooit echt gerust in, ik heb me volgende pomp aangeschaft : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3DWatching