Page 7 of 7

Posted: Sat Aug 09, 2014 10:46 pm
by Muddy Bandit
Die asjes van de gaskleppen trekken inderdaad nog wel eens valse lucht als er speling op zit.
Als er een mm speling in het huis op zit is het meestal wel einde verhaal, of je moet alles uit willen boren en bronzen busjes plaatsen.

Bij een normale lichte speling behoor je eigenlijk wat dik vet op de scharnierpunten aan de buitenzijde drukken, dan heb je daar geen probleem meer. (dit was vroeger zelfs standaard bij een afstelbeurt)

Posted: Sun Aug 10, 2014 10:29 am
by Urbain
Ja, ik heb het ondervonden met een van mijn reserve carburators. Een kogellager is wat stroef gaan lopen en daardoor is de as beginnen draaien in de binnenste ring van het lager. Resultaat, voelbare speling op de as. Nochtans zijn die lagers van het gesloten type waardoor ze eigenlijk voor het leven moeten gesmeerd zijn. Maar op die plaats met warmte en benzine is het kleinste lekje al goed om het vet te verliezen.
Het idee om er langs buiten een dik vet aan te doen is zo slecht nog niet, zowel of gebied van smering als van afdichting.

Posted: Wed Aug 13, 2014 8:12 pm
by Urbain
Ondertussen is de carburator terug gemonteerd en draait de motor weer. De problemen met stotterig draaien met een kleine gasklepopening zijn opgelost. Alle dichtingen vervangen, ook die tussen de flens van het inlaatspruitstuk. Deze zagen er ook uitgeleefd uit.
Alleen nu nog controleren op CO uitstoot. Ik heb de carburator maar op het gevoel geregeld, max toerental en dan een kwartslag terug draaien van de stationaire sproeiers.
Prettig detail, de benzinegeur na het binnen stallen met een warme motor is nu ook weg.
Binnenkort nog eens olie verversen en ook de remolie vervangen.
We blijven bezig.

Posted: Wed Aug 13, 2014 9:16 pm
by oetker
ook die tussen de flens van het inlaatspruitstuk
Bedoel je tussen kop en spruitstuk?
Die is bij mij ook verdacht.

Posted: Thu Aug 14, 2014 1:25 pm
by Urbain
Neen Herman, die had ik vroeger al eens vervangen. Het zijn de dichtingen tussen de carburator en het inlaatspruitstuk, die zagen eruit alsof ze er al 30 jaar inzaten, heel krokant geworden....

Posted: Tue Mar 03, 2015 8:34 pm
by Urbain
Vandaag terug begonnen met de Murena zomerklaar te maken.
Eerst de remolie ververst, die was er bijna 3 jaar in. Ik heb mezelf vorig jaar bij één of andere feestdag een Eezibleed setje cadeau gedaan en dat blijkt prima te werken.
Na het verversen wil ik de remdruk eens testen door enkele keren met volle kracht het rempedaal in te drukken. Twee maal gaat het goed, een hard pedaal, maar de derde maal hoor ik achteraan een knakje en zakt het pedaal langzaam. Een plasje remolie onder het rechter achterwiel.... Alle engelen en heiligen even verwenst en dan gezien dat de bevestiging van de ontluchtingsnippel gebarsten is. (zie foto)
Door het vuil binnenin de barst moet er al vroeger een scheurtje in geweest zijn. (Waarschijnlijk is die vroeger eens te vast aangedraaid)
Ik prijs mezelf ondertussen gelukkig dat dit niet tijdens een noodstop gebeurd is...
Maar verder niet getreurd, enkele jaren geleden heb ik een reserve setje achterremmen gereviseerd, dus nu had ik er maar eentje uit stock te nemen.
Een uurtje na de ramp was het weeral terug in orde.
Morgen kleppen stellen,motorolie en filter vervangen en dan mag de Murena terug naar buiten...

Posted: Tue Mar 03, 2015 9:27 pm
by oetker
Daar komt normaal gesproken bij een noodstop flink druk te staan.
Dat heb ik nog nooit zo gezien.
Gelukkig komt het nu naar voren want ondanks het gescheiden remsysteem kan je toch wel uitbreken bij een noodstop en een wat langere remweg hebben.
Is trouwens die nippel wel origineel?
Draad lijkt zo grof.

Groet Herman

Posted: Wed Mar 04, 2015 9:45 am
by Urbain
oetker wrote: Is trouwens die nippel wel origineel?
Draad lijkt zo grof.
Herman,

Die nippel is identiek aan de andere die ik heb. Draait er ook zoetjes in met de hand, ook in een andere remcylinder.
Misschien lijkt de draad wat scherper door de lichtinval of door het feit dat er nog geen roest op zit.

Posted: Sat Mar 07, 2015 10:27 am
by oetker
Dit is de ontluchtingsnippel a.d onderzijde.
Die wordt normaal nooit gebruikt.
Misschien is er nog vlees genoeg om nieuw draad te tappen en een bout in te zetten onder de scheur.
Dan kun je hem nog bruikbaar maken.
Anders kan lassen ook nog natuurlijk.

Posted: Sat Mar 07, 2015 2:29 pm
by Urbain
Ja Herman, dat zou nog een oplossing kunnen zijn.
Ik denk echter dat ik eerst eens ga rondkijken of ik er geen andere vind. Bij deze heb ik ook nog een barstje door en door gevonden in de lip waar de bout voor de bevestiging van de handrem zit.
Je kan natuurlijk alles repareren, maar ik hoop dat er hier en daar nog een remcylinder te vinden is, meestal worden ze afgedankt omwille van roest op de zuigers en het zijn dezelfde op Murena en Bagheera.
Maar deze weggooien ga ik zeker nog niet doen, je weet nooit.

Re: Murena Urbain

Posted: Wed Dec 23, 2015 6:59 pm
by Urbain
Eindelijk nog eens wat gedaan aan mijn Murena.

Reeds jaren moest ik mij behelpen met een stok om de achterruit omhoog te houden.
Enkele weken geleden heb ik op leboncoin.fr een setje gebruikte gasveren gekocht met contacten voor de achterruitverwarming.
Ze zijn wel maar 200N in plaats van de originele 220N, maar ze slagen er toch in om de achterruit met de kofferplaat vlot te openen.
Na installatie werkte de achterruitverwarming echter niet, maar dat was snel verholpen door de contacten tussen de demper op te kuisen. Ik heb er dan ook maar een veerrondel tussen gezet zodat ik steeds een goed contact heb.
Een klein werkje maar een hele verbetering van het comfort.

Re: Murena Urbain

Posted: Wed Dec 23, 2015 8:46 pm
by hendrik
Dat is een mooie poster hé Urbain wat je daar hebt hangen van die murena.





grt harry de matra.

Re: Murena Urbain

Posted: Mon May 23, 2016 10:01 pm
by Urbain
Vorige week nog even gesleuteld aan de Murena.
Ik had al een tijdje last van olieverlies langs een simmerring aan het differentieel. Toen ik enkele jaren geleden al de motordichtingen vervangen heb, was ik eigenlijk vergeten om die simmerringen op het diff. mee te bestellen, deels omdat ze toen niet lekten, deels omdat ik snel terug wilde rijden.
Achteraf gezien geen verstandige beslissing gezien dat ik nu alles terug moest demonteren.
Gelukkig had ik vroeger de bouten van de draagarmen goed ingevet met kopervet zodat ze nu zonder moeite los gingen, ik heb er trouwens 2 met handkracht er kunnen uittrekken.
De simmeringen had ik bij Simon besteld. Hij levert een type van Victor Reinz dat in beide richtingen kan gebruikt worden. (zie de pijltjes in de 2 richtingen en ook de oliegeleidingslipjes )
Op de website van Reinz staat ook wat interessante info over simmerringen. Hier een korte samenvatting...

Dichtingen zoals simmerringen zijn nooit volledig dicht.
Tijdens het draaien zou er een opening van ongeveer 1µm (1 duizendste mm) ontstaan tussen de as en de dichting.
Hierdoor kan er een klein beetje olie tussen de as en de dichting komen.
Dit dient voor het smeren van de dichting. Door de draaiende delen ontstaat er namelijk hitte en sleet. De bewuste lek van een beetje olie voorkomt dus slijtage aan de dichting. Wel moet een volledige dichting gegarandeerd zijn bij stilstand.
Het is dus normaal dat een simmerring aan de buitenzijde een beetje vettig aanvoelt.

Na alles opnieuw gemonteerd te hebben lijkt het probleem opgelost en mag ik terug meer dan één keer op iemand zijn oprit parkeren...

Re: Murena Urbain

Posted: Mon Jun 06, 2016 7:31 am
by oetker
Ze moeten altijd 2 richting seals zijn.
Je rijdt immers wel is achteruit.
Op de 1.6 heb ik met dubbele lip gezet.
Dat is nu 2 jaar dicht maar inderdaad zie je wat vettigheid op de seal ontstaan.
Oliedicht is een utopie bij deze auto's, maar als je alles vers houd aan dichtingen kan het wel is even een tijdje droog zijn.

Herman

Re: Murena Urbain

Posted: Wed May 23, 2018 4:44 pm
by Urbain
Tijdens een onbewaakt moment even een tooltje gemaakt voor het vastzetten van de ringmoer van de buitenspiegel.

Re: Murena Urbain

Posted: Wed May 23, 2018 6:32 pm
by GODFRIED
Meer moet dat niet zijn. Handig om de ringmoer los en vast te draaien. :wink:

Re: Murena Urbain

Posted: Tue May 28, 2019 10:01 pm
by Urbain
Hier enkele foto's van de ombouw van het interieur. Het oude Yves-Saint-Laurant interieur is vervangen door een lederen interieur (ex Richard).
Van het oude interieur ging de legende dat één van de laatste Murena's die geproduceerd werden er eentje was voor Yves-Saint-Laurant. De vorige eigenaar vond het dan gepast (ook omdat de originele stoffen niet meer verkrijgbaar waren) om er een Yves-Saint-Laurant stofje in te plaatsen. Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar het klinkt toch goed...
Het oude interieur was nog in degelijke staat, maar ik was er wat op uitgekeken en toen Richard zijn lederen interieur te koop stelde was het snel beslist. In het leder oogt de Murena heel wat meer geraffineerder.

Hier enkele foto's voor en na....

Re: Murena Urbain

Posted: Tue May 28, 2019 10:08 pm
by ALAIN VAN AKEN
Urbain dat ziet er goed uit, leuk verhaal van je oud interieur maar een fabel. Over smaak valt niet te discussiëren maar persoonlijk vind ik het nieuwe veel 8) 8) 8)

Re: Murena Urbain

Posted: Tue May 28, 2019 10:18 pm
by Richard
Dat ziet er super uit ! Fijn dat het een eigenaar heeft die het weet te waarderen !

Re: Murena Urbain

Posted: Tue May 28, 2019 10:35 pm
by matrafan
Ziet er weer gelikt uit.

MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI :D :D :D

Re: Murena Urbain

Posted: Tue May 28, 2019 11:57 pm
by benny
Prachtig!!!!!!!!

Re: Murena Urbain

Posted: Wed May 29, 2019 4:05 am
by oetker
Dat is wat ik noem een upgrade.
Ziet er chique uit. 8)
De Murena had eigenlijk tijdens de produktie die optie al moeten hebben.
Bij een haan hoort Pied de poule maar dit ziet er veel beter uit.
Ik weet niet wat Fransen heeft doen besluiten stoffen uit Versailles te gebruiken.
Dit maakt de auto veel aantrekkelijker.

Herman

Re: Murena Urbain

Posted: Wed May 29, 2019 6:35 am
by GODFRIED
Klasse , zeer mooi. :wink:
Alhoewel ik die oude ook niet lelijk vond. Daar kun je nog iemand anders mee blij maken en de kosten iets recupereren.

Re: Murena Urbain

Posted: Wed May 29, 2019 8:31 am
by hendrik
Ja dat ziet er zeer mooi uit prachtig.



grt harry de matra.