Page 6 of 7

Posted: Wed Feb 01, 2012 8:25 am
by hendrik
Ja die kan er alweer wat jaren tegen aan hé Urbaine, en je hebt je niet verveeld.






grt harry de matra.

Posted: Wed Feb 01, 2012 9:46 pm
by Urbain
Ja Harry, ik heb me inderdaad niet verveeld. Als ik er mijn tijd kan voor nemen vind ik sleutelen aan de Murena bijna zo prettig als er mee rijden...

Posted: Thu Feb 02, 2012 8:19 am
by hendrik
Ja dat is ook zo, ik vind sleutelen ook heel fijn maar er mee rijden ook natuurlijk het blijft toch een fijne auto hé.





grt harry de matra.

Posted: Tue Jan 29, 2013 10:20 pm
by Urbain
Vandaag terug het jaarlijkse ritueel van de technische controle ondergaan.
Alles was perfect, lichten, remmen , schokdempertest, ophanging tijdens het heen en weer schudden op de brug, zelfs de CO was nog binnen de limieten, ondanks het feit dat ik het stationaire mengsel wat rijker heb gezet voor comfortaber rijden met kleine gasklepopening.
Zoals elk jaar was er weer veel belangstelling van de andere keurders en andere gekeurden.... ik begin stilaan te denken dat ik de enige ben die met een Matra in dat keuringsstation kom... maar heb wel de goedkeurende blikken en commentaren in dank aanvaard. Het laatste wat de keurder zei "die wordt nogal verzorgd"
Ondanks alles denk ik er toch aan als de nieuwe oldtimer regeling van kracht wordt de Murena als oldtimer in te schrijven, dan moet ik pas om de 3 jaar naar de controle.
Nu wordt de Murena om de 2-3 duizend Km gekeurd...

Posted: Tue Jan 29, 2013 10:45 pm
by oetker
Gefeliciteerd, je kan weer een jaartje.
Ik hoef wat minder vaak.
Sinds beide Murena's ouder 30 jaar zijn hoef ik nog maar 1x per 2 jaar.
Scheelt toch weer want keuren kost toch €50.- per auto.
Over 10 jaar hoeven ze niet meer gekeurd.
Boven de 40 jaar vervalt de keuringsplicht in Nederland.

Posted: Wed Jan 22, 2014 9:02 pm
by Urbain
Januari is de maand dat ik met de Murena naar de auto controle moet. Door de nieuwe oldtimer wetgeving heb ik nu gekozen om de Murena als oldtimer in te schrijven. Wegenbelasting en oldtimer verzekering blijven hetzelfde. Het enige wat ik niet mag is woon-werk verkeer, woon-school verkeer en commerciële ritten. (werken en naar school gaan is aan mij omwille van mijn leeftijd toch niet meer besteed...)
Dus deze maal een oldtimer controle gevraagd. Dit stelt werkelijk niets meer voor. Nu overdrijven ze in de andere richting.

Hier de controles:
- Controle boord documenten en chassis nummer.
- Controle aanwezigheid gevarendriehoek.
- Geen controle uitlaatgassen.
- Geen controle lichten.
- Geen controle schokdempers.
- Wel remmen controle op de remmentestbank.
- Op de brug pro forma eens van voor en vanachter schudden (zelfs de wielen zijn niet van de grond geweest...)
En dat was het.

Ondertussen zoals gewoonlijk weer op veel belangstelling van de keurders en gekeurden kunnen rekenen. Een Matra begint werkelijk iets zeldzaam te worden.

Een roze inschrijvingsformulier met de melding "enkel oldtimer" lag klaar aan de kassa samen met een groen keuringsbewijs zonder einddatum. 22.80€ armer en binnenkort nog eens 30.00€ voor een nieuwe nummerplaat en ik hoef voorlopig niet meer naar de keuring.

Ik denk echter niet dat dit eeuwig zal blijven duren, vermits de autokeuring nu een gewestelijke materie geworden is verwacht ik dat ze vroeg of laat toch terug met een periodieke oldtimer keuring komen, maar zolang dat niet elk jaar is heb ik daar geen problemen mee. Een auto waarmee je deelneemt aan het verkeer dient in orde te zijn, dus die oldtimer keuring mag voor mij best wat strenger.

Posted: Wed Jan 22, 2014 10:31 pm
by oetker
Dat is inderdaad wel heel gemakkelijk.
Normaal leggen ze daar op elke slak zout en nu hoeft zelfs de verlichting niet meer te werken.
Zo tegenstrijdig allemaal.
Daar zijn ze in ieder geval nog oldtimer.

Herman

Posted: Mon Jul 21, 2014 5:22 pm
by Urbain
Ik had het gisteren tijdens de rondrit naar Namen al gevoeld, als ik met een kleine gasklepopening rij, draait mijn motor soms wat "stotterig".
Tijdens de terugrit werd het alsmaar erger. Nadat ik een tijdje in konvooi met Jan, Herman en Bart gereden had tegen 100 - 110kmh werd het echt wat onaangenaam. Ik ben dan wat sneller gaan rijden en dan ging het prima.
Na de autosnelweg moest ik hem met het gaspedaal aan de praat houden.
Echter bijna thuis was het probleem ineens verdwenen.
Ik vermoed dat het een carburator probleem is. (Misschien één van de progressie openingen verstopt) Ik zal dan toch maar dat revisiesetje dat ik al een tijdje heb eens gaan installeren en alles nog eens goed reinigen.
Nochtans heb ik 2 tankbeurten terug nog een carburator cleaner toegevoegd.
Enfin ik weet weer wat te doen (als mijn andere klussen afgerond zijn..)

Posted: Mon Jul 21, 2014 7:27 pm
by oetker
Ik heb dus ook zoiets en als de motor heel heet is zie je de benzine koken rond de venturi's en de 2 middelste sproeiers als je de luchtfilterkap er af doet..
Koud niets aan de hand.
Ik heb ontdekt dat de venturi's (kelkjes) los zitten en de slang naar onder (koelere lucht) zit er niet op.
Ga binnenkort dit fenomeen ook even bestuderen maar het is handig als jij het even voordoet :wink:

Herman

Posted: Wed Jul 23, 2014 10:06 pm
by oetker
Als je deze wil afstellen is dit wel een goede.

http://www.euronet.nl/~wilaben/adjusting_weber.html

Posted: Fri Jul 25, 2014 11:00 pm
by Urbain
Herman,

Ik heb even naar mijn reserve carbu's gekeken en die venturi's zitten geborgd door een kapje te geven in het carburatorhuis. Zouden normaal niet mogen bewegen.

Posted: Sat Jul 26, 2014 6:52 am
by oetker
Zag dat ze bij de carb vd sloper ook los zitten.
Zal de reserve dus eerst maar is uit elkaar peuteren.

De bijgevoede afbeelding vond ik tijdens het serven.
Nu nog uitvissen waarom de kelkjes los zitten.

Posted: Sat Jul 26, 2014 3:35 pm
by oetker
Borrelende carb op de kelkjes.
Hiet is het in lichte mate te zien maar als de motor erg heet is dan bruist het gewoon.

https://www.youtube.com/watch?v=_mQFqFY ... e=youtu.be

Ondanks dat de auto redelijk goed loopt lijkt me dit toch niet normaal.

Herman

Posted: Sat Jul 26, 2014 6:20 pm
by ec230no
Ik heb er bij mij geen last van. Misschien omdat de brandstofpomp continu kan overstorten via de retour.

Posted: Sat Jul 26, 2014 6:48 pm
by Muddy Bandit
Dat lijkt aardig op vapour lock in die gasfabriek, in dit geval benzine wat begint te verdampen in de vlotterkamer.
De vlotternaald begint daardoor te dansen en gooit de overdruk weg in de carburateur.
Dit is ook één van de nadelige gevolgen van ethanoltoevoegingen aan de benzine, die troep kookt veel sneller. :evil:


De warmte (uitzetten carburateurhuis) zou ook kunnen verklaren waarom de borging van die kelkjes los zijn gaan zitten.
Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk koele lucht aangezogen wordt, evt. het aanzuigpunt verplaatsen buiten de motorruimte.

Posted: Sat Jul 26, 2014 6:58 pm
by oetker
@ Martin.
Zit een pomp op met 3 aansluitingen dus dat is niet het probleem.
Zelf denk ik ook dat de boel te heet word.
Vooral met deze hete dagen geeft de carb veel via de kelkjes terug.
Ik ga de reserve carb cleanen en alles vastzetten en een revisiesetje plaatsen.
Dan ga ik een slang voor koele lucht plaatsen.
De carb die er nu opzit zal ik daarna gereed maken voor reserve.

Herman

Posted: Sat Jul 26, 2014 7:28 pm
by Urbain
Ik heb ondertussen mijn reserve carbu's eens nader bekeken, en ik heb er één echte Weber en 2 Bressel (lic. Weber).
Het blijkt dat enkel bij Bressel de venturies vast gezet zijn (zie foto), bij de originele Weber kan alles met de hand losgemaakt worden. De Auxiliary venturies worden geborgd met een veer, als je ze er niet kunt uittrekken kan je altijd langs onder een tikje geven zodat ze los komen.
Als het deksel op de carburator zit kunnen ze er niet uitkomen.

Wat de benzinefontein in de carbu van Herman betreft, ik denk dat dit ook kan komen van eventueel een slecht afsluitend rubber op de sproeiers van de acceleratiepomp, of eventueel van de overloop van de vlotterkamer indien de vlotternaald niet goed afsluit. Langs deze weg komt de benzine waarschijnlijk als het kookpunt bereikt wordt zoals Muddy beschrijft.

Eén van mijn carbu's is gezien de sproeierbezetting en de maat van de venturies waarschijnlijk van een Murena afkomstig. Maar deze is in slechte staat, er zit wat spel op de as.
Daarentegen heb ik een nieuwe (old-stock) die ik ooit in Engeland voor een prikje gescoord heb op Ebay, maar deze heeft niet de juiste sproeierbezetting en venturies. Ik zou de Murena sproeiers en verturies kunnen overbouwen, maar enkel de Idle air nozle is verschillend. In de Murena carbu kan ik gemakkelijk het einde van een 1.5mm boortje erin steken, in de nieuwe lukt dit niet.
Ik zie ook niet direct in hoe ik dit kan overbouwen, heb de indruk dat er dat in gelijmd is. Ik zou natuurlijk die air nozzle kunnen uitboren maar dat is dan ook onherroepelijk. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Posted: Sat Jul 26, 2014 7:45 pm
by oetker
Ik heb eigenlijk weinig ervaring met Webers.
Buiten wat CO afstellen heb ik er nooit iets aan hoeven doen.
Zouden die kelkjes dan niet vast moeten zitten?
Ik kan ze in beide Murena carbs zo rond draaien.
Wat dat aangaat heb ik ook wel wat vraagtekens.
Zal van de week ook is wat digetjes uit elkaar trekken.
Al doende leert men.

Ik had begrepen van Harry dat die de nieuw gekochte Weber van E-bay zo geplaatst heeft.

Herman

Posted: Sat Jul 26, 2014 8:35 pm
by Urbain
oetker wrote: Ik kan ze in beide Murena carbs zo rond draaien.
Herman,

Die kelkjes kunnen in principe niet ronddraaien, er zit een nokje op. Op de foto 1412 kun je nog juist vanboven een stukje van dat nokje zien, en tevens de sleuf waarin het valt.

Ik denk ook dat je de auxiliary venturies beter borgt zoals op de foto in de Bressel carbu. Als je ze langs de zijkant borgt zoals op uw foto heb je de kans dat je een spleetje maakt op een plaats waar het zuigend moet passen.

Ik heb ooit ergens gelezen dat je moet opletten met nieuwe (namaak) Webers, er zouden daar open kogellagers in gebruikt zijn die snel slijten... maar dit is enkel van horen zeggen.

Posted: Sun Jul 27, 2014 10:08 am
by Urbain
Muddy Bandit wrote: Dit is ook één van de nadelige gevolgen van ethanoltoevoegingen aan de benzine, die troep kookt veel sneller.
Ik heb het even opgezocht, ethanol zou een kookpunt van 78°C hebben terwijl benzine ergens kookt tussen 40 en 200°C. Dit is afhankelijk van de samenstelling van de benzine. Bij koude temperaturen moeten er meer vluchtige stoffen inzitten dan in de zomer. Daarom zou het kunnen dat je meer last krijgt van vapour lock wanneer je in de zomer rijdt met nog winterbenzine in je tank. Maar ik verwacht niet dat Herman nog met winterbenzine zit.

Posted: Sun Jul 27, 2014 11:58 am
by oetker
Laatst getankt in België dus niets staat vast :lol:

Herman

Posted: Sun Aug 03, 2014 10:09 am
by oetker
Urbain,
Heb jij al iets bedacht om dit meethaakje te maken.
Zie foto onderdeel 3

Posted: Mon Aug 04, 2014 9:59 am
by Urbain
Herman,

Ik heb van het droge weer vorige week gebruikt gemaakt om enkele klussen buitenhuis af te werken, dus aan de Murena is er niets gebeurd.
Deze week neem ik de draad weer op.

Ik heb toevallig een paswerkers winkelhaakje dat 51.8mm binnenkant meet, met enkele vulplaatjes ertussen kan ik daar 52mm van maken voor de grootste maat. Voor de maat van 42.5mm moet ik een vulstukje maken of een hoekje uit de winkelhaak halen zodat ik ook die maat kan nemen.
Ik ben ondertussen wel al mijn documentatie over Webers bij het elkaar aan het zoeken en heb ook al een duidelijkere tekening van de afstelling van het vlotterniveau.

Posted: Mon Aug 04, 2014 10:22 am
by oetker
Zelf ook in de tuin bezig dus ligt hier ook wat plat.
Ik had de tekening al door Photoshop gehaald met matig resultaat.
Ik zit te denken met een 3hoek iets uit stevig karton te maken.
De solara tekening is een stuk duidelijker.
Komt goed.

Herman

Posted: Tue Aug 05, 2014 11:41 am
by Urbain
Herman,

Het kan ook eenvoudig, zonder een tooltje te moeten maken.
Klem het deksel van de carburator tegen een waterpas, zet die verikaal voor de maat 42.5mm en horizontaal voor de maat van 52mm. Stel uw schuifmaat in op de gewenste lengte en als ge geen foto moet maken heb je de twee handen vrij om nauwkeurig te meten. Wel opletten dat je niet in het overloopgat van de vlotterkamer zit te meten.

Posted: Tue Aug 05, 2014 4:59 pm
by oetker
Ja, goed idee.
Dat scheelt weer fröbelen.

Herman.

Posted: Fri Aug 08, 2014 9:11 pm
by Urbain
Vandaag begonnen aan de carburator. Bij kleine gasklepopening liep de motor niet zoals ik het wenste. Bij warme motor wat remmenreiniger verstoven langs de zijkanten van de carburator en er volgde een lichte verhoging van het toerental. Dus ergens komt er valse lucht binnen.
Uit de eerste controle blijkt dat er het juiste type van carburator opzit, nl 36DCNV 16. Verder klopt ook de sproeierbezetting en de maat van de venturies.
Dan enkele mogelijke probleempjes gevonden.
De rubbertjes van de stationaire sproeiers zijn hard geworden en gebarsten, mogelijk wordt langs daar lucht binnen gezogen. Met nieuwe rubbertjes is dat direct opgelost.
Dan de acceleratiepompsproeier gedemonteerd om ook het rubbertje te vervangen. Toen ik het carburatorhuis omkeerde om de overschot van benzine er te laten uitlopen viel er een minscuul kogeltje uit. Dit hoort daar niet te zitten. Na vergelijking met mijn andere carburators blijkt dat er een kogelklepje zit in die acceleratiepompsproeier. Bij mijn Murena was dit uit elkaar gevallen en het opsluitbusje was naar beneden gevallen en had zich daar klem gezet. Schudden of kloppen hielp niet, uiteindelijk met een fijne priem is het toch los geraakt.
Voor alle veiligheid ga ik er toch maar eentje uit een andere carburator monteren (zelfde typenr. 40)
Als je met dat sproeiertje schudt vlakbij je oor moet je het balletje kunnen horen. (anders zit ofwel het balletje vast of heb je nood aan een hoorapparaat...)
Als dat kogeltje niet goed afsluit kan misschien door het vacuum extra benzine uit de acceleratiepompsproeier gezogen worden waardoor de motor een te rijk mengsel krijgt en daardoor ook niet goed loopt.
Enfin we zullen zien als alles terug in elkaar staat.
Ondertussen ook alle openingen uitgeblazen, ook wat remmenreiniger in de progressieopeningen en in het gat van de stationaire sproeiers gespoten en dan met perslucht er terug uitgeblazen, zo ben ik zeker dat die kleine openingen ook echt open zijn.
Morgen geen tijd, begin volgende week het vervolg.

Posted: Fri Aug 08, 2014 9:25 pm
by oetker
Zou dat busje ingelijmd moeten zitten of zit het er opgetikt?
Ben er ook nog niet verder mee gegaan.
Misschien dit weekend .

Posted: Sat Aug 09, 2014 9:20 am
by Urbain
Herman,

Ik denk dat het de bedoeling is van het erin te tikken, maar ik kon deze met de hand erin duwen. Dit is waarschijnlijk de reden dat het gelost is.
Daarom dat ik het niet meer vertrouw en er maar een andere in gezet heb.
Met lijmen zou ik voorzichtig zijn, het zit constant in de benzine en een klein beetje teveel lijm plakt het kogeltje mee vast en dan is het voor de vuilbak.
Ik zou eventueel eerder langs de zijkant er een puntje in kloppen, dan zal het ook wel vast blijven zitten.

Posted: Sat Aug 09, 2014 10:16 am
by oetker
Urbain wrote:Herman,

Bij warme motor wat remmenreiniger verstoven langs de zijkanten van de carburator en er volgde een lichte verhoging van het toerental. Dus ergens komt er valse lucht binnen.
Je moet heel gericht spuiten want met oude carbs komt ook lichtelijk valse lucht binnen op de draaipunten.
Daar zit altijd wel een lichte speling waarlangs het binnenkomt.

Groet herman