Page 1 of 7

Murena Urbain

Posted: Mon Jul 09, 2007 9:57 pm
by Urbain
Eigenlijk was het mijn bedoeling om na de meest noodzakelijke ingrepen deze zomer wat rond te toeren en in de herfst te beginnen met de grote opkuis. Maar na de rondrit in mei en het zien van al dat Matra schoon ben ik overvallen door een "onweerstaanbare dwang" en ben ik dus al vroeger van start gegaan.
Nu, voor mijn Murena verwacht ik geen catrostrofale dingen, enkel een grondige cosmetische opkuis. Ik ben begonnen met het voorkompartiment, de batterijbak had enkele scheuren en de bevestiging van de batterij was weggeroest. De verschillende beugels en afdekplaatjes vertoonden oppervlakkige roest. Alles gedemonteerd en ontroest in zoutzuur, dan twee lagen zinkspray erop en tenslotte mat zwart afgelakt. De batterij bak is gerepareerd met glasvezeldoek langs de onderzijde en glasvezel plamuur langs boven. Morgen krijgt die een laagje verf.
Het plaatwerk onder de voorruit was nogal slordig voorzien van Hammerite, alles is eraf geweekt, de oppervlakkige roest met een roestomzetter geneutraliseerd, en er zit al een eerste laagje zinkspray op.
De voorste traverse heb ik opgekuist met een prop staalwol gedrenkt in olie, het ziet er nu als nieuw uit.
Volgende actie is de reparatie van de voorbumper, meer info daarover later....
Straks wat foto's...

Posted: Tue Jul 10, 2007 9:15 am
by Urbain
hier wat foto's, tweede poging hopelijk beter....

Posted: Tue Jul 10, 2007 9:41 am
by Paul
Het komt wel goed met die Matra, in goede handen denk ik.
Dat raamprobleem daar zit ik ook met, alleen ik vind die zwarte lak niet om het orrigineel effect te bekomen.

Posted: Tue Jul 10, 2007 2:27 pm
by Urbain
Frank (zeuneke),

Wil je nog eens uitleggen hoe en met welk product jij de waterlijst onder de voorruit gespoten hebt? Is dat als spuitbus verkrijgbaar of moet het met een echt spuitpistool aangebracht worden?

Posted: Tue Jul 10, 2007 6:45 pm
by jo
voor die originele zwartekleur kan je bij de meeste wagens gewoon Motip ralley black gebruiken (is eigenlijk satin zwart)
denk dat die voor Matra geen uitzondering is

onder het raam lijkt mij eerder een steenslag laag gezeten te hebben (met daarover hamerite?)

welke roestomvormer heb je gebruikt?
zelf ben ik geen voorstander van de framento van Loctite, heb daar al problemen mee gehad dat de verf achteraf los kwam (laklaag)

ik gebruik nu terug de Brunox epoxy

Posted: Thu Jul 12, 2007 8:16 pm
by Urbain
Jo,

De oorspronkelijke zwarte lak onder de voorruit bij de Murena blijkt na verloop van tijd af te bladderen. Op mijn wagen hebben ze hetgeen nog vastzat laten zitten en er een dikke laag Hammerite over gezet.

Van Frank heb ik gehoord dat je eerst een laag moet aanbrengen om de structuur te verkrijgen, daarna aflakken. Maar ik weet niet welk product hij hiervoor gebruikt heeft. Misschien wachten tot na de verlofperiode...

Posted: Sat Jul 21, 2007 10:43 pm
by Urbain
Ondertussen is de batterijbak gerepareerd en terug geplaatst. Ook het stuurhuis is opgekuist, dat zag wit van de oxidatie.
Wel heb ik gemerkt dat de tengels waarmee de binnenspatborden vastzitten aan het chassis aan beide zijden los zaten. De klinknagels waren weg gecorrodeerd. Ik zal de nieuwe afkitten met Tec7.


Op de linker wielkast hoort eigenlijk een informatie plaatje te zitten. Ik weet niet wat daar op staat, maar bij mij zijn enkel de gaten voorzien. Heeft iemand soms zo nog een plaatje liggen dat hij kan missen? Anders moet ik dummy klinknagels in de gaten zetten.

Posted: Fri Aug 10, 2007 12:22 pm
by Urbain
Ik amuseer mij nog steeds met het in orde zetten van de Murena. Ondertussen heeft de voorbumper een beurt gekregen. Rechts onder was daar een redelijk stuk afgebroken en ook het onderstuk vertoonde verschillende barsten en scheuren waardoor het wat fragiel aanvoelde. Ik heb voor de versteviging de binnenkant goed opgeruwd en er dan twee laagjes glasvezel in gepolyesterd. Het geheel is nu weer stevig en dan heb ik de barsten uitgekrabt tot op goed materiaal en opgevuld met glasvezel-polyesterplamuur. Het geheel ziet en voelt nu als nieuw.
Hierna enkele foto's....

Posted: Fri Aug 10, 2007 2:07 pm
by GODFRIED
Dag Urbain,

Ik heb het een beetje laat gezien dat je met werkzaamheden aan de murena gestart bent. Ik zie dat je het grondig aanpakt. Je doet het heel goed, dit werk gaat je jarenlang plezier bezorgen. Je hebt volgens mij toch al meer met polyester gewerkt!! Het resultaat is toch prachtig.
Mooie bij gevoegde foto's van de geleverde werken. In iedere Matra rijder zit een verborgen talent! Plaatwerk namaken, plamuren, met polyester werken, spuiten enz prachtig. Ik heb me verkeken aan jou :lol: Doe zo verder.
Matra groetjes :wink:


Wat ik wel kwijt wil is het volgende!! Waar zitten al die murena bezitters!!!!!! Je krijgt maar weinig reactie :evil: :evil: :evil:

Posted: Fri Aug 10, 2007 2:17 pm
by jurgen M
Voorlopig voldoet mijn Murena nog voor dagelijks gebruik. Met alleen in standhoudingswerken en onderhoud kom ik er nog, maar binnen enkele jaren wil ik hem ook gaan restaureren..., vooral carrosseriewerk.

Posted: Fri Aug 10, 2007 2:18 pm
by GODFRIED
Als je een bagheera gekocht had dan zag het chassis waarschijnlijk h??l anders uit!! Zie foto.

Posted: Fri Aug 10, 2007 6:59 pm
by benny
Het einde van de werken aan de Murena van Randy naderen. Nu zijn we bezig met de achterste draagarmen een beurt te geven, zodat ze beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Dan zijn er nog een paar kleinigheden en we kunnen naar de garage om de lichten te regelen en de motor goed af te stellen.
Wat ik hier zie van Urbain dwingt bij mij bewondering af. Hij levert prachtig werk af.

Posted: Fri Aug 10, 2007 7:00 pm
by benny
Zo ziet de Murena van Randy er voorlopig uit.

Posted: Sat Aug 11, 2007 9:38 am
by GODFRIED
Benny en Randy,

Een murena om van te watertanden. Prachtig!


Jurgen,

Vroeg of laat zal iedere Matra, gegalvaniseerd of niet een grondig onderhoud nodig hebben.

Posted: Sat Aug 11, 2007 9:40 am
by GODFRIED
Dag Benny,

Wat zie ik daar!! Staat je bagheera daar achter in weer en wind!!! Gelukkig kan hij daar nu tegen. :wink:

Posted: Sat Aug 11, 2007 9:55 am
by benny
Helaas Godfried, hij staat inderdaad buiten. Gelukkig niet meer voor lang. Wanneer de Murena van Randy klaar is, kan ik de bagheera binnen zetten en er aan beginnen.

Posted: Sat Aug 11, 2007 6:38 pm
by ALAIN VAN AKEN
Urbain, het is al even geleden dat we mekaar nog eens gezien hebben maar hoed af. De basis was oke maar u zorgt voor de room op de taart. We zien mekaar spoedig.

Posted: Sun Aug 12, 2007 10:34 am
by Urbain
Dag Godfried,

Zo moeilijk is het eigenlijk niet, veelal is het maar een kwestie van er aan te beginnen, geen schrik te hebben om uw handen vuil te maken en er rustig uw tijd voor te nemen....
Uw foto van die roestige Bagheera doet me denken aan mijn eerste besmetting met het Matra virus, een tiental jaren geleden. Toen ben ik ook eens naar een Bagheera gaan zien en die moet er onderin ook zo uitgezien hebben... Toen ik de deur opende zakte de ganse wagen 2 cm dieper naar de grond toe en was het onmogelijk de deur terug te sluiten.
Ik heb die toen veiligheidshalve maar laten staan, en omwille van de roest allergie die ik opgelopen heb door jaren Simca Talbot te rijden ben ik daarna eerder naar een Murena gaan uitkijken. Studerende kinderen hebben het virus enkele jaren kunnen onderdrukken, maar begin dit jaar was het niet meer te houden en heb ik mij een Murena aangeschaft...

Posted: Sun Aug 12, 2007 12:34 pm
by zeuneke
Urbain,ik heb een product gebruikt van "innotec" dat eigenlijk dient om structuur aan te brengen bij het herstellen van plastiek bumpers.Je brengt dat in een 3 tal dunne lagen aan,tussen elke laag een tijdje wachten om te laten drogen en altijd de losse korrels met een kleefdoekje verwijderen (tag a rac),daarna nog zwart aflakken en klaar is kees;het ziet er dan volledig als origineel uit,sorry voor het late antwoord;;;druk enzo

frank

Posted: Sun Aug 12, 2007 3:35 pm
by GODFRIED
Dag Urbain,

Iemand die zijn handen niet uit de mouwen steekt kan met een Matra niks doen. Maar als ik zie hoe goed dat chassis bewaard is gebleven na al die jaren dan moet je toegeven dat Matra een goede richting was ingegaan. Spijtig dat ze die espace niet onder eigen beheer hebben kunnen maken, Matra zou dan nog bestaan!! :wink:

Posted: Mon Feb 25, 2008 9:03 pm
by Urbain
De geslaagde nieuwjaarsreceptie bij Cornelis is voor mij een klein beetje in mineur ge?indigd. Toen ik terug thuis kwam bleek de electronische oliepeilstaaf niet meer te functioneren. Alhoewel het oliepeil in orde was bleef het lampje pinken. Deze peilstok zit er nog maar een kleine 2000Km in....
De oorzaak was snel gevonden, het plastic voeler element onder aan de peilstok zat los en waarschijnlijk is daar de weerstandsdraad afgebroken.
Halverwege de peilstaaf merk ik echter dat daar een hap is uitgeslepen. Er moet iets tegen die staaf draaien. Ook de vroegere peilstok heeft op die plaats dezelfde schade maar niet zo erg dat ik het toen opgemerkt heb. Waarschijnlijk krijgt de staaf telkens een tik waardoor het plastic uiteinde uiteindelijk breekt.
Ik zou de staaf een beetje kunnen plooien maar het mag maar heel miniem zijn, anders klemt hij bin het insteken.
Heeft iemand dit nogal meegemaakt met een 1600 motor?
Heeft iemand soms een dwarsdoorsnede van de motor waarop meer te zien is?

Posted: Mon Feb 25, 2008 9:49 pm
by matra530lx
Nog nooit gezien.
Is het mogelijk dat het geleidingstuk van de peilstok op de motor een tik heeft gehad tijdens het in of uitbouwen van de motor en of andere werkzaamheden.
Voor alleer een nieuwe te plaatsen doe een een test met een staaf met dezelfde diameter en draai uw krukas eens rond, tijdens het draaien trachten te voelen of de krukas deze staafraakt.
In bijlage twee scans met een doorsnede van de motor.

Mvg,

Jean

Posted: Mon Feb 25, 2008 10:04 pm
by Urbain
Bedankt Jean, dit maakt het heel wat duidelijker. Het zal waarschijnlijk wel van de krukas komen. Hopelijk geen losse of afgebroken bout van de drijfstangen zoals bij Benny....
Ik zal het eens verder bekijken.

Posted: Mon Feb 25, 2008 10:11 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb ook een hap eruit zoals op de foto in mijn 1.6

Posted: Tue Feb 26, 2008 1:00 pm
by Urbain
Het ziet er naar uit dat ik niet de enigste ben, maar het zou wel eigenaardig zijn als een dergelijk probleem pas na 25 jaar optreedt.
Of bestonden er vroeger dunnere oliepeilstaven?

Posted: Tue Feb 26, 2008 2:25 pm
by ALAIN VAN AKEN
Urbain, om eerlijk te zijn ik had het "probleem" ook nooit eerder tegengekomen. De peilstok wordt meestal vervangen tgv een weerstand die stuk is of een afgebroken sonde onderaan. Het wegschrapen van materiaal door de krukas (????) is niet te verhelpen met een vervormde peilstok. Je kan beter de oorzaak zoeken en deze verhelpen, ga te werk zoals Jean hierboven zegt. Zoek een buis met gelijke doormeter en controleer of effectief de krukas raakt. Laat iets weten en dan zien we verder.

Posted: Tue Feb 26, 2008 5:12 pm
by jurgen M
Ik heb met mijn vorige peilstok ook een slijtplek op de staaf, minder diep, maar op dezelfde plaats. Oorzaak? Ik gokte op een kromme peilstok.

Posted: Tue Feb 26, 2008 5:23 pm
by ALAIN VAN AKEN
Nu een Murena 1.6 heb ik nooit gehad maar bij de Bagheera X van 1979 is dezelfde peilstok gebruikt en hier heb ik geen enkele beschadiging op de peilstok.

Posted: Tue Feb 26, 2008 5:53 pm
by matra530lx
Als alles in orde is kan er volgens mij maar een mogelijkheid zijn en dat is dat de peilstok tijdens het rijden omhoog komt en alzo schuin komt te zitten met als gevolg dat hij ergens tegen aan komt en met het gekende resultaat.

Mvg,

Jean

Posted: Tue Feb 26, 2008 8:32 pm
by Urbain
Alvast bedankt voor alle sugesties, maar het zal pas volgende week worden voor ik wat kan uitproberen. Wegens een sterfgeval in de familie sta ik even op non actief...