Murena Urbain

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Alvast veel sterkte.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,
Sterkte met het sterfgeval in de familie.
Ik heb je probleem gelezen en mijn eerste gedacht ?is misschien de houder waar de pijlstok insteekt een beetje verzet?, dan krijg je een andere positie onder in de motor. Ik weet niet hoe de houder op de motor staat is hij verplaatsbaar?
Succes met het vinden van deze fout. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Hallo Urbain

Post by matrafamily »

Sterkte met het verlies van Uw moeder, wij hebben beide afgelopen jaar onze moeder verloren en dat laat zijn sporen na.

Sterkte voor U en Uw gezin in de komende periode,

Cornelis en Elisabeth
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Dag Urbain,

Veel sterkte toegewenst in deze moeilijke dagen.

Andr? en Gilberte
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag Urbain,

Namens mij en mijn familie wil ik je ook condoleren met het verlies van je moeder.

groeten,

Harry
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bedankt voor het medeleven bij het overlijden van mijn schoonmoeder.
Het is niet mijn eigen moeder, maar dat maakt het daarom niet minder erg. Het mag wel een troost wezen dat we haar tot bijna 94 bij ons hebben mogen houden....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb vanmorgen terug de draad met de oliepeilstaaf opgenomen, en de suggestie van Jean uitgeprobeerd. Wel met een peilstok, omdat ik geen buis van 7mm vond. Het is dus mogelijk om de krukas te raken indien de peilstok wat spel krijgt. Het raakpunt ligt op 13cm van het einde van de peilstaaf, en kan dus enkel van de krukas komen.
Ik heb ondervonden dat de peilstok wat kan bewegen. Dit komt doordat de rubberen stop in de loop der jaren wat harder geworden is en waarschijnlijk wat gekrompen. Als ik de motor laat draaien en de peilstaaf van de motor wegduw, (ca. 2mm) hoor ik een geratel. Veel reserve is er dus niet.
Door de draad die er aanhangt en de trillingen zal de peilstok wel regelmatig de krukas geraakt hebben.
Ik heb nu twee O-ringetjes over de rubberen stop geschoven, zodanig dat het spel grotendeels weggenomen is. Nu kan ik geen contact met de krukas meer maken.
Ik zal bij Peugeot eens horen of ik nog aan een nieuwe rubberen stop of ganse peilstok geraak, maar ik acht de kans klein....

Bijkomend ben ik blijkbaar ook van een ondefineerbaar blikkerig geluid verlost bij gas terugnemen, en enkel binnen te horen. Ik dacht dat het een trilling van het hitteschild was, maar het zal nu wel van de oliepeilstaaf gekomen zijn.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo, oorzaak gevonden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik ben vandaag een gelukkig man... de Murena is weer eens zonder opmerkingen de technische controle gepasseerd.

Nu de meest dringende werken in de huizen van dochter en zoonlief achter de rug zijn, kan ik dit jaar wat meer tijd aan de Murena gaan spenderen.
Voor ik naar de technische controle ging had de Murena last van slepende remmen, gelukkig opgelost door alles goed schoon te maken en kopervet op de juiste plaatsen aan te brengen.
Maar sommige garagisten zijn vroeger wel erg inventief geweest in het vinden van knoei oplossingen. Bij ??n van de voorste remklauwen zijn ze wellicht een spie verloren, dus snel maar iets nagemaakt en dan nog geprobeerd van de spie vast te lassen.... zie de foto's. (links origineel, rechts namaak)

Daarom, als iemand nog een spie van een DBA remklauw op overschot liggen heeft, zou ik er graag eentje hebben om het geheel terug origineel en terug veiliger te maken. Bij voorbaat dank....
Attachments
DSC00383.JPG_s.jpg
DSC00383.JPG_s.jpg (47.2 KiB) Viewed 8174 times
DSC00382.JPG_s.jpg
DSC00382.JPG_s.jpg (123.39 KiB) Viewed 8174 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Urbain,

Ik heb eens gezocht naar de spie?n maar geen meer gevonden, maar ik denk dat deze in set nog te bestellen zijn bij Peugeot het onderdeelnummer is 4427.44 en misschien ook nog in de autoshop.

Mvg,

Matra 530 Lx

Ps: laat u morgen nog weten op welke Peugeot ze ook gebruikt zijn, want als je het woord Matra uitspreekt dan hebben ze het niet meer.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Bij mijn murena zijn de voorste spie?n ook dun en zou ze bij gelegenheid ook willen vervangen. De twee opstaande kantjes die er voor moeten zorgen samen met de clips dat de spie niet tussen het remzadel en de remcilinder uit kunnen waren gewoon plat en geklopt en ??n was weggeroest.

Fijn dat Jean daar een nummer geeft om nieuwe te bestellen. :wink:
Ik zal eens opvolgen of je ze nog kunt vinden!! :wink
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Jean, bedankt voor uw opzoekingswerk.
Ik ben naar de Peugeot garage in Lier geweest (NOVA), maar spijtig genoeg hebben ze het niet meer in voorraad, en ze kunnen het bij Peugeot niet meer bestellen.
Maar de magazijnier is een vriendelijke en behulpzame man en heeft op zijn computer gezocht welke dealers dit onderdeel nog in stock hebben.
Ik heb dus een lijstje met 4 dealers gekregen en zal maandag eens rondbellen.
Hoop doet leven....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Urbain wrote:Jean, bedankt voor uw opzoekingswerk.
Ik ben naar de Peugeot garage in Lier geweest (NOVA), maar spijtig genoeg hebben ze het niet meer in voorraad, en ze kunnen het bij Peugeot niet meer bestellen.
Maar de magazijnier is een vriendelijke en behulpzame man en heeft op zijn computer gezocht welke dealers dit onderdeel nog in stock hebben.
Ik heb dus een lijstje met 4 dealers gekregen en zal maandag eens rondbellen.
Hoop doet leven....
Ook citro?ngarages kunnen peugeotnummers bestellen, misschien willen die wel nog zoeken 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Als je ze ergens kunt vinden bestel er dan ook twee voor mij, kosten worden vergoed.

Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Vandaag een setje gaan halen ergens rond Brussel...
Godfried, ze hadden er spijtig genoeg maar ??n.
Volgens de computer van Peugeot zijn er nu nog 3 dealers die elk nog ??n setje in voorraad hebben. Dat zou alles zijn voor Belgie.
Godfried, ik stuur u de naam van de dealers waar je nog terecht kan, maar gezien de afstand kun je ze best laten opsturen.
Ik heb het setje 24.72? betaald.
Attachments
DSC00378.JPG_s.jpg
DSC00378.JPG_s.jpg (62 KiB) Viewed 8090 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Urbain,

Dat is nog goed gekomen, maar het wordt steeds moeilijker voor die dingen.
Is het mogelijk om de sticker van Peugeot er af te halen zonder de Originele sticker van Bendix te beschadigen, want met dat nr. kan je misschien in de autoshop nog terecht.

Mvg,

Matra 530 LX
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De veertjes zijn nog te vinden bij MatraMagic voor ? 8,30
Attachments
52bc5faa1dfc7949f20ac2857586828d.jpg
52bc5faa1dfc7949f20ac2857586828d.jpg (6.33 KiB) Viewed 8076 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb indertijd een Lancia Beta gezien waarbij de achterrempompen zeer goed geleken op deze van Matra. Ik geloof zelfs dat de montage dezelfde was. Dus het is misschien via Lancia mogelijk om aan de nodige onderdelen te raken. Hierbij een foto van zo'n rempomp.
Attachments
111.jpg
111.jpg (24.02 KiB) Viewed 8068 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

de antirammelveertjes blijken ook een renaultreferentie te hebben, zal morgen eens zoeken of ik het bestelnummer nog kan terugvinden. :-?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De veertjes zijn nog voldoende te vinden.
Waar het om gaat is het metalen plaatje tussen klauw en houder.
Hier in nederland bij geen Peugeot dealer meer te vinden.
Ben bij de kleinere ex Peugeot garages bezig.
Zou inderdaad handig zijn als Urbain even de sticker er af peutert voor het onderliggende nummer, al lijkt het op een Talbot nummer.
De lengte van het plaatje is ook handig om te weten.
Heb misschien iets vervangend gevonden als dat 55mm zou zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Na wat losweken, die Talbot stickers zijn van goede kwaliteit..., komt de originele Bendix code tevoorschijn RB 327 380 00.
Hopelijk vind je ze nog onder deze nummer.

Herman, als je naar een officiele Peugeot dealer gaat, kan die op zijn netwerk zien welke lokale dealers nog een stock hebben. Ze kunnen het lijstje zelfs keurig uitprinten. (Enfin, hier in Belgie toch...)
Attachments
DSC00370.JPG_s.jpg
DSC00370.JPG_s.jpg (95.92 KiB) Viewed 8044 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Had ik gedaan Urbain, maar hier nergens meer, en ook niet te bestellen.
Bedankt voor het nummer.
Kunnen we weer verder mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Gelukkig heb je er al ??n. Die grote veren zijn onverslijtbaar maar bij een set heb je niet te kiezen wat erin zit.
Bedankt voor de informatie.

Benny,
Als je die remcilinder ziet zou je zeggen "dat past".
De veertjes voor de remblokken zijn in de clubstock geweest voor 0.25 ? per stuk. Ik zoek er 10!!!

Ik ga op zoek naar de plaatjes, de veertjes worden terug bestelt!!

Ik zie op de foto van Urbain dat er maar 4 rammelveertjes bij zitten, dus ??n veertje per remblok moet volstaan.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

ALS ER NOG LIEFHEBBERS ZIJN IN DUITSLAND NOG TE BESTELLEN.

http://www.retro-saar.de/commstore/comm ... 1df47411a/?

EN DE PRIJS VALT OOK NOG MEE.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal eerst moeten zoeken op de site om te zien waar ze staan!!
Maar zeker bedankt voor de informatie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried,

Op de site is er een zoek functie en je geeft het onderdeelnr. in, gaat direct naar de gegevens.

Mvg,

Matra 530 LX

PS:Druk de knop Erzatsteile in en er verschijnt een scherm met alle onderdelen, in het witte vak onderdeelnr. in tikken en suche starten.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi, als ik ze hier niet op kan scharrelen dan gaan we het daar doen.
Er staan geen verzendkosten bij voor Nederland, dus evt. maar vragen.
Kan zujn dat Car-joy ze ook heeft, maar de website is wat remmen betreft nog niet klaar.
Zal even bellen met Ruud of die ze nog heeft liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eens afwachten wat de verzendkosten zijn. Ik heb een mail gedaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Na de waarschuwingen op het forum heb ik nu ook eens de aansluitingen van de benzinepomp gecontroleerd op de Murena, en groot was mijn verbazing toen ik met de hand, zonder veel moeite, ??n van de aansluitpijpjes kon lostrekken.... (aanzuigzijde)
Ik heb er wat Loctite aan gedaan en het er terug in vast ingetikt. Vanmorgen bleek alles nog muurvast te zitten. Ik heb nu ook de beide benzineleidingen met een bandje aan elkaar bevestigd en samen ook nog eens aan een waterdarm. Als er nu eentje loskomt kan het er niet meer vanzelf uitschieten.

Ik vraag me wel af of Loctite tegen benzine bestand is.

Die benzinepompen dienen dus regelmatig gecontrroleerd te worden.

Ik begin er hoe langer hoe meer aan te denken om ook een electrische pomp te installeren...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, ik ben er ook nooit echt gerust in, ik heb me volgende pomp aangeschaft : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3DWatching
Bagheera X '78
Post Reply