Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hallo mannen, de Murena is niet mijn specialiteit, maar ik heb van Peter Verhulst de volgende deskundige uitleg gekregen:
De 2.2 (115pk) komt uit de Tagora. De motor werd dus oorspronkelijk gebruikt om rustig te gebruiken. Later werd hij in de Murena geplaatst. Het is normaal dat in een Murena meer gevraagd wordt van de motor dan in een Tagora. Het probleem zit hem eigenlijk in de uitbalancering van de motor. De verschillen in gewicht van de bewegende onderdelen zijn te groot (de zuigers, de drijfstangen en misschien de krukas ook, maar dat is mijn idee)). Daardoor onstaat een te groot onevenwicht in de motor en worden de lagers overbelast. Resultaat: lagerbussen die het begeven, en vervormde motorblokken.
Bij de 2.2S daarentegen, zouden de onderdelen uitgebalanceerd zijn, zodat de krachten bij een onevenwicht, veel kleiner zijn en de lagers niet overbelast.
Dus een originele 2.2S is een veel betrouwbaarder motor dan de gewone 2.2. Heb je een omgebouwde 2.2 kan je dus eveneens problemen vewachten.
Met dank aan de deskundige uitleg van Peter Verhulst.
De 2.2 (115pk) komt uit de Tagora. De motor werd dus oorspronkelijk gebruikt om rustig te gebruiken. Later werd hij in de Murena geplaatst. Het is normaal dat in een Murena meer gevraagd wordt van de motor dan in een Tagora. Het probleem zit hem eigenlijk in de uitbalancering van de motor. De verschillen in gewicht van de bewegende onderdelen zijn te groot (de zuigers, de drijfstangen en misschien de krukas ook, maar dat is mijn idee)). Daardoor onstaat een te groot onevenwicht in de motor en worden de lagers overbelast. Resultaat: lagerbussen die het begeven, en vervormde motorblokken.
Bij de 2.2S daarentegen, zouden de onderdelen uitgebalanceerd zijn, zodat de krachten bij een onevenwicht, veel kleiner zijn en de lagers niet overbelast.
Dus een originele 2.2S is een veel betrouwbaarder motor dan de gewone 2.2. Heb je een omgebouwde 2.2 kan je dus eveneens problemen vewachten.
Met dank aan de deskundige uitleg van Peter Verhulst.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Klopt, Godfried, deze motor heeft weinig km (71739) op de teller en dat blijkt dus geen garantie van zekerheid.
Nu sta ik er ook niet echt versteld van, daar ik wel zou vermoeden dat de voorgaande eigenaar de wagen als een "sportwagen " heeft gereden.
Bij de aankoop was ook een factuur die vermelde dat de wagen daags voor hij op non-actief is gezet een behoorlijk kostelijke factuur heeft meegekregen. Die vermeld namelijk, het vervangen van de hoofdrempomp, twee remschijven, remblokken, set dichtingen carburator en nog wat meer. Totaal factuur, anno 12-2-88 van 45224 Bef.
Dat krijg je niet van stil rijden naar mijn gevoel.
Als dan de wagen 16jaar stilstaat en opnieuw een "vlotte" rijstijl moet ondergaan, 'tja, wat wil je dan.
Maar de wagen krijgt wat hij/zij verdient, het nodige zal gebeuren en als dit de zogenoemde waarde zal overstijgen......... , het zij zo!
Nu sta ik er ook niet echt versteld van, daar ik wel zou vermoeden dat de voorgaande eigenaar de wagen als een "sportwagen " heeft gereden.
Bij de aankoop was ook een factuur die vermelde dat de wagen daags voor hij op non-actief is gezet een behoorlijk kostelijke factuur heeft meegekregen. Die vermeld namelijk, het vervangen van de hoofdrempomp, twee remschijven, remblokken, set dichtingen carburator en nog wat meer. Totaal factuur, anno 12-2-88 van 45224 Bef.
Dat krijg je niet van stil rijden naar mijn gevoel.
Als dan de wagen 16jaar stilstaat en opnieuw een "vlotte" rijstijl moet ondergaan, 'tja, wat wil je dan.
Maar de wagen krijgt wat hij/zij verdient, het nodige zal gebeuren en als dit de zogenoemde waarde zal overstijgen......... , het zij zo!
Last edited by Paul on Thu Aug 23, 2007 9:59 pm, edited 5 times in total.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Krukasas balanceren, geheel drijfstangen/pistons op gelijke gewicht brengen, vliegwiel verlichten en balanceren, controle speling krukas kant vliegwiel, lagers krukas, lijn krukas in blok en meting gelijke draagvlak, controle cilinderwanden en speling tussen opening segmenten (los gemonteerd in cilinder). Let op want motoronderdelen voor de 2.2 liggen niet voor het grijpen en moeten vaak via refabricatie bekomen worden wat een correcte revisie niet goedkoop maakt. Ik zou dit zeker uitbesteden want zelf is er bij gebrek aan de juiste uitrusting meestal geen beginnen aan. Het demonteren en monteren kan wel zelf. Ik hoop je niet af te schrikken maar wel alert te maken. Een 2.2 of 2.2 S motor is gewoon duurder door het gebrek aan onderdelen.
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
De wagen staat intussen bij Cornelis,......, in goede handen dus.
Ik ben gisteren een halve dag mee gaan helpen en de motor ligt er intussen uit.
Alles blijkt naar normen van ....., goed verlopen te zijn want de kenners (Cor & Co) kunnen het weten.
Aan deze wagen lijkt alles uitzonderlijk goed te zijn (behalve, op dit ogenblik de motor) alles lijkt gaaf te zijn op wat steunblokken en uitlaat na. Waterpomp, steunbalken achter(2? generatie), alternator, temperatuurvoeler olie (normaal gebroken volgens Cor), .......... en dat verheugt mij. Nu maar hopen dat de motor intern niet te veel onaangenaams te bieden heeft maar dat is nog even wachten.
Ik ga er nu echt wel van uit dat deze wagen een gelukstreffer is wat slijtage betreft en ben zeker dat deze wagen een juist km getal aangeeft.
Ik ben gisteren een halve dag mee gaan helpen en de motor ligt er intussen uit.
Alles blijkt naar normen van ....., goed verlopen te zijn want de kenners (Cor & Co) kunnen het weten.
Aan deze wagen lijkt alles uitzonderlijk goed te zijn (behalve, op dit ogenblik de motor) alles lijkt gaaf te zijn op wat steunblokken en uitlaat na. Waterpomp, steunbalken achter(2? generatie), alternator, temperatuurvoeler olie (normaal gebroken volgens Cor), .......... en dat verheugt mij. Nu maar hopen dat de motor intern niet te veel onaangenaams te bieden heeft maar dat is nog even wachten.
Ik ga er nu echt wel van uit dat deze wagen een gelukstreffer is wat slijtage betreft en ben zeker dat deze wagen een juist km getal aangeeft.
- Attachments
-
- IMG_5702_1_1.JPG (551.41 KiB) Viewed 8042 times
-
- IMG_5701_1_1.JPG (523.45 KiB) Viewed 8042 times
-
- IMG_5699_1_1.JPG (536.64 KiB) Viewed 8042 times
-
- IMG_5698_1_1.JPG (560.11 KiB) Viewed 8042 times
-
- IMG_5689_1_1.JPG (486.24 KiB) Viewed 8042 times
Last edited by Paul on Thu Aug 23, 2007 10:04 pm, edited 1 time in total.
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Paul,
Dat de wagen nu in juiste handen is daar twijfel ik niet aan. Je had niet vlug een betere kunnen vinden. Laat ons hopen dat de motor intern niet te veel schade heeft opgelopen en dat de herstellingskosten meevallen. Scheuren aan aternator, schakelsysteem en ophanging is bij bagheera niet onbekend. Het zit in de familie!
Op een goed afloop, succes
Dat de wagen nu in juiste handen is daar twijfel ik niet aan. Je had niet vlug een betere kunnen vinden. Laat ons hopen dat de motor intern niet te veel schade heeft opgelopen en dat de herstellingskosten meevallen. Scheuren aan aternator, schakelsysteem en ophanging is bij bagheera niet onbekend. Het zit in de familie!
Op een goed afloop, succes
Matra Bagheera S - 1977
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Die herstelkosten zijn nog niet bepaald, maar ik vrees dat ikzelf een groot deel in het aandeel zal bepalen daar ik de motor zou willen optimaliseren. Vliegwiel verkleinen en indien mogelijk balanceren, nieuwe uitlaat, nieuwe uitlaatcollector en wat verzin ik nog......
De wagen is in uitzonderlijk goede staat en daardoor ga ik er van uit dat dit exemplaar dan ook best deze zorgen verdiend.
De wagen is in uitzonderlijk goede staat en daardoor ga ik er van uit dat dit exemplaar dan ook best deze zorgen verdiend.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Vandaag (23-08-07) nog maar even langs geweest bij Cor en dat was oorspronkelijk niet gepland maar.... ja....
Motor haast helemaal gesloopt om de oorzaak van het verdachte geluid te vinden en dat liet even op zich wachten. Volgens Cor zou het wel eens hier of daar kunnen zitten want dat zijn de meest voorkomende oorzaken, maar, dat bleef uit.
Wilt het lot toch weeral bepalen dat (Murphy indachtig) de laatste bouten het probleem verbergen. Het lager van de 3? piston is gaan meedraaien.
Mooi, euh..., niet mooi dus maar ja de diagnose is nu definitief.
De kosten echter nog niet.......
Motor haast helemaal gesloopt om de oorzaak van het verdachte geluid te vinden en dat liet even op zich wachten. Volgens Cor zou het wel eens hier of daar kunnen zitten want dat zijn de meest voorkomende oorzaken, maar, dat bleef uit.
Wilt het lot toch weeral bepalen dat (Murphy indachtig) de laatste bouten het probleem verbergen. Het lager van de 3? piston is gaan meedraaien.
Mooi, euh..., niet mooi dus maar ja de diagnose is nu definitief.
De kosten echter nog niet.......
- Attachments
-
- IMG_5710_1_1.JPG (497.18 KiB) Viewed 8063 times
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
of een te grote tollerantie bij het monteren?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik had indertijd een Suzuki 650 met hetzelfde probleem ( dit was een probleem die haast al die blokken hadden). Bleek dat indertijd de smeerolie nog niet op punt stond voor die fijne mechaniek en ze hebben dat toen opgelost door een bijkomend gaatje te boren in de andere schelp. Wat de herstelling betreft, is het volgende mogelijk. Indien er maar op die plaats slijtage of beschadiging is, kan je nieuwe schelpen laten maken op maat. Die firma slijpt alles perfect af. Niet te veel anders komt de zachte massa bloot. Het enige wat je moet doen is de krukas en de drijfstang daar af te geven. En de prijs valt reuze mee. Indien er nog andere beschadingen zijn, bijvoorbeeld aan het blok, dan wordt het natuurlijk iets heel anders. Indien je ge?nteresseerd bent, laat maar iets weten.
Succes met de herstellingen.
Succes met de herstellingen.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Als je de schelp bekijkt, zie je dat er geen gaatje in is. Ik denk als je de buitenkant bekijkt dat er een langsgroef zal zijn. De schelp die niet op de foto staat zal waarschijnlijk wel een gaatje en een langsgroef hebben. Wanneeer je op de schelp zonder gat een gaatje boort, verdubbelt de smering. En dat kan een groot verschil maken.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Benny, daar heb je gelijk in de andere schelp heeft een smeergat.
Anderzijds vind ik het niet zo vanzelfsprekend, dat als je een extra gat boort de smering zomaar zou verbeteren. Het lijkt mij toch eerder aan de fabrikant om dit te bepalen...?
Godfried, verstoppingen zijn voorlopig niet gevonden, verkeerde of slechte olie lijkt mij dan eerder wel mogelijk.
Anderzijds vind ik het niet zo vanzelfsprekend, dat als je een extra gat boort de smering zomaar zou verbeteren. Het lijkt mij toch eerder aan de fabrikant om dit te bepalen...?
Godfried, verstoppingen zijn voorlopig niet gevonden, verkeerde of slechte olie lijkt mij dan eerder wel mogelijk.
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Motorschade
Beste Paul,
Ik denk dat het hier moet gezocht worden in te lage oliedruk die de pomp levert. De pomp dus zeker nazien en testen op druk.
Door dan een combinatie van lang stilstaan en de lage druk, komt het voor dat de schelpen blijven plakken en zo mee rond draaien.
Nu zijn er altijd lagering problemen geweest bij dit type motor, al van in de Simca 160-180.
Daarom raad ik u aan om het krukas gedeelte zorgvuldig te herstellen en waar het kan te verbeteren. Ik denk hier voornamelijk aan het vliegwiel, lichter maken en goed laten uitbalanceren.
Nu zeker geen extra gaten gaan voorzien in de schelpen daar de oliedruk dan zeker lager wordt.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en moesten er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Matra 530 Lx
Ik denk dat het hier moet gezocht worden in te lage oliedruk die de pomp levert. De pomp dus zeker nazien en testen op druk.
Door dan een combinatie van lang stilstaan en de lage druk, komt het voor dat de schelpen blijven plakken en zo mee rond draaien.
Nu zijn er altijd lagering problemen geweest bij dit type motor, al van in de Simca 160-180.
Daarom raad ik u aan om het krukas gedeelte zorgvuldig te herstellen en waar het kan te verbeteren. Ik denk hier voornamelijk aan het vliegwiel, lichter maken en goed laten uitbalanceren.
Nu zeker geen extra gaten gaan voorzien in de schelpen daar de oliedruk dan zeker lager wordt.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en moesten er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Matra 530 Lx
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
toen ik de Rancho uit France ging halen vertelde de verkoper ook iets van hij heeft lang stil gestaan dus mogelijk heeft hij de Matra ziekte dat de motor vast loopt als je hem zomaar start
nu is mijn technisch frans niet zo goed dat ik hem ben beginnen uitvragen maar hij vertelde dat ik niet de eerste zou zijn ....
nu is mijn technisch frans niet zo goed dat ik hem ben beginnen uitvragen maar hij vertelde dat ik niet de eerste zou zijn ....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Hahaaaa......, het wordt interessant hier vind ik.
Er worden pro en contra stellingen genomen en dat is leerzaam.
Goede olie heb ikzelf altijd gebruikt (daarbij wil ik niet beweren altijd de juiste keuze te hebben gemaakt) en daar heb ik niet het gevoel te zijn op afgerekend. De oliedruk was naar mijn gevoel altijd voldoende hoog, namelijk, koud 5 ? 6 en warm op stationair toerental ongeveer 2,5 tot 3,5. Ik vrees dat de motor mogelijk al schade had bij aanschaf en dat het er nu is uitgekomen.
Het vliegwiel kleiner maken en balanceren is een eerste voorwaarde om het eerste lager te kunnen ontlasten en dat is dus ook mijn bedoeling, dat gebeurt dus. Daardoor zal de motor al behoorlijk wat minder onbalans hebben waardoor de lagering het minder te verduren zal hebben.
Extra gaten boren daar was ik niet zo op gebrand en het argument dat de oliedruk lager zal uitvallen lijkt mij plausibel. Dus daar wijzigen we niets aan.
Nu wacht ik wel nog even af wat Cornelis zal voorstellen.
Het blok heeft echter nog een ander, zij het niet dramatische, schade....... waaronder een bijna lekke koppakking, lichte schade aan cilinderbus wanden, krassen op zijwanden van cilinderkoppen. Dus al bij al mocht de motor wel eens een beurt krijgen niettegenstaande hij redelijk presteerde......
Er worden pro en contra stellingen genomen en dat is leerzaam.
Goede olie heb ikzelf altijd gebruikt (daarbij wil ik niet beweren altijd de juiste keuze te hebben gemaakt) en daar heb ik niet het gevoel te zijn op afgerekend. De oliedruk was naar mijn gevoel altijd voldoende hoog, namelijk, koud 5 ? 6 en warm op stationair toerental ongeveer 2,5 tot 3,5. Ik vrees dat de motor mogelijk al schade had bij aanschaf en dat het er nu is uitgekomen.
Het vliegwiel kleiner maken en balanceren is een eerste voorwaarde om het eerste lager te kunnen ontlasten en dat is dus ook mijn bedoeling, dat gebeurt dus. Daardoor zal de motor al behoorlijk wat minder onbalans hebben waardoor de lagering het minder te verduren zal hebben.
Extra gaten boren daar was ik niet zo op gebrand en het argument dat de oliedruk lager zal uitvallen lijkt mij plausibel. Dus daar wijzigen we niets aan.
Nu wacht ik wel nog even af wat Cornelis zal voorstellen.
Het blok heeft echter nog een ander, zij het niet dramatische, schade....... waaronder een bijna lekke koppakking, lichte schade aan cilinderbus wanden, krassen op zijwanden van cilinderkoppen. Dus al bij al mocht de motor wel eens een beurt krijgen niettegenstaande hij redelijk presteerde......
- Attachments
-
- IMG_5716 (Large).JPG (98.11 KiB) Viewed 7948 times
-
- IMG_5714 (Large).JPG (103.57 KiB) Viewed 7948 times
-
- IMG_5713 (Large).JPG (113.11 KiB) Viewed 7948 times
-
- IMG_5708 (Large).JPG (120.44 KiB) Viewed 7948 times
-
- IMG_5704 (Large).JPG (112.82 KiB) Viewed 7948 times