Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo mannen, de Murena is niet mijn specialiteit, maar ik heb van Peter Verhulst de volgende deskundige uitleg gekregen:
De 2.2 (115pk) komt uit de Tagora. De motor werd dus oorspronkelijk gebruikt om rustig te gebruiken. Later werd hij in de Murena geplaatst. Het is normaal dat in een Murena meer gevraagd wordt van de motor dan in een Tagora. Het probleem zit hem eigenlijk in de uitbalancering van de motor. De verschillen in gewicht van de bewegende onderdelen zijn te groot (de zuigers, de drijfstangen en misschien de krukas ook, maar dat is mijn idee)). Daardoor onstaat een te groot onevenwicht in de motor en worden de lagers overbelast. Resultaat: lagerbussen die het begeven, en vervormde motorblokken.
Bij de 2.2S daarentegen, zouden de onderdelen uitgebalanceerd zijn, zodat de krachten bij een onevenwicht, veel kleiner zijn en de lagers niet overbelast.
Dus een originele 2.2S is een veel betrouwbaarder motor dan de gewone 2.2. Heb je een omgebouwde 2.2 kan je dus eveneens problemen vewachten.
Met dank aan de deskundige uitleg van Peter Verhulst.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dus het heeft weinig zin om een tagora motorblok te zoeken!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Klopt, Godfried, deze motor heeft weinig km (71739) op de teller en dat blijkt dus geen garantie van zekerheid.

Nu sta ik er ook niet echt versteld van, daar ik wel zou vermoeden dat de voorgaande eigenaar de wagen als een "sportwagen " heeft gereden.
Bij de aankoop was ook een factuur die vermelde dat de wagen daags voor hij op non-actief is gezet een behoorlijk kostelijke factuur heeft meegekregen. Die vermeld namelijk, het vervangen van de hoofdrempomp, twee remschijven, remblokken, set dichtingen carburator en nog wat meer. Totaal factuur, anno 12-2-88 van 45224 Bef.
8) Dat krijg je niet van stil rijden naar mijn gevoel. 8)
Als dan de wagen 16jaar stilstaat en opnieuw een "vlotte" rijstijl moet ondergaan, 'tja, wat wil je dan. :-? :roll:

Maar de wagen krijgt wat hij/zij verdient, het nodige zal gebeuren en als dit de zogenoemde waarde zal overstijgen......... , het zij zo! 8)
Last edited by Paul on Thu Aug 23, 2007 9:59 pm, edited 5 times in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt dat een S blok iets beter in balance ligt maar ook hier kan bij revisie nog veel verbeterd worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze motorblok werd ook gebruikt in verschillende Peugeot modellen. Kan me moeilijk voorstellen dat deze na 100000km aan revisie toe zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mijn S heeft er in ieder geval een stuk meer dan 200.000 km opzitten, dus...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat kan er zoal allemaal verbeterd worden?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Krukasas balanceren, geheel drijfstangen/pistons op gelijke gewicht brengen, vliegwiel verlichten en balanceren, controle speling krukas kant vliegwiel, lagers krukas, lijn krukas in blok en meting gelijke draagvlak, controle cilinderwanden en speling tussen opening segmenten (los gemonteerd in cilinder). Let op want motoronderdelen voor de 2.2 liggen niet voor het grijpen en moeten vaak via refabricatie bekomen worden wat een correcte revisie niet goedkoop maakt. Ik zou dit zeker uitbesteden want zelf is er bij gebrek aan de juiste uitrusting meestal geen beginnen aan. Het demonteren en monteren kan wel zelf. Ik hoop je niet af te schrikken maar wel alert te maken. Een 2.2 of 2.2 S motor is gewoon duurder door het gebrek aan onderdelen.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

inderdaad,volgens een bmw fanaat is de ingenieur die de 2.2 tekende later in dienst gegaan bij BMW en zijn er dus sterke gelijkenissen tussen de tweemotoren,hij beweert dat het wel eens zou kunnen dat de culasse van de BMW past op een matra (opgelet niet bewezen!!)frank
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De wagen staat intussen bij Cornelis,......, in goede handen dus.
Ik ben gisteren een halve dag mee gaan helpen en de motor ligt er intussen uit.
Alles blijkt naar normen van ....., goed verlopen te zijn want de kenners (Cor & Co) kunnen het weten.
Aan deze wagen lijkt alles uitzonderlijk goed te zijn (behalve, op dit ogenblik de motor) alles lijkt gaaf te zijn op wat steunblokken en uitlaat na. Waterpomp, steunbalken achter(2? generatie), alternator, temperatuurvoeler olie (normaal gebroken volgens Cor), .......... en dat verheugt mij. Nu maar hopen dat de motor intern niet te veel onaangenaams te bieden heeft maar dat is nog even wachten.
Ik ga er nu echt wel van uit dat deze wagen een gelukstreffer is wat slijtage betreft en ben zeker dat deze wagen een juist km getal aangeeft.
Attachments
IMG_5702_1_1.JPG
IMG_5702_1_1.JPG (551.41 KiB) Viewed 8042 times
IMG_5701_1_1.JPG
IMG_5701_1_1.JPG (523.45 KiB) Viewed 8042 times
IMG_5699_1_1.JPG
IMG_5699_1_1.JPG (536.64 KiB) Viewed 8042 times
IMG_5698_1_1.JPG
IMG_5698_1_1.JPG (560.11 KiB) Viewed 8042 times
IMG_5689_1_1.JPG
IMG_5689_1_1.JPG (486.24 KiB) Viewed 8042 times
Last edited by Paul on Thu Aug 23, 2007 10:04 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Dat de wagen nu in juiste handen is daar twijfel ik niet aan. Je had niet vlug een betere kunnen vinden. Laat ons hopen dat de motor intern niet te veel schade heeft opgelopen en dat de herstellingskosten meevallen. Scheuren aan aternator, schakelsysteem en ophanging is bij bagheera niet onbekend. Het zit in de familie!

Op een goed afloop, succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Die herstelkosten zijn nog niet bepaald, maar ik vrees dat ikzelf een groot deel in het aandeel zal bepalen daar ik de motor zou willen optimaliseren. Vliegwiel verkleinen en indien mogelijk balanceren, nieuwe uitlaat, nieuwe uitlaatcollector en wat verzin ik nog......
De wagen is in uitzonderlijk goede staat en daardoor ga ik er van uit dat dit exemplaar dan ook best deze zorgen verdiend.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Paul, ga je er een 2.2S van maken?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul, je hebt gelijk, doen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Herstellen - ja, optimaliseren - waar mogelijk, een S - neen, het is van oorsprong geen S en dat houd ik zo.

Ik tracht de wagen wel te verbeteren maar zo origineel mogelijk te houden.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul,

Respect:" verbeteren maar zijn origine behouden."
Paul, als je de tijd rijpt vindt voor de afgesproken onderdelen graag een seintje of misschien kan Cor je voordelig helpen, mij gelijk.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Vandaag (23-08-07) nog maar even langs geweest bij Cor en dat was oorspronkelijk niet gepland maar.... ja....
Motor haast helemaal gesloopt om de oorzaak van het verdachte geluid te vinden en dat liet even op zich wachten. Volgens Cor zou het wel eens hier of daar kunnen zitten want dat zijn de meest voorkomende oorzaken, maar, dat bleef uit.
Wilt het lot toch weeral bepalen dat (Murphy indachtig) de laatste bouten het probleem verbergen. Het lager van de 3? piston is gaan meedraaien.
Mooi, euh..., niet mooi dus maar ja de diagnose is nu definitief.
De kosten echter nog niet.......
Attachments
IMG_5710_1_1.JPG
IMG_5710_1_1.JPG (497.18 KiB) Viewed 8063 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eindelijk de fout gevonden! Maar ik kan moeilijk begrijpen hoe zo een lager kan gaan meedraaien? Te veel slijttage! Na zo weinig km!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

of een te grote tollerantie bij het monteren?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik had indertijd een Suzuki 650 met hetzelfde probleem ( dit was een probleem die haast al die blokken hadden). Bleek dat indertijd de smeerolie nog niet op punt stond voor die fijne mechaniek en ze hebben dat toen opgelost door een bijkomend gaatje te boren in de andere schelp. Wat de herstelling betreft, is het volgende mogelijk. Indien er maar op die plaats slijtage of beschadiging is, kan je nieuwe schelpen laten maken op maat. Die firma slijpt alles perfect af. Niet te veel anders komt de zachte massa bloot. Het enige wat je moet doen is de krukas en de drijfstang daar af te geven. En de prijs valt reuze mee. Indien er nog andere beschadingen zijn, bijvoorbeeld aan het blok, dan wordt het natuurlijk iets heel anders. Indien je ge?nteresseerd bent, laat maar iets weten.
Succes met de herstellingen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Waarschijnlijk is de schade veroorzaakt door het lange stilstaan, 16 jaar is een hele poos
Wat er juist fout is gelopen zal ik wellicht nooit weten, wat ik wel weet is dat er aan een oplossing gewerkt wordt.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Positief vooruit kijken dat is de boodschap Paul. Een oplossing moet er toch komen.
Persoonlijk denk ik (maar wie ben ik) dat de oorzaak bij uw motor een gebrek aan smering van de lager geweest is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat stilstaan daar niet veel mee te maken heeft! Misschien een verstopping van een leiding! Alhoewel het lager zit onder het oliepeil! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als je de schelp bekijkt, zie je dat er geen gaatje in is. Ik denk als je de buitenkant bekijkt dat er een langsgroef zal zijn. De schelp die niet op de foto staat zal waarschijnlijk wel een gaatje en een langsgroef hebben. Wanneeer je op de schelp zonder gat een gaatje boort, verdubbelt de smering. En dat kan een groot verschil maken.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Benny, daar heb je gelijk in de andere schelp heeft een smeergat.
Anderzijds vind ik het niet zo vanzelfsprekend, dat als je een extra gat boort de smering zomaar zou verbeteren. Het lijkt mij toch eerder aan de fabrikant om dit te bepalen...?

Godfried, verstoppingen zijn voorlopig niet gevonden, verkeerde of slechte olie lijkt mij dan eerder wel mogelijk.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dit gebrek aan smering is ook bij Suzuki achterna uitgekomen. Daar dat gat erbij te boren, kon de olie via de langsgroef en de gaten het kussen langs 2 wegen smeren. Dit stond en staat in hun werkplaatshandboek. (Het kan ook zijn dat de langsgroef in de drijfstang zit).
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Motorschade

Post by matra530lx »

Beste Paul,

Ik denk dat het hier moet gezocht worden in te lage oliedruk die de pomp levert. De pomp dus zeker nazien en testen op druk.
Door dan een combinatie van lang stilstaan en de lage druk, komt het voor dat de schelpen blijven plakken en zo mee rond draaien.
Nu zijn er altijd lagering problemen geweest bij dit type motor, al van in de Simca 160-180.
Daarom raad ik u aan om het krukas gedeelte zorgvuldig te herstellen en waar het kan te verbeteren. Ik denk hier voornamelijk aan het vliegwiel, lichter maken en goed laten uitbalanceren.
Nu zeker geen extra gaten gaan voorzien in de schelpen daar de oliedruk dan zeker lager wordt.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en moesten er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 Lx
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

toen ik de Rancho uit France ging halen vertelde de verkoper ook iets van hij heeft lang stil gestaan dus mogelijk heeft hij de Matra ziekte dat de motor vast loopt als je hem zomaar start
nu is mijn technisch frans niet zo goed dat ik hem ben beginnen uitvragen maar hij vertelde dat ik niet de eerste zou zijn ....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Verkeerde olie! Ik gebruik altijd de olie uit de Lidl. :o

Een ziekte bij Simca,Peugeot motoren betwijfel ik. Ik heb dan geluk gehad mijn baheera had ook 10 jaar stilgestaan en starten z??r vlot. Gelukkig nog geen problemen met de motor op enkele olie druppels na. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Hahaaaa......, het wordt interessant hier vind ik.
Er worden pro en contra stellingen genomen en dat is leerzaam.

Goede olie heb ikzelf altijd gebruikt (daarbij wil ik niet beweren altijd de juiste keuze te hebben gemaakt) en daar heb ik niet het gevoel te zijn op afgerekend. De oliedruk was naar mijn gevoel altijd voldoende hoog, namelijk, koud 5 ? 6 en warm op stationair toerental ongeveer 2,5 tot 3,5. Ik vrees dat de motor mogelijk al schade had bij aanschaf en dat het er nu is uitgekomen.

Het vliegwiel kleiner maken en balanceren is een eerste voorwaarde om het eerste lager te kunnen ontlasten en dat is dus ook mijn bedoeling, dat gebeurt dus. Daardoor zal de motor al behoorlijk wat minder onbalans hebben waardoor de lagering het minder te verduren zal hebben.

Extra gaten boren daar was ik niet zo op gebrand en het argument dat de oliedruk lager zal uitvallen lijkt mij plausibel. Dus daar wijzigen we niets aan.

Nu wacht ik wel nog even af wat Cornelis zal voorstellen.

Het blok heeft echter nog een ander, zij het niet dramatische, schade....... waaronder een bijna lekke koppakking, lichte schade aan cilinderbus wanden, krassen op zijwanden van cilinderkoppen. Dus al bij al mocht de motor wel eens een beurt krijgen niettegenstaande hij redelijk presteerde......
Attachments
IMG_5716 (Large).JPG
IMG_5716 (Large).JPG (98.11 KiB) Viewed 7948 times
IMG_5714 (Large).JPG
IMG_5714 (Large).JPG (103.57 KiB) Viewed 7948 times
IMG_5713 (Large).JPG
IMG_5713 (Large).JPG (113.11 KiB) Viewed 7948 times
IMG_5708 (Large).JPG
IMG_5708 (Large).JPG (120.44 KiB) Viewed 7948 times
IMG_5704 (Large).JPG
IMG_5704 (Large).JPG (112.82 KiB) Viewed 7948 times
Post Reply