Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

Post by Paul »

Ja, ik ben er nog niet uit.
De echtgenote zat er bij en ja ze heeft gelijk het zal wel mijn fout zijn zeker?
Weeral te hard gereden?!
Ik had mij even laten gaan en het was over een afstand van 1km iets harder als toegestaan .........klopt.
Wij waren de auto gaan halen om een driedaagse trip te maken als ik even het gaspedaal diiiiieper drukte en even aanhield. Bij het lossen van het gas gebeurde het........... een onrustwekkend geluid ....tatatatata.....
Ben dan erg voorzichtig verder gereden en ook thuis geraakt.
:evil: Blij was ik echter niet!!! :cry:
Dan maar de M530 gaan halen om de driedaagse te maken. :D

Nu heb ik vanochtend de motor gestart .... en dat loopt goed, even hoorde ik tata.. en dan alles normaal, dan toch het gas geleidelijk dieper drukken tot iets voor 3000t/m en ja daar is het terug, zij het niet zo nadrukkelijk maar haast constant.

Binnen de ander club is het even ter sprake gekomen en als conclusie is de kettingspanner als mogelijke oorzaak getipt.
Die zal ik eerstdaags een bezoekje dienen te brengen.
Last edited by Paul on Sun Mar 30, 2008 10:11 am, edited 6 times in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is heel goed mogelijk. Vooral als er anders niets te horen of te voelen is. Met normale oliedtruk, en normale watertemperatuur, en normale trekkracht, zouden die collega's van die andere site wel eens gelijk kunnen hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, volgens mij is dit ook de oorzaak! Hoe werkt de kettingspanner van een murena! Is deze hydraulisch of mechanisch?
Matra Bagheera S - 1977
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Kettigspanner is mechanisch denk ik
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Raar dat die zomaar loskomt! Spanveer kapot, tandwiel of het lager! Ik denk het niet. Tandwielen, ketting en spanner vervangen vrees ik! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik liet op mijn 1600 de ketting en tandwielen van de distributie vervangen, volgens de garagist hebben Simcamotoren geen kettingspanner, vandaar dat de distributie na enkele 10000 km lawaai begint te maken.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een 2.2 heeft wel degelijk een kettingspanner. Maar hoe die werkt, vind ik niet terug op de onderdelen-tekening.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

benny, staat beschreven in supplement Murena 2,2, Sectie AaOa pagina 810 en 811
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Georges1,
ik ben niet in het bezit van de werkplaatshandboeken. Daarom moet ik voortgaan op de tekeningen van het onderdelenboek
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Op de bagheera en de murena 1.6 zit geen kettingspanner maar dat dit na enkele 10000km voor problemen zorgt is niet het geval. De tandwielen en de ketting zijn degelijk gemaakt. Een voorbeeld voor vele moderne auto's met hun riemen. Als de ketting gaat rammelen is dit door slijtage op de tandwielen en de ketting. Het is een dubbelzijdige ketting met tandwielen en deze overkrijgen is bijna niet mogelijk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

'k Heb vandaag even het kleppendeksel weggenomen, tot mijn opluchting blijkt alles nog "normaal" op zijn plaats te zitten.
Naar mijn gevoel komt het geluid meer van onderin maar ik heb nog niets kunnen achterhalen.
Ik vrees dat de motor er even uit zal moeten en hoop intussen toch ook aan die sillan blokken te komen.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Lagers krukas?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Daar durf ik aan twijfelen maar het zal moeten blijken.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Luister eens naar je alternator en je waterpomp. Als ik mij niet vergis heb ik dat gehad met een waterpomp. Het bronzen busje was door het lange stilstaan kapotgegaan.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De alternator durf ik ook te betwijfelen, maar die waterpomp, tja, dat ga ik eens bekijken. Al durf ik hier ook twijfels bij plaatsen daar ik zou veronderstellen dat het dan constant hoorbaar zou zijn?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

georges1 wrote:Lagers krukas?
lijkt me ook niet onmogelijk, begint meestal te rammelen op een bepaald toerental en wordt stilaan erger...
Bagheera X '78
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:( Leuk is anders, diagnose is gevallen. :-?
Het wordt een motorrevisie!!
E?n of meer lagers van de drijfstang zullen stuk zijn.

Dus de motor kan er uit, en, ........ :roll:

Wat mag dat weer gaan kosten, als mij nu nog iemand zegt dat Matra's niet duur zijn dan weet ik wel beter.

Suggesties graag?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De motor van de M530 werd bij Klint geriviseerd en aangepast voor de dubbele webers,het probleem bij Klint is of was de tijd,ik heb bijna 1 jaar op de motor moeten wachten :roll:

Groeten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Uit ervaring........"goed".......?
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De motor moest wel kompleet veranderd worden volgens de gegevens van Saab groep 2,ik denk wel dat Klint zijn werk zeer ernstig neemt,en dat de motor in goede handen is,maar vraag toch maar eerst even hoelang het zal duren . :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

verleden jaar zijn ze naar een nieuw pand getrokken, en dat zal vermoedelijk wel een verbetering in levertijd zijn, weet pas van een V6 blok dat binnen de week klaar was (enkel honen)

heb er de laatste tijd goede dingen over gehoord en durf mijn blok daar binnen steken
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Dag Paul,

Ik heb nog een kaal 2.2 blok liggen met nieuwe lagers, Kan ook eerst het blok voor je demonteren zodat je kan zien wat er mis is.

Groeten Cornelis
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D OK :D

Hoe kunnen we afspreken?
016222927 ?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Paul,

Moet je de motor uitbouwen om aan de drijstanglagers te geraken?
Kan je deze niet vervangen door enkel het carter weg te nemen? Je kan dan immers bij de drijfstangbouten dewelke kunnen losgemaakt worden om zo de zuigers langs onder een beetje omhoog te duwen om de lagerschelpen weg te nemen.
Wel eerst meten met PLASTIGAGE om te weten hoeveel speling ze hebben om de juiste dikte van de nieuwe lagerschalen te kunnen bepalen.
Nogmaals, ik ben geen Murena-kenner, het is maar een idee.

Succes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mogelijk heb je gelijk Bart, maar of mijn handigheid zo ver reikt........ daar durf ik aan twijfelen.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij de 2.2-blokken is de kans zeer groot dat het blok op zich ook beschadigd is. Daardoor moet het blok er helemaal uit.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Cornelis???? Wat houd dat blok in? Kosten?

Ik heb anders van mijn garagehouder een tel. gekregen met de melding dat hij een persoon heeft die het blok wil reviseren. Deze persoon hersteld vooral Jaguar motoren maar is vertrouwd met het Murena 2,2L blok en beweert de problemen te kennen. Hij is ook al aan het informeren naar onderdelen uit Frankrijk. Terloops maakte hij de opmerking dat het blok veel gelijkenis (afgekeken) vertoond met een BMW motor, dat .... laat ik maar voor zijn rekening.

Het gaat goed snel en dat had ik niet durven hopen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een totale motorrevisie dringt zich blijkbaar op, nu op zich is dit geen probleem. Enige jaren geleden heeft mijn 2.2S blok bij Verhulst nieuwe lagers gehad en is de lijn van de krukasas gerecht. Lagers vervangen kan zonder bijkomende schade (waarvoor ik echter vrees) makkelijk zelf gedaan worden, als er echter schade is aan het blok kan je misschien een bestek van de kosten laten afwegen tegen het vervangen van het blok. Natuurlijk moet je dan wel een blok vinden waarin je 100% vertrouwen kan stellen. Zelf heb ik 1 goed 2.2S blok als reserve maar deze moet dienen als hart van de nieuwe Murena S.
Ga eens langs bij Cor en wik en weeg.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,

Deze murena heeft toch weinig km gemaakt! Dacht ik! Hoeveel staan er op de teller ? Is dit het zwakke punt aan de 2.2 motor?OOk van 2.2S?
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply