Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hoe komt die cilinderwand zo?
lijkt me slecht werk door een voorgaande :-?
ja olie, meestal Helix bij mij, Denicol vind ik ook goed maar dat is ineens met een vaatje dat ik die koop (bij Denicol in Ranst)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mogelijk is in de motor een product gegoten om alles wat los te maken, anders heb ik geen flauw vermoeden.
De wagen is gekocht bij een opkoper van (oude) voertuigen en die Murena was niet zijn favoriet. Zij heeft er ongeveer 6 maanden gestaan en wat er intussen allemaal aan die motor is gedaan om deze aan de praat te krijgen weet ik niet.
De hele voorgaande historie van deze wagen is mij ongeveer bekend en daar kan ik niet uit afleiden dat er iets fout is gelopen. De wagen heeft alle zorgen gekregen die je maar kan wensen, zelfs een beetje buiten verhouding. Ik zou niet graag al de voorgaande facturen hebben willen betalen van deze wagen??., al ben ikzelf nu ook goed bezig denk ik. :-? :D
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

OK, er komt schot in de zaak en als het aan Cornelis gelegen is word de Murena nog beter als een nieuwe.
De motor zit er in en draait, nieuwe uitlaatcollector en uitlaat, nieuwe benzineleidingen en slangen, nieuwe dichtingen allerhande, een versteveginsbaar tegen trekken en vervormen van het chassis, alle sensoren en indicatoren doen het terug naar behoren, wat gevoelige plekken worden behandeld tegen corrosie en hier en daar worden verbeteringen aangebracht......... 8) :D
Beter als bij Cornelis kon de wagen niet terechtkomen, die man weet van geen ophouden, ( :o ) heeft een enorme parate kennis en wat een voorraad ......., maar, zo heb ik het graag! :lol:

Deze plaats is de hemel voor een Matra, maar dan een hemel waar je meer krijgt als rijstpap met gouden lepeltje.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Fijn Paul, binnenkort weer op de baan. En alles dankzij clubvriendschap en een voordelige oplossing, wat wil een mens nog meer.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De Murena,......., dat ziet er goed uit, ja, die komt terug op de baan.
:D De M530 zal even op rust moeten :-? :cry:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Blij dat te horen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Eerst moet die koppelingspomp nog op orde staan, blijkt die ook nog naar de vaantjes. :-?

Maar, het komt allemaal goed, ......, volgens de professor. :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Het kost een deel geld maar je bent wel zeker dat je jaren plezier in de plaats krijgt. Een motor die niet meer te stoppen valt en zijn baasje trouw zal volgen in de uitdaging van het nemen van de bochten. Petje af voor Cornelis om je zo bij te staan. Maar een murena heeft nog z??r weinig voor hem te verbergen.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bah Paul na zulk een ingreep, motorrevisie, nieuwe leidingen , complete uitlaat zal het op die 70 ? 80 euro voor het pompje ook niet aankomen zeker?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Ik heb hier nog een hoofdpompje liggen. Interesse? voor 49? is het van jou.
Zie http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1000

:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat Paul de pomp aan de boite in gedachte heeft. Klopt dit Paul?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Alain,........ je mag dat eens komen uitleggen aan de vrouw......... :lol:

Godfried, ik denk dat Cornelis wel een oplossing heeft, als het anders is laat ik het weten, alvast bedankt. En, ....euh....., dat plezier daar reken ik op! 8)
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul,
De vrouw kan overhaald worden door ............................. een rit in de Murena :D
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Paul ,zie je nu waarom ik zo blij was met de hulp van Cor ,ik heb er niet alleen veel van geleerd, de vriendschap die is nog veel belangrijker.Ik wist dat je wagen in goede (te goede) handen was, zoals ik hier vroeger al zei zonder Cor had mijn groen 2.2 nooit terug in nieuwstaat kunnen komen. We zullen hem nu in't vervolg alletwee moeten trakteren op de meetings.....

groeten Frank

ps de verzekering is in orde,126 euro voor alles assistance en rechtsbijstand inclusief, kan niet beter
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeuneke,

Aan die prijs kun je alleen terecht bij het BFOV!!! Of vergis ik me?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Te goed kan natuurlijk nooit he, Frank! 8)
Maar we zijn aardig op weg. :D
Je hebt gelijk mensen als Cornelis zijn zeldzaam.
Die mogen gekoesterd worden, de man kan van een Murena niet afblijven, hij weet gewoon niet van ophouden, blijft maar doorgaan en kent alle hoekjes en kantjes van die wagens.
Heerlijk....., alleen hoe kan ik dat in mensnaam allemaal goed maken?
Ik had in het verleden een andere dunk van Cornelis, maar intussen blijkt het een toffe vent te zijn (zijn echtgenote ook trouwens) al kan ik hem nog niet helemaal peilen. :D 8) :lol:
Attachments
IMG_6195 (Medium).JPG
IMG_6195 (Medium).JPG (58.8 KiB) Viewed 7722 times
IMG_6189 (Medium).JPG
IMG_6189 (Medium).JPG (69.36 KiB) Viewed 7722 times
IMG_6198 (Medium).JPG
IMG_6198 (Medium).JPG (56.49 KiB) Viewed 7724 times
IMG_6196 (Medium).JPG
IMG_6196 (Medium).JPG (71.06 KiB) Viewed 7724 times
IMG_6199 (Medium).JPG
IMG_6199 (Medium).JPG (75.29 KiB) Viewed 7726 times
Last edited by Paul on Sat Nov 10, 2007 6:38 pm, edited 4 times in total.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb een classiccar-verzekering voor de Murena, want wij rijden met een normale nummerplaat. Kostprijs: 243 euro.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik had ook een classiccarverzekering zonder beperkingen(woon-werkverkeer en zo ) voor net geen ?200. Moest wel jaarlijks gekeurd worden.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D :D :D Yes, yes, yes! :D :D :D

Hij doet het weer en staat terug thuis, met dank aan de Matra professor! :wink:

Je bent een goed man en dat in meerdere betekenissen! 8)

Het wordt stilaan te veel om op te noemen wat er nu onderhuids allemaal verbeterd is, maar deze Matra zal dan ook wel nog een tijdje meezingen op de wegen en dat vooral in goede conditie!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Merk je een voelbaar verschil na al deze veranderingen. Positieve of (en )negatieve? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Motorisch merk ik voorlopig niet veel verschil buiten dat hij rustiger loopt en minder bijgeluidjes maakt.
Schakelen daar zijn wonderen verricht, maar daar is dan ook een verklaring voor ......., er zat een verkeerde pook in, nl. van een 1600cc motor en daar was Cornelis met al zijn kennis snel achter.
Je voelt wel hier en daar kleine verschillen.
Alle lekken zijn voorlopig zoek en alle toeters en bellen werken.
Verder dient de wagen nog ingereden te worden en dat neemt ook zijn tijd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

H??l veel zorgeloze km en veel Matra plezier. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Paul, je mag nooit op een eerste indruk afgaan,alleen bij een vrouw,de Cor is een geval apart en zonder zijn (vaderlijke)motiverende steun,zou ik mijn project nooit beeindigd hebben ,je zal intussen wel weten dat er veel verborgen prutsen aan een mumu kunnen zijn.Ik probeer dan ook met de zelfde hoge kwaliteit en zorg als Cor te werken,wat niet altijd evident is,en dat je Cor niet helemaal kan doorgronden;;;;het is van oorsprong een nederlander dat zal misschien een reden zijn;;;;;in alle geval met een goeie fles wijn doe je hem een groot plezier denk ik,ik gaf hem een lekkere kist Cohiba'smaar ik denk dat hij niet meer zo veel rookt.

groeten frank
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Frank, je mag er gerust van uitgaan dat ik best tevreden ben.
Nu is het wel zo dat een aantal verbeteringen zich gewoonweg niet laten of kunnen laten voelen. Een aantal van die verbeteringen zijn ter conservatie en stellen mij gerust. Andere verbeteringen zijn subtiel en laten zich ook als dusdanig voelen en toch is het dan ook weer een wezenlijk verschil.
Fantastisch veel beter is het niet en dan ook weer wel.
Nu....., ik denk dat je weet wat ik bedoel, h? Frank.

De wagen is voor zijn jaren in een (onderin althans) uitzonderlijke staat alles zit er blijkbaar nog (terug) werkend onder en aan en dat is op zich al erg uitzonderlijk naar ik verneem van Cornelis. Dus ik mag dan ook blij zijn en anderzijds kan de wagen waarschijnlijk weer een tijdje mee.

Ik begin nu ook aardig wat van de wagen te kennen en zo stijgt (hij, sorry hoor) (correctie) zij in mijn achting.
Last edited by Paul on Tue Oct 23, 2007 6:59 pm, edited 1 time in total.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Murena la femme

Post by matrafamily »

Ik begin wat verlegen te worden............ Mannen allemaal heel erg bedankt, maar ik heb de Murena leren kennen door Garage Verhulst (reclame mag toch wel..) waar ik jaren lang onder supervisie van Peter heb gesleuteld aan de Murena's van de vrouw en de kinderen "onder het motto geef Uw vrouw de Oltimer, dan heeft ze er geen bezwaar tegen als ge er dagen onder ligt".
Verder had ik natuurlijk het voordel van TIJD en heb ik geen bezwaar tegen vuile handen.
Murena blijft mijn passie, een tijdloze wagen, geen racewagen, maar een hele comfortabele sportwagen, waar voorlopig nog genoeg onderdelen van te krijgen zijn, jammer alleen dat de waarde van de wagens zo laag ligt, dat maakt restauratie soms zo moeilijk.
Ik heb weer genoten van de dagen dat ik aan de wagen van Paul heb mogen werken en het is gelijk hij zegt, ze is nog heel erg goed voor haar leeftijd.
Ik hoop dat deze motor weer jaren meegaat bij zijn baasje
Groeten Cornelis
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matrafamily,

Het maakt niet uit waar je de kneepjes van het vak geleerd hebt "je doet het toch maar". De wagens die onder jou handen geweest zijn, zijn vakkundig herstelt. Je bent een niet te missen persoon voor MatraMania, dat heb je al jaren lang bewezen.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Murena la femme

Post by jo »

matrafamily wrote: "onder het motto geef Uw vrouw de Oltimer, dan heeft ze er geen bezwaar tegen als ge er dagen onder ligt".
:lol: moet ik onthouden
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Vandaag was een ritje richting Zwalm gepland, mooi toch!?
Na al die inspanningen (lees, kosten) komt de beloning en ja hoor, Zwalm kwam in zicht. En dan, ja, dan was er geen koppelingsdruk meer met het gekende gevolg van krakende tanden (ja, ik weet dat ik nog met een auto moet leren rijden) :roll:
Even aan de kant zetten, opkrikken en ontluchten......... geen gevolg. Een vriendelijke mijnheer (carosseriebedrijf waar ik voor stond) kwam juist thuis en informeerde even.... en dan zei hij, 't is een Matra h? meneer. Wat hij daarmee bedoelde, daar heb ik het raden naar. 8) :lol:
Nog even blijven aandringen met ontluchten maar zonder resultaat!
Dan maar starten (en dit is echt niet leuk) in tweede versnelling en hopen dat zij aanslaat. Ja, dat ging nog redelijk en schakelen zonder koppeling ging verder ook nog redelijk. Zo hebben we dan die 82km afgelegd met vloeken op lichten en domme (op dat ogenblik althans) medeweggebruikers.
Ik hoop dat ik op deze rit niet wordt afgerekend want ik heb wel een paar rode stoplichten (a la limitte) genomen, we zien wel wat er in de bus land.
Ik hoop ook dat er geen schade is door de minder zachte aanpak van de nieuwe motor.
Allemaal duimen nu!!!!!!

Maar we zijn heelhuids thuis en vertrekken nu met een alternatief (Duits merk) een stukje verder.
Last edited by Paul on Sun Oct 28, 2007 9:12 pm, edited 3 times in total.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hopelijk is het maar een kleinigheid, want mijn eerste gedacht zou ook lucht in de leidingen zijn.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Godfried, HELP. Pomp?
Post Reply