Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Paul,
Niets zo vervelend dan een rit met problemen en zeker wat je daar beschrijft is niet plezant. Dat is niet genieten maar afzien. Hopelijk heeft je vrouw de matra toen niet verwenst!!
Na ons telefonisch contact zijn we dan tot de vaststelling gekomen (via Cornelis) dat de hoofdkoppelingspomp van de bag en murena 1.6 niet het zelfde zijn dan die van een 2.2. Spijtig dat ik je niet kon helpen.
Graag had ik geweten wat het verschil is tussen deze pompen. De pomp van een bagheera en murena 1.6 heeft een diameter van 24mm.
Wie weet het verschil, pasvorm of diameter?????
Voor de bagheera en de murena 1.6 heb ik hier nog drie hoofdkoppelingspompen liggen. Voor de murena ligt hier wel nog een hulpkoppelingspomp(voor de aan de motor).
veel succes met het vinden en plaatsen van een nieuwe pomp.
Niets zo vervelend dan een rit met problemen en zeker wat je daar beschrijft is niet plezant. Dat is niet genieten maar afzien. Hopelijk heeft je vrouw de matra toen niet verwenst!!
Na ons telefonisch contact zijn we dan tot de vaststelling gekomen (via Cornelis) dat de hoofdkoppelingspomp van de bag en murena 1.6 niet het zelfde zijn dan die van een 2.2. Spijtig dat ik je niet kon helpen.
Graag had ik geweten wat het verschil is tussen deze pompen. De pomp van een bagheera en murena 1.6 heeft een diameter van 24mm.
Wie weet het verschil, pasvorm of diameter?????
Voor de bagheera en de murena 1.6 heb ik hier nog drie hoofdkoppelingspompen liggen. Voor de murena ligt hier wel nog een hulpkoppelingspomp(voor de aan de motor).
veel succes met het vinden en plaatsen van een nieuwe pomp.
- Attachments
-
- hoofdkoppelingscilinder (Small).JPG (63.5 KiB) Viewed 8994 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Hallo Godfried,
Even de verschillen opsommen tussen een 1.6 en een 2.2:
Voor de 1.6 heeft deze een dia. van 22mm en een slag van 17mm op de hoofdcilinder en de werkcilinder heeft een dia van 25.4mm en een slag van max. 16.2mm.
Voor de 2.2 is dit voor de hoofdcilinder een dia. van 20.6mm en een slag van max. 25mm en voor de werkcilinder is de dia. 28.6mm en een max. slag van 11.2mm.
Mvg,
Matra 530LX
Even de verschillen opsommen tussen een 1.6 en een 2.2:
Voor de 1.6 heeft deze een dia. van 22mm en een slag van 17mm op de hoofdcilinder en de werkcilinder heeft een dia van 25.4mm en een slag van max. 16.2mm.
Voor de 2.2 is dit voor de hoofdcilinder een dia. van 20.6mm en een slag van max. 25mm en voor de werkcilinder is de dia. 28.6mm en een max. slag van 11.2mm.
Mvg,
Matra 530LX
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Nu heb ik uit dit hele verhaal een duidelijke les geleerd en die wil ik met de kandidaat kopers toch even delen.
Als ik heel eerlijk ben met mezelf heb ik destijds de wagen gekocht omdat zij verleidelijk laag geprijsd stond!
Dit is uiteindelijk fout uitgelopen, het is intussen een relatief dure wagen geworden door de defecte motor, de nieuwe en verbeterde onderdelen, enz.???
Ben ik nu ontevreden? Neen! Helemaal niet!
En het waarom is gemakkelijk te verklaren. Gelukkig heb ik destijds een (erg uitzonderlijk) goede basis gekocht met een motor die wel draaide maar niet helemaal in orde was. Dat resulteerde in een wagen die er uiteindelijk goed uitzag, redelijk was onderin, maar niet helemaal lekker reed. Ik kon mij trouwens ook niet van het gevoel ontdoen dat het ooit eens fout zou lopen. Dat is intussen ook gebleken. Een verassing was het dus helemaal niet als de motor het opgaf. Blij is men daar natuurlijk nooit mee, ik had het ook liever anders geweten!
Maar, gelukkig zijn er mensen met een warm hart voor Matra, en, ik begin het ook stilaan door te krijgen. Zelfs het virus begint mij nu duidelijk te grijpen, zij het nog niet onvoorwaardelijk, maar toch. Begrijpen wie begrijpen kan.
Nu wil ik hier een sterk pleidooi pro ?MURENA? houden, daar het een erg ondergewaardeerde wagen is. Er is naar mijn gevoel maar een voorwaarde, de wagen dient in ?good shape? te zijn en dat is voor mij de enige voorwaarde.
Na al de inspanningen en kosten die aan mijn wagen gedaan zijn krijg ik een dankbaar product in tegenwaarde, genaamd MATRA MURENA!
De wagen rijdt nu als een zonnetje, is uitzonderlijk comfortabel op het geluid van de motor na en ziet er ook nog goed uit!
Ooit zal men het wel weten dat het een pracht van een wagen is die in verhouding met andere exoten best betaalbaar is maar voor een prikje??? stelt zij teleur.
Dus, als je een goede basis hebt, investeert in de wagen, zij betaald je ruim terug.
Als men dan stelt dat Matra, Franse rommel is dan zeg ik, ja, maar dat ligt niet aan de wagen!
Dit zou ik nog vergeten, het is geen "spotwagen", toch niet in de ware zin. Zij laat zich eerder rijden als een limousine met het uiterlijk van een sportwagen.
Als ik heel eerlijk ben met mezelf heb ik destijds de wagen gekocht omdat zij verleidelijk laag geprijsd stond!
Dit is uiteindelijk fout uitgelopen, het is intussen een relatief dure wagen geworden door de defecte motor, de nieuwe en verbeterde onderdelen, enz.???
Ben ik nu ontevreden? Neen! Helemaal niet!
En het waarom is gemakkelijk te verklaren. Gelukkig heb ik destijds een (erg uitzonderlijk) goede basis gekocht met een motor die wel draaide maar niet helemaal in orde was. Dat resulteerde in een wagen die er uiteindelijk goed uitzag, redelijk was onderin, maar niet helemaal lekker reed. Ik kon mij trouwens ook niet van het gevoel ontdoen dat het ooit eens fout zou lopen. Dat is intussen ook gebleken. Een verassing was het dus helemaal niet als de motor het opgaf. Blij is men daar natuurlijk nooit mee, ik had het ook liever anders geweten!
Maar, gelukkig zijn er mensen met een warm hart voor Matra, en, ik begin het ook stilaan door te krijgen. Zelfs het virus begint mij nu duidelijk te grijpen, zij het nog niet onvoorwaardelijk, maar toch. Begrijpen wie begrijpen kan.
Nu wil ik hier een sterk pleidooi pro ?MURENA? houden, daar het een erg ondergewaardeerde wagen is. Er is naar mijn gevoel maar een voorwaarde, de wagen dient in ?good shape? te zijn en dat is voor mij de enige voorwaarde.
Na al de inspanningen en kosten die aan mijn wagen gedaan zijn krijg ik een dankbaar product in tegenwaarde, genaamd MATRA MURENA!
De wagen rijdt nu als een zonnetje, is uitzonderlijk comfortabel op het geluid van de motor na en ziet er ook nog goed uit!
Ooit zal men het wel weten dat het een pracht van een wagen is die in verhouding met andere exoten best betaalbaar is maar voor een prikje??? stelt zij teleur.
Dus, als je een goede basis hebt, investeert in de wagen, zij betaald je ruim terug.
Als men dan stelt dat Matra, Franse rommel is dan zeg ik, ja, maar dat ligt niet aan de wagen!
Dit zou ik nog vergeten, het is geen "spotwagen", toch niet in de ware zin. Zij laat zich eerder rijden als een limousine met het uiterlijk van een sportwagen.
Last edited by Paul on Sat Nov 10, 2007 11:57 am, edited 2 times in total.
-
- Posts: 3834
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Daar ben ik volledig mee akkoord. Helaas kunnen wij niet de prijzen bepalen op de markt. Ik weet en besef heel goed dat Matra op de markt veel te laag ingeschat wordt. Bij andere merken die minder exclusief, minder exotisch, en een minder uitzondelijk concept hebben, wordt meer betaald. Misschien in de toekomst, wanneer al de Matra's uit het openbaar verdwenen zijn, en nog enkel te vinden zijn bij eigenaars die hun Matra koesteren, dat de prijzen dan naar een hoogte zullen gaan die dit merk verdiend.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Benny,
ik vind dit eigenlijk een voordeel dat ze laag geprijsd zijn, het laat ruimte om de wagen op orde te stellen.
Alleen, dit is niet echt goedkoop maar best betaalbaar in vergelijking met andere merken en onderdelen zijn nog niet echt een probleem.
Men dient echter wel bereid te zijn dit te doen, anders, en ik zeg het nogmaals, stelt zij teleur.
Laat dit duidelijk zijn!
Dit is mijn persoonlijke ervaring.
Laat hen die dit niet bereid zijn, zich er dan ook niet aan begeven of duidelijk beseffen dat een goedkope Murena een startbasis is of gaat ongochelen.
ik vind dit eigenlijk een voordeel dat ze laag geprijsd zijn, het laat ruimte om de wagen op orde te stellen.
Alleen, dit is niet echt goedkoop maar best betaalbaar in vergelijking met andere merken en onderdelen zijn nog niet echt een probleem.
Men dient echter wel bereid te zijn dit te doen, anders, en ik zeg het nogmaals, stelt zij teleur.
Laat dit duidelijk zijn!
Dit is mijn persoonlijke ervaring.
Laat hen die dit niet bereid zijn, zich er dan ook niet aan begeven of duidelijk beseffen dat een goedkope Murena een startbasis is of gaat ongochelen.
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Wat een emoties!!! Frustraties!!!
Paul, Wat je ook koopt, hoe goed de wagen er ook uitziet! Je mag een kenner meenemen een specialist, toch zal de wagen al zijn geheimen niet prijs geven. Er zijn mensen die veel pech hebben met het kopen van een wagen die 6a7 jaar oud is. Onze Matra's zijn allemaal de 20 jaar gepasseerd en meer. Die verhalen van hij heeft maar 70000km gelopen! Je gelooft het of je gelooft het niet. Als je veel geluk hebt dan heeft de wagen weinig km gemaakt maar hoe groot is deze kans!!! De motor is als nieuw hij werd al gereviseerd maar meestal als je vraagt naar de factuur van deze revisatie dan heeft de vorige eigenaar dit laten doen of men heeft de factuur niet meer. Hiermee wil ik zeggen! Als je een goede basis koopt en de motor draait goed na een grondige test dan zit je al goed. Je begeeft je op een onbekend terrein en kosten zullen vroeg of laat op je staan te wachten. Indien je geen kosten verwacht "rij dan niet met de wagen" zij is ook mooi om naar te kijken.
Dat onze Matra's onderschat worden op de markt maakt mij niet uit! Ik zal haar niet verkopen. Voor ik mijn laatste adem uitblaas zal ik nog iets regelen voor mijn bagheera dat hij in de familie blijft. Ik moet er dan geen geld voor hebben maar wel iemand die haar zal koesteren net zoals ik. De tijd die ik met haar heb doorgebracht in goede en slechte dagen zal me niemand meer kunnen afnemen. Nee volmaakt is mijn bagheera niet, er zullen nog enkele dingen aangepast moeten worden maar ik ben er tevreden mee.
Een Matra is voor het leven die verkoop je niet. Je doet je vrouw toch ook niet weg!!!!!!! Maar we zijn niet allemaal het zelfde. Gelukkig maar!!
Veel Matra plezier.
Paul, Wat je ook koopt, hoe goed de wagen er ook uitziet! Je mag een kenner meenemen een specialist, toch zal de wagen al zijn geheimen niet prijs geven. Er zijn mensen die veel pech hebben met het kopen van een wagen die 6a7 jaar oud is. Onze Matra's zijn allemaal de 20 jaar gepasseerd en meer. Die verhalen van hij heeft maar 70000km gelopen! Je gelooft het of je gelooft het niet. Als je veel geluk hebt dan heeft de wagen weinig km gemaakt maar hoe groot is deze kans!!! De motor is als nieuw hij werd al gereviseerd maar meestal als je vraagt naar de factuur van deze revisatie dan heeft de vorige eigenaar dit laten doen of men heeft de factuur niet meer. Hiermee wil ik zeggen! Als je een goede basis koopt en de motor draait goed na een grondige test dan zit je al goed. Je begeeft je op een onbekend terrein en kosten zullen vroeg of laat op je staan te wachten. Indien je geen kosten verwacht "rij dan niet met de wagen" zij is ook mooi om naar te kijken.
Dat onze Matra's onderschat worden op de markt maakt mij niet uit! Ik zal haar niet verkopen. Voor ik mijn laatste adem uitblaas zal ik nog iets regelen voor mijn bagheera dat hij in de familie blijft. Ik moet er dan geen geld voor hebben maar wel iemand die haar zal koesteren net zoals ik. De tijd die ik met haar heb doorgebracht in goede en slechte dagen zal me niemand meer kunnen afnemen. Nee volmaakt is mijn bagheera niet, er zullen nog enkele dingen aangepast moeten worden maar ik ben er tevreden mee.
Een Matra is voor het leven die verkoop je niet. Je doet je vrouw toch ook niet weg!!!!!!! Maar we zijn niet allemaal het zelfde. Gelukkig maar!!
Veel Matra plezier.
Matra Bagheera S - 1977
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Was dat dan geen Bond-film??
Godfried, gelukkig is deze Murena bij mij terecht gekomen en heeft zij de juiste zorgen gekregen. Dit laat toe dat zij een tweede leven krijgt ze is het ruim waard.
Ik wil er gewoon op wijzen dat een goedkope wagen niet echt bestaat, zeker niet een goede.
Eigenlijk dient een wagen van dergelijke leeftijd grondig onder handen genomen te worden. Het vervelende is dat de meeste mensen dat niet beseffen en daardoor de wagen nog verder laten aftakelen zodat het niet meer kan hernomen worden of echt niet meer loont.
Ik heb dit niet neergeschreven voor de Matra liefhebbers maar om mogelijke koopjes jagers te motiveren of ontmoedigen, dat is hun keuze. Er zijn niet veel goede Matra?s en hopelijk krijgen de nog bestaande een correcte behandeling en waardering.
Ik weet het voor een aantal mensen zal dit overdreven overkomen, maar kan je onder bepaalde vorm niet stellen auto = passie!? Sommige auto?s hebben een ziel!
Nu ga ik er met stoppen of ik wordt nog gek verklaard, of ziek.
Godfried, gelukkig is deze Murena bij mij terecht gekomen en heeft zij de juiste zorgen gekregen. Dit laat toe dat zij een tweede leven krijgt ze is het ruim waard.
Ik wil er gewoon op wijzen dat een goedkope wagen niet echt bestaat, zeker niet een goede.
Eigenlijk dient een wagen van dergelijke leeftijd grondig onder handen genomen te worden. Het vervelende is dat de meeste mensen dat niet beseffen en daardoor de wagen nog verder laten aftakelen zodat het niet meer kan hernomen worden of echt niet meer loont.
Ik heb dit niet neergeschreven voor de Matra liefhebbers maar om mogelijke koopjes jagers te motiveren of ontmoedigen, dat is hun keuze. Er zijn niet veel goede Matra?s en hopelijk krijgen de nog bestaande een correcte behandeling en waardering.
Ik weet het voor een aantal mensen zal dit overdreven overkomen, maar kan je onder bepaalde vorm niet stellen auto = passie!? Sommige auto?s hebben een ziel!
Nu ga ik er met stoppen of ik wordt nog gek verklaard, of ziek.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
kopen omdat je het zo mooi vind, waarom kocht ik anders die Rancho die elk ander iemand met plezier het genadeschot zou geven
maar inderdaad het kan veel kosten
ik zou ook graag een DS break kopen maar weet uit verschillende verhalen dat dit een financiele aderlating kan (moet niet) zijn
elke avond op caf? gaan kost ook geld
zoals Kamiel Spiessens zei : 't iss een obby'
maar inderdaad het kan veel kosten
ik zou ook graag een DS break kopen maar weet uit verschillende verhalen dat dit een financiele aderlating kan (moet niet) zijn
elke avond op caf? gaan kost ook geld
zoals Kamiel Spiessens zei : 't iss een obby'
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zeker en vast, als het geen passie is moet je er niet aan beginnen. Bij een echte liefhebber groeit deze passie en bij een bevlieging verdwijnt deze!
Jo,
Als je een exclusieve Matra wil met plaats dan blijft er alleen de rancho over, in combinatie met een gasinstallatie zeker de moeite waard. Ik vind de rancho een zeer mooie wagen en heb het ook overwogen gehad om er ??n te kopen maar het is een bagheera geworden. Kunnen kiezen uit meerdere wagens is niets voor mij! Je moet dan een overvloed aan energie hebben!!! Deze heb ik niet? Ik zou dan meestal met de zelfde rijden. Ik heb er ervaring mee. Dat is dan ook de reden dat ik mijn Opel GT verkocht heb na 19 jaar in mijn bezit te zijn. Spijtig dat ik niet eerder met Matra in contact ben gekomen. Gelukkig heb ik MatraMania leren kennen in de Neckerhallen in Mechelen.
Jo,
Als je een exclusieve Matra wil met plaats dan blijft er alleen de rancho over, in combinatie met een gasinstallatie zeker de moeite waard. Ik vind de rancho een zeer mooie wagen en heb het ook overwogen gehad om er ??n te kopen maar het is een bagheera geworden. Kunnen kiezen uit meerdere wagens is niets voor mij! Je moet dan een overvloed aan energie hebben!!! Deze heb ik niet? Ik zou dan meestal met de zelfde rijden. Ik heb er ervaring mee. Dat is dan ook de reden dat ik mijn Opel GT verkocht heb na 19 jaar in mijn bezit te zijn. Spijtig dat ik niet eerder met Matra in contact ben gekomen. Gelukkig heb ik MatraMania leren kennen in de Neckerhallen in Mechelen.
Matra Bagheera S - 1977