Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Niets zo vervelend dan een rit met problemen en zeker wat je daar beschrijft is niet plezant. Dat is niet genieten maar afzien. Hopelijk heeft je vrouw de matra toen niet verwenst!!
Na ons telefonisch contact zijn we dan tot de vaststelling gekomen (via Cornelis) dat de hoofdkoppelingspomp van de bag en murena 1.6 niet het zelfde zijn dan die van een 2.2. Spijtig dat ik je niet kon helpen.

Graag had ik geweten wat het verschil is tussen deze pompen. De pomp van een bagheera en murena 1.6 heeft een diameter van 24mm.
Wie weet het verschil, pasvorm of diameter?????

Voor de bagheera en de murena 1.6 heb ik hier nog drie hoofdkoppelingspompen liggen. Voor de murena ligt hier wel nog een hulpkoppelingspomp(voor de aan de motor).

veel succes met het vinden en plaatsen van een nieuwe pomp. :wink:
Attachments
hoofdkoppelingscilinder (Small).JPG
hoofdkoppelingscilinder (Small).JPG (63.5 KiB) Viewed 8994 times
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Hallo Godfried,

Even de verschillen opsommen tussen een 1.6 en een 2.2:
Voor de 1.6 heeft deze een dia. van 22mm en een slag van 17mm op de hoofdcilinder en de werkcilinder heeft een dia van 25.4mm en een slag van max. 16.2mm.
Voor de 2.2 is dit voor de hoofdcilinder een dia. van 20.6mm en een slag van max. 25mm en voor de werkcilinder is de dia. 28.6mm en een max. slag van 11.2mm.

Mvg,

Matra 530LX
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Voil?, da's dan al gebeurd.

Alleen, aan de buitenkant zie je geen verschil.

De 2.2L versie zou desgewenst kunnen dienen voor een 1.6L maar omgekeerd niet.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Deze zal onder de kap gaan.
Bendix L612143-086
Attachments
IMG_6272_1_3_1 (Medium).JPG
IMG_6272_1_3_1 (Medium).JPG (67.7 KiB) Viewed 8949 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja 24mm is niet juist de cilinder is kleiner dan de maat die je zo kunt meten zonder demontage. Ik ga enkele oude pompen eens nameten. :wink:

Matra heeft zowat van alles gebruikt! :wink:

Matra 530lx,

Bedankt voor de gegevens.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yes, zij doet het weer.

Nieuwe pomp zit er in, en, alles doet het weer. Ik heel erg blij natuurlijk.
Voor diegenen die het zelf willen vervangen kan ik stellen dat heel erg dient opgelet te worden op het ontluchten!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je het ontluchten doet zoals Matra het voorschrijft gaat het vlot op de bereikbaarheid na. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Daar heb je een punt Godfried, maar toch ben ik erg gesteld op de uitleg van Vanderhulst die na de vraag "ga je het zelf plaatsen?" , een poosje later toch een paar tips meegaf.
En maar goed ook want mogelijk had ik fouten gemaakt!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er gaat niets boven de uitleg van een specialist die al jaren in het vak zit. Het op papier schrijven of uitvoeren is soms een h??l groot verschil. Meestal heeft de schrijver het nog nooit van kortbij gezien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De wagen lijkt nu toch op weg om de eigenaar tevreden te stellen zij rijdt als nieuw.
De 160 afgelopen Km zijn vlekkeloos verlopen en zo stond zij dan ook in de Q-parking en aan de kade te schitteren in Genk voor de camera.

Haar baasje stond er ook tevreden naar te kijken.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

We hebben een BM in de club. (Bekende Matra).
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Klopt!!

Voor dergelijke foto's zal ik nog zelden de gelegenheid krijgen denk ik. :cry:
Attachments
IMG_6320 Murena (Medium).JPG
IMG_6320 Murena (Medium).JPG (42.02 KiB) Viewed 8876 times
Last edited by Paul on Sat Nov 03, 2007 12:59 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Na het zien van de beelden wordt er weer volop gezocht naar murena's, wedden!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik ben blij in jouw plaats, Paul.
Onze Matra's kunnen deze aandacht best gebruiken.
Nogmaals het bewijs Matra zijn tijd ver vooruit was op gebied van design!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer de klip zal te zien zijn, zullen er velen denken dat het een prototype is van ??n of ander merk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Wanneer zouden ze die mooie wagen gaan produceren!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Lekker h?! 8)

Nog maar eentje dan, om in de stemming te komen, voor hen die het nog niet weten! 8)
Attachments
IMG_6280 Murena 2 (Medium).JPG
IMG_6280 Murena 2 (Medium).JPG (58.1 KiB) Viewed 8851 times
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Paul, begin je al sterallures te krijgen?
Neem maar een balpen mee als je met je Murena rondrijdt, je zal mogen handtekeningen uitdelen.
En al die mooie dames rond je nek!!!!!!!!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Om schrik van te krijgen? Niet? :lol: :lol:

Maar ik ben best tevreden met de twee mooie dames in mijn omgeving, nl. mijn echtgenote en de Murena. Of was het omgekeerd? :lol: :lol:
Attachments
IMG_6295 Murena 3 (Medium).JPG
IMG_6295 Murena 3 (Medium).JPG (52.61 KiB) Viewed 8841 times
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan de foto's gebruiken als bureaublad voor je PC
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja dat is een optie, als iemand het orrigineel wilt laat het maar weten.

Ik ben heel erg tevreden over het resultaat van deze foto's, een aantal zijn zo erg goed dat ik er ontroerd door raak. Een pro zal het haast niet beter kunnen denk ik. Maar de omstandigheden waren dan ook erg dankbaar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Meer kan een mens zich niet wensen, twee mooi dames die van hem houden. Je bent een gelukkig man. Dat is zeer goed dat je dat beseft, velen denken daaraan als het te laat is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Nu heb ik uit dit hele verhaal een duidelijke les geleerd en die wil ik met de kandidaat kopers toch even delen.
Als ik heel eerlijk ben met mezelf heb ik destijds de wagen gekocht omdat zij verleidelijk laag geprijsd stond!
Dit is uiteindelijk fout uitgelopen, het is intussen een relatief dure wagen geworden door de defecte motor, de nieuwe en verbeterde onderdelen, enz.???

Ben ik nu ontevreden? Neen! Helemaal niet! :D

En het waarom is gemakkelijk te verklaren. Gelukkig heb ik destijds een (erg uitzonderlijk) goede basis gekocht met een motor die wel draaide maar niet helemaal in orde was. Dat resulteerde in een wagen die er uiteindelijk goed uitzag, redelijk was onderin, maar niet helemaal lekker reed. Ik kon mij trouwens ook niet van het gevoel ontdoen dat het ooit eens fout zou lopen. Dat is intussen ook gebleken. Een verassing was het dus helemaal niet als de motor het opgaf. Blij is men daar natuurlijk nooit mee, ik had het ook liever anders geweten!

Maar, gelukkig zijn er mensen met een warm hart voor Matra, en, ik begin het ook stilaan door te krijgen. Zelfs het virus begint mij nu duidelijk te grijpen, zij het nog niet onvoorwaardelijk, maar toch. Begrijpen wie begrijpen kan.

Nu wil ik hier een sterk pleidooi pro ?MURENA? houden, daar het een erg ondergewaardeerde wagen is. Er is naar mijn gevoel maar een voorwaarde, de wagen dient in ?good shape? te zijn en dat is voor mij de enige voorwaarde.

Na al de inspanningen en kosten die aan mijn wagen gedaan zijn krijg ik een dankbaar product in tegenwaarde, genaamd MATRA MURENA!

De wagen rijdt nu als een zonnetje, is uitzonderlijk comfortabel op het geluid van de motor na en ziet er ook nog goed uit!

Ooit zal men het wel weten dat het een pracht van een wagen is die in verhouding met andere exoten best betaalbaar is maar voor een prikje??? stelt zij teleur.
Dus, als je een goede basis hebt, investeert in de wagen, zij betaald je ruim terug.

Als men dan stelt dat Matra, Franse rommel is dan zeg ik, ja, maar dat ligt niet aan de wagen!

Dit zou ik nog vergeten, het is geen "spotwagen", toch niet in de ware zin. Zij laat zich eerder rijden als een limousine met het uiterlijk van een sportwagen.
Last edited by Paul on Sat Nov 10, 2007 11:57 am, edited 2 times in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar ben ik volledig mee akkoord. Helaas kunnen wij niet de prijzen bepalen op de markt. Ik weet en besef heel goed dat Matra op de markt veel te laag ingeschat wordt. Bij andere merken die minder exclusief, minder exotisch, en een minder uitzondelijk concept hebben, wordt meer betaald. Misschien in de toekomst, wanneer al de Matra's uit het openbaar verdwenen zijn, en nog enkel te vinden zijn bij eigenaars die hun Matra koesteren, dat de prijzen dan naar een hoogte zullen gaan die dit merk verdiend.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Benny,
ik vind dit eigenlijk een voordeel dat ze laag geprijsd zijn, het laat ruimte om de wagen op orde te stellen.
Alleen, dit is niet echt goedkoop maar best betaalbaar in vergelijking met andere merken en onderdelen zijn nog niet echt een probleem.
Men dient echter wel bereid te zijn dit te doen, anders, en ik zeg het nogmaals, stelt zij teleur. :roll:
Laat dit duidelijk zijn! :wink:
Dit is mijn persoonlijke ervaring. :-?

Laat hen die dit niet bereid zijn, zich er dan ook niet aan begeven of duidelijk beseffen dat een goedkope Murena een startbasis is of gaat ongochelen.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gelukkig deed je auto niet mee in een James Bond-film.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat een emoties!!! Frustraties!!!

Paul, Wat je ook koopt, hoe goed de wagen er ook uitziet! Je mag een kenner meenemen een specialist, toch zal de wagen al zijn geheimen niet prijs geven. Er zijn mensen die veel pech hebben met het kopen van een wagen die 6a7 jaar oud is. Onze Matra's zijn allemaal de 20 jaar gepasseerd en meer. Die verhalen van hij heeft maar 70000km gelopen! Je gelooft het of je gelooft het niet. Als je veel geluk hebt dan heeft de wagen weinig km gemaakt maar hoe groot is deze kans!!! De motor is als nieuw hij werd al gereviseerd maar meestal als je vraagt naar de factuur van deze revisatie dan heeft de vorige eigenaar dit laten doen of men heeft de factuur niet meer. Hiermee wil ik zeggen! Als je een goede basis koopt en de motor draait goed na een grondige test dan zit je al goed. Je begeeft je op een onbekend terrein en kosten zullen vroeg of laat op je staan te wachten. Indien je geen kosten verwacht "rij dan niet met de wagen" zij is ook mooi om naar te kijken. :lol:
Dat onze Matra's onderschat worden op de markt maakt mij niet uit! Ik zal haar niet verkopen. Voor ik mijn laatste adem uitblaas zal ik nog iets regelen voor mijn bagheera dat hij in de familie blijft. Ik moet er dan geen geld voor hebben maar wel iemand die haar zal koesteren net zoals ik. De tijd die ik met haar heb doorgebracht in goede en slechte dagen zal me niemand meer kunnen afnemen. Nee volmaakt is mijn bagheera niet, er zullen nog enkele dingen aangepast moeten worden maar ik ben er tevreden mee.

Een Matra is voor het leven die verkoop je niet. Je doet je vrouw toch ook niet weg!!!!!!! Maar we zijn niet allemaal het zelfde. Gelukkig maar!!

Veel Matra plezier. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:o Was dat dan geen Bond-film?? :-?

Godfried, gelukkig is deze Murena bij mij terecht gekomen en heeft zij de juiste zorgen gekregen. Dit laat toe dat zij een tweede leven krijgt ze is het ruim waard.

Ik wil er gewoon op wijzen dat een goedkope wagen niet echt bestaat, zeker niet een goede.

Eigenlijk dient een wagen van dergelijke leeftijd grondig onder handen genomen te worden. Het vervelende is dat de meeste mensen dat niet beseffen en daardoor de wagen nog verder laten aftakelen zodat het niet meer kan hernomen worden of echt niet meer loont.

Ik heb dit niet neergeschreven voor de Matra liefhebbers maar om mogelijke koopjes jagers te motiveren of ontmoedigen, dat is hun keuze. Er zijn niet veel goede Matra?s en hopelijk krijgen de nog bestaande een correcte behandeling en waardering.

Ik weet het voor een aantal mensen zal dit overdreven overkomen, maar kan je onder bepaalde vorm niet stellen auto = passie!? Sommige auto?s hebben een ziel!

Nu ga ik er met stoppen of ik wordt nog gek verklaard, of ziek. :lol:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

kopen omdat je het zo mooi vind, waarom kocht ik anders die Rancho die elk ander iemand met plezier het genadeschot zou geven :lol:
maar inderdaad het kan veel kosten
ik zou ook graag een DS break kopen maar weet uit verschillende verhalen dat dit een financiele aderlating kan (moet niet) zijn

elke avond op caf? gaan kost ook geld

zoals Kamiel Spiessens zei : 't iss een obby' :lol: :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeker en vast, als het geen passie is moet je er niet aan beginnen. Bij een echte liefhebber groeit deze passie en bij een bevlieging verdwijnt deze! :wink:

Jo,
Als je een exclusieve Matra wil met plaats dan blijft er alleen de rancho over, in combinatie met een gasinstallatie zeker de moeite waard. Ik vind de rancho een zeer mooie wagen en heb het ook overwogen gehad om er ??n te kopen maar het is een bagheera geworden. Kunnen kiezen uit meerdere wagens is niets voor mij! Je moet dan een overvloed aan energie hebben!!! Deze heb ik niet? Ik zou dan meestal met de zelfde rijden. Ik heb er ervaring mee. Dat is dan ook de reden dat ik mijn Opel GT verkocht heb na 19 jaar in mijn bezit te zijn. Spijtig dat ik niet eerder met Matra in contact ben gekomen. Gelukkig heb ik MatraMania leren kennen in de Neckerhallen in Mechelen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply