Niet werkende handle voor de achterruit

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Niet werkende handle voor de achterruit

Post by Sien »

Goedemiddag allen,

Ik kom nu wel met veel vragen na elkaar, maar ik wil zondag dan ook veel doen aan mijn Murena. :lol:

De handle in de B-stijl waarmee je de achterruit opent werkt niet. Ik heb hem losgehad en het lijkt alsof de ijzerendraad ergens is losgeschoten. Hij is niet geknapt want ik zie de vergrendeling iets bewegen, echter niet genoeg om de ruit te doen openen. Als ik nadat de handle los is flink aan de ijzerdraad trek gaat de ruit wel open.

Heeft iemand een passende oplossing? Moet ik misschien de vergrendeling bijstellen?

Ook heb ik op filmpjes gezien dat de ruit na opening vanzelf helemaal open moet gaan. Dit gebeurd bij mij ook niet. Nieuwe gasveren zijn de oplossing? :roll:

Alvast bedankt voor de reacties,

Rik
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Sien,

Ik heb ongeveer hetzelfde voor met mijn Bagheera. Bij mij valt het voor dat de rechterkant niet in het slot zit. Dan krijg ik mijn achterruit niet meer open. Je moet dus langs de beide zijden een klik horen.

Groetjes,

Frank.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mijn persoonlijke oplossing i.v.m. de gasveren.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=417

De kabel oplossing geef je zelf al aan. 8)
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

ah, dat topic over die gasveren had ik gelezen... :)

+- ?45,- voor twee nieuwe gasveren is niet duur...

het niet werken van de handle heeft dus niet te maken met de ijzerdraad maar met de afstelling van de vergrendeling ??

bedankt !!

dan ga ik morgen even mezelf opsluiten in de kofferbak en vervolgens de vergrendeling goed zetten... :D
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De kabel zal je natuurlijk ook even dienen te controleren, of alles nog juist op zijn plaats zit.
De gasveren geven ook niet erg veel meer mee en dat helpt je ook niet vooruit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Sien,

Normaal gezien gaat de achterruit vlot open zonder overdreven hard aan de handvat in de B stijl te moeten trekken. Het eerste wat je moet; controleren of de kabel in de gaine los zit en niet klemt. Dit kan omdat de gaine van de binnenkant geroest is!! Als de kabel niet los erdoor gaat dan moet je de kabel eruit trekken en een nieuwe plaatsen en goed voorzien van olie. Deze kabel kun je op bestelling bij een fietsenmaker krijgen. Als de kabel los door de gaine gaat is er geen probleem. Dan moet je controleren of de vergrendeling 1 en 2 achter waar de pinnen van de ruit op sluiten. Volledig open staan bij een gespannen handvat in de B stijl. Je kunt deze kabel bij spannen onder het slot L en Rechts.

Het kan zijn dat bij jou de vergrendeling op open en niet open staat en daarom de achtervenster niet goed werkt, of ??n van de twee. Je kunt ook de pinnen op de venster verstellen in hoogte en richting. Bij mijn bagheera zijn de pompen ook niet sterk genoeg om de ruit omhoog te duwen. Maar de ruit is altijd ontgrendeld als ik aan de handvat trek.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

met de "gaine" bedoel je het plastic buisje waar het ijzerdraad doorheen loopt ??

in ieder geval hartstikke bedankt voor de heldere uitleg !!
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Inderdaad :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij een bagheera is deze gaine niet uit plastiek en kan roesten, alleen de buitenkant is plastiek. Het zelfde als een remkabel van een fiets.

Ik heb een nieuwe gaine en kabel geplaatst bij mijn bagheera , dit tijdens de restauratie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

ik ben op zoek naar een kabel om de achterklep te openen. Standaard ofwel een fietkabel van 4m lang. kan iemand mij heribij helpen? :-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ga bij een fietshandelaar en vraag naar een achterremkabel voor een tandem.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij de meeste fietshandelaars blijkbaar te moeilijk om te bestellen. Nu ik er eindelijk een heb gevonden blijkt de maximum standaardlengte 2meter te zijn, zo'n 50cm te kort om beide sloten te kunnen bedienen. Volgens verhulst kan je bij sommige fietsenmakers kabel per lopende meter kopen... Hij raad me aan 4 meter te kopen om gemakkelijk te kunnen werken. Nu de vraag; wie heeft een fietsenmaker van geode wil in zijn buurt?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Hallo Jurgen,

Verhulst heeft gelijk, je kan rolletjes kopen met 10 meter kabel er op.
Deze zijn dan te kiezen in staal of RVS of te roestvrijstaal, maar ze moeten het willen bestellen.
Normaal een fietsen zaak die tandems verkoopt moet kabel voor het versnellingsapparaat in huis hebben met een lengte van 3 meter maar de dia is iets kleiner en voor de remmen moeten deze een lengte hebben van 2.75 meter maar dan met de juiste diameter.
Ga even naar de link van Velda kabels deze gaat dit bevestigen: http://www.vdbwebservices.be/velda/bike ... cables.php

Mvg,

Matra 530 LX
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ga naar de gouden gids. Type "tandem" en klik op "tandem kleinhandel". Daar vind je waarschijnlijk iets in je buurt.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

inox is leuk maar die verdomde rek dat dat spul heeft, ik zou voor staal gaan, goed invetten bij montage

kan wel eens aan mijn broer vragen die werkt bij Smout in Boechout
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jurgen,


Als je niet kunt vinden wat je moet hebben wil ik wel voor de kabel en de gain gaan. Het kan wel zijn dat ze die moeten bestellen!!! Toen ik mijn kabel en gain gehaald heb kon de fietsenmaker die zo uit de rek nemen.

Hebben de bagheera en de murena de zelfde lengte van kabel?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

vandaag 10 m kabel gekocht, hopelijk lukt het hiermee want hij lijkt minder soepel dan de originele :-? Ik hou jullie op de hoogte, als het nodig is om te bestellen laat ik iets weten. ALvast bedankt :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zal wel lukken en anders..... een berichtje. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:lol: Oei, ik wist niet dat daar 10m kabel zat. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan heb je nog 7 meter reserve kabel in het koffer liggen. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Maar gaat de wagen dan nog vooruit kunnen met al dat gewicht? :roll: :lol: 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hij kan nog altijd dienen als sleepkabel. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

nieuwe kabel is gemonteerd, de sloten zijn afgesteld dat ze openen bij een kleine bediening van de klep in de deur, maar nog moet er meerdere keren geprobeerd worden voor de klep open gaat, vermoedelijk zijn de zuigers die de klep moeten openen idd hun kracht kwijt. :-?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Jurgen,

Als je zeker bent dat je de kabel ten opzichte van de sloten correct is afgesteld, dan zou ik uw pennen van uw ruit iets meer in draaien zodat er meer spanning ontstaat tussen de ruit en de rubber en ik denk dan dat uw ruit er zal uit wippen, maar natuurlijk een nieuwe pomp zal het geheel beter laten werken.

Mvg, Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als de ruit niet vanzelf omhoog gaat bij het openen van de klep kan het zijn dat ze in het slot blijft zitten en terug vergrendeld. Dit is het zelde als wat jean schrijft.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

blijkbaar is er bij mij geen rubber gemonteerd, ... 't heeft misschien iets te maken met de aftermarket polyester '''ferrariklep''' :-?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Monteer dan op uw klep twee verstelbare rubber stoters zoals je die vindt in andere wagens onder de motorkap en of kofferklep en stel deze zodanig af dat er een opwaartse druk is, die er dan voor zorgt dat de pennen net uit hun slot gehouden worden.
Als je deze aanpassing aanbrengt zal je klep bij eenmaal bedienen van de hendel wel gaan open liggen en kan je daarna de klep met de hand verder openen, daar het gewicht van uw klep veel groter is dan van de ruit en misschien de iets mindere staat van de pompen, is dit de rede waarom deze niet vanzelf volledig opengaat.

Mvg,

Jean
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 17&start=0

Nieuwe gasveren hebben (2x) 30Nm meer druk als de oorspronkelijke.
Dit is eigenlijk zelfs te veel voor een normale ruit en kan mogelijk ook uitkomst bieden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoals Paul schrijft " met twee nieuwe pompen zal de ruit openen". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zo'n klep is natuurlijk wat zwaarder dan een originele ruit en met slecht werkende pompen kan het dan fout gaan. Nu de pompen kosten niet het einde van de wereld dus.....
Post Reply