Niet werkende handle voor de achterruit
-
- Posts: 30
- Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
- Location: Harbrinkhoek
Niet werkende handle voor de achterruit
Goedemiddag allen,
Ik kom nu wel met veel vragen na elkaar, maar ik wil zondag dan ook veel doen aan mijn Murena.
De handle in de B-stijl waarmee je de achterruit opent werkt niet. Ik heb hem losgehad en het lijkt alsof de ijzerendraad ergens is losgeschoten. Hij is niet geknapt want ik zie de vergrendeling iets bewegen, echter niet genoeg om de ruit te doen openen. Als ik nadat de handle los is flink aan de ijzerdraad trek gaat de ruit wel open.
Heeft iemand een passende oplossing? Moet ik misschien de vergrendeling bijstellen?
Ook heb ik op filmpjes gezien dat de ruit na opening vanzelf helemaal open moet gaan. Dit gebeurd bij mij ook niet. Nieuwe gasveren zijn de oplossing?
Alvast bedankt voor de reacties,
Rik
Ik kom nu wel met veel vragen na elkaar, maar ik wil zondag dan ook veel doen aan mijn Murena.
De handle in de B-stijl waarmee je de achterruit opent werkt niet. Ik heb hem losgehad en het lijkt alsof de ijzerendraad ergens is losgeschoten. Hij is niet geknapt want ik zie de vergrendeling iets bewegen, echter niet genoeg om de ruit te doen openen. Als ik nadat de handle los is flink aan de ijzerdraad trek gaat de ruit wel open.
Heeft iemand een passende oplossing? Moet ik misschien de vergrendeling bijstellen?
Ook heb ik op filmpjes gezien dat de ruit na opening vanzelf helemaal open moet gaan. Dit gebeurd bij mij ook niet. Nieuwe gasveren zijn de oplossing?
Alvast bedankt voor de reacties,
Rik
-
- Posts: 102
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Mijn persoonlijke oplossing i.v.m. de gasveren.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=417
De kabel oplossing geef je zelf al aan.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=417
De kabel oplossing geef je zelf al aan.
-
- Posts: 30
- Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
- Location: Harbrinkhoek
ah, dat topic over die gasveren had ik gelezen...
+- ?45,- voor twee nieuwe gasveren is niet duur...
het niet werken van de handle heeft dus niet te maken met de ijzerdraad maar met de afstelling van de vergrendeling ??
bedankt !!
dan ga ik morgen even mezelf opsluiten in de kofferbak en vervolgens de vergrendeling goed zetten...
+- ?45,- voor twee nieuwe gasveren is niet duur...
het niet werken van de handle heeft dus niet te maken met de ijzerdraad maar met de afstelling van de vergrendeling ??
bedankt !!
dan ga ik morgen even mezelf opsluiten in de kofferbak en vervolgens de vergrendeling goed zetten...
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Sien,
Normaal gezien gaat de achterruit vlot open zonder overdreven hard aan de handvat in de B stijl te moeten trekken. Het eerste wat je moet; controleren of de kabel in de gaine los zit en niet klemt. Dit kan omdat de gaine van de binnenkant geroest is!! Als de kabel niet los erdoor gaat dan moet je de kabel eruit trekken en een nieuwe plaatsen en goed voorzien van olie. Deze kabel kun je op bestelling bij een fietsenmaker krijgen. Als de kabel los door de gaine gaat is er geen probleem. Dan moet je controleren of de vergrendeling 1 en 2 achter waar de pinnen van de ruit op sluiten. Volledig open staan bij een gespannen handvat in de B stijl. Je kunt deze kabel bij spannen onder het slot L en Rechts.
Het kan zijn dat bij jou de vergrendeling op open en niet open staat en daarom de achtervenster niet goed werkt, of ??n van de twee. Je kunt ook de pinnen op de venster verstellen in hoogte en richting. Bij mijn bagheera zijn de pompen ook niet sterk genoeg om de ruit omhoog te duwen. Maar de ruit is altijd ontgrendeld als ik aan de handvat trek.
Succes
Normaal gezien gaat de achterruit vlot open zonder overdreven hard aan de handvat in de B stijl te moeten trekken. Het eerste wat je moet; controleren of de kabel in de gaine los zit en niet klemt. Dit kan omdat de gaine van de binnenkant geroest is!! Als de kabel niet los erdoor gaat dan moet je de kabel eruit trekken en een nieuwe plaatsen en goed voorzien van olie. Deze kabel kun je op bestelling bij een fietsenmaker krijgen. Als de kabel los door de gaine gaat is er geen probleem. Dan moet je controleren of de vergrendeling 1 en 2 achter waar de pinnen van de ruit op sluiten. Volledig open staan bij een gespannen handvat in de B stijl. Je kunt deze kabel bij spannen onder het slot L en Rechts.
Het kan zijn dat bij jou de vergrendeling op open en niet open staat en daarom de achtervenster niet goed werkt, of ??n van de twee. Je kunt ook de pinnen op de venster verstellen in hoogte en richting. Bij mijn bagheera zijn de pompen ook niet sterk genoeg om de ruit omhoog te duwen. Maar de ruit is altijd ontgrendeld als ik aan de handvat trek.
Succes
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Bij de meeste fietshandelaars blijkbaar te moeilijk om te bestellen. Nu ik er eindelijk een heb gevonden blijkt de maximum standaardlengte 2meter te zijn, zo'n 50cm te kort om beide sloten te kunnen bedienen. Volgens verhulst kan je bij sommige fietsenmakers kabel per lopende meter kopen... Hij raad me aan 4 meter te kopen om gemakkelijk te kunnen werken. Nu de vraag; wie heeft een fietsenmaker van geode wil in zijn buurt?
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Hallo Jurgen,
Verhulst heeft gelijk, je kan rolletjes kopen met 10 meter kabel er op.
Deze zijn dan te kiezen in staal of RVS of te roestvrijstaal, maar ze moeten het willen bestellen.
Normaal een fietsen zaak die tandems verkoopt moet kabel voor het versnellingsapparaat in huis hebben met een lengte van 3 meter maar de dia is iets kleiner en voor de remmen moeten deze een lengte hebben van 2.75 meter maar dan met de juiste diameter.
Ga even naar de link van Velda kabels deze gaat dit bevestigen: http://www.vdbwebservices.be/velda/bike ... cables.php
Mvg,
Matra 530 LX
Verhulst heeft gelijk, je kan rolletjes kopen met 10 meter kabel er op.
Deze zijn dan te kiezen in staal of RVS of te roestvrijstaal, maar ze moeten het willen bestellen.
Normaal een fietsen zaak die tandems verkoopt moet kabel voor het versnellingsapparaat in huis hebben met een lengte van 3 meter maar de dia is iets kleiner en voor de remmen moeten deze een lengte hebben van 2.75 meter maar dan met de juiste diameter.
Ga even naar de link van Velda kabels deze gaat dit bevestigen: http://www.vdbwebservices.be/velda/bike ... cables.php
Mvg,
Matra 530 LX
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
inox is leuk maar die verdomde rek dat dat spul heeft, ik zou voor staal gaan, goed invetten bij montage
kan wel eens aan mijn broer vragen die werkt bij Smout in Boechout
kan wel eens aan mijn broer vragen die werkt bij Smout in Boechout
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 9839
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Jurgen,
Als je niet kunt vinden wat je moet hebben wil ik wel voor de kabel en de gain gaan. Het kan wel zijn dat ze die moeten bestellen!!! Toen ik mijn kabel en gain gehaald heb kon de fietsenmaker die zo uit de rek nemen.
Hebben de bagheera en de murena de zelfde lengte van kabel??
Als je niet kunt vinden wat je moet hebben wil ik wel voor de kabel en de gain gaan. Het kan wel zijn dat ze die moeten bestellen!!! Toen ik mijn kabel en gain gehaald heb kon de fietsenmaker die zo uit de rek nemen.
Hebben de bagheera en de murena de zelfde lengte van kabel??
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Jurgen,
Als je zeker bent dat je de kabel ten opzichte van de sloten correct is afgesteld, dan zou ik uw pennen van uw ruit iets meer in draaien zodat er meer spanning ontstaat tussen de ruit en de rubber en ik denk dan dat uw ruit er zal uit wippen, maar natuurlijk een nieuwe pomp zal het geheel beter laten werken.
Mvg, Jean
Als je zeker bent dat je de kabel ten opzichte van de sloten correct is afgesteld, dan zou ik uw pennen van uw ruit iets meer in draaien zodat er meer spanning ontstaat tussen de ruit en de rubber en ik denk dan dat uw ruit er zal uit wippen, maar natuurlijk een nieuwe pomp zal het geheel beter laten werken.
Mvg, Jean
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Monteer dan op uw klep twee verstelbare rubber stoters zoals je die vindt in andere wagens onder de motorkap en of kofferklep en stel deze zodanig af dat er een opwaartse druk is, die er dan voor zorgt dat de pennen net uit hun slot gehouden worden.
Als je deze aanpassing aanbrengt zal je klep bij eenmaal bedienen van de hendel wel gaan open liggen en kan je daarna de klep met de hand verder openen, daar het gewicht van uw klep veel groter is dan van de ruit en misschien de iets mindere staat van de pompen, is dit de rede waarom deze niet vanzelf volledig opengaat.
Mvg,
Jean
Als je deze aanpassing aanbrengt zal je klep bij eenmaal bedienen van de hendel wel gaan open liggen en kan je daarna de klep met de hand verder openen, daar het gewicht van uw klep veel groter is dan van de ruit en misschien de iets mindere staat van de pompen, is dit de rede waarom deze niet vanzelf volledig opengaat.
Mvg,
Jean
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 17&start=0
Nieuwe gasveren hebben (2x) 30Nm meer druk als de oorspronkelijke.
Dit is eigenlijk zelfs te veel voor een normale ruit en kan mogelijk ook uitkomst bieden.
Nieuwe gasveren hebben (2x) 30Nm meer druk als de oorspronkelijke.
Dit is eigenlijk zelfs te veel voor een normale ruit en kan mogelijk ook uitkomst bieden.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: