oliedruk controlelampje

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

oliedruk controlelampje

Post by Urbain »

Het oliecontrole lampje op mijn Murena 1.6 (1983) wilde nooit branden. Dit kwam doordat de draad losgemaakt was. Na het terug aansluiten blijft het lampje pinken. Ik heb ondertussen gevonden dat het probleem zit in de weerstand in de oliepeilstaaf (meet oneindig) Wanneer ik die vervang door een weerstandje van 8 Ohm blijkt heel het systeem te functioneren.
Ik moet dus op zoek naar een nieuwe oliepeilstaaf.

Wat mij echter opgevallen is, is dat de beschrijving en het schema in het werkplaatshandboek niet kloppen. Daar wordt gesteld dat het lampje ook brandt wanneer de oliedruk wegvalt en dat is niet zo. Het schema van Simon geeft de werkelijke toestand weer, nl. dat de oliepeilstok enkel het lampje op het dashboard bedient en de oliedruksensor enkel de oliedrukmeter. Dus als de oliedruk om een of andere reden zou te laag zou zijn kun je het enkel zien aan de oliedrukmeter, en is er geen rood licht om je te waarschuwen.

Mijn oliedrukmeter staat bij draaiende motor steeds op zijn maximum, wat ik eigenaardig vind. Ik heb de weerstandswaarde van de sensor gemeten bij stilstaande motor en ik meet ongeveer 200 Ohm. Volgens het werkplaatshandboek zou dit ongeveer 73 Ohm moeten zijn. Wil iemand op zijn 1600 dat eens nameten, want ik begin te twijfelen aan het handboek.
Alvast bedankt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Oliedrukcontact

Post by matra530lx »

Urbain,

Uw oliedruksensor is wel degelijk kapot.(bediend meterje in dashboard)
Wat dat lampje betreft, dit heeft wel degelijk twee functies.
Te lage oliestand en te weinig oliedruk.
Ik heb zelf +/- 13 jaar een Murena 1600 gehad, waar het lampje de beide functies aangaf.
Is er bij u wel een oliedrukcontact aanwezig of aangesloten?
De sensor en het contact zijn twee verschillende onderdelen.
Sensor = onderdeel nr.:1131.26 en contact =onderdeel nr.:1131.25
Dus als beide onderdelen in orde en correct aangesloten zijn en uw peilstok met zijn electronische unit in orde is, dan moet het lampje branden bij het op zetten van uw contact en tijdens het starten van de motor uitgaan. Als er te weinig olie in de motor is zal het lampje pinken.
Als er wat mis zou zijn met de unit deze heb ik nog nieuw liggen.
Als je er niet uit komt dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Matra 530LX
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij mijn Murena heb ik idd ook het lampje dat knippert bij te lage oliestand, en de oliedrukmeter die aangeeft wanneer de druk te laag wordt. Bij ralenti +/- 3,5 en bij hoger toerental maximum. Ik vraag me ook af hoe ik ervoor kan zorgen dat bij stilstaande motor en te lage olidruk hetlampje blijft branden.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

oliedrukcontact

Post by Urbain »

Mijn reply van vanmiddag is er niet doorgekomen, daarom even opnieuw.

Matra530lx,

Uw uitleg klopt indien de bedrading uitgevoerd is zoals in het werkplaatshandboek. Ik ben gaan nadenken toen bij stilstaande motor het oliepeillampje begon te pinken. Dit kon normaal niet omdat het oliedrukcontact het lampje constant moest laten branden.

Mijn Murena heeft blijkbaar geen oliedrukcontact. Aan het controleblokje voor het oliepeil komen ook slechts 5 draden toe, 2 van de oliepeilstaaf, 1 voor het lampje, en de batterij en de massa.

Als ik de oliepeilstaaf vervang door een weerstandje van 8 Ohm blijkt alles normaal te werken, het lampje brandt enkele seconden gedurende de tijd dat de meting gebeurt en er stroom door de oliepeilstaaf gestuurd wordt.
Daarna gaat het lampje uit. Ik denk dus dat het controleblokje nog werkt, en zal bij Peugeot eens gaan horen of ik nog aan een peilstok en een oliedruksensor geraak...


Mijn Murena1.6 van 1983 is er een van de laatste reeks (chassis nr. 6408) en ik denk dat ze toen al aan besparingen toe waren. Ik vind trouwens ook geen diagnosestekker in de motorrruimte en ook geen tekenen dat er ooit een heeft in gestaan ...

Jurgen , als we willen dat het lampje ook brandt door te lage oliedruk, zullen we ook een oliedrukcontact moeten plaatsen en een draad bijtrekken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Gisteren bij Verhulst een andere oliepeilstaaf gehaald en de meting van het oliepeil verloopt nu correct.

Ik heb ook een andere oliedruksensor meegebracht maar ook deze heeft een weerstandswaarde van een paar honderd ohm in rust. Ik twijfel daarom aan de waarde van 73 Ohm in het werkplaatshandboek.
Komt er iemand met een 1600 naar de rondrit ? , dan breng ik mijn metertje mee om de weerstandswaarde eens te controleren.

Ik zou eens met een echte manometer de oliedruk willen controleren.
Heeft iemand ervaring met de gevolgen van een te hoge oliedruk? Ik zou denken enkel wat vermogenverlies doordat de oliepomp meer moeite moet doen, maar misschien ook meer olielekken....???
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

te hoge oliedruk lijkt mij behalve voor lekken niet zo'n probleem, ik zal eens zoeken thuis ik denk dat ik wel ergens een oliedrukmeter heb liggen, en ook nog een signaalgever voor oliedruk en controlelampje, als die dan comatibel is met de meter in het dashboard natuurlijk...
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Een tip om een echt oliedruklampje te verkrijgen, zonder draden te trekken.
Het een T-fitting kan er een echte oliedrukschakelaar toegevoegd worden bij de oliedruksensor. Sluit ??n van de twee gele draden erop aan die op de peilstok zaten. Zo zit de oliedrukschakelaar op de electronische kastje aangesloten onder het stuur. Verwijder dat kastje en verbind met een draad met het gele draadje van de oliedrukschakelaar en de draad naar het lampje.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Origineel idee, Bart, maar dan werkt de oliepeilmeting met het flikkerend lampje niet meer, en dat gaat gewoonlijk eerst in actie voordat de oliedruk te laag wordt.
Als ik mij goed herinner zou er op het controleblokje een aansluiting moeten zitten voor een oliedrukcontact . Als je daar het oliedrukcontact op aansluit zou het moeten werken zoals beschrevenin het werkplaatshandboek.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij het strarten van de motor is de oliedruk maximum, maar tijdens het rijden daalt deze tot 5,5 bar. Iemand een idee van de oorzaak en of mogelijke gevolgen? Het oliepeil is ok.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

olie warmt op, minder stroperig, druk daalt
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply