olielek

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

olielek

Post by Urbain »

Mijn Murena 1600 is incontinent, niet alleen (heel) oude mensen maar dus ook oude Matra's hebben hier soms problemen mee. Bij mijn wagen leek het voornaamste lek langs de carterstop te komen. Hoewel er een koperen dichting gemonteerd was lekte de stop constant. Toen ik de eerste keer wilde olieverversen was de oorzaak snel gevonden. De carterstop was gebarsten, met een minimum aan kracht heb ik de kraag er kunnen aftrekken. Gelukkig kan je nog carterstoppen bestellen bij Peugeot.
Om het ineens maar goed te doen heb ik ook de carterpan verwijderd en gecontroleerd op vuil en verloren voorwerpen. In het olieaanzuigfilter heb ik de stoffelijke resten gevonden van het einde van de oliepeilstok. Die is dus vroeger al eens gesneuveld, maar degene die er nu opzit is nog OK.

Wat ik ook gevonden heb, en dat mij meer verontrust is een circlips, buitendiameter 18mm, 0,5mm dik. Ik zou niet weten hoe dat die in het oliecarter terecht komt. Weet iemand of er ergens in de motor zo een circlips gebruikt wordt, of kan ze via de olievulstop naar binnen gevallen zijn en zo uiteindelijk in het carter achtergebleven?
Wie heeft een 1600 motor al eens gedemonteerd of wie heeft een werkplaatshandboek van deze motor?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien er iets in het motorcarter ligt, is dat meestal erin geraakt wanneer het motordeksel eraf is geweest. Bijvoorbeeld om de kleppen te regelen. Dus waarschijnlijk niets om je zorgen te maken.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

clips

Post by matra530lx »

Urbain,

Volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden waar er in het motorblok een clips gebruikt word, eerste plaats zijn de zuigerpennen die door deze op hun plaats gehouden worden en de tweede plaats is op de assen waar de kleptuimelaars mee op hun plaats gehouden worden. Nu in beide gevallen is en blijft het een vreemd iets, daar de clips niet op eigen houtje in het carter kan komen?
Wat de boeken betreft deze zijn op cdrom te verkrijgen.

Groetjes Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Veel zorgen zou ik me niet maken, deze clips kan al in de motor liggen van toen hij gebouwd is of erin gevallen met open motordeksel. Controleer de clips op beschadigingen op gebruikssporen. Kun je er niets op vinden is het zeker een nieuwe die al in de motor lag tijdens de samenbouw. Als dit niet het geval was zou de as die vergrendeld moet worden al lang voor stukken gezorgd hebben. Je zou dan in het carter een deel stukjes ijzer moeten vinden. Omdat je deze niet gevonden hebt ben ik er heel gerust in. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

olielek

Post by Urbain »

De volgende stap is het controleren van de klepspeling, dus ik zal dan extra aandachtig zijn of daar ergens een clips mankeert.

Voor het monteren van de nieuwe dichting aan het carter, doen jullie daar een dichtingsmiddel tussen of wordt de kurken joint droog gemonteerd?

Op de oude zie ik wel sporen van oliedoorsijpeling tussen het aluminium carter en de dichting.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Normaal wordt de kurkendichting droog gemonteerd of het handboek moet aangeven waar er pasta moet gelegd worden. Dit moet je zeker laten bekijken door iemand die een murena handboek heeft anders kan het zijn dat je lekken hebt.
Wie kan hier helpen????????????
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

urbain, ga eens zien bij onze beuren uit nederland.
op het matra forum NL staad een stuk over u probleem.
gevind het onder:archief van de techniek &problemen.
met als titel:carterpakking +tussencarterpakking.
ik had ook nog een nederlandstalig werkboek gevonden ,wel voor een 2.2
ik weet niet meer waar zal eens terug zoeken ernaar .
mvg ludo
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Urbain,

Gewoon loshalen die carter pan en tussenpan en dan ook eens goed naar de cilinderwanden kijken naar beschadigingen (krukas ronddraaien).

Ik heb de tussenpan en carterpan vast gezet met een weinig vloeibare pakking tussen de orginele pakking.. net genoeg om 'm er zogetyped op te plakken en nu na zo'n 11 jaar is er nauwelijks lek.. beetje zweten maar niet echt nat. Murena is nog dagelijks in gebruik.. niet veel km maar wel het hele jaar rond woon werk verkeer.

Had je de compressie al gecontroleerd? (klepspeling telt hier ook mee)
Stukje peilstok is 'normaal' om dat te vinden maar liefts juist niet in de zeef maar aan de buitenzijde van de zeef !!!

Groeten, Theo
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

olielek

Post by Urbain »

Ludo, bedankt voor de hint, op dat forum heb ik weer wat bijgeleerd.

Theo,

Ik heb de Murena nog maar pas.
Mijn eerste prioriteit is het stoppen van de olielek, zodanig dat ik meer dan ??nmaal op iemand zijn oprit mag staan. De motor draait voor de rest nog goed (nog maar 84000 Km) en ik wil daarom niet meer demonteren dan nodig. Ik ga wel volgende week de klepspeling nakijken en dan ook de compressie meten. Daarna nog eens de onsteking controleren, en dan begin ik wat andere kleine mankementen te herstellen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Re: olielek

Post by Theo »

Oo dan kan je het beste eerst het blok en carter goed droog poetsen evnt. de bouten wat aandraaien en rijden.. dan ga je vanzelf zien hoe goed of slecht eea. is en ook waar dat het lekt als er wat lekt.
Groeten, Theo
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Lekkende Murena

Post by matra530lx »

Urbain,

Ik zelf heb meer dan 13 jaar met een 1600 rond getoerd en 260.000 km bij mekaar gereden.
Ik kocht de wagen met 70.000 km op de teller en lekte olie aan de karterpan, de meest voorkomende reden hier van is dat de pan vervormd is daar dat ze in de garage de auto op krikte onder en op de rand van de karterpan.
Indien hier bij u ook zichtbare vervormingen deze eerst rechten en voor alle veiligheid en vloeibare pakking aan beide zijden van de kurk aanbrengen. Dit moet dan volstaan en indien er van hoger olie komt dezelfde werkwijze en het is gedaan met lekken.

Groetjes Matra 530LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan hebben ze een stevige cartenpan geplaats onder de murena! Mijn bagheera lek daar ook wat olie. Ik moet daar ook nieuwe dichtingen plaatsen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer er een nieuwe dichting geplaatst wordt, moet zowel de carterpan als het motorblok goed ontvet zijn. Er mag absoluut niet het minste druppeltje olie aan de boorden gangen of te zien zijn. Want het is juist daar dat het kurk geen goed contact kan maken met de metalen onderdelen; Daardoor krijg je lekkage; Dat geldt voor iedere dichting. Indertijd heb ik daar zeer goed opgelet, met als resultaat een altijd droge motor.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, bedankt voor de tip. Ik moet die dichtingen van het carter ook eens vervangen :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zoals reeds aangehaald is hierboven, altijd kurkdichting samen met vloeibare pakking gebruiken.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Mon Mar 19, 2007 7:48 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit heb ik nooit geweten! Hoe zit het dan met en kleppendeksel? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Pakking kleppendeksel

Post by matra530lx »

Godfried,

Voor het kleppendeksel is dit niet nodig omdat ten eerste de olie er enkel tegen spat en niet zoals in het karter gedeelte de olie op de karterpan rust.(=druk)
De tweede rede is natuurlijk dat deze pakking normaal om de 10.000 km vervangen word na het regelen van de kleppen en dus niet de kans krijgt om van de ouderdom aan werkkracht te verliezen.

Groetjes Matra 530LX
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

olielek

Post by Urbain »

Mijn carterpan ziet er nog prima uit. Ik heb ze geheel ontvet alsook de rand van het bovencarter. Ik zal dan ook uw raad om een vloeibare pakking te gebruiken opvolgen. Met dank voor de goede raad.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried in principe kan het ook voor het kleppendeksel maar dit zou ik niet doen omdat hier geen constante onderdompeling van olie is. De lekkages langs het kleppendeksel komen meestal voor bij beschadigde of verouderde dichting.
Post Reply