interieur-ventilator

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

interieur-ventilator

Post by benny »

Hoe moet de interieurventilator uit een Murena gehaald worden? Moet ik de frontplaat onderaan de voorruit wegnemen of bestaat er een andere mogelijkheid?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Aanjager verwarming

Post by matra530lx »

Benny,

Bezit gij het reparatiehandboek, want volgens mij is er geen andere werkwijze dan in het boek vermeld staat.
Zoniet geef mij uw email adres en ik zal u dat deel uit het boek mailen.

Groetjes Matra 530LX
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo matra530lx,
ik bezit niks van het handboek van de Murena.
dank bij voorbaat.
Mijn email-adres vind je normaal op de memberlist
Groeten
Benny.
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Je moet die "verticale"plaat weg halen ja.. niet de parafan (horizontale maar daaronder.. de rechter.. het zijn er 3 in totaal als ik het goed heb.

De kachelunit zou je misschiens ook wel eens uit elkaar mogen halen om te voorzien van een nieuwe foam afdichting .. de oude zal wel vergruisd zijn en op de warmtewisselaar liggen .. stinkt zo lekker met de kache/fan aan.. gewoon helemaal eruit halen en open halen.. recht toe recht aan werkje.

Groeten, Theo

Bij Simon kon je de onderdelen boeken downloaden.. dat helpt ook al..
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt matra530lx, de mail is goed aangekomen. Ik wist niet dat de plaat voor de ventilator in de kofferruimte vooraan zo kort was. Ik dacht dat die uit ??n stuk bestond, van de linkerkant tot de rechterkant van de auto.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb de ventilator uitgebouwd. Tijdens een test piepte hij, dus ik heb hem eruit genomen om te smeren. Kan ik het schoepenwiel van de as halen, want ik wil beide kanten controleren van de rotor?
Nog iets eigenaardigs. Na ??n nacht op de werkbank, is het schoepenwiel plaats tegen het huis gezakt, zonder ook maar ??n aanwijsbare reden. Kan die wanneer die niet van de as verwijdert kan worden, opnieuw op zijn plaats gezet worden? Visueel zit hij nog altijd op de zelfde plaats van de as.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Hello benny, nieten van ventilatorhuis uitboren en het schoepenwiel kan je gewoon van de as aftrekken - plastieken asuiteinde doet dienst als een bus en zit geklemd op de as van de motor en zit enkel vast met een stalen veerklem.
Grootste probleem met de ventilator is dat die plastieken bus een beetje te licht gemaakt is en niet stabiel op de as van de motor zit.
Bij gebruik van de ventilator (niet aan te raden) begint de rotor te "wiebelen" en in het slechtste gevanl sleept de rotor dan tegen het huis en kan het plastieken omhulsel beginnen smelten -en stinken, zoals ik tegenkwam op onze tocht naar de moezel.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dag George,
Ik heb de stalen veerklem reeds van de as gekregen. Het probleem is dus het schoepenwiel van de as krijgen. Ik zal eens proberen met een beetje kruipolie om het schoepenwiel eraf te krijgen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Om dergelijke assen in bussen te smeren gebruik ik "Slik50" of een "Teflon" olie.
Voordeel van dit smeermiddel is dat het tegen een stootje kan, daar het "in" motoren wordt toegepast.
Ik heb het al meermaals toegepast met erg bevredigend resultaat, deze olie?n drogen niet snel uit en hebben geen last van vocht!
Post Reply