Benzineverlies

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Benzineverlies

Post by Urbain »

Hallo Matramaniers,

Even mijzelf voorstellen, ik ben Urbain, sedert enkele maanden lid van Matramania en het belangrijkste, sinds vorig weekend in het bezit van een Murena 1600. Ik heb in die korte tijd al van de voordelen van de club kunnen genieten, Alain Van Aken heeft zich een zondag voormiddag vrijgemaakt om samen de Murena te gaan inspecteren. Alain, nogmaals bedankt hiervoor! Het eerste wat je doet na de aankoop is een rondje rijden en gaan tanken. Ik heb de Murena volgetankt (allez tot de pomp afsloeg) en was zeer vebaasd van de benzinegeur als ik thuis kwam. De benzine druppelde in de motorruimte aan de verbinding tussen de vulslang en de tank. Gelukkig was dit snel opgelost door de spanringen wat bij te vijzen. Maar dit was niet alles, ook de achterflank hing vol benzine. Het lijkt uit de afsluitbare stop te komen. Ik heb gezien dat daar een gaatje van 3mm door geboord is, misschien voor de ontluchting van de tank. Ik denk dat ik langs daar benzine verlies bij een volle tank.
Nu is mijn vraag, is dit bij alle Murena's zo, en mag je een Murena niet vol tanken?
Indien het gaatje in de dop er niet hoeft te zijn kan ik er schroefdraad intappen en een schroefje indraaien.
Alvast bedankt voor de reacties.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,
Welkom bij MatraMania. Ik wens je heel veel plezier met de murena.
Als we je kunnen helpen doen we dat met plezier. Ik heb zelf geen murena maar een bagheera. Dat je een benzinelek hebt is niet goed voor je murena. Je zou de eerste niet zijn die zijn Matra in de vlammen ziet opgaan. Normaal mag er geen benzine uit de stop komen. De murena is de opvolger van de bagheera, daarom ga ik er van uit dat het systeem ongeveer het zelfde is. In normale toestand kan er geen benzine of benzinedamp ontsnappen uit de tank. De vulpijp is voorzien van een terugslagklep. Deze klep laat toe dat de tank niet vacu?m wordt getrokken. Er komt automatisch lucht bij als de benzine vermindert. In de zomer komt de tank hierdoor onder druk te staan. De benzine verdampt dan vlugger, als deze druk een bepaalde grens bereikt heeft zal de klep in de benzinestop eventjes openen en druk aflaten. Misschien dat de klep in de benzinestop kapot is. Het kan ook zijn dat de rubber op de benzinestop gebarsten is . Dit moet je zelf uittesten. Dus er bevinden zich twee klepjes in het benzinesysteem ??n voor lucht toe te laten en ??n voor druk weg te laten.
Waarschijnlijk is de rubber of het klepje op de benzinestop kapot.
Groetjes, succes met de herstelling :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Brrrr, krijg er al koude rillingen van, benzineverlies.......bij een Matra....., nie goe.

'K heb zelf een Murena 2.2 en er is mij niet bekend dat hij benzine verliest aan de dop. Ikzelf had wel een erg klein verlies aan de benzinepomp maar die moet vervangen worden na meerdere pogingen het te herstellen.
Voor de rest gaat de mijne vol en heb geen klachten.
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Hallo,

Verhulst uit Beveren-Waas vertelde mij ooit dat hij na een rit volgetankt had en daarna zijn wagen had geparkeerd. Wat bleek? De koude benzine die hij getankt had zette zich uit door de warmte van de motor met verlies van benzine als gevolg. Dus nooit volledig voltanken voor je je auto wegzet.

Groetjes,

Frank.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dag Urbain,

Allereerst graag gedaan en welkom op het forum.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Toch wel opletten met benzinelekken, ik heb ooit een benzinelek gehad na de beniznepomp bij draaiende motor, en naast veel leed liep het kostenplaatje om alle elektrische en bezineleidindingen te vervangen aanzienlijk op, om de reparaties aan de lak nog buiten beschouwing te laten...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain,

Heb je een fout kunnen vinden of is het probleem opgelost????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Benzineverlies

Post by Urbain »

Sorry Godfried dat ik nog niet eerder geantwoord heb, maar ik moest eerst een andere klus afmaken. (zelfs een bruggepensioneerde doet niet altijd wat hij wil)
Dank zij uw deskundige uitleg heb ik een ventiel kunnen vinden, goed weggestopt in een hoekje bij de vulopening. Dit ventiel staat in verbinding met de vulpijp en langs de andere zijde loopt een darmpje tot onder de bodem. Ik heb het ventiel eruit gehaald en kan met mankracht van buiten naar binnen blazen, dus lucht toevoegen werkt. In de andere richting kan ik met mijn longen niet doorblazen, maar met behulp van perslucht (ongeveer 1bar) lukt het wel. Dus de tank kan onder druk komen vooraleer het ventiel afblaast.
Dus ik denk dat het systeem nog werkt.
Ik heb ook de rubber van de tankstop bekeken en dat ziet er nog goed uit, dus mijn enige uitleg is dat het benzineverlies komt door het gaatje dat in die tankstop geboord is. Trouwens het is een niet ventilerende stop. Ik heb ondertussen een geventileerde stop van ??n van mijn vroegere Simca's gevonden en die past erop. Met deze stop erbij heb ik dus nu 2 mogelijkheden om overtollige druk af te laten.
Ik wacht nu alleen nog op beter weer om eens een testritje te maken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Inderdaad,je kan best niet helemaal voltanken,de benzine zet uit door de warmte,en al het overtollige loopt er gewoon uit. Dit is een gekend fenomeen en ik vind het raar dat niemand van de oudere clubleden hierop reageert.

groeten frank

ps indien je veel wil weten over onze wagens moet je ook zeker de fora van de franse en duitse club volgen ,er staat veel nuttige info op
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Nog nooit volgetankt waarschijnlijk. Hahahaha! :lol: :lol: :lol: !

Groetjes,

Frank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag UrBain,
Het ventiel op de vulpijp werkt normaal maar in ??n richting, alleen lucht toelaten. Dit voor de bagheera en ik denk dat het voor de murena niet anders is! Maar dit weet ik niet met zekerheid. Daarom is er nog een ventiel ingewerkt in de benzinestop. Het ventiel in de benzinestop laat geen lucht binnen in de tank,alleen bij overdruk opent dit ventiel. Het werkt doormiddel van een veertje dat op een dichting duwt. Dit veertje kan geroest zijn en open staan of gedeeltelijk weggeroest zijn.

ps: controleer het ventiel op de vulpijp of dit nog werkt (in ??n richting) anders kun je daar een benzinelek of benzinegeur krijgen bij het tanken.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Nooit voltanken, gekend bij oudere leden!!!!!!
Ik heb ruim 500000 km Matraplezier gehad, steeds volgetankt en nog nooit problemen gehad met benzineverlies op deze plek, dus zoveel voorkomend zal het niet zijn. Noch bij de Bagheera , noch bij de Murena. :wink:
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

overlopen

Post by matrafamily »

Inderdaad als je met een warme motor vol tankt en dan een hapje gaat eten ter plaatse, vind je bij terugkeer een plasje benzine onder de wagen. Ik zet een Murena dus ook nooit met een overvolle tank in mijn garage.

een oude gebruiker

Cornelis
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dan moet de tank wel echt propvol zitten en loopt er geen benzine weg via de tankdop maar via de overloopleiding. Ik heb het nog nooit gehad maar misschien tank ik niet nokvol.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Klopt Alain, alleen als je echt vol tankt en je er niet gelijk mee wegrijdt, en het komt er uit via het ontluchtingsventiel, bij een S op de tank, bij een 2.2 op de inloopbuis

Cornelis
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dat er een kleine hoeveelheid brandstof lekt geldt eigenlijk voor alle wagens die met een behoorlijk gevulde tank gestald worden of ergens opgesteld worden in de zon op een erg warme zomerdag.
Hier gaat het echter over een wagen die al rijdend brandstofverlies heeft en dan nog van een grote orde. Dan is er echt iets mis want de tank staat niet echt onder druk.
De sporen van het verlies zouden tot de bron moeten lijden en zodoende ook naar een oplossing!?
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

benzineverlies

Post by Urbain »

Ik denk dat het probleem opgelost is. Gisteren een lange rit gemaakt met een andere tankdop en geen lek meer vastgesteld. Het benzineverlies moet door het gaatje in de tankdop gekomen zijn. Dit is er eentje zonder ventiel en waarschijnlijk heeft men daar vroeger een gaatje in geboord om de druk te laten ontsnappen. Alleen begrijp ik niet dat de vorige eigenaar nooit problemen vastgesteld heeft.
Nu heb ik een tankdop met ingebouwd ventiel, en het ventiel op de inlooppijp kan wel degelijk lucht aanzuigen. Ik hou de zaak nog in de gaten, maar ik denk dat het opgelost is.
Zie hierbij de foto's van de schuldige....
Attachments
DSC00224.jpg
DSC00224.jpg (43.48 KiB) Viewed 8724 times
DSC00226.jpg
DSC00226.jpg (55.52 KiB) Viewed 8722 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Urbain, blij dat het opgelost is. Het kon niet anders dan dat de benzine bij volle tank door dit gatje wegliep. :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,
Inderdaad dat gaatje in de benzinestop is niet origineel. Waarom de vorige eigenaar dit gaatje geboord heeft zal voor ons altijd een raadsel blijven! Het belangrijkste is dat je van het probleem af bent.
Graag een paar foto's van je aankoop. De murena???..
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

lees het topic nu pas.. maar ben wel benieuwd naar die bagheera met z'n benzinestop / veertje want dat zit NIET in de murena (althans niet bij mij). De benzine dop hoort niet belucht te zijn orgineel maar inderdaad dan krijg je na voltanken en daarna parkeren druk en kan er zo een flinke plas onder de auto komen te staan door de druk opbouw middels de beluchtings klep in de vulpijp (en bij latere modellen '84? verplaatst op de benzine tank).

Ik tank m'n murena ook nooit meer vol en heb nu ook een beluchte vuldop (ook al is het klepje ok)... mocht ik 'm toch echt voltanken en wegzetten dan kan je het beste even de druk eraflaten na parkeren door de dop even te lichten en luister maar eens hoeveel druk er al op staat! men heeft wellicht gekozen voor dit systeem om de lak te beschermen !! je wil niet beznine over de lak hebben langduring in zo'n geval !!!! doe ook een doek om de vuldop dat scheelt !

Waar zit die benzine stop bij de bagheera dan en heeft er iemand een plaatje ervan ?

Groeten, Theo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Theo,
Na jou opmerking ben ik toch maar eens gaan kijken naar mijn benzinestop. Aan de binnenkant van mijn benzinestop staat " NO VENTIEL". Dus op mijn bagheera zit er geen ventiel maar er zijn verschillende benzinestoppen gemaakt tijdens de productie. Er zouden 4 verschillende montages geweest zijn tijdens de produktie tot 1977! In mijn werkplaatshandboek ( supplement 1977) staat dat de dienst onderdelen alleen de benzinestop met verluchting zal blijven leveren.
De verluchting op mijn bagheera gebeurt door de expansiedoos, deze is geplaatst op de vulpijp en zorgt voor de verluchting en laat de overdruk bij een bepaalde druk weg. Zie bijlage van werkplaatshandboek.
Groetjes. :wink:
Attachments
benzinetank c2 (Large).jpg
benzinetank c2 (Large).jpg (61.88 KiB) Viewed 8665 times
benzinetank c1 (Large).jpg
benzinetank c1 (Large).jpg (58.34 KiB) Viewed 8665 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Dag Godfried,

Als ?llander ben ik het vlaams niet meester maar dat wist ik wel... na een maandje eens in Gent gewerkt te hebben ken je het echt nog niet. .. maar het belgisch bier smaakt nog steeds voortreffelijk !! en de stad Gent mis ik nog steeds.

Dus de benzinestop is de vuldop aha!
Bij mijn Murena's is het zoals fig.3 !!!

Bedankt voor de scans, erg duidelijk !
Groeten, Theo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Theo,
Ik denk dat er zo veel woorden zijn. Hier in de Limburg zeggen we benzinestop. Welk woord ze in Vlaanderen gebruiken weet ik niet!
Een foto erbij en alles is voor iedereen duidelijk.
Hier nog zo een woord "poes" waaraan denk bij dit woord?????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Nu wordt ie leuk... :) haha
En je weet het h? .... denken en gissen k?n ver missen!
Groeten, Theo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Theo,
Je hebt gelijk waag je maar niet op glad ijs!
Ik heb wel eens goed kunnen lachen met je perfect gekozen antwoordt. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply