Page 2 of 9

Posted: Mon Nov 12, 2007 5:06 pm
by jurgen M
jurgen M wrote:IK kreeg een voorstel van een leraar autotechniek om de revisie te doen als lesoefening, ik zou dan de odnerdelen moeten betalen en een klein deel van de onkosten... Hopelijk vind ik een goedkoop blok om te reviseren, want ik wil blijven rijden met m'n Murena. Dus als iemand een blok weet , heeft liggen ...
Ook leuk, :-? die mannen vragen ?2000 voor een revisie zonder garantie, door de leerlingen uitgevoerd... ze zijn niet snel verlegen :oops:

Posted: Mon Nov 12, 2007 7:24 pm
by Paul
Toets toch eerst maar even waar je rekening dient met te houden!
Het is niet altijd schroefje los schroefje vast en in orde.
Soms zijn er dingen die eigen zijn aan een welbepaald blok.

Posted: Tue Nov 13, 2007 1:12 pm
by GODFRIED
Dat vind ik schandalig, dat men zo iets durft voor te stellen. :evil:

Posted: Tue Nov 13, 2007 6:54 pm
by zeuneke
Kijk dat zijn dan soms de leuke kanten aan MG, voor mijn B kocht ik een maand geleden in Engeland een motor en boite met overdrive voor 150 pond,da's 200 euro,nu alles even uit elkaar halen en in orde zetten en ik kan weer 30 jaar verder,ik doe dat alleen omdat ik nu geen overdrive heb en de motor dan soepeler draait,de rest wordt op voorraad gelegd voor de kinderen later....ik zou dit ook willen doen voor mijn2.2 dus als iemand een motor heeft voor een eerlijke prijs ben ik kandidaat

groeten frank

zo heb ik weer een goede reden om bij Cor op de koffie te gaan :wink:

Posted: Tue Nov 13, 2007 7:44 pm
by jurgen M
Voor zo'n prijs koop ik ook direct een goed blok...

Posted: Sun Nov 18, 2007 4:06 pm
by jurgen M
Volgens mijn informatie zou het Murena/solara 1600 blok met 5 bak ingebouwd zijn geweest in de Peugeot 205 GTX voor de Spaanse markt, zelfs tot 1992? Kan iemand deze info bevestigen?

Spaanse Peugeot

Posted: Sun Nov 18, 2007 5:28 pm
by matra530lx
Hallo Jurgen,

Dit klopt, alleen is het type nr. van de motor J2.
Daarom is het nog mogelijk om bepaalde onderdelen te verkrijgen via de dealer.
Dus zeker een set dichtingen voor de motor van een 1.6 kan je in de autoshop nog een tijdje verkrijgen en hier is de goede raad dat ge achter die van Peugeot of Simca vraagt en niet van een Murena, want de heren van deze shops weten ook dat er hier meer voor gevraagd kan worden.

Mvg,

Jean

Posted: Mon Nov 19, 2007 5:38 am
by GODFRIED
Dit wil toch zeggen dat het een degelijke motor is. :wink:

Re: Spaanse Peugeot

Posted: Mon Nov 19, 2007 5:00 pm
by jurgen M
matra530lx wrote:Hallo Jurgen,

Dit klopt, alleen is het type nr. van de motor J2.
Daarom is het nog mogelijk om bepaalde onderdelen te verkrijgen via de dealer.
Dus zeker een set dichtingen voor de motor van een 1.6 kan je in de autoshop nog een tijdje verkrijgen en hier is de goede raad dat ge achter die van Peugeot of Simca vraagt en niet van een Murena, want de heren van deze shops weten ook dat er hier meer voor gevraagd kan worden.

Mvg,

Jean
Ik dacht viavia een blok te bemachtigen uit zo'n Peugeot 205-je :-?

Posted: Mon Nov 19, 2007 5:12 pm
by GODFRIED
Dag Jurgen heb je connecties tot in Spanje! Dan kun je misschien voor een volle container zorgen! :wink: :lol:

Posted: Mon Nov 19, 2007 5:57 pm
by jurgen M
Valt zeker te overwegen en/of te proberen, verzendingskosten vallen meestal wel mee, En misschien een reisje naar Spanje? :lol:

Posted: Wed Nov 21, 2007 5:21 am
by GODFRIED
Breng wat zon mee die kunnen we hier ook wel gebruiken. :lol:

Posted: Wed Dec 12, 2007 3:03 pm
by jurgen M
3 vraagjes beste matravrienden: heeft een solara 1600 met aut . bak 75 of 90pk? Past de motor van de automatische bak ook op een 5 bak?

ik ben op zoek naar valveseals voor mijn Murena blok? Kent iemand de bestelnummers of heeft iemand tips waar ik deze seals kan vinden?

Posted: Thu Dec 13, 2007 5:42 am
by GODFRIED
Zijn klepdichtingen bij de Bagheera en murena het zelfde! Ik geloof van niet! Jean heeft het ergens op het forum uitgelegd maar waar was het weer!!! :oops:

De motor van de solara is 90pk, zelfde blok. Volgens mij past hij maar er zijn betere specialisten. Ze zullen je wel te woord staan. :wink:

Posted: Thu Dec 13, 2007 8:10 am
by matra530lx
Hallo Jurgen,

Het motorblok is niet gewoon bruikbaar en daar bedoel ik mee het is niet van uit de Solara direct in de Matra te stoppen.
Een motor met aut. versnellingsbak heeft een andere krukas dan een handgeschakelde.
Als het hier over een motor gaat met bv. zeer weinig km. dan is het verantwoord om de krukas te vervangen door een goede, maar anders is het zinloos.
Als je graag hier over meer uitleg krijgt kan je me eens bellen.

Mvg, Jean

Matra 530 LX

Posted: Thu Dec 13, 2007 10:55 am
by Paul
Jean......, hoe weet jij dat allemaal.
Je bent een wandelende databank.

Jurgen je weet nu waar je terecht kan,en, er is ook nog Cornelis.

Posted: Thu Dec 13, 2007 8:27 pm
by GODFRIED
De krukas vervangen!! Past de drukgroep dan niet of wat is het verschil.
Daar zou ik niet aan beginnen. :wink:

wetenschap

Posted: Thu Dec 13, 2007 8:30 pm
by matrafamily
Even ter verduidelijking Manianen

Cornelis werkt voor 98% met originele Matra Murena onderdelen en van wat er allemaal zou passen, zoals motoren uit Simca's, daar weet ik helaas weinig van, maar Jean des temeer,

groeten Cornelis

Posted: Thu Dec 13, 2007 9:12 pm
by matra530lx
Godfried,

Het verschil zit hem in de bevestiging van het vliegwiel op de krukas en het is ook een totaal ander vliegwiel.
Dus als je het blok wil gebruiken dan zijn er maar twee mogelijkheden en dat is ofwel krukas vervangen of de allereerste Murena met een aut.versnellingsbak bollende krijgen. :lol:
Dat laatste zal dan weer voor problemen zorgen op de technische controle. :(

Mvg, Jean

Matra 530 LX

Posted: Fri Dec 14, 2007 12:11 pm
by Paul

Posted: Fri Dec 14, 2007 4:02 pm
by matra530lx
Sorry Paul maar het gaat hier over een 1600 cc motor en deze van Cor krijgt ge niet zomaar in een Murena 1.6.

Mvg, Jean

Matra 530 LX

Posted: Sun Dec 16, 2007 12:29 pm
by GODFRIED
Jean, bedankt voor de informatie. Jij weet wel alles!!! Je bent een aanwinst voor MatraMania. :wink:

Posted: Tue Dec 18, 2007 11:28 am
by georges1
het zou niet de eerste Murena zijn met automatische versnellingsbak.
Ik heb vorig jaar een Solara 1600 autom. verkocht aan Ruud (Carjoy).
Ruud was daarnaar op zoek voor een klant die problemen had (gehandicapt of ongeval).Ik denk dat die ondertussen al op de nederlandse wegen rondrijd

Posted: Thu Jan 03, 2008 3:35 pm
by jurgen M
Vandaag het voorschot gestort voor een Solara GLS, als de motor in goede staat is, is de reparatie van mijn Murena in het vooruitzicht. Bedankt voor de tip Erik.

Posted: Sat Jan 12, 2008 5:08 pm
by jurgen M
de murena staat na 500km (heen en terug) thuis, morgen eens kijken naar lekken e.d. voor ik de motor begin uit te bouwen.

Posted: Sat Jan 12, 2008 5:53 pm
by Vollegaaz
ziet er nog netjes uit, bijna zonde...maar de Matra krijgt voorang !

Posted: Sat Jan 12, 2008 7:21 pm
by jurgen M
De solara is inderdaad gemakkelijk te redden, ze is met heel veel dinitrol behandeld, maar ja de Matra gaat inderdaad voor. Deze wordt dus donor :-?

Posted: Sat Jan 12, 2008 10:04 pm
by jo
Heb je niet meer foto's?

Posted: Sun Jan 13, 2008 11:20 am
by GODFRIED
Deze horizon moet je ook zonder motor kunnen verkopen, dus niet te vlug naar een sloper laten gaan. :wink:

Posted: Sun Jan 13, 2008 11:44 am
by jurgen M
jo wrote:Heb je niet meer foto's?
Ik kan er natuurlijk wel een paar doormailen als je dat wil, stuur je mailadres maar eens door met een pm.
De carrosserie apart verkopen... daar kreeg ik idd al een vraag voor.
Wordt zonder twijfel vervolgd. :wink: