Page 9 of 9

Posted: Tue Sep 30, 2008 7:02 pm
by GODFRIED
Dit heeft niets te maken met de draairichting!! De motor draait rechtsom als je voor de motor staat, distributie zijde, en linksom aan de kant van het vliegwiel. :wink:

Posted: Tue Sep 30, 2008 7:12 pm
by oetker
Iets voor achtruitrij races.
5 versnellingen achteruit en 1 vooruit.
Even de koets omdraaien en je hebt een voorwielaandrijver :lol:

draairichting motor

Posted: Tue Sep 30, 2008 7:52 pm
by matra530lx
Jongens,

Wat voor flauwe kul wordt er nu verteld, een Solara motor draait idem aan een Murena en of Bagheera.
Als je nu even logisch denkt de motor is gewoon van voor naar achter geplaatst en enkel de hellinghoek is ietsje anders, maar heeft zeker geen invloed op het goed of slecht draaien van de motor.
Het overbouwen van de randapparatuur, zoals de carbu van bv. de Murena of Bagheera zorgen er voor dat het motortje niet meer naar behoren werkt daar er een verschil in timing is van de nokkenas, enz...
Dus als je een gezonde motor op de kop kan tikken is deze best bruikbaar mits de nodige aanpassingen.

Mvg,

Jean

Posted: Wed Oct 01, 2008 7:00 am
by GODFRIED
Jean, ik ben het 100% met je eens. :wink:

Posted: Wed Oct 08, 2008 5:22 pm
by jurgen M
Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...

Posted: Wed Oct 08, 2008 9:21 pm
by jurgen M
jurgen M wrote:Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...
Is het mogelijk dat ik de benzinepomp verkeerd heb aangesloten? Evt. retourleiding verwisseld?

Posted: Wed Oct 08, 2008 11:22 pm
by matra530lx
Jurgen,

Zie hier de juiste aansluiting.

Mvg,

Jean

Posted: Thu Oct 09, 2008 5:47 am
by GODFRIED
Zit er bij de murena ook een benzinefilter op de aanzuigleiding in de benzinebak?????? Indien wel controleren of er voldoende benzine blijft komen aan de benzinepomp. :wink:

Posted: Thu Oct 09, 2008 5:04 pm
by jurgen M
matra530lx wrote:Jurgen,

Zie hier de juiste aansluiting.

Mvg,

Jean
alvast bedankt voor de extra info; bij nader onderzoek blijkt de stand van de gasklep op deze carbu ook niet correct, dit WE kijk ik eens of ik deze carburator goed krijg of ik de oude misschien voorzie van nieuwe dichtingen...

Posted: Fri Oct 17, 2008 3:43 pm
by jurgen M
Vandaag terug de originele Murenacarburator geplaatst, en een originele Talbot ontstekingsmodule m?t condensator, en de motor draait eindelijk voorbeeldig :D , stabiel en zonder knallen in de uitlaat, zelfs de ralenti lijkt niet te schommelen; volgende woendag de CO laten regelen en dan is ie helelaal in orde :D :D

Posted: Fri Oct 17, 2008 5:28 pm
by oetker
Is een beste klus geweest, waar het ook nog stevig heeft tegen gezeten.
Soms is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar de volhouder wint uiteindelijk.
Super, kun je ook weer is normaal rijden met de murena :wink:

Posted: Fri Oct 17, 2008 6:40 pm
by GODFRIED
De vraag is waar zat nu de fout eigenlijk, enig idee??

Posted: Fri Oct 17, 2008 7:36 pm
by jurgen M
Ik gok erop dat de carburator een te arm mengsel gaf ten opzichte van de carburaor van de murena, waardoor de knallen in de uitlaat kwamen, de wisselvallige ralenti kan verschillende oorzaken hebben, maar ik vermoed dat de onstekingsmodule en de condensator daar voor iets tussen zaten, ook de nieuwe in- en uitlaatdichtingen en de dichtingen tussen de carb. zullen wel invloed hebben... :-?

Posted: Sun Feb 15, 2009 4:44 pm
by jurgen M
Maandag 23 febr ga ik met de Murena naar de oldtimerkeuring, tenminste als het weer redelijk is, dan kan ik eindelijk weer platen aanvragen. Nog een paar kleine carrosserieklusjes en de auto zou volledig in orde moeten zijn. 8)

Posted: Mon Feb 16, 2009 8:04 pm
by oetker
Succes daar.
Doos sigaren en een fles Genever mee, en het moet lukken 8)

Posted: Mon Feb 16, 2009 8:44 pm
by matrafan
Doos sigaren en een fles Genever mee, en het moet lukken

Denk niet dat het daar nog mee gaat lukken.

Kunt beter een hoopje geluk meenemen en hopen dat de mannen van de keuring in een goed humeur verkeren.

Posted: Mon Feb 16, 2009 9:22 pm
by oetker
Soms leef ik in de prehistorie.
Het hangt inderdaad een beetje van het fanatisme van de keurmeester af.

Posted: Thu May 07, 2009 5:31 pm
by jurgen M
En toch doet de murena soms raar, :-? Wanneer ik op een helling parkeer neus naar boven, met warme motor, dan valt de motor na een 200 tal meter stil. Een tijdje laten afkoelen, en dan gaat hij weer zoals het hoort. Carburator, sproeiers, leidingen, ontsteking delco.... Allemaal nagekeken en niets raars gevonden. Misschien vapourlock?
Ik zoek de oorzaak ergens bij de carburator of bekabeling want bij mijn vorig blok had ik , op het einde, soms hetzelfde probleem.

Posted: Thu May 07, 2009 5:56 pm
by oetker
Als dat alleen optreed als je een op een schuine helling staat, dan zou de vlotterkamer een luchtbel kunnen krijgen als de keer klep niet werkt.
Ik weet niet of die er bij een 1.6 opzit.
Ook kunnen eletr bandstofpompen raar doen als ze te ver van de tank afzitten, en moeten soms in een hoek gemonteerd staan.
Ik heb hier bvb een Empi/Facet pomp die 45 graden omhoog moet wijzen.
Die pomp kan bvb ook maar 60/70 cm oppompen.
De pomp kan dan wel verder van de tank afgezet worden als de slang na de tank gelijk naar beneden gaat.
Misschien een beetje experimenteren hiermee.