Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8470
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue Sep 30, 2008 7:02 pm

Dit heeft niets te maken met de draairichting!! De motor draait rechtsom als je voor de motor staat, distributie zijde, en linksom aan de kant van het vliegwiel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Tue Sep 30, 2008 7:12 pm

Iets voor achtruitrij races.
5 versnellingen achteruit en 1 vooruit.
Even de koets omdraaien en je hebt een voorwielaandrijver :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

draairichting motor

Post by matra530lx » Tue Sep 30, 2008 7:52 pm

Jongens,

Wat voor flauwe kul wordt er nu verteld, een Solara motor draait idem aan een Murena en of Bagheera.
Als je nu even logisch denkt de motor is gewoon van voor naar achter geplaatst en enkel de hellinghoek is ietsje anders, maar heeft zeker geen invloed op het goed of slecht draaien van de motor.
Het overbouwen van de randapparatuur, zoals de carbu van bv. de Murena of Bagheera zorgen er voor dat het motortje niet meer naar behoren werkt daar er een verschil in timing is van de nokkenas, enz...
Dus als je een gezonde motor op de kop kan tikken is deze best bruikbaar mits de nodige aanpassingen.

Mvg,

Jean

User avatar
GODFRIED
Posts: 8470
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Wed Oct 01, 2008 7:00 am

Jean, ik ben het 100% met je eens. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Wed Oct 08, 2008 5:22 pm

Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Wed Oct 08, 2008 9:21 pm

jurgen M wrote:Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...

Is het mogelijk dat ik de benzinepomp verkeerd heb aangesloten? Evt. retourleiding verwisseld?

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx » Wed Oct 08, 2008 11:22 pm

Jurgen,

Zie hier de juiste aansluiting.

Mvg,

Jean
Attachments
Kopie van Pagina 8.jpg
Kopie van Pagina 8.jpg (711.14 KiB) Viewed 3563 times
Kopie van Pagina 9.jpg
Kopie van Pagina 9.jpg (676.23 KiB) Viewed 3563 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8470
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Oct 09, 2008 5:47 am

Zit er bij de murena ook een benzinefilter op de aanzuigleiding in de benzinebak?????? Indien wel controleren of er voldoende benzine blijft komen aan de benzinepomp. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Thu Oct 09, 2008 5:04 pm

matra530lx wrote:Jurgen,

Zie hier de juiste aansluiting.

Mvg,

Jean

alvast bedankt voor de extra info; bij nader onderzoek blijkt de stand van de gasklep op deze carbu ook niet correct, dit WE kijk ik eens of ik deze carburator goed krijg of ik de oude misschien voorzie van nieuwe dichtingen...

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Fri Oct 17, 2008 3:43 pm

Vandaag terug de originele Murenacarburator geplaatst, en een originele Talbot ontstekingsmodule m?t condensator, en de motor draait eindelijk voorbeeldig :D , stabiel en zonder knallen in de uitlaat, zelfs de ralenti lijkt niet te schommelen; volgende woendag de CO laten regelen en dan is ie helelaal in orde :D :D

User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Oct 17, 2008 5:28 pm

Is een beste klus geweest, waar het ook nog stevig heeft tegen gezeten.
Soms is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar de volhouder wint uiteindelijk.
Super, kun je ook weer is normaal rijden met de murena :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8470
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Oct 17, 2008 6:40 pm

De vraag is waar zat nu de fout eigenlijk, enig idee??
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Fri Oct 17, 2008 7:36 pm

Ik gok erop dat de carburator een te arm mengsel gaf ten opzichte van de carburaor van de murena, waardoor de knallen in de uitlaat kwamen, de wisselvallige ralenti kan verschillende oorzaken hebben, maar ik vermoed dat de onstekingsmodule en de condensator daar voor iets tussen zaten, ook de nieuwe in- en uitlaatdichtingen en de dichtingen tussen de carb. zullen wel invloed hebben... :-?

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sun Feb 15, 2009 4:44 pm

Maandag 23 febr ga ik met de Murena naar de oldtimerkeuring, tenminste als het weer redelijk is, dan kan ik eindelijk weer platen aanvragen. Nog een paar kleine carrosserieklusjes en de auto zou volledig in orde moeten zijn. 8)

User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Feb 16, 2009 8:04 pm

Succes daar.
Doos sigaren en een fles Genever mee, en het moet lukken 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1684
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Mon Feb 16, 2009 8:44 pm

Doos sigaren en een fles Genever mee, en het moet lukken

Denk niet dat het daar nog mee gaat lukken.

Kunt beter een hoopje geluk meenemen en hopen dat de mannen van de keuring in een goed humeur verkeren.
Last edited by matrafan on Mon Feb 16, 2009 10:05 pm, edited 1 time in total.

User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Feb 16, 2009 9:22 pm

Soms leef ik in de prehistorie.
Het hangt inderdaad een beetje van het fanatisme van de keurmeester af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Thu May 07, 2009 5:31 pm

En toch doet de murena soms raar, :-? Wanneer ik op een helling parkeer neus naar boven, met warme motor, dan valt de motor na een 200 tal meter stil. Een tijdje laten afkoelen, en dan gaat hij weer zoals het hoort. Carburator, sproeiers, leidingen, ontsteking delco.... Allemaal nagekeken en niets raars gevonden. Misschien vapourlock?
Ik zoek de oorzaak ergens bij de carburator of bekabeling want bij mijn vorig blok had ik , op het einde, soms hetzelfde probleem.

User avatar
oetker
Posts: 7492
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu May 07, 2009 5:56 pm

Als dat alleen optreed als je een op een schuine helling staat, dan zou de vlotterkamer een luchtbel kunnen krijgen als de keer klep niet werkt.
Ik weet niet of die er bij een 1.6 opzit.
Ook kunnen eletr bandstofpompen raar doen als ze te ver van de tank afzitten, en moeten soms in een hoek gemonteerd staan.
Ik heb hier bvb een Empi/Facet pomp die 45 graden omhoog moet wijzen.
Die pomp kan bvb ook maar 60/70 cm oppompen.
De pomp kan dan wel verder van de tank afgezet worden als de slang na de tank gelijk naar beneden gaat.
Misschien een beetje experimenteren hiermee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply