Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Achteraan het motorblok zit links boven een ? temperatuurvoeler?. Wat is het doel van deze sensor? Er is geen bedrading voorzien. Is dit om een controlelampje aan te sturen?

Probleem :x : na reinigen van de stationair- en acceleratiesproeiers, rijdt de auto redelijk,na ongeveer 1 kilometer neemt hij terug slecht op en mist kracht, alleen als je het pedaal heel voorzichtig induwt, klimt hij in toeren en versnelt de auto zachtjes. Zonder belasting klimt hij wel in toeren.(knalt wel een beetje)
Is dit ontsteking of benzineprobleem?

Om de voorontsteking te controleren, is er alleen een merkteken aan de versnellingsbak? of ook op de polie?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ken de motor niet, maar bij mijn bagheera zit daar de oliedruksensor.

De voorontsteking; dit kan van motor tot motor wel iets verschillend zijn.

Normaal vindt je een merkteken aan de poli en op het motor huis.
Bij de bagheera staat dit merkteken op het vliegwiel en de versnellingsbak. Dit wordt zichtbaar door een rubberen stop van enkele vierkante cm te verwijderen, of hier ook een merkteken op de poli staat weet ik niet maar door de liggen van de motor achter is dit niet bruikbaar omdat je daar niet kunt kijken wegens plaatsgebrek. Daar deze motoren ook gebruikt werden in andere Simca- Talbot voertuigen vermoed ik dat er aan de poli ook een merkteken staat.

Ik vermoed dat de motor te weinig benzine krijgt.
Attachments
voorontsteking bagheera (Small).JPG
voorontsteking bagheera (Small).JPG (35.58 KiB) Viewed 8833 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@Jurgen,

Hoelang staat de auto al stil?
Benzine is ook aan veroudering onderhevig.
Ik noem hem dan bedorven.
Vervuilt dan onmiddelijk sproeiers en carb.
Als de auto al meer als een jaar stil staat kan dat best wel is het geval zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als hij knalt staat je ontsteking waarschijnlijk niet goed. Waar knalt hij? In de inlaat of de uitlaat. Naargelang waar, weet je of je teveel of te weinig voorontsteking hebt. Om de ontsteking te controleren heb je een stroboscooplamp nodig. Om gemakkelijk te werken kan je het best het 0-punt op het vliegwiel wit maken. Zo heb je een duidelijker zicht, tijdens het regelen. Je kan ook eens je hand op de carburator leggen . Zo cre?er je een grote onderdruk, en kunnen de verstopte sproeiers zo weer vrijgemaakt worden.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Knalt voroal in inlaat ( met steekvlam) . Murena staat stil van september vorig jaar. :-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De delco naar u toe verdraaien.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daarmee bedoel ik in wijzerzin indien je nog de klassieke horloge kent ( grapje, van die horloge wel te verstaan).
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

bedankt voor de verduidelijking :)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De motor blijft stotteren, bij het nakijken van de bougies, blijkt ddat er BOSCH WR7DC+1 gemonteerd, in mijn oud blok zat champion RC9YCC. Welke monteer ik best?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bosch W7DC staat er in het werkplaatshandboek.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het probleem ligt niet aan de bougies of er moet ??n defect zijn.
Ben je zeker dat hij benzine genoeg krijgt, sluit een darmpje dat in een fles zit met benzine aan en doe de test opnieuw. Stottert de motor ook bij gewoon gas geven en blijft hij knallen in de uitlaat, zonder dat hij moet trekken???
De motor draaide goed voor de plaatsing in de murena heb je geschreven, controleer alles wat je niet hebt omgebouwd extra, ontstekingsmodule, benzine, enz. Hoe draaide de vorige motor?

Je bent 100% zeker dat de bougiekabels goed zitten?? Trek de kabels eens ??n voor ??n los, mindert de motor zijn toerental of valt hij stil!!! Normaal moet hij op drie cilinders kunnen draaien, misschien doet hij dat nu al!!

Woont er iemand van de club bij je in de buurt die wat ervaring heeft met de murena of de bagheera?? Misschien dat deze je kan helpen met het zoeken van de fout. Waarschijnlijk kijk je eroverheen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vorige draaide redelijk, enkel de bobine heb ik (nog) niet overgebouwd, de knallen in de uitlaat en inlaat zijn weg door de delco te verdraaien, maar de motor sputtert bij gasgeven , k zal de ontsteking eens deftig laten stellen , uitlaat wordt mooi grijs trouwens. Heb ook nog een klein? waterlek ergens. :cry:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

jurgen M wrote:De pakking tussen spruitstuk en motorblok en tussen spruitstuk en carburator zijn blijkbaar niet leverbaar, mag ik deze vervangen door de juiste vloeibare pakking? Volgens de autoshop alvast wel. :)
Wanneer ik met carburatorcleaner op de collector sputi, stijgt het toerental, blijkbaar dicht de vloeibare pakking niet perfect af, heeft iemand nog zo'n dichting liggen?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

http://www.espace-murena.com/technique.html

Zijn er verschillende diktes in jointpapier? Dicht dit de inlaatcollector af, want daarop zit ook een wateraansluiting toch?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

ok alle vijzen nog eens aangetrokken, en op het gehoor te delco teruggedraaid naar zijn oorspronkelijke positie; zonder luchtfilter draait het blok mooi, zonder knallen en kan zelfs bergop in tweede of in achteruit. Maar blijkbaar kan ik de eerste niet nemen, hierover een nieuwe topic
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jurgen,

Ik heb nog wel dichtingen liggen, er is geen waterkanaal in de inlaatcollector. Voor 5 ?+ verzendingskosten mag je de nodige dichtingen hebben, indien nodig laat me weten welke en hoeveel. Ze zijn ook gemakkelijk na te maken, je ziet maar.
Ps; ik heb veel meer dichtingen dan op de foto, zelfs in het zwart (kleur h?) :lol:
Zie foto.
Attachments
dichtingen (Small).JPG
dichtingen (Small).JPG (57.67 KiB) Viewed 8710 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik kijk eens na welke er allemaal vervangen moeten worden en stuur je dan wel een PM alvast bedankt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Laat dan maar iets weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jurgen,

Ik kan je niet aan alle dichtingen helpen. :( De dichting tussen het thermostaathuis en de motor heb ik zelfs niet, dit is een specifieke murena dichting. Enkele heb ik niet reserve en daarom doe ik ze niet weg. Spijtig.
Als je de dichtingen op de foto toch wil hebben hoor ik het wel. :wink:
Attachments
dichtingen 1 (Small).JPG
dichtingen 1 (Small).JPG (44.4 KiB) Viewed 8672 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier kun je afbeeldingen vinden om zelf dichtingen te maken, Ga naar; Joints papier. :wink:

http://www.espace-murena.com/technique.html
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

't zal zelf namaken worden, :cry: , de dichtingen leken op het zicht hetzelfde bij het openen van de verpakking, maar ze zijn te klein, en uitvijlen van de gaten bracht bij de carburator geen verbetering :cry:
Attachments
IMG_2244-800.jpg
IMG_2244-800.jpg (55.19 KiB) Viewed 8652 times
IMG_2242-800.jpg
IMG_2242-800.jpg (42.9 KiB) Viewed 8653 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

nog 1 foto. Iemand nog mogelijke adressen om te bestellen? Ik ga maandag op zoek naar jointpapier ( bij mijn autoshop niet meer leverbaar), maar welke dikte heb ik nodig?
Attachments
IMG_2243-800.jpg
IMG_2243-800.jpg (49.11 KiB) Viewed 8649 times
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

een volledige set dichtingen kost ? 34.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jurgen,

Sorry maar daar ben je niets mee. Als je de 6? gestort hebt dan stort ik ze terug. De dichtingen mag je houden als aandenking. :oops:
Normaal mag het geen probleem zijn om aan dichtingpapier te geraken. Probeer eens een andere autoshop, of je koopt een nieuwe set dichtingen, ze staan ergens op ebay. Ik zal eens zoeken of ze er nog opstaan!

Klaar en duidelijk een verschil tussen bagheera en Murena. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier in Belgi? kan je zo kopen voor die prijs in de speciaalzaken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, bedoel je daar een autoshop mee. De verzendingskosten worden dan uitgespaard. Ik heb 13 jaar geleden 2373 Fr betaald voor 2 sets met alle dichtingen voor de Bagheera, handig als je alles opschrijft h?. Ik zou niet weten waar ze nu te vinden buiten Simon en ebay!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Normaal zal ik vandaag zo'n set ophalen hier in Izegem in een auto-speciaalzaak. De prijs is iets van 32 of 34 euro.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Als je de referentienummers kan dorgeven benny, dan kan mijn zoektochjt starten. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja benny, geeft de nummers en het merk eens door van de dichtingen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply