Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het moment supreme is nabij.
Vingers gekruist
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Eindelijk, de motor draait terug, en ik kan hem terug in- en uit de garage rijden. E?n moer van de cardans is echter beschadigd, heeft iemand nog een goed exemplaar of kent iemand welke peugeot moer er kan gebruikt worden?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zoek ook zo een moer voor een voor een 2.2. Zijn ze indentiek??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mijn gegevens zijn alle moeren identiek op de Murena.
Heb ze echter nog niet in huis.
Weet het peugeot nummer nog niet.
Misschien kan Jean hier inspringen..
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De moeren op de achteras zijn gelijk aan die van de vooras. Ik ben bij een Peugeot-dealer geweest, maar hij kom mij niet verder helpen. Ik heb de moeren bij Simon gekocht. De moeren van een 1.6 en een 2.2 zijn gelijk.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

De moeren voor en achter hebben een verschillend onderdeelnr. dus gelijk ?
Moer voorkant heeft een Peugeot nr: 6935.41
Moer achterkant heeft als nr: 0032628300.
Deze gegevens zijn geldig voor alle Murena's.
Wat het lager betreft zijn zowel voor als achter idem en hebben als nr: 0017540300.

Mvg,

Jean
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried, je kan de moer opnieuw gebruiken als je van het raakvlak +/- 0.20mm laat afdraaien en dan draai je de moer ongeveer een kwart verder dan voordien en kan je ze terug op een veilige manier borgen.
Dit is voor Hendrik een koud kunstje en jullie wonen dicht bij elkaar dus denk ik dat dit geen probleem kan zijn.

Mvg,

Jean
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Had het toen aan Ruud gevraagd van Car-Joy, en die vertelde ook dat voor en achter gelijk zijn voor 1.6 en 2.2
Bij Peugeot schijnen ze echter dun te worden.
Denk dat het handig is wat van in voorraad te leggen.
Zitten volgens mij ook nog op Simca 1100, maar wet dat niet zeker.
Denk dat het lange nummer een Simca nummer is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman, dat van de Simca 1100 klopt niet en het lange nr. is een specifiek Matra Murena nr.( alle nrs. beginnende met 00 32)

Mvg,

Jean
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

OK Jean dan streep ik dat door hier.
Dit zegt Oscaro erover

http://www.oscaro.com/fiche.asp?ID_OSC_ ... LES=156882

Klopt volgens mij ook niet aan de moer te zien (borging)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Oeps, een kemel geschreven. De moeren van de achteras zijn NIET gelijk aan die van de vooras.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja klopt, bij Simon zijn ook verschillende nummers.
Borgt voor met een spie?
Dan zou die van Oscaro voor de voorkant kunnen kloppen.
Draad is in ieder geval juist.
Achter in ieder geval met een velsrand.
En dat is waarschijnlijk die met dat Matranummer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman, de moer van Oscaro is een universele uitvoering en heeft een klemmende functie door de op gestuikte rand en kan daarom gebruikt worden voor de voorste naven, het is eigenlijk een variant op de nylon borgmoeren.

Mvg,

Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vrienden, bedankt voor de informatie.

Jean de moer afdraaien is geen optie meer, ze werd op verschillende plaatsen geborgd met als resultaat dat er niet veel meer overblijft. Er een plaatje oplassen dat zou een noodoplossing kunnen zijn!! :wink
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

foto's
Attachments
naafmoer met dichting van lager 2 (Small).JPG
naafmoer met dichting van lager 2 (Small).JPG (68.99 KiB) Viewed 7626 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die moeren zijn gewoon M22x1.5
Is volgens mij een vrij standaard moer, die wel op meerdere auto's gebruikt zijn.
Mischien gewoon bij de onderdelenhandel te vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik vond volgende referentie 33 18 13 voor peugeot 505.

Verder zoek ik ook 2 wielbouten voor aluvelgen op de murena.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Klopt, dat is hem.
Achter is dus M25 en voor M22.

http://www.pejot.org/shop/product_info. ... cts_id=923
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Verder zoek ik ook 2 wielbouten voor aluvelgen op de murena.
--------------------------------------------------------------------------

Heb nog 1 reserve bout (de originele), en 4 slotbouten(chroom, maar niet in geweldige toestand).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Motor draait terug, maar sputtert, blijft nog niet draaien op ralenti (zal e sproeiers eens uitblazen) , misschien betert dit na de testrit ( eerst even wachten op cardanmoer), maar met de ruilmotor geplaatst, brand mijn controlelampje voor laadstroom niet meer.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

jurgen M wrote:Motor draait terug, maar sputtert, blijft nog niet draaien op ralenti (zal e sproeiers eens uitblazen) , misschien betert dit na de testrit ( eerst even wachten op cardanmoer), maar met de ruilmotor geplaatst, brand mijn controlelampje voor laadstroom niet meer.
Aha, blijkbaar zit de aansluiting D+ bij een solara op de zijkant van de regelaar. :P Elektrisch lijkt alles nu te werken. 'k Maak me enkel nog zorgen om het slechte lopen van de motor, hij pakt goed op, maar knalt in de inlaat en de uitlaat; een ontstekingsprobleem misschien? Of eerder de kleppen? :-?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb je de bobine en de ontsteking van de solaramotor erop gezet?
Ook een goede aarding van de motor is belangrijk.( je weet niet half hoe gek een Murena kan doen als dat niet in orde is)

Lijkt me een typisch ontstekingsprobleem.

Standaard zou ik hier nieuwe bougie's puntjes kabels en doppen zetten, alsook de kap en rotor.
Ook even kijken of de vervroeging in de verdeler wel vrij beweegt, en de vacuumslangen niet lek zijn.
Ook even het tijdstip afstellen.
Weet niet wat het tijdstip bij een Solaramotor is.
Is de moduul niet anders op een Murena ivm Solara.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De motor draaide als een zonnetje toen hij in de solara zat ( hij had toen net een grote beurt gehad - voor de Belgen; groot onderhoud', 'k zal morgen alles eens controleren op lekken en ontstekingstijdstip.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Controleer eens je ontstekingsvolgorde. Je weet nooit dat er twee ontstekingskabels verwisseld zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welke onderdelen heb je afgebouwd en vervangen door murena onderdelen!! Carburotor, delco, enz :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De solarablok in zijn geheel overgebouwd, enkel inlaat en uitlaatcollector, luchtfilter, en thermostaathuis zijn overgebouwd.
Aan al de andere onderdelen is niet geraakt.
Ik zal de ontstekingsvolgorde eens controleren.
Last edited by jurgen M on Wed Aug 06, 2008 4:10 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan zal het waarschijnlijk een kleinigheid zijn!!!! ontsteking, benzine??
Ben benieuwd wat de oorzaak is!!!
Succes met het vinden van de fout. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Alleen de condensator die op de elektronische onsteking en op de bobine stonden heb ik weggelaten, kan me niet inbeelden dat deze behalve radioontstoring enig nut hebben.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De motor draait mooi op ralenti, en klimt mooi naar hogere toeren, alleen wanneer ik bij een hoger toerental kort gas bijgeef knalt hij? Ik gok op de vacuumvervroeging. Morgen eens een langere testrit om het blok eens goed op temperatuur te laten komen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij heeft de condensator alleen een ontstorende werking.
Als je een stroposcooplamp aansluit kun je dadelijk zijn of de vervroeging werkt, bij plots gas geven moet de ontsteking volgen . Een te arm benzinemengsel kan dit ook veroorzaken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply