Motor X5J2
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Vandaag begonnen de motor van de solara over te bouwen in de Murena,
Blijkbaar is de as van de versnellingsbak van de Murena dunner dan de versnellingsbakas van de solara; 12 i.p.v. 15,4. In mijn origineel motorblok is dit opgevangen door een koperen- of messing-pasbus. Weet iemand waar ik deze kan verkrijgen?
Ook de rechtercardanhoes is stuk; weet iemand waarmee deze overeenkomt?
Blijkbaar is de as van de versnellingsbak van de Murena dunner dan de versnellingsbakas van de solara; 12 i.p.v. 15,4. In mijn origineel motorblok is dit opgevangen door een koperen- of messing-pasbus. Weet iemand waar ik deze kan verkrijgen?
Ook de rechtercardanhoes is stuk; weet iemand waarmee deze overeenkomt?
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Verhulst kan me blijkbaar niet meer helpen,... Heeft iemand nog zo'n busje (bronzen bus) of kent iemand de exacte afmetingen? Volgens mij is de binnendiamater 12 mm en de buitendiameter 15,4? lengte weet ik niet.
Kent iemand het materiaal? Koper? moet blijkbaar brons zijn want dient ook als lagering. Misschien kan dit vervangen worden door een lager van skf?
Hopelijk krijg ik de murena tegen de meeting terug klaar...
Kent iemand het materiaal? Koper? moet blijkbaar brons zijn want dient ook als lagering. Misschien kan dit vervangen worden door een lager van skf?
Hopelijk krijg ik de murena tegen de meeting terug klaar...
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Jurgen.
Ik krijg de vrouw niet zo mee, om te gaan.
Ze zit gewoon slecht in de Murena.
Zelf wil ik wel, dus wil ik je wel ophalen om te gaan.
Dat moet ik echter snel weten want de inschrijftermijn zit op het eind.
Ik hoor wel.
mvgr herman
Ik krijg de vrouw niet zo mee, om te gaan.
Ze zit gewoon slecht in de Murena.
Zelf wil ik wel, dus wil ik je wel ophalen om te gaan.
Dat moet ik echter snel weten want de inschrijftermijn zit op het eind.
Ik hoor wel.
mvgr herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ok Jurgen,
Als je daar met mij verder gaat dan schrijf ik me ook nog even in.
Moet nog wel even een paar dingetjs aan de Murena doen, maar in de basis moet de auto het aankunnen.
Heb er inmiddels 2000 test km opzitten zonder problemen.
Ik hoor wel.
Herman
Als je daar met mij verder gaat dan schrijf ik me ook nog even in.
Moet nog wel even een paar dingetjs aan de Murena doen, maar in de basis moet de auto het aankunnen.
Heb er inmiddels 2000 test km opzitten zonder problemen.
Ik hoor wel.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Jurgen,
Ik ben ingeschreven voor de meeting, dus zal er zijn zoals afgesproken.
Ik ga alleen want de vrouw kon ik niet zover krijgen, en schoonzoon is nog niet terug van huwelijksreis.
Doen we gewoon samen de rit als het niet lukt.
Tegenvallers......hmmm, het blijft een Murena.
Herman.
Ik ben ingeschreven voor de meeting, dus zal er zijn zoals afgesproken.
Ik ga alleen want de vrouw kon ik niet zover krijgen, en schoonzoon is nog niet terug van huwelijksreis.
Doen we gewoon samen de rit als het niet lukt.
Tegenvallers......hmmm, het blijft een Murena.
Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Jurgen,
Volgens mij is deze motor niet van een Murena 1.6 afkomstig maar van een Solara of Horizon en is dit de rede van het ontbreken van de aansluiting naar het onderdrukreservoir dat het koplampmechanisch-me voorziet van de nodige onderdruk.
De carburator is eveneens niet van een Murena.
Dus als de carbu en het inlaatstuk van de Murena nog ok zijn moet ge deze maar overbouwen.
Mvg,
Jean
Volgens mij is deze motor niet van een Murena 1.6 afkomstig maar van een Solara of Horizon en is dit de rede van het ontbreken van de aansluiting naar het onderdrukreservoir dat het koplampmechanisch-me voorziet van de nodige onderdruk.
De carburator is eveneens niet van een Murena.
Dus als de carbu en het inlaatstuk van de Murena nog ok zijn moet ge deze maar overbouwen.
Mvg,
Jean
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Zou zeker g??n T-stuk plaatsen.
Lijkt me gevaarlijk want als er een lek in het vacuumsysteem van de lampen zou ontstaan dan hebt ge ook g??n onderdruk meer op uw remsysteem.
Dit zou wel eens heel verrassend kunnen zijn als ge U daar niet aan verwacht.
Ik zou of het spruitstuk vervangen of eventueel een aansluiting bijmaken enkel voor de lampen.
Lijkt me gevaarlijk want als er een lek in het vacuumsysteem van de lampen zou ontstaan dan hebt ge ook g??n onderdruk meer op uw remsysteem.
Dit zou wel eens heel verrassend kunnen zijn als ge U daar niet aan verwacht.
Ik zou of het spruitstuk vervangen of eventueel een aansluiting bijmaken enkel voor de lampen.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Het is idd een solaramotor, een Tsutk plaatsen is onlogisch want de 2 nippels hebben een ander doel.
Ik ben begonnnen het originele spruitstuk op te kuisen, maar ik zou graag de solara carburator behouden, (die is echt wel in betere staat). Als ik hem zo bekijk lijkt hij percies dezelfde als de murena carburator, toch?
Ik ben begonnnen het originele spruitstuk op te kuisen, maar ik zou graag de solara carburator behouden, (die is echt wel in betere staat). Als ik hem zo bekijk lijkt hij percies dezelfde als de murena carburator, toch?
- JV
- Posts: 512
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Wat maakt het nu voor verschil of er op het spruitstuk zelf twee aansluitingen zitten of dat je een T-stuk op die ene aansluiting op het spruitstuk zet?matrafan wrote:Zou zeker g??n T-stuk plaatsen.
Lijkt me gevaarlijk want als er een lek in het vacuumsysteem van de lampen zou ontstaan dan hebt ge ook g??n onderdruk meer op uw remsysteem.
Dit zou wel eens heel verrassend kunnen zijn als ge U daar niet aan verwacht.
Ik zou of het spruitstuk vervangen of eventueel een aansluiting bijmaken enkel voor de lampen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Waarom zouden ze bij Matra zo dom zijn om er een tweede aansluiting op te plaatsen als het met een t-stuk kan lukken?
Hier geld volgens mij de regel dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra, maar ik weet het ik val in herhaling.
Wat de carburator betreft deze is wel degelijk anders en zal er voor zorgen dat er wat minder pk's zijn en samenwerking met de nokkenas van de Solara, maar het kan.
Mvg,
Jean
Hier geld volgens mij de regel dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra, maar ik weet het ik val in herhaling.
Wat de carburator betreft deze is wel degelijk anders en zal er voor zorgen dat er wat minder pk's zijn en samenwerking met de nokkenas van de Solara, maar het kan.
Mvg,
Jean
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Zal even verduidelijken wat het verschil is met een T-stuk plaatsen of twee aansluitingen maken.
Bij het aanwenden van een T-stuk met maar ??n aansluiting op de collector is er ook maar langs ??n diameter vacuum.
Bij twee aansluitingen wordt dit verdubbeld.
Indien ergens een lek ontstaat op ??n van de twee systemen zal bij het T_stuk gebruik de vacuum bijna volledig wegvallen.
Bij gescheiden systeem blijft ??n van de twee onder vacuum staan weliswaar minder krachtig door het lek doch niet volledig zonder.
Bij het aanwenden van een T-stuk met maar ??n aansluiting op de collector is er ook maar langs ??n diameter vacuum.
Bij twee aansluitingen wordt dit verdubbeld.
Indien ergens een lek ontstaat op ??n van de twee systemen zal bij het T_stuk gebruik de vacuum bijna volledig wegvallen.
Bij gescheiden systeem blijft ??n van de twee onder vacuum staan weliswaar minder krachtig door het lek doch niet volledig zonder.
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Pakking tussen spruitstuk en motor is g??n probleem.
Maar tussen carburator en spruitstuk zitten 3 pakkingen normaal.
Twee papieren en ??ntje in kunstof.
De papieren zijn wel te vervangen door de juiste vloerbare pakking maar de kunstof zou ik toch laten zitten.
Heb zelfs een vaag vermoeden dat uw gaskleppen tegen het spruitstuk raken als ge deze pakking wegneemt.
Maar tussen carburator en spruitstuk zitten 3 pakkingen normaal.
Twee papieren en ??ntje in kunstof.
De papieren zijn wel te vervangen door de juiste vloerbare pakking maar de kunstof zou ik toch laten zitten.
Heb zelfs een vaag vermoeden dat uw gaskleppen tegen het spruitstuk raken als ge deze pakking wegneemt.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Eindelijk een beetje meer tijd; het spruitstuk is terug gemonteerd, en ook het thermostaathuis en de carburator, alle elektrische leidingen zijn aangesloten,... nu nog de waterdarmen vervangen en de cardans terug monteren, en dan hopen dat er geen onvoorziene problemen opduiken... en ik niets over het hoofd heb gezien