Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad, wanneer je kijkt op de site van Simon, zie je dat hij voor de beide krukassen hetzelfde nummer gebruikt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Altijd wel handig om te weten. Krukas 1.3, 1.5, 1.6 waarschijnlijk het zelfde! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Pff, nog steeds niet begonnen aan de motorombouw :cry: , teveel klussen in en rond het huis, en nu de matra niet meer dagelijks MOET rijden, blijft hij blijkbaar staan... Zal er dringend eens moeten aan beginnen.. :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu moet er in de tuin gewerkt worden maar dit zal niet blijven duren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vandaag begonnen de motor van de solara over te bouwen in de Murena,
Blijkbaar is de as van de versnellingsbak van de Murena dunner dan de versnellingsbakas van de solara; 12 i.p.v. 15,4. In mijn origineel motorblok is dit opgevangen door een koperen- of messing-pasbus. Weet iemand waar ik deze kan verkrijgen?
Ook de rechtercardanhoes is stuk; weet iemand waarmee deze overeenkomt?
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Kijk eens op de site van Simon-Auto. Je kan er het onderdelenboek gedeeltelijk downloaden. Daarbij is de pagina met de aandrijfassen.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zo'n busje kun je toch bij elk??n die een draaibank heeft staan laten maken.

Zou het wel in brons laten maken kwestie van geleiding en smering.

De rubber voor een cardanas vindt je normaal bij elke autoshop in universele vorm die ge dan zelf op de juiste diameter moet afknippen.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Morgen eens naar Verhulst bellen,...
Attachments
IMG_1918-800.jpg
IMG_1918-800.jpg (53.67 KiB) Viewed 7228 times
IMG_1914-800.jpg
IMG_1914-800.jpg (94.78 KiB) Viewed 7228 times
IMG_1915-800.jpg
IMG_1915-800.jpg (59.58 KiB) Viewed 7228 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

:( Verhulst kan me blijkbaar niet meer helpen,... Heeft iemand nog zo'n busje (bronzen bus) of kent iemand de exacte afmetingen? Volgens mij is de binnendiamater 12 mm en de buitendiameter 15,4? lengte weet ik niet.

Kent iemand het materiaal? Koper? moet blijkbaar brons zijn want dient ook als lagering. Misschien kan dit vervangen worden door een lager van skf?
Hopelijk krijg ik de murena tegen de meeting terug klaar... :-?
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk dat de dikte toch een beetje weinig is voor een lager.

Ik zou een busje in brons laten draaien maar dan moet ge wel de juiste maten hebben en de lengte.

Als ge de maten doorgeeft kan ik wel eens zien wat ik kan doen.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De bronzen pakkingsbus is gedraaid. Dit WE kan er niet gewerkt worden wegens lang WE, volgende zaterdag moet ik werken :cry: Hopelijk zit het volgende zondag mee, anders wordt het matrameeting zonder de matra. :oops:
Bij deze kan ik misschien een lift versieren? De rit rijden met de Kia lijkt minder leuk..
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Jurgen.
Ik krijg de vrouw niet zo mee, om te gaan.
Ze zit gewoon slecht in de Murena.
Zelf wil ik wel, dus wil ik je wel ophalen om te gaan.
Dat moet ik echter snel weten want de inschrijftermijn zit op het eind.
Ik hoor wel.

mvgr herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik rij met mijn dagelijkse auto wel tot het startpunt in Lichtervelde, als ik vanaf daar meekan, is het ok. :D
Ingeschreven ben ik al.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ok Jurgen,

Als je daar met mij verder gaat dan schrijf ik me ook nog even in.
Moet nog wel even een paar dingetjs aan de Murena doen, maar in de basis moet de auto het aankunnen.
Heb er inmiddels 2000 test km opzitten zonder problemen.

Ik hoor wel.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De murena zal waarschijnlijk niet af zijn tegen de meeting, of ik moet heel veel meevallers en geen enkele tegenvaller hebben :x , maar... de versnellingsbak en motor zijn terug een geheel, de oliekeerring is vervangen ... Hopelijk zijn er geen onvoorziene lekken.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Jurgen,
Ik ben ingeschreven voor de meeting, dus zal er zijn zoals afgesproken.
Ik ga alleen want de vrouw kon ik niet zover krijgen, en schoonzoon is nog niet terug van huwelijksreis.
Doen we gewoon samen de rit als het niet lukt.
Tegenvallers......hmmm, het blijft een Murena.

Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

we rijden wel samen, zoals voorzien. :wink: Tot dan.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Wie kan me helpen; op mijn nieuw ingebouwd blok, zit een aansluiting minder op het inlaatspruitstuk dan op mijn vorig murena blok? Moet ik de inlaatcollector overbouwen of kan ik een T stuk plaatsen op de vacuum?leiding ??
Attachments
inlaat 1-800.jpg
inlaat 1-800.jpg (77.21 KiB) Viewed 7096 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

2de spruitstuk
Attachments
inlaat 2-800.jpg
inlaat 2-800.jpg (50.67 KiB) Viewed 7093 times
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Jurgen,

Volgens mij is deze motor niet van een Murena 1.6 afkomstig maar van een Solara of Horizon en is dit de rede van het ontbreken van de aansluiting naar het onderdrukreservoir dat het koplampmechanisch-me voorziet van de nodige onderdruk.
De carburator is eveneens niet van een Murena.
Dus als de carbu en het inlaatstuk van de Murena nog ok zijn moet ge deze maar overbouwen.

Mvg,

Jean
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zou zeker g??n T-stuk plaatsen.

Lijkt me gevaarlijk want als er een lek in het vacuumsysteem van de lampen zou ontstaan dan hebt ge ook g??n onderdruk meer op uw remsysteem.

Dit zou wel eens heel verrassend kunnen zijn als ge U daar niet aan verwacht.

Ik zou of het spruitstuk vervangen of eventueel een aansluiting bijmaken enkel voor de lampen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De carburators verwijderen, opening naar de kleppen dichten, stofzuiger aan, gat boren draadtappen en een nippel erin. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Het is idd een solaramotor, een Tsutk plaatsen is onlogisch want de 2 nippels hebben een ander doel.

Ik ben begonnnen het originele spruitstuk op te kuisen, maar ik zou graag de solara carburator behouden, (die is echt wel in betere staat). Als ik hem zo bekijk lijkt hij percies dezelfde als de murena carburator, toch? :-?
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

matrafan wrote:Zou zeker g??n T-stuk plaatsen.

Lijkt me gevaarlijk want als er een lek in het vacuumsysteem van de lampen zou ontstaan dan hebt ge ook g??n onderdruk meer op uw remsysteem.
Dit zou wel eens heel verrassend kunnen zijn als ge U daar niet aan verwacht.
Ik zou of het spruitstuk vervangen of eventueel een aansluiting bijmaken enkel voor de lampen.
Wat maakt het nu voor verschil of er op het spruitstuk zelf twee aansluitingen zitten of dat je een T-stuk op die ene aansluiting op het spruitstuk zet?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Waarom zouden ze bij Matra zo dom zijn om er een tweede aansluiting op te plaatsen als het met een t-stuk kan lukken?
Hier geld volgens mij de regel dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra, maar ik weet het ik val in herhaling.
Wat de carburator betreft deze is wel degelijk anders en zal er voor zorgen dat er wat minder pk's zijn en samenwerking met de nokkenas van de Solara, maar het kan.

Mvg,

Jean
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Motorblok is net als de Murena een 90pk, de 2 nippels op het spruitstuk zijn inwendig niet met elkaar verbonden, dus is een T stuk niet mogelijk.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zal even verduidelijken wat het verschil is met een T-stuk plaatsen of twee aansluitingen maken.

Bij het aanwenden van een T-stuk met maar ??n aansluiting op de collector is er ook maar langs ??n diameter vacuum.

Bij twee aansluitingen wordt dit verdubbeld.

Indien ergens een lek ontstaat op ??n van de twee systemen zal bij het T_stuk gebruik de vacuum bijna volledig wegvallen.

Bij gescheiden systeem blijft ??n van de twee onder vacuum staan weliswaar minder krachtig door het lek doch niet volledig zonder.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De pakking tussen spruitstuk en motorblok en tussen spruitstuk en carburator zijn blijkbaar niet leverbaar, mag ik deze vervangen door de juiste vloeibare pakking? Volgens de autoshop alvast wel. :)
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Pakking tussen spruitstuk en motor is g??n probleem.

Maar tussen carburator en spruitstuk zitten 3 pakkingen normaal.

Twee papieren en ??ntje in kunstof.

De papieren zijn wel te vervangen door de juiste vloerbare pakking maar de kunstof zou ik toch laten zitten.

Heb zelfs een vaag vermoeden dat uw gaskleppen tegen het spruitstuk raken als ge deze pakking wegneemt.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Eindelijk een beetje meer tijd; 8) het spruitstuk is terug gemonteerd, en ook het thermostaathuis en de carburator, alle elektrische leidingen zijn aangesloten,... nu nog de waterdarmen vervangen en de cardans terug monteren, en dan hopen dat er geen onvoorziene problemen opduiken... :-? en ik niets over het hoofd heb gezien :roll:
Post Reply