Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Jurgen,

Ben je van plan om ook de versnellingsbak van de Solara over te bouwen? Wil je in dat geval eens rapporteren hoeveel het toerental zakt op de autosnelweg bij 120Km/u? Ik denk er aan om ooit eens een Solarabak te monteren, met de bedoeling van wat minder lawaai te hebben.
Of heeft iemand dat al eens geprobeerd?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny heeft hier ervaring mee. Hij heeft verschillende jaren met een bagheera gereden met en solara versnellingsbak in. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zal eens kijken hoe het zit met het verschil tussen de bakken van de Solara en die van de Murena.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Volgens Jean zou hij hoger in toeren draaien met een solarabak. Waarschijnlijk hou ik toch de originele bak, die is bij verhulst volledig in orde gezet.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb eens in mijn archieven gezocht en het volgende gevonden:
De snelheid is berekend bij 1000tr/min
Solara SX brug=4.214 verhouding 4de=0.939 5de=0.767
snelheid= 28.09 km/h 34.39 km/h

Murena brug=4.769 verhouding 4de=0.939 5de=0.733
snelheid=24.82 km/h 31.79 km/h

Murena-bak met Solara-brug 4de=0.939 5de=0.733
28.09 km/h 35.98 km/h
Deze berekening is gebeurt met de bandenmaat 195/60/14 voor beide versnellingsbakken zodat er met gelijke banden gerekend wordt.
Besluit is dus dat een Solarabak langer trekt dan een Murenabak. Voor de langste verhouding moet je dus de Murenabak nemen en de Solarabrug.
Je zou dus de secundaire as van een Solarabak in een Murenabak moeten steken en daarop al de tandwielen van een Murenabak schuiven. Zodat de secundaire as in de Solarabrug past. Ik heb zo goed als geen ervaring met de bouw van versnellingsbakken. De enige die je daar direct antwoord kan op geven of wat ik hier schrijf mogelijk is, is Jean en Peter Verhulst.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien je het niet begrijpt, moet je het melden, want ik had het niet zo getypt. Het venster heeft mijn indeling verandert. Ik wilde ook een Exell-file meesturen als attachment, maar het programma weigert mijn file. Waarschijnlijk omdat het programma nog niet Office2007 compatible is.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Nu ga ik dit verhaal niet tegen spreken en zeker niet na rekenen.
Als je dit wil doen, dan kan ik u maar op een ding wijzen en dat is het volgende, ik val misschien in herhaling maar we moeten er van uit gaan dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra.
Als de berekening klopt, dan denk ik dat bij de minste wind op kop of de minste helling en in 5de versnelling de wagen gaat doodvallen, als hij(motor) al de kracht heeft om deze verhouding rond te krijgen.
Dan nog even meegeven dat het verbouwen van de versnellingsbak indien je dit niet zelf kan ook nogeens veel geld gaat kosten.

Mvg,

Jean
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Beste mensen,

ik ben waarschijnlijk de laatste om iemand anders een 'technisch' avontuur af te raden maar toch denk ik dat Jean hier 'wijze woorden' heeft neergeschreven.
We mogen effectief niet vergeten dat de mensen bij MATRA geen dommeriken waren. Als er iets is waar ze bij MATRA echte 'krakken' in waren dan was het wel in het bedenken en uittesten van de verschillende voor handen zijnde technische combinaties. Het is ons dus al voor gedaan!

Ten tweede wil ik toch nog dit meegeven: cijfers zeggen niet altijd alles en specifiek in dit geval kunnen ze een verkeerd of minstens onvolledig beeld geven van de werkelijkheid (lees: het beoogde resultaat). Het zou dus niet denkbeeldig zijn dat na alle (op dit moment niet in te schatten mogelijke problemen) het uiteindelijk resultaat dik tegenvalt en dat er toch moet besloten worden om terug naar de originele bak te gaan...

Dit is natuurlijk slechts een persoonlijke mening. Hoe dan ook, succes toegewenst met de uiteindelijke beslissing.

Andr
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben volledig akkoord met jullie. Wat ik hier laten weten heb, is puur theoretisch. En het enige wat er te winnen valt met de verhoudingen te veranderen is een paar hondertal toeren. Dus niet dat het grote verschil dat het echt de moeite is om een bak te verwisselen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook een tijd rondgelopen met dit idee. Voor een klein beetje winst in toerental dat misschien andere problemen veroorzaakt ben ik hier van afgestapt in overleg met andere clubleden en Verhulst peter. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien je echt een langere 5de verhouding wil, kan je relatief eenvoudig de 5de versnelling van de twee bakken verwisselen. Dat staat duidelijk uitgelegd in het werkplaatshandboek.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Mannen, bedankt voor al de reacties, ik veronderstelde dat je de versnellingsbak zo kon omwisselen (en niet de assen moeten ombouwen).
In dat geval was het niet zoveel werk om het eens uit te proberen. (ik moet toch eens naar de koppeling en de krukasdichting kijken..)
Ik heb vroeger met een Solara 1.6 gereden en ik vond dat dat ding nog redelijk gezwind bergop ging, de Murena is lichter dus ik verwachte op dat vlak geen probleem.
Volgende week passeer ik toch langs Verhulst, ik zal hun gedacht ook eens vragen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aan werk geen gebrek! Mijn bagheera lek ook wat olie, daar zal ik ook eens iets aan moeten doen. Ik vermoed zelfs dat het versnellingsbakolie is. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Zaterdag de motor uit de Solara gehaald, nu de rest van de Solara slopen, zodat het thuisfront tevreden blijft. En dan, dan begint het overbouwen van de motor op mijn versnellingsbak. Wordt vervolgd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Laat ons hopen dat het de verwachte resultaten opleverd. Ik heb ook ooit een motorwissel bij een Opel GT gedaan en ik was z??r tevreden van.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik ben daarstraks bij iemand geweest met een Murena en die had er een Solara blok in gelegd met dubbele webers, verbruik zat rond de 8 liter.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik had een 1.6 Solarablok met een 5-bak in mijn Bagheera liggen en verbruikte tussen 6.2 l/100km en 7.2 l/100km
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Aangezien de versnellingsbak uitgenomen moet worden tijdens het vervangen van de motor, ben ik van plan om de 5de van de Murena te vervangen door die van de Solara. Dat zou een winst van 439 toeren moeten opbrengen, zodat bij 120 km/h de motor 3335 tr/min draait ipv 3774 tr/min. Ik doe dit omdat ik vind dat tijdens het rijden aan 120 km/h er teveel lawaai in het interieur is. Ik weet dat ik een risico neem door een te lange 5de te hebben, maar ik kan nog altijd de originele tandwielen terug plaatsen indien nodig.
Nog ??n vraag:
Moet er bij het terugplaatsen van de klok over de 5de versnelling iets gebruikt worden als dichting tussen de klok en de rest van de bak om geen olieverlies te hebben, of zijn die op zich zonder verdere middelen dicht?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb geen ervaring met een 5 bak! Ik weet wel dat mijn versnellingsbak lekt aan de twee kleine o-ringen tussen het tandwielhuis en het differentieel. Ik heb toen de zelfde o-ringen geplaatst omdat ik geen nieuwe had! Stom!!!!!!! :oops:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb ondertussen wat opzoekingswerk en gezien dat er een dichting moet gebruikt worden.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Benny,

Welk soort dichting wordt daar gebruikt?, ik heb ook een olielek(je) op die plaats. Het eigenaardige is dat daar altijd een drup zwarte olie uitvalt, terwijl als je via de peilstok van de versnellingsbak kijkt, er toch zuivere olie in de bak zit.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat het een gewoon dun papieren dichting is. De goedkoopste manier zal waarschijnlijk een blad joint-papier kopen zijn en dan de vorm namaken met de klok van de versnellingsbak. Bij Simon kost die dichting tussen de 7 en 8 euro.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Een dun papieren dichting kan je net zo goed vervangen door vloeibare pakking.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zwarte olie dan komt hij waarschijnlijk uit de motor!!
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Motorolie kan ik eigenlijk uitsluiten, deze is nog maar heel licht bruin. Ik zal alles eerst eens goed opkuisen en dan proberen te vinden langs waar het exact lekt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain,

De versnellingsbakolie is nooit zwart, het is daarom dat ik dacht aan motorolie. De olie kan ook vuil worden door langs de motor af te lopen!
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb vandaag de 5de verhouding van een Solara-bak verwisselt voor die van een Murena. Bij 120 km/h zou het toerental moeten verminderen van 3800 tr/min naar 3335 tr/min. Er is echter nog ??n vraagteken voor mij, en dat is dat ik niet weet van welke Solara deze 5-bak komt. Ik hoop dat het van een GL of een SX is; anders moet ik een andere bak gebruiken. Ik vind nergens een serienummer terug op de bak. De koppeling is in ieder geval dezelfde.
Nu moet ik nog wachten op de lagerschalen van de motor, en dan kan ik eindelijk de motor afwerken en alles beginnen inbouwen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De lagerschalen kun je die zo vervangen of moet de krukas geslepen worden???? zijn dit standaard maten per type motor???? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer er maar een kleine slijtage aan de lagerschalen is, moet er niets geslepen worden. Het is maar wanneer er inslijtschade is aan de krukas en of de drijfstang dat er moet geslepen worden. Let wel, dit herslijpen is beperkt, omdat er van de geharde laag weggeslepen wordt. Aan kenmerken op de krukas en de drijfstangen kan je weten in het werkplaatshandboek welke lagerschalen je moet bestellen. Soms staat er in de lagerschalen een nummer. Zo weet je direct welke schalen je moet bestellen. De lagerschalen van de 1442-motor en de 1592-moter zijn gelijk
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dus ze hebben de zelfde krukas gebruikt voor de murena en de bagheera!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply