Motor X5J2

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Motor X5J2

Post by jurgen M » Sat Oct 21, 2006 12:36 pm

Heeft iemand een idee hoeveel het aan onderdelen kost om een motor te reviseren? Ik overweeg nl. een reserveblok klaar te maken voor als er helemaal geen meer te vinden zijn...

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sun Oct 22, 2006 9:02 am

NIeamdn ervaring met revisie?

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Oct 23, 2006 10:06 am

Een dichtingsset kost ongeveer ?50. De schelpen die op de krukas zitten kosten niet zoveel. De grootste kost gaat eigenlijk naar de nieuw sigmenten indien je die ook wil vervangen. Een prijsindicatie kan ik niet geven omdat het te lang geleden is, maar nu kun je eens met een garage of shop contact opnemen en vragen hoeveel de stukken kosten.
Benny.

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Oct 23, 2006 12:33 pm

Segmenten zou ik zeker vervangen, ik denk dat olieverbruik vooral via de segmenten komt. Distributieset en waterpomp zijn al vernieuwd.

Hopelijk vindt ik een motor

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 23, 2006 5:08 pm

Jurgen,
Het laten doen of zelf doen maakt een groot verschil.Dan hoe grondig wil je doen?Als je nieuwe segmenten wil plaatsen is het nodig om de cilinders terug te laten honen, een maatje groter.Je kunt je voorstellen dat na duizenden km de cilinders niet meer mooi rond zijn.Als je dan nieuwe segmenten plaatst, zullen deze niet goed afsluiten.Voor je aan zo een werken begint moet je wel zeker zijn dat het ook nodig is.Een motor die 1000000km gelopen heeft is daar normaal niet aan toe.Er moet dan sprake zijn van drukverlies en olieverbruik langs de zuigers.Als je de motorblok volledig uitgeeft moet je op een ?1000 rekenen.Maar met veel zelf te doen kun je de prijs flink omlaag halen.Ik heb zelf nog nooit een motor laten reviseren, wel al verschillende keren een kleine revisie zelf gedaan.Met een telefoontje naar een gespecialiseerde zaak sta je al veel verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse » Mon Oct 23, 2006 5:50 pm

vraag eens bij verhulst die hebben veel ervaring met revisie heb ik gehoord

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Oct 23, 2006 6:31 pm

IK kreeg een voorstel van een leraar autotechniek om de revisie te doen als lesoefening, ik zou dan de odnerdelen moeten betalen en een klein deel van de onkosten... Hopelijk vind ik een goedkoop blok om te reviseren, want ik wil blijven rijden met m'n Murena. Dus als iemand een blok weet , heeft liggen ...

User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse » Mon Oct 23, 2006 7:50 pm

1.6 staat te koop op matramurena.nl op het forum, martijn heeft nog een 2.2 te koop

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 23, 2006 8:08 pm

Deze kans moet je met twee handen vast grijpen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Tue Oct 24, 2006 1:33 pm

Wanneer een motor olie verbruikt en de compressie is nog goed, is dat eerder de klepsteeldichtingen die hun beste tijd gehad hebben.

Benny.

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Tue Oct 24, 2006 9:16 pm

ik heb een gereviseerd blok gekocht, en moet nog ingebouwd worden. dit kan op zijn max nog 3 maanden duren. het oude blok heb ik niet meer nodig. dus als je gedult hebt.........

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Tue Oct 24, 2006 10:16 pm

De wereld van Matra is toch mooie, niet? 8)

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Tue Oct 24, 2006 11:05 pm

het is wel dat het een j1 blok is wat ik gekocht heb, dus moet de nokkenas overzetten van het oude blok.

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Wed Oct 25, 2006 4:23 pm

ik hou je aanbod zeker in het achterhoofd, als ik eerder of dichterbij niets vindt. Hoeveel wil je er nog voor?

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Wed Oct 25, 2006 8:08 pm

geen idee, wat is zoiets waard

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Thu Jun 07, 2007 4:10 pm

Blijkbaar kan m'n blok nog enkele tienduizend kilometer mee... http://cgi.benl.ebay.be/matra-murena-ta ... dZViewItem

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Fri Jun 08, 2007 12:31 am

ik zit met een probleem. ik heb een horizon blok zoals hierboven beschreven. wilde ik morgen de nokkenas overzetten.

vandaag heb ik mijn bak gefixt. (van 2 bakken 1 gemaakt, want 1 had een gebroken koppelingshuis, de ander een vast zittende as), en de keerringen vervangen van het differentieel.

ik wilde hem vervolgens op het nieuwe blok doen. zijn de ophangingspunten voor het centreren van de bak anders. (2 gaten ong een 5 mm opgeschoven). betekent dit dat horizon blokjes niet op de murena bak kunnen?

meer info vind je hier
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=637

nu zit ik dus zonder goed blok die ik in de auto kan wippen. Dus ik kom achter op schema
met een beetje geluk had ik hem morgen al in de auto kunnen hebben hangen.

nu zoek ik dus waarschijnlijk ook een ander blok. baal als een stekker

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Fri Jun 08, 2007 3:26 pm

Op ebay.fr staat een blok met versnellingsbak, maar enkel zelf af te halen,... Jammer dat het nog geen zomervakantie is.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri Jun 08, 2007 4:18 pm

Ben je zeker dat je een 1600-blok hebt?

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Fri Jun 08, 2007 5:42 pm

ja, typeplaatje zegt 009 (1600). en bij de revisieinstucties (natrekken blablabla op km blabla) staat 1600 aangegeven.

het heeft er mee te maken met verschiillende types koppelingshuis

ik kan het blok terug doen naar de persoon waar ik hem van heb. alleen nu nog een ander blok.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jun 09, 2007 10:11 am

Misschien dat iemand van de club interesse heeft in een goede 1600 blok!!!!
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er verschil zit in de 1600 motorblokken, maar ik ben er ook niet mee bezig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 638
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl » Sat Jun 09, 2007 10:25 am

ik kan hem terug doen naar de persoon waar ik hem van heb dus. geld terug .

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Sep 17, 2007 12:26 pm

Heeft iemand een idee over de prijs voor een revisie van een 1600 cc blok? Blijkbaar circuleren er prijzen van ?2000?? Persoonlijk dacht ik toch aan een veel kleiner bedrag. Iemand ervaring? een idee van de prijs?

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Sep 17, 2007 3:41 pm

Voor ? 2000 een gereviseerd blok vinden is relatief goedkoop indien het bij een professionele firma is. Die geven normaal gezien zelfs garantie op zo'n motor Indien je zelf de handen uit de mouwen wil steken zal dat natuurlijk goedkoper uitkomen maar dan heb je geen garantie. Je hebt dan een compleet pakkingsset, een set sigmenten en een set schelpen nodig. Maar dat is dan nog geen revisie zoals bij de professionals.

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Mon Sep 17, 2007 7:38 pm

en wat is zo de prijs voor een set segmenten, pakkingen , valveseals?

User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel » Mon Sep 17, 2007 8:59 pm

Jurgen, vraag eens prijs bij revisiebedrijf NUYTS uit Zandvliet hebben voor mij mercedes motor gedaan koste wel 3000? maar moest wel veel aan gebeuren en t,is wel in orde

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Wed Sep 19, 2007 5:28 pm

Gezien de prijzen zal ik rustig op zoek gaan naar een Solara met een goede motor, de murena gaat deze week op pensioen en wordt terug in orde gebracht om z'n oude dag als oldtimer door te komen. :-?

GEREVISEERD BLOK MET CILINDERKOP ZONDER TOEBEHOREN KOST 1700 EURO
EXKL PLAATSING
OUDE INRUILEN

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Sep 21, 2007 9:52 am

Misschien de investering waard! Zeker als je haar wil koesteren tot het einde der tijden.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Sat Sep 22, 2007 7:29 am

Ik ga proberen zelf de valveseals te vervangen en het blok te honen en te voorzien van andere segmenten. Bassboss indachtig: je hebt er achteraf meer plezier van als je het zlf hebt gedaan :D .

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Sep 23, 2007 10:58 am

Zo zou ik het ook doen. Wat zelf kan doe je zelf en de rest geeft je uit.
Hou ons op de hoogte van de werkzaamheden en de kosten. Het staat ons vroeg of laat ook te gebeuren!

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977

Post Reply