Probleem met Murena S

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Probleem met Murena S

Post by georges1 »

heeft er iemand tips voor het volgende probleem:
de motor draait slechts op 3,x cylinders. cylinder 2 werkt niet goed
Elke bougie vonkt, zij het volgens mij een lichte vonk, maar het is zo bij alle bougies dus ik weet niet of het probleem vandaar komt.
De carburateurs zijn binnenin volledig vernieuwd en ziet er uit als nieuw
Compressie op alle cylinders is 10 kg
Alle segmenten zijn vernieuwd
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Georges1,
Een snelle test, vervang de bougie en de bougiekabel van cilinder 2 en probeer eens opnieuw.Welke kleur heeft de bougie is ze nat? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja, ik dacht ook in die richting.
Een compressie van 10bar is goed, dus kan het bijna niet anders dan aan de onsteking zelf liggen. Alles eens demonteren, kabels nakijken, bougiekoppen op verlies controleren (klemmen nazien, heb zo eens een week gezocht bij mn Honda dewelke soms op drie cilinders reed, simpelweg de "losse" bougiekop vervangen), schoonmaken en terug starten!

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Delcokop en rotor geven soms ook dit soort van rare problemen...
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

De bougie van cylinder 2 wordt dus wel vochtig - benzine-.
Kop van Stroomverdeler en rotor zijn nieuw.
Klemmetjes van bougiekop zitten goed vast
Andere bougiekabel geeft geen verschil
Zal eerst eens uitkijken naar een andere bobine, iemand die suggesties heeft voor merk en type?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb je de bougie al eens vervangen!Deze kan gebarsten zijn en af en toe een vonk geven.Je zegt de bougie is nat dus de onsteken is er niet(altijd).Als hij draait op 3 cilinders denk ik niet dat je het bij de bobijn moet zoeken.De vonk blijft in gebreken alleen op cilinder 2.
Succes met het vinden van de fout.Probeer de bobijn van de rancho!
Tot zaterdag. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

zelfde probleem gehad nieuwe bougies en het was opgelost, korte stukjes rijden vreet bougies, ik vervang ze eens per jaar
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Maakt geen verschil met nieuwe bougies - zal nog eens proberen met de electronische module van een gewone 2,2 om te zien wat dat geeft
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zit je niet mee :x .Soms is het lang zoeken voor een kleine fout.Het kan inderdaad ook de module van de ontsteking zijn! Zitten de kabels van de delco op de juiste plaats!Vooral kalm blijven en de moed niet opgeven.Waar zitten de murena specialisten!Alle hulp is hier welkom. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik weet niet of een Murena S 4 carburatoren heeft. Indien dit wel het geval is, en er is ontsteking aan bougie 2 heeft die cilinder te veel benzine. Vandaar een natte bougie. Je kan ook eens een bougie heet maken met een sigarettenaansteker en die dan vlug monteren en starten. Het is mogelijk dat de motor weer op 4 poten loopt. ( draait ).

Succes Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat de 2.2S een injectie is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

nope gewone carbs, 2maal dubbel
ik denk dat het toch in ontstekings gebeuren zit ,de S heeft wel een andere ontsteking dan een 2.2
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan misschien de delcokap 180? draaien en de kabels opnieuw op de juiste plaats steken. Is het probleem opnieuw aan dezelfde cilinder, zit het probleem niet bij de ontsteking.
Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Is er al een vervolg of een oplossing?
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Er is voorlopig nog geen oplossing, ik wacht op carburateurs die ik besteld heb en ben ondertussen aan het kijken om een andere S, een Rancho D?couvrable en een Murena met F1 uitbouw die ik recent gekocht heb door de keuring te krijgen en ben ook bezig wat meer plaats te maken voor mijn wisselstukken
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Georges,
Je hebt een groot wagen park.Weet je nog wel met welke te rijden?Welke Matra heeft je voorkeur? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Eigenlijk heb ik niet echt een voorkeur, maar als ik moet kiezen is het een Murena. Meestal echter hangt het af van omstandigheden - voor grotere boodschappen is het Rancho, voor meetings de M530 en voor plezier en de kick een snelle Murena, dan maak ik een uitstapje naar Duitsland om de roetaanslag in de motor weg te blazen....
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb een tijdje geleden met een murena 1.6 gereden en ik moet toegeven hij heeft me aangenaam verrast.Wat moet dat geven met een 2.2S!Met vleugels eraan zal hij wel kunnen vliegen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wel, Godfried, alles wendt ook meer vermogen.
Ik vind de 2L2 versie niet het einde hoor, het is wel spijtig dat Matra niet heeft kunnen verder boeren op de zwaardere versie van 184ps dat zou pas vuurwerk hebben gegeven.

En, de twee stuks die ooit zijn gebouwd staan goed opgeborgen.
Last edited by Paul on Fri Oct 20, 2006 6:46 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je echt een wagen met v??l vermogen wil hebben dan moet je een recente wagen kopen vol elektronica.Dat is nu juist wat wij niet zoeken.Geef ons maar een eenvoudige motor waar je nog aan kunt sleutelen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

mijn dagelijkse auto is stukken sneller dan mijn kit S maar geeft veel minder fun
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Meer vermogen met een moderne wagen hoeft nu ook niet,met de Elise heb ik ook maar 125 pk.elektronische snufjes zijn er buiten de motor ook niet op te vinden,geen airbacks,geen ABS,geen servo op remmen en stuur,en toch is het fun rijden,alleen mist ik de nostalgie van de Matra 530 en volgende zomer zal de Matra dan ook meer buiten komen dan de Lotus.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eenmaal een Matra kun je er niet meer zonder!Voor mij is veel vermogen ook niet nodig.Ik wil genieten van mijn rit en tegen hoge snelheid kun je alleen maar op de weg kijken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Die PK's zijn alleen maar goed voor een adrenaline stoot!!!
Gelijk met het indrukken van het gaspedaal gaat aan hetzelfde tempo de adrenaline omhoog en dat is dan wel even prettig als je ervan houd.
Ik heb het geluk te kunnen kiezen tussen 74pk, 118pk,136+pk en 220pk.

De :D 74pk :D vooral en de 136pk dragen duidelijk mijn hart en voorkeur!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook vier auto's te onderhouden.De matra en de dagelijkse voertuigen van mij en mijn zonen.Maar de meeste energie gaat naar mijn Matra.Ik ben blij dat ik deze heb.Ik heb nooit een auto met meer dan 90pk gehad.Dus ik weet niet beter.Die wagen met 136pk welke wagen is dat? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een Audi Coup? 5E, dus een vijfcilinder injectiemotor met een prachtig geluid en een enorm gevoel van koppel, zuinig is hij ook met een gemiddelde van 8.5l/100. Het ding is van 1983 en sinds 1985 in mijn bezit. Aan deze wagen is ook al wat laswerk verricht en de motor heeft al een revisie achter de rug. Met 216000km doet hij het nog uitstekend maar hij heeft dan ook de nodige zorgen gekregen. Zeldzaam worden ze stilaan ook.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan me die Audi niet voor de geest halen!Plaats eens een foto.Hij heeft inderdaad een laag verbruik voor een 5 cilinder.Deze motors zijn niet te verslijten "zegt men". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik had ooit een Audi coup? 5S met bijna 300.000 km op de teller. Tof machien. De motor klonk als een 6-cilinder, maar hij verbruikte maar als een 4-cilinder. Wat dat vermogen betreft. Dat is relatief. Enkel bij het versnellen voel je het verschil. Eenmaal de kruissnelheid, speelt het vermogen geen rol meer. Het is zo dat men snel aan dat hoge vermogen gewoon raakt. En op den duur heb je de indruk dat je niet veel vermogen hebt. Dat is nog meer het geval bij motoren. De eerste maal dat je optrekt, maakt dat ongelooflijk veel indruk, maar na een paar maand verlang je naar meer.

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dat heb je mooi vertaald Benny. Het klopt volledig.
En zo zijn we weer bij het nostalgie gevoel en dat heeft niets te maken met vermogen.

Godfried, ik durf hier haast geen foto te plaatsen van een ander merk, maar hier http://www.sls.wau.nl/fstolp/audicoupe/ krijg je al een voorsmaakje.
Post Reply