Handremkabel

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Handremkabel

Post by benny »

Tijdens het grote nazicht van de Murena van mijn zoon, ben ik tot de vaststelling gekomen dat de auto uitgerust is met een handremkabel die te kort is. ( het gaat om de kabel, en niet om de kabelkousen die wel goed zijn)
Met die kabel kan ik niets doen. Is er iemand die hem kan gebruiken?

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Waarschijnlijk is de kabel van een ander type ,of hebben ze de kabel ingekort.Past deze kabel misschien op je bagheera? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, ik kan met de kabel niets doen. De kabel van de Bagheera is anders.

Benny.
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Er is volgens mij wel een verschil aan de remklauwen wat betreft de bediening van het handremmechanisme tussen Bagheera type I en II. Of er is toch alleszins vanaf een bepaald bouwjaar een wijziging gemaakt.
Misschien past die kabel toch wel op een bepaald type Bagheera.

Frank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Misschien op een bagheera 1! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De handremkousen zijn veel korter dan die van een Bagheera.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan zal de kabel voor de schroothoop worden! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat ik hieruit geleerd heb is: eerst ontluchten en dan kijken dat de remcilinders tegen de schijven staan, EN PAS DAN de armen van de handrem bewegen. Wanneer de cilinders niet tegen de schijven staan, is de slag te groot, en wordt het handremmechanisme overtrokken. Dat geldt ook voor de Bagheera.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Wat bedoel je juist?Wordt de handremkabel dan geforceerd?Over getrokken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nee Godfried. Wanneer er te veel slag is van de remcilinder, kan de hefboom van de handrem veel verder draaien. Daardoor slaat de spie tussen de hefboom en de as in het rempomphuis uit zijn geleiding van de hefboom. Gevolg is dat er geen handremwerking meer is.

Wat de Murena betreft van mijn zoon. De vorige prutser heeft een handremkabel gemonteerd die te kort is. De handremkabel moet juist passen in de hefboom in rusttoestand. Die heeft hij gemonteerd vooraleer de remmen ontlucht waren. Dit is mogelijk omdat de hefboom v??l verder kan draaien. Daarna bij de eerste poging om de handremwerking te controleren zonder ontluchten is de handremhefboom waarop de kabel zit, over de einde geslag getrokken geweest, met als gevolg de spie uit zijn geleiding en geen handremwerking meer.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeer goede tip! Dus eerst volledig ontluchten en dan pas de kabel aansluiten en regelen.
Zal het onthouden!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Nu is het klaar en duidelijk en ik zal het zeker ook toepassen bij werkzaamheden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

volgens deze site http://matradoc.free.fr/guide.htm zijn er voor de 1600 2 types kabels 1 voor bwj 81 en 1 voor 82 - 83 en ook nog een type voor de 2,2l. Vandaar misschien het verschil in lengte.
Post Reply