Onorigineel...... maar krachtig!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Onorigineel...... maar krachtig!

Post by matramurena »

Zoals waarschijnlijk hier wel bekend ben ik bezig met het vervangen van mijn 2.2 blok voor een V6. Nu is dat kwa originaliteit natuurlijk zo goed als een doodzonde, maar mijn wagen is in mijn bezit nooit origineel geweest, dus ach..

Image

Image

En gezien vanaf hoe je straks achter de wagen de motorruimte in kijkt:

Image

Hopelijk kan hij in het najaar met dit nieuwe blok rijden!!

PS: ik dacht hier al eerder wat over geschreven te hebben maar kan de post niet meer vinden.....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Is dat het Alfa-blok die je gebruikt?

Benny.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ja, een Alfa Romeo 3.0 V6 uit een 164. Een oud type 12 klepper uit 93. Ze zeggen dat ze niet stuk te krijgen zijn, en gezien de staat van dit blok bij een km-stand van 2 ton lijkt dat waar te zijn! Na het schoonpoetsen en opentrekken van de onderdelen blijkt er absoluut niets mee mis te zijn, zelfs geen slijtageplekken kunnen ontdekken bij de bewegende delen!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtige motor maar ga je met dit vermogen tot stilstand kunnen komen als het plotseling nodig is?Met deze motor zal het meer vliegen worden dan rijden.Zal wel een heerlijk gevoel geven!Ik hoop hem eens te zien op een meeting. Succes met de inbouw van de motor.
Groetjes, Godfried. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat blijft er over van de benzinetank?

Benny.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Benzinetank wordt 5 liter verkleind. Kan ook de tank voorin plaatsen, maar dan ben je je reservewiel kwijt, dat lijkt me geen goede optie.

Remmerij moet nog wat op bedacht worden, maar als ik 130 rijd sta ik met eender welke motor even snel stil.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het zal niet gemakkelijk zijn om de benzinetank te verkleinen. Waarschijnlijk ga je een andere moeten maken!Wat de remmen betreft!Heb je gelijk.Zolang je de snelheid onder controle houdt mag het geen probleem zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Het heeft minder met snelheid op zich te maken maar eerder op uithouding want die snelheid bereikt men sneller en frequenter. Op die manier van rijden is het systeem niet berekend! Je zal er best toch rekening met houden dat het systeem sneller warm gaat lopen en zo meer kans gaat bieden op fading. Afkoelen van die handel zal de boodschap zijn.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Zit wel in de planning voor de toekomst natuurlijk, nmaar dat kost ook weer. Voor toelating op de NL wegen is aanpassen van de remmen in ieder geval niet nodig.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

paar luchthappers op je remklauwen alla F1 geeft wat extra koeling, luchtinlaten aan de voorkant met slangen naar wielen geleiden ofzo er is altijd wel wat te verzinnen
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Klopt! Maar het moet niet te gek worden! Ik vind van die nette sparingen in de kap, dus zonder iets wat uitsteekt oid wel mooi, maar de vorm wil ik zo goed mogelijk behouden, stel je voor een Murena met een luchthapper voorop!

Maar ik rijd toch altijd netjes 120, dus het valt wel mee hoor... :oops:
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ja ja 120,


ook in duitsland
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik niet, 23 euro aan me aars omdat ik 132 heb gereden(127 gecorrigeerd)

me 2e boete. bijde keren omdat ik naar een meeting toe ging.

worde dure meetings.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

daar zouden ze een soort vergoeding voor moeten geven het leven is al zo duur
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Als je naar een meeting toegaat zet dan een klembeugeltje op je gaskabel, kan je hem niet diep intrappen en kost maar 1?. :lol: :D 8)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Welke versnellingsbak wordt er hierbij gebruikt? De originele bak van de 1600cc, van de 2200? Of van de Alfa?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed de Alfa bak!Anders zal de pret niet lang duren.Te veel vermogen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

idd de Alfa-bak.. Dat is het makkelijkste ook, aanpassen bedienings-stangen is makkeliujker dan proberen een bak en motor aan elkaar te krijgen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Weet iemand hoeveel het subframe voor de motor en de aanpassing (verkleinen ) van de benzinetank kost?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Niet schrikken!!

Subframe kost je zo'n 600 Euro. Aanpassen van de tank kan je vrij goedkoop laten doen bij een bedrijf dat een plastiklasapparaat heeft, of zo'n ding huren en zelf aan de slag gaan. Maar dan ben je er nog niet, ook aandrijfassen, koppelingsstang en dergelijke zullen aangepast moeten worden.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

als je zo'n subframe 'opmeet', moet dit toch makkelijk na te maken zijn...
Welke prestaties mag je verwachten met de V6? zijn de cardans wel bestand aan deze krachten.
Persoonlijk zou ik wel kiezen voor een automaat, wegens de vele files enz. Sportief ?n comfortabel. Blijft waarschijnlijk bij dromen. :-?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Subframe opmeten kan inderdaad als je een voorbeeld hebt. Als je het zelf helemaal moet gaan uitdokteren ben je een aardig tijdje zoet..

Prestaties te verwachten; Ik hoorde dat een Murena V6 op gas (dus met restrictie) volgens de Tomtom in Duitsland 252 km/h haalt. Dus daar kan met benzine nog wat bovenop, chip van Squadra erin en niog een schepje erbij, maar de top ga je toch nooit rijden natuurlijk!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Wat zegt de keuring hierover in Nederland? APK enz. Mag dit in Belgi??
Wat bij invoer uit Nl naar Belgi
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Invoer naar Belgie is geen probleem want in NL krijg je na een RDW keuring netjes nieuwe papieren bij de wagen en staat er ook officieel Murena V6 op de autopapieren. Hier hebben de andere EU landen zich aan te houden!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dat zal dan de enige oplossing zijn om een Murena met andere motor op de weg te krijgen. in Belgi? is het niet toegelaten om een andere motor te plaatsen, wat zijn de mogelijkheden voor zo'n RDW keuring? Moet het een Alfa V6 blok zijn, of kan je ook een keuring krijgen met, ik noem maar iets, een Lancia Thema V8 blok?
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Op zich kan alles wat je wilt mits je aan alle eisen voldoet. Een Alfa v6 is makkelijker omdat die al eerder gekeurd zijn en er dus minder streng gekeken wordt. Maar een andere motor kan ook. Het kan dan wel zijn dat er verstevigingen aan het chassis, grotere remmen en dergelijke geeist gaan worden.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Zou nogal kunnen meevallen, kwa pk's en koppel liggen de V6 en V8 zeer dicht in elkaars buurt, lancia leverde trouwens beide types in de Thema. Misschien zijn de motorbevestigingspunten ook dezelfde. Wel geluk natuurlijk dat je als nederlander die zaken mag aanpassen. Als Belg vraag ik me af hoe het moet, In Nl een auto komen, aanpassen ?n pas dan invoeren in Belgi?, of een auto kopen, aanpassen fictief verkopen aan een Nl, laten keuren, en dan terug invoeren in Belgi?. Veel papierwerk, en elke in- of uitvoer wordt naruurlijk belast....
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

als de auto 25 jaar is word er geen bpm geheven en kost het je 118 euro keuringskosten en 45 euro verwijderings bijdrage
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Dan is het inderdaad de moeite waard om zo iets in NL uit te voeren en hem dan terug in te voeren naar Belgie!

Maar dan moet je wel een Nederlander hebben die hem op zijn naam wil zetten natuurlijk :D
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bedankt Jongens
:)
Post Reply