bougies

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

bougies

Post by ludo2 »

wie kan me de juiste bougies zeggen voor men murena 2.2??
welke is de opening van de bougies .?
groetjes ludo.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

bougies moet ik even opzoeken maar electrodeopening is 0.6,
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

welkezijn nu de juiste??????????????
ludo
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

bij de automaterialen zaak hebben ze het in de boeken opgezocht voor mijn 1.6
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb een oud blokkie opengehaald, champion n9yc
ik gebruik altijd andere maar kan nu niet nazien welke dat zijn anders even naar Cor mailen dan weet je het zeker, succes
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

www.sparkplugs.com daar kan je vele mogelijke vervangende types bekijken... Als je eenmaal een origineel hebt natuurlijk..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

volgens Matra Passion: NGK BP6ES
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

yep die heb ik er ook in
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

hartelijk dank voor de hulp .
dan kan ik dra beginnen met hem eens volledig na tezien.wat de motor betreft.nu ben ik nog aan men keuken bezig.
groetjes ludo.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

bougies

Post by Urbain »

Hallo,

Er is vandaag een lijk uit de kast gevallen bij mijn Murena. E?n van de bougies draaide er niet makkelijk uit, en wat bleek? De bougie was geborgd door een soort aluminiumachtige pasta die daarna uitgehard was.
Wat ik vreesde bleek de waarheid, de schroefdraad in de cilinderkop is eraan. Ze hebben dat vroeger dus goed gecamoufleerd.
De vraag is "wat nu". Kan ik daar een bus indraaien?, maar dan moet waarschijnlijk de cilinderkop eraf, en kan de cilinderkop verwijderd worden zonder gans de motor uit te bouwen?
Wat denken jullie ervan?
Attachments
bougie.jpg
bougie.jpg (20.36 KiB) Viewed 6896 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Schroefdraad bougies

Post by matra530lx »

Urbain,

Er bestaan bussen om dit te herstellen.
Het is een werkje dat kan gebeuren zonder al te veel demontage werk.
Je zal een bus moeten kopen en de juiste draadtap voor deze, normaal is dat een setje dat vroeger in een goede autoshop te vinden was.
Het tappen van de schroefdraad moet zeer omzichtig gebeuren, met een tap die helemaal met vet is in gesmeert, zodoende dat de alu die loskomt tijdens snijden in het vet blijft hangen en niet in uw motor valt.
Indien er toch iets zo in vallen geen paniek, met een krachtige stofzuiger die ge voorzien hebt van een dun rubber slangetje, kan het vuil verwijderen.
Het is geen werkje van 123 maar het kan, je kan dit natuurlijk ook in de garage laten doen.

Groetjes Matra 530LX
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Er bestaan speciale tappen om het gat te vergroten en tegelijk een soort nieuwe draad in te zetten- lijkt een beetje op een veer.Je zal er waarschijnlijk wel de culasse moeten afnemen omdat er te weinig plaats is, tenzij je een gat maakt in hitteschild en kofferwand ofwel de motor uitbouwen dan is er direct plaats.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Matra530lx en georges1,

Bedankt voor uw info. Ik ga een van de dagen eens rondzien voor een bus en een tap. Het is een 1600 en de bougies wijzen naar de voorkant, dus als ik de carburator en eventueel de inlaat demonteer moet ik in principe plaats genoeg hebben. Ik ga het erop wagen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

het beste even door een revisie bedrijfje laten doen... kop eraf en gelijk alles schoon maken. Busjes hebben een s[eciale naam HELICOILS. Ieder revisie bedrijf heeft ze liggen en erin zetten steld niks voor. Toch wel shit!

Paar jaar terug heb ik er ook in m'n versnellingbak een in laten zetten.. even langs rijden en 5 minten later weer buiten met helicoil erin en paar euro afrekenen klaar.
Groeten, Theo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Het is spijtig om zo een fout te vinden aan je motor. Ik heb het nog nooit meegemaakt! Ik vraag me af hoe dit kan gebeuren! Je draait een bougies toch eerst met de hand in. Waarschijnlijk een domme kracht geweest die dit veroorzaakt heeft. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Godfried,

Ik heb dat zelf ook nog nooit meegemaakt, en volgens ik van de vorige eigenaar vernomen heb moet dat veroorzaakt zijn door iemand die zich "garagist" noemt....
Ondertussen heb ik een re-coil setje in huis gehaald met een tap en vervangveren. Volgende week hoop ik eraan te beginnen. De afgelopen twee weken hebben "hogere instanties" beslist dat ik eerst wat huishoudelijke karweitjes moest afmaken voor dat ik terug aan mijn Matra kon voortdoen. Maar dat zal elders wel niet anders zijn zeker....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Dat van die hogere instanties! Dat is inderdaad overal zo, Alhoewel Georges heeft daar geen last van hij is nog vrijgezel.
Kun je een foto plaatsen van dat re-coil setje en wat is daar de prijs van?
Ik heb het nog nooit gezien. Ik denk dat het een karwei is die je met de nodige voorzichtigheid moet uitvoeren.
Heeft iemand van het forum hier ervaring mee?????????
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

bougies

Post by Urbain »

De slechte draad in het bougiegat is gerepareerd. Ik heb er vandaag een Recoil veerbus in gezet. Al bij al viel het nog best mee. Ik heb ondertussen een rondje van ongeveer 20km gereden en alles lijkt normaal. Ik denk dat ik kan zeggen "operatie geslaagd, patient genezen verklaard..."

Voor degenen die ooit ook iets dergelijk moeten ondernemen (hopelijk nooit), hier het relaas van de werkzaamheden...

Ik heb de reparatie willen uitvoeren zonder teveel te moeten demonteren, en zeker niet de cylinderkop. Uiteindelijk heb ik enkel de beugel gedemonteerd op dewelke de gaskabel vastzit. (Murena 1600)

Eerst zorgen dat de kleppen dicht zijn en dat de zuiger beneden staat, kwestie van binnenin niets te beschadigen.
Dan met de Recoil tap nieuwe draad getapt. Hiervoor eerst rond het bougiegat goed wat vet gesmeerd en ook de tap vol vet gesmeerd, zodat er geen braam in de cylinder zouden vallen. Tussendoor de tap uitgedraaid, braam verwijderd, weer ingevet en verder gedaan.
Daarna alles opgekuist.

Ik denk dat het vet alle braam vastgehouden heeft maar toch voor de gemoedsrust nog met een darmpje op de stofzuiger (schuin aansnijden, anders zuigt het zich vast) eventuele braam die toch in de cylinder zou gevallen zijn opgezogen. Voor alle zekerheid de motor even gestart zonder bougies zodanig dat mocht er toch nog iets achter gebleven zijn het mogelijk door het bougiegat naar buiten kon ontsnappen.


Dan de Recoil veer met het bijgeleverde tooltje erin gedraaid. Het meeneemlipje moet in de sleuf van het tooltje zitten zodat je de veer kan indraaien; Tijdens het indraaien (rechtse draad) wordt de veer iets kleiner in diameter zodat ze er makkelijk indraait. Als ze er gans inzit zet ze terug uit en klemt dan vast in de getapte schoefdraad. Als je de veer met een loupe bekijkt zie je dat ze in doornsede ruitvormig is, zodat je een scherpe schroefdraad bekomt.
Een kritisch punt is nog het afbreken van het meeneemlipje. Daar is op enkele mm voor de plooi een kapje ingemaakt waar het moet afbreken. Hiertoe moet je met een smalle en lange punttang in het bougiegat gaan en met een korte maar krachtige beweging het meeneemlipje naar onder duwen en er aan denken om de tang niet te lossen voor je het het lipje eruit gehaald hebt, anders valt het in de cylinder en dan ben je verder van huis...

Daarna kun je de bougie erin draaien en klaar is kees.

Hieronder een foto van het Recoil setje. De tap maakt uitboren niet nodig, en er zitten busjes van verschillende lengte in. Een setje kost over de 70? plus btw, redelijk duur dus maar op drie bougies rijden leek mij ook geen oplossing. Een busje kost maar enkele Euro, dus als een clublid ooit in de penarie zit wil ik het setje wel eens uitlenen...
Attachments
recoil_toolset_1.JPG
recoil_toolset_1.JPG (141.71 KiB) Viewed 6815 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Voor mij is dit volledig nieuw. Ik heb dus weer veel bijgeleerd en ben blij dat je de werkzaamheden zo goed beschreven hebt. Het is h??l vriendelijk dat je in geval van nood dit setje wil uitlenen. Dit wil maar weer eens aantonen dat de teamgeest in de club geweldig is. Als we elkaar zo blijven steunen en helpen zullen we nog jaren van onze hobby kunnen genieten. Het is de aankoop van het setje dat het eigenlijk behoorlijk duur maakt. Het is goed om te weten dat de clubleden het eventueel mogen lenen. Maar je hebt gelijk! Op drie cilinders rijden is niet aangeraden!
Ik ben blij dat alles vlot verlopen is en nu kun die nachtmerrie vergeten!
De murena mag blij zijn dat hij in jou handen is terechtgekomen. Dit heb je prachtig opgelost. Ik ben er zeker van dat velen deze werkzaamheid gevolgd hebben. Bedankt voor de informatie.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply