Ralenti Murena 1600 cc

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Ralenti Murena 1600 cc

Post by jurgen M »

Ik blijf problemen houden met de ralentiregeling van mijn Murena. Ik heb de carburator gekuist, sproeiers uitgeblazen. De auto rijdt vlot, maar de ralenti (staionair toerental in Nl) zakt na enkele seconden. Wanneer ik links en rechts op de carburator spuit met carburatorreiniger stijgt het toerental, hoe zou dit kunnen komen?
Iemand gaf een tijdje geleden reeds de oplossing op het net, maar gebrek aan geduld en computerskills zorgen ervoor dat ik het niet terug vindt. :oops:
Iemand een idee voor het terug begint te regenen?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat de motor valse lucht zuigt aan de carburatoren. Controleer eend de dichting tussen de carburator en de inlaatcollector. Succes.

Benny.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

zit er ook een dichting onder het 'deksel' bovenaan de vlotters, het leek mij ?? vandaar te komen; 'k zal eens informeren voor nieuwe dichtingen.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Kan het ook een vacuumlek zijn bij de bediening van de koplampen??
:-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je reiniger op de carburatoren spuit, probeer dat beetje per beetje. Op het moment dat je verandering hoort, en de moter weer normaler draait? is dit de plaats die je moet controleren.
Succes.
Benny.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

kijk eens naar de electrische verbindingen van bobijn en van de massaaansluiting onderaan de motor. heb vroeger eens hetzelfde probleem gehad
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

losse venturi geeft ook zulke problemen,,
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

het lijkt alsof de motor na een tijdje op 3 en later op 2 cilinders draait, wanneer de motor warm is, en met de neus naar boven staat (toeval?) draait hij op 4 cilinders 1500 tr/min. 't is een wisselvallig probleem,... dinsdag kijk ik mijn ontsteking (delco ) na ... 'k hou jullie op de hoogte.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Het kan een probleem zijn met de kleppen die niet op het juiste tijdstip openen/sluiten of een probleem met de segmenten die olie doorlaten waardoor bougies "nat" worden en geen vonken meer geven
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je mengselregelschroeven te arm afstelt heb je het zelfde probleem.Geef de motor op stationair toerental een beetje meer benzine.
Dit door de regelschroeven uit te draaien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Waarschijnlijk staat hij echt wel te arm, voor de keuring en zo,.. segmenten en kleppen lijken me onwaarschijnlijk, kleppen zijn pas 3000 km terug geregeld, en ik verbuik slechts 0,25 l. olie per 1000 km, segmenten zullen dus ook wel OK zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb dat probleem ook gehad!Na een volledige revisie van mijn carburators was ik bezig met de afstelling.Iedereen wil dat zijn auto zo weinig mogelijk verbruikt.Ik had de carburators van mijn bagheera heel arm afgesteld en hij deed de gekste dingen op stationair toerental.Heel onregelmatig draaien, in de toeren blijven hangen en langzaam afzakken.Een beetje meer benzine en alles was opgelost.Bij een bagheera heb je 4 regelschroeven.Ik dacht die kun je op het gehoor nooit goed afstellen.Maar niets is minder waar je hoort het verschil goed bij iedere cilinder.De motor moet goed warm zijn (bedrijfstemperatuur) voor je hiermee begint.Laat hem 1500 tot 2000 tr maken en draai de eerste regelschroef uit, normaal gaat het toerental nu toenemen.Blijven draaien tot je het hoogste toerental bereikt hebt dan terug indraaien tot de motor net toeren begint te minderen.Dan heb je ook een goed uitlaatgas voor de keuring.Dit doe je bij alle regelschroeven zo.Murena; normaal 2 of je moet een stel carburators hebben van een bagheera.Dan stel je het stationaire toerental af.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Motor staat onderussen rijker, en hij draait echt v??l beter, neemt beter op, trekt beter, dan neem ik dat klein beetje meerverbruik er graag bij :P
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Lekker 2007 binnen :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het ook zo ervaren! Te zuinig willen rijden is niet wat het zijn moet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een te arm mengel zorgt voor een overhitte verbrandingskamer. Met als gevolg een slechte verbranding en verbrande kleppen en een slecht rendement.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer ik het maximum toerental heb bereikt met de luchtschroeven, dan moet ik de ralentieschroef verdraaien tot ik opnieuw 950tr/lin heb. Vervolgens moet ik de luchtschroeven verdraaien tot de motor een 25tr/min zakt. Dan moet ik opnieuw het toerental omhoog brengen met d ralentieschroef. Eenmaal opnieuw 950tr/min moet ik dan opnieuw de luchtschroeven dichtdraaien en de ralentie bijregelen of is de afstelling na de eerste toerentaldaling en bijregeling klaar?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

Met de luchtschroeven bedoel je daar de regeling van de brandstof mee, of heb je aan de achterkant van de carburator ook bij de murena regelbare luchtschroeven staan die zorgen voor een gelijke vacu?m in de carburator? Heb je een murena carburator of een bagheera carburator op de motor staan?
De voorste schroeven dienen om het benzinemengsel te regelen, in is minder en uit is meer. Zoals je schrijft het stationairtoerental opdrijven met de regelschroef voor het stationairtoerental tot 1500tr/m dan de schroeven uitdraaien tot je het maximum toerental bereikt, dan draai je de schroeven terug in tot je net merkt dat het toerental zakt. Dit doe je zo met de twee regelschroeven en dan stel je het stationairtoerental terug op het juiste aantal toeren. Dan is alles ok.

Opgelet; Altijd doen met warme motor en zorgen dat alles van de ontsteking op punt staat.

Vrolijk kerstfeest.

Groetjes, Godfried :wink:
Matra Bagheera S - 1977
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Hallo Benny,
doe zoals Godfried zegt + na elke bijregeling ongeveer 30 seconden gas geven tot 3000 toeren (komt uit een carburatorhandboek van Haynes)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt heren voor de uitleg. Er staat nog altijd een Murena-carburator op. Godfried, er staan 2 luchtschroeven op en een regelvijs net zoals bij de Bagheera, om de ralenti te regelen. Ik zal hem afregelen zoals je hier beschrijft.
Post Reply