murena 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik ben bang dat je met een goeie Murena van 3000,= ook nog aardig wat kosten gaat krijgen de komende jaren.. Mijn voorkeur zou in ieder geval uitgaan van een restayratie want dan weet je wat je vervangt en hoe het gedaan wordt.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

Deze wagen zou van carjoy komen. Daar gaan ze nog eerst de achterbanden vervangen en de achterste remflexibels dacht ik. Nu ik heb automechanica gestudeerd dus ik redelijk veel zelf reviseren. Nu voorlopig heb ik examens enzovoort dus zal daarna eens gaan kijken.

greets robin
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je kan toch recht op de man af vragen wat je mag verwachten, al is dat natuurlijk ook geen 100% garantie.
Je kan die persoon dan achteraf ook op zijn verantwoordelijkheid aangaande zijn verklaringen wijzen.
Desnoods zet je het op papier.

Als je daar in slaagt heb je toch al wat!?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Robin,
Als je voor 3000 euro een exemplaar kunt kopen dat in orde is en je aanstaat!Dan zou ik niet twijfelen en deze kopen maar hij moet dan wel in orde zijn.Waarschijnlijk ga je dan nog kleine dingen moeten maken.Alles hangt ervan af wat je moet veranderen aan de wagen die beter koop is.Krijg je garantie op die van 3000? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

Ik denk niet dat iemand dat gaat doen. Zo zet ik altijd op een overeenkomst altijd de wagen gekocht in de staat waar hij zich in bevindt gezien en goedgekeurd door de koper.
ZOiets als lager schade kan je nooit uitsluiten enzo zijn er nog een aantal voorbeelden zo zou het ook kunnen zijn dat door mijn rijstijl er iets stuk gaat.

Greets robin
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

ik denk het niet. Er staat iets op zijn site over garantie in het buitenland dat dit moeilijk is waardoor er een som van de verkoopsprijs gaat.
kan dit misschiennog proberen :)
robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Robin,
Vraag voor een testrit te maken en controleer alles grondig neem je tijd hiervoor.Indien mogelijk, neem een vriend mee die iets kent van murena.Maak een lange testrit en zet de wagen dan 20min stil start hem dan opnieuw er mag geen blauwe damp uit de uitlaat komen.Vraag of je de wagen op een hefbrug kunt controleren.Lekt hij olie,is de uitlaat nog goed,is hij nog HPK gekeurd, controleer de remschijven zijn deze goed of aan vervanging toe, Kijk of er aanrijschade opzit, Pas zwart gemaakt is verdacht.Controleer de lak op blaasjes is hij nog mooi overal,neem een klein magneetje mee en controleer de a-stijlen op plamuur,bekleding ,zetels,lampen,spiegels,verwarming, blazer ruiten,trek de handrem aan en vertrek in 3 de versnelling de motor moet stil vallen, geef hierbij goed wat gas. Tijdens het rijden geen radio opzetten maar goed luisteren naar geluid van lagers ook het schakelen moet vlot verlopen zonder moeilijkheden.oliedruk en temperatuur controleren.enz als je dan nog tevreden bent! kun je tot kopen over gaan.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mijn Murena heb ik totaal onwetend (wat Matra aangaat) gekocht.
De persoon die mij deze wagen verkocht heeft, beweerde bij hoog en bij laag dat het een goed exemplaar betreft.
Zelf bleef ik erg septisch en wou er eigenlijk geen geloof aan hechten.
Ik mocht de wagen dan ook helemaal keuren, zo lang ik wou en op de brug.
De motor bleek niet perfect te draaien maar dat was ook gemeld en bleken later eigenlijk te verwaarlozen problemen.
De remmen zaten ook vast, maar, wat wil je na 16 jaar inactief zijn.
Maar hij bleek gelijk te hebben, de wagen is van een uitzonderlijke kwaliteit, blijkt nu.

Ze bestaan!
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

ik ben zeker van zin om de wagen van buiten en van binnen goed te bekijken en iemand mee te pakken dat van murena iets kent. Op dit moment heb ik nog examens en volgende week ga ik met het werk naar frankrijk voor een week. Ik zal pas na 9juni kunnen gaan zien. Eerst nog even die citroen hy wegdoen en vw kever.

greets robin
en bedankt voor de tips allemaal al.
robin
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

een murena van 3000 vind je niet met garantie bij carjoy krijg je pas boven de 5000 garantie en alleen omdat hij dat verplicht is en wat is dan garantie dat is zo rekbaar,
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

bedankt voor de tip. tzal nu toch nog even rusten tot in de vakantiemaanden en dan rustig rondkijken. Misschien wel is tot bij Carjoy om te rijden met de murena. Nu alleen met een bagheera gereden en ik vond dit zalig.
greets robin
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De vakanteperiode is al een tijdje door. 8)

Is er al nieuws?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Niet geinformeerd naar de Murena van Ludo? 't was wel een2200, maar wel van een clublid! :D
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hey
wel wegens financiele redenen heb ik mij een moto aangeschaft. Was stukken goedkoper en kben sneller en verbruik minder. Natuurlijk de charme heb ik niet. Das toe gegeven. Af en toe kom ik nog eens een tegen en dan kijk ik er wel goed naar. De ouders van de vriendin wonen in de muizenstraat in de buurt van de webmaster dara staat er ook een mooie zilveren te blinken.
robin
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat zijn dan eigenlijk je plannen?

Als je een Murena wilt zal je toch moeten gaan uitkijken.
De wagens zijn nu om en bij de 25j en ik krijg het gevoel dat ze licht in waarde zullen stijgen, zeker de goede, bij deze handelaar staat een blijkbaar mooi exemplaar. Een 1L6 waaraan het nodige is gedaan, de garage is doorgaans niet erg goedkoop maar heeft een goede faam. Ze zijn ook inschikkelijk naar service. Ik heb de wagen zelf nog niet gezien maar dat zal eerstdaags wel eens gebeuren. De verkoper richt zich meer op luxe wagens en heeft aan de voorgaande eigenaar een "F......" verkocht en de Murena overgenomen. De verkoper is bij mij wat info komen halen, dus, het zal zeker geen rommel zijn.

exemplaren.http://users.skynet.be/oldtimersgilis/tekoopnieuw.htm
Post Reply