murena 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

murena 1.6

Post by robin2cv »

hello allemaal

Ik ben aan het twijfelen om op zoek te gaan naar een murena 1.6l. Ik heb een tijd een bagheera project gehad maar dit door verkocht wegen ste weinig tijd. Nu heb ik wat centjes gespaard en twijfel ik om me een murena 1.6l aan te schaffen. Nu heb ik gehoord dat de 92pk wat weinig is voor een murena en twijfel ik eraan om deze motor dan wat te tunen. Maar dat zien we dan weer wel.
Waarom geen 2.2l omdat ik denk dat de tax en verzekring te hoog gaan zijn. of vergis ik me ?

Nu is de vraag wat een 1.6 verbruikt en waar ik op moet letten (ik weet dat de draagarmen kwetsbaar zijn).

Verder ben ik van plan om de duitse sites in het oog te houden omdat ze daar wel eens voor een prikkie op staan. Nu als iemand een weet staan mag hij me dit altijd laten weten. Er mag wat werk aan zijn dat is geen probleem.
tips trucks en andere meer dan welkom.

greets robin
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Verbruik valt mee; tussen de 8,5 en 10 liter. Wegentaks blijft het normale tarief als hij nog geen 25 jaar oud is. De verzekeringspremie kan voor ongeveer ?200 als je hem gebruikt voor dagelijks gebruik, informeer anders voor 'classiccar'verzekering, een goede verzekeringsagent kan je wat laten besparen...
Waar moet je op letten bij aanschaf? Moeilijk te zeggen, mijn Murena stond 6 jaar stil toen ik hem kocht en ging zo door de keuring, nadien pas kreeg ik kosten, achterste remmen, waterpomp, gas- en chokekabel, verwarmingsbuizen, versnellingsbak, koppeling, en nog en hele boel kleine dingen die je dan zelf oplost.... Alles bij elkaar een aardig kostenplaatje. :-? Denk voor je er ??n koopt goed na wat het voordeligste zal zijn, een goed exemplaar kopen, of een minder exemplaar kopen en hem zelf in orde brengen, winst zal je denk ik niet hebben in het laatste geval. Wat betreft het vermogen: Ok het is niet veel, maar de goede wegligging en het koppel laten leuke bochtensnelheden toe :lol:Gezien de maximumsnelheden en controles... :wink: heb je niets aan hopen pk's, en het is rijbewijsvriendelijk.
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hey
ik weet ook niet aan wat ik mij moet verwachten met die 90 pk. Ik rij nu met een 2cv met visablokje in en zal ongeveer 37pk hebben. Dus de murena is ongeveer 3maal zoveel. Mijn vriendin rijdt met een peugeot 206 met 1400 injectie en 75pk. Ik moet zeggen dat da spel goed vooruit ga naar mijn gevoel.

nu hebben jullie gedacht vanaf hoeveel eurotjes je ongeveer een exemplaar kan vinden ?
greets robin
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

H? toeval, ik reed hiervoor ook met een 2pk met Visablokje? h???l leuk, maar remde toch onvoldoende :oops: . Ik rij nu iets meer dan 2 jaar met mijn Murena, en toen vertelde de garagist dat je voor een exemplaar dat in orde was ?4000 moet voorzien. Ik zag al exemplaren te koop voor ?1700 en zelfs voor ?1000, wel met defecte versnellingsbak. Ikzelf betaalde tot nu toe voor de auto en reparaties a meer dan ?7500 op twee jaar tijd. En er wachten nog enkele kleine reparaties; kofferbak, bumper... , voor deze zomer. Succes en zoek eens op kapaza enz. Soms vind je wel een koopje.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

robin,
is de liefde voor de bagheera over?
ik wens u veel geluk met het zoeken naar een murene,er staan er redelijk veel tekoop als ge wat rond kijkt.
groetjes ludo.

l
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

over niet. ik vind het nog altijd een zeer mooie wagen. Maar kan me nu een murena veroorloven en mijn vriendin vind een murena mooier. + het voordeel van het gegalvanizeerd chassis.
greets robin
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

bwa jurgen in vindt dat mijn 2cv goed tot stilstand komt. Ik heb eventjes getwijfeld om er een 1300cc in te leggen en op te tunen tot ene klein 100pk maar zie dara van af omwille van de veiligheid.
Mijn 2cv hou ik zekers hier steekt veel energie in.
bij carjoy boden ze me een witte 1.6l aan van ieman die hem juist had ingeruild voor 2.2l maar een witte vindt ik niet zo mooi een rode of zwarte of een grijze metallic. In hofstade staat zo een die juist opgebouwd is. Mijn vriendin woonde daar niet ver vandaan. Ik geloof dat die van de webmaster is. Dat is een mooi karretje.
greets robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Robin,
Bekijk deze eens.
http://www.kapaza.be/detail/2419857/Matra_Murena.html
Ik vind hem wel mooi.Hij staat in De Panne.Er is wel nog wat werk aan.Ik heb hem niet gezien. :wink: tel 058/420843
Matra Bagheera S - 1977
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
die valt inderdaad mee maar had er daar niet al iemand van het forum achter gehoord en vonden jullie het niet raar dat de bekleding al zo beschadigd was ondanks de ongeveer 83000km?

Nu geel is ook niet mijn favoriete kleur maarja.

greets robin
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

Om over die baggy verder te gana op marktplaats.nl staat een bagheera met 1600 cc en 125 pk ziet er wel mooi uit. Heeft er iemand al is achter gehoord ?
greets robin
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zoek je een goede murena waar niks aan moet gebeuren. of een murena die rijd, maar eigenlijk wel onderhoud/ opknapbeurt nodig heeft?
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
wel dit hangt eigenlijk een beetje af van de prijs. Ik maximaal een budget van 4000 euro. Maar dit moet niet op he. 1 Met opknapwerk krijgt mijn voorkeur. Omdat ik dan zelf de wagen ondertussen leer kennen en weet vanwaar welke geluiden komen.
Nu als ik een goede vind dat in orde is voor een mooie prijs dan zou ik die misschien die wel nemen. Met 1 op te knappen geef ik misschien meer uit dan.
greets robin
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Er staat in Nederland ook zat te koop.. De vraag is hoeveel je aan de wagen zelf wilt doen..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

wel waar staat dit dan ?
ik heb op marktplaats een groen gezien om rij klaar te maken.
Wel laat ons zeggen maximum 2000-2400 voor een model om af te werken. Normaal kan ik alles zelf wel.
Nu dit hangt er van af in welke staat hij ishij. Als het blok helemaal stuk is.
Bij carjoy boden ze ene witte aan met 80 000km ongveer voor 3000 dacht ik en hij was belgisch
Is opzich niet slecht denk ik dan maar kwil iszien wat er nog staat
robin
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Kijk ook op matratekoop.nl!!

En hou marktpolaats en speurders in de gaten, gebeurt vrij veel daar!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Robin ,
Wat die gele murena betreft! Ik heb deze willen kopen. Het probleem is dat ik er niets mee kan doen. Ik heb namelijk al een bagheera en deze wagens zijn wat rijstijl betreft gelijk.Maar ik heb kriebels als ik zo iets zie staan.De zetels zijn inderdaad versleten.De eigenaar zijn katten verblijven in deze murena.Dit is niet gelogen een ander clublid is gaan kijken en stelde dit ook vast.De wagen staat buiten en is vochtig vanbinnen.Persoonlijk is dit mijn kleur. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Kriebels Godfried?? :lol:
M530 8) is de MAX. 8) :lol:
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

is hij verder in een goede staat dat jij weet ? of kan je me zeggen welk forumlid er naar gaan kijken is. Nu is de vraag og dat de katten ook iets van hun eigen in de zetels hebben achtergelaten. :(

Greets robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De zetels moeten vervangen.Het clublid dat is gaan kijken is niet actief op het forum.Ik heb met hem gesproken tijdens de rondrit op 13 mei.Hij had al op een andere plaats zetels gevonden voor deze murena voor 200 euro.Hij heeft een murena gekocht bij garage Verhulst met ??n jaar garantie op.Dus zonder werk en in perfecte staat met een Ferarie klep op ook in de gele kleur.Zeer mooie wagen.Neem eens contact op met de verkoper van de gele murena in De Panne.Als je dan nog interesse hebt geef ik je de GSM nr van het clublid dat is gaan kijken.
Groetjes.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

op de website van verhelst staan er ook te koop.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier ben je zeker dat je een goede hebt met garantie.Het is wat je zelf wil. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

op speurders.nl staat er nog ??n zonder motor, niet geheel orgineel meer met nieuwe leren bekleding, richtprijs 1500
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geduld hebben er zijn nog murena's genoeg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
die dat op de site van verhulst staan zijn wat boven mijn budget. MAar het dringt niet ongelooflijk hard. Ik kijk rond en zie wat er staat. Die gele is niet mijn kleur eigenlijk dan liever ene rode of zilveren.
We bekijken alles zeer nuchter en nemen dan een beslissing.

Alvast bedankt voor de tips en ze blijven welkom
robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Robin,
Je hebt gelijk koop er ??n waar je nog jaren van kunt genieten.Dan is de kleur zeker belangrijk.Opnieuw laten lakken kost veel geld! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
inderdaad het lakken kost wel wat. Nu als ik een tegen kom voor een goede prijs maar de "verkeerde" kleur dan zal ik ditzeker overwegen he.
Is er eigenlijk veel verschil tussen verschillende bouwjaren ?
greets robin
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
op marktplaats.nl heb ik een zwarte 1.6l gevonden. Persoonlijk vindt ik dit een mooie kleur. Nu ik heb contact op genomen met de verkoper en volgende week weet ik meer. Is er al iemand dat met deze eigennaar contact heeft gehad ?

groeten Robin
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

nog een vraagje
Wat kost een verzekering voor zulke wagen als dagelijks verkeer ongveer ?
en de jaarlijkse tax ?

robin
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

in nederland betaal ik 280 euro all risk per jaar (op naam van me vader, auto trouwens ook).
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hello
jongens wat raden jullie aan een wagen om te restaureren of een kopen voor 3000 euro die in orde is. De restauratie wagen kost 1250 maar ik weet nog niet wat ik allemaal moet vernieuwen.
greets robin
soms resatuarie verslagen ?
het voordeel is wel dat er niet veel laswerk zal zijn he.
robin
Post Reply