verstralers

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

verstralers

Post by jurgen M »

Wanneer ik de lichtclaxom gebruik, werken m'n verstralers wel, als ik de schakelaar bedien, dan wxerken de verstralers niet, ook niet wanneer ik de grote lichten i.p.v. de dimlichten inschaken. Iemand een idee? :-?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Was er voorafgaand geen indicatie van een nakend probleem?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De verstralers werkten niet toen ik hem kocht, normaal moeten die aangaan als de grote lichten aanstaan, en de schakelaar wordt bediend. Ik dacht van parallel op de lichtclaxon een schakelaar te plaatsen...
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

misschien een vaker voorkomend probleem want de mijne werken ook niet.
Heb wel nog niets uitgemeten waar het probleem kan zitten.
Zal dat eerst doen en daarna meepraten :)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb tijdens de uitstap vernomen dat er stekkercontacten in de zekerinkast durven afbreken. Kan je ook eens controleren.
Attachments
kabelplan2.jpg
kabelplan2.jpg (125.18 KiB) Viewed 6818 times
kabelplan1.jpg
kabelplan1.jpg (87.28 KiB) Viewed 6819 times
kabelplan.gif
kabelplan.gif (95.76 KiB) Viewed 6820 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

't lag aan de relais,.. eigenlijk wat ik eerst had moeten controleren. :-?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een onschuldige relais, wat een moeder lijden kan. :evil:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat een prachtig schema.Ziet er perfect uit en z??r duidelijk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

verstralers

Post by Urbain »

Ik zit met hetzelfde probleem. De verstralers op de Murena willen niet branden via de dashboardschakelaar. De vorige eigenaar heeft ze ook nooit aan het branden gekregen. Het probleem heb ik ondertussen gevonden als een afgebroken contactlipje in de connector aan het zekeringen paneel. Ik heb het overblijvende deel van het lipje wat omhoog kunnen buigen waardoor het weer contact maakt en de verstralers inderdaad branden, maar dit is geen definitieve reparatie.
Bestaan vervang contacten voor de connectoren of heeft iemand een partnummer voor een nieuwe connector?
Heeft iemand al andere oplossingen geprobeerd? Ik denk bv aan het vervangen van de connector door Faston clips en stekkers die op het zekeringen paneel kunnen gesoldeerd worden?


Ondertussen iets grappigers, het hoeft niet altijd serieus te zijn...
Terwijl ik aan het foutzoeken was had een relais in de afwateringsgoot onder de voorruit gelegd. Op een bepaald ogenblik hoor ik een dof gerommel en het relais is verdwenen in de holte tussen het spatbord en de voorste deurstijl. Enige vorm van paniek maakt zich meester van mij en doet mij enkele minder welvoegelijke uitspraken doen, waarvoor excuses. Even later ontdek ik echter dat onderaan de deurstijl een opening is gelaten, en met wat vissen slaag ik erin het relais te localiseren. Het ligt echter met contacten omhoog en kan dus niet door het gat. Met een magneetje slaag ik erin het relais te keren (de contactlippen zijn blijkbaar van ijzer) en als ik het op zijn smaltste kant gedraaid krijg, gaat het juist door de opening.... Een zucht van opluchting natuurlijk en de vraag of ze dat bij Matra bedacht hebben of dat ik alleen maar chance gehad heb.
Moraal van het verhaal " als de wanhoop het grootst is , is de redding nabij..."
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De zekeringenkast zelf wordt blijkbaar nieuw 'na'gemaakt, de connectors zou ik graag ook vervangen, alsook het ontactslto, maar of deze nog te verkrijgen zijn? :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik weet nu niet hoe die conrector gemaakt is! Maar bij vele kun je de contacten eruit halen en vervangen. OF was dit al te moeilijk voor de Matraengineering. Zijn het van die in elkaar gesmolten connectors? Wegwerp spullen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

de inhoud van de stekkers is los bij Peugot nog te verkrijgen.
Het nummer van peugeot is 6540.28

Cornelis
Attachments
6540.28.jpg
6540.28.jpg (27.57 KiB) Viewed 6635 times
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

verstralers

Post by Urbain »

Bedankt voor deze informatie Cornelis, ik ga er maandag naar horen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu weet ik weer waar deze mooie schema's vandaan komen! Ze komen uit een clubblad en cor heeft ze geplaatst en gemaakt denk ik! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Bijna goed Godfried, de J pegs komen bij mij vandaan, maar ik heb ze niet gemaakt, hardware Oke maar software en tekenprogramma's is iets anders.

De Cads zijn gemaakt in Duitsland en beschikbaar gesteld via Simon Auto. de

Ook ik gebruik ze regelmatig ze zijn beter bruikbaar als de Franse schema's omdat ze in kleur zijn, dus ook mijn dank aan der punktlichkeit

Cornelis
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

verstralers

Post by Urbain »

Probleem met de verstralers opgelost. De vervangcontacten voor de connectoren aan het zekeringenpaneel
kunnen inderdaad bij Peugeot nog besteld worden. Ik heb 7.39? betaald voor 10 stuks. Voor die prijs hoef je het dus niet te laten.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain,
Dat heb je goed opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried interessant om in stock te nemen?
Ik informeer naar de prijs.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Alain,

Zoals je weet zijn de stuurhoezen van de bagheera ook stock nul. Ik denk dat daar ook nog vraag gaat naar zijn! De revisiesetjes voor de remklauwen voor en achter van de bagheera zijn ook niet meer in stock. We zouden nog veel kunnen aanvullen nu het nog verkrijgbaar is! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried ik zorg voor de hoezen en revisiekitjes. Schakelaars verwarming zijn ook uit Spanje aangekomen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed zo want dit zijn onderdelen die er zeker nodig zijn bij het restaureren. Ik hoop dat er nog vele Matra's gerestaureerd worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De peugeotgaragist in de buurt, 'wist' zonder iets op te zoeken dat hij zonder chassisnummer geen stekkertjes kon vinden, zelfs niet met het peugeotnummer... :cry: . Ik probeer het nog eens bij een andere garage.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk heeft hij geen interesse om deze te bestellen, er is niets aan te verdienen! :evil:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De peugeotdealer in de buurt 'kon' de stekkers niet meer krijgen :roll: ...
Maar ook bij citro?n kan je blijkbaar peugeotonderdelen bestellen. :P Mijn Citro?ndealer heeft ze nu besteld, ik hou jullie op de hoogte... Misschien zijn ze daar ook uitverkocht
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben benieuwd!!!
Veel succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply