Hoog oliegebruik 1.6 (1 op 800)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Hoog oliegebruik 1.6 (1 op 800)

Post by MatraMurena.nl »

Ik rij 1 op 800 met mijn auto. Hij verbruikt het niet. geen blauwe rook. wel goede olie (castrol magnetec 15w40 semi syntheet.

pakkingen lekken ook niet. behalve 1 pakking. die van de koppaking. deze lekt/zweet over het blok aan de buitenkant. intern is het wel ok. want koelvloeistof blijft op pijl en blijft schoon.

hij lekt aan de linker en rechterkant aan de onderkant van het blok. zelfs zo dat er heel klein beetje olie zelfs onder komt bij de carter(zodat het iets vettig is). hier is hij iets olieachtig. en weet zeker dat de pakkingen van de carter niet lekken. aangezien ik het hele onderblok al heb losgehad en pakkingen heb vervangen.

Kan dit het verbruik verklaren???? en als ik de kop eventueel opnieuw aantrek. kan dit eventueel het probleem oplossen?

en als ik eventueel de pakking dus moet vervangen, moet de boel dan gevlakt worden?(hoop het niet) en hoeveel zou een pakking kosten?

Alvast bedankt
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

Het vlakken van een cilinderkop kost in belgie maar iets van een 25 euro.
greets robin
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk heb ik al verschillende koppakkingen vervangen. Ik heb nog nooit een cilinderkop laten vlakken.Ik begrijp niet goed!De meeste praten of dit een standaard procedure is en altijd moet gebeuren.De pakking zit er toch tussen om alles dicht te maken en onevenheden op te vangen.Zie ik dat verkeerd?Dat een auto olie verbruikt is normaal.Bij Matra weet ik niet hoeveel normaal is.Maar bij mijn Opel Gt werd door de fabrikant aangegeven dat hij 1l/1000km mag verbruiken.Volgens mij moet je je geen zorgen maken.Als je geen blauwe rook ziet bij het starten of tijdens het rijden.De cilinderkopbouten kun je altijd na trekken wel de voorgeschreven volgorde aanhouden en een goede momentsleutel gebruiken.Het is en blijft moeilijk om een motor volledig olie lekvrij te maken.Dit zie je zelfs nu nog bij moderne motoren.Ik weet het niet zeker maar een koppakking kost ongeveer 40 euro.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een cilnderkop vlakken moet in principe alleen als er een panne opgetreden is waarbij de motor warm gelopen is. Ook bij vastgeslagen of verbrande kleppen is het raadzaam van dit te doen. Wat betreft het olieverbruik vind ik 1l op 800 km vrij veel, 1 op 1500 is nog aanvaardbaar. Als er geen verbruik is (blauwe rook) of geen probleem met water vermenging is (mayonnaise) denk ik toch dat de motor op een andere weg (lek) de olie naar buiten werkt.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Technisch wordt 1l/1000km net aanvaard als grens voordat er gereviseerd moet worden, meestal worden de cilinders dan gehoond en worden er overmaatsegmenten gemonteerd. Mijn 1600cc Murena verbruikt 0,25l/1000km, wat zeker aanvaardbaar is. Let erop dat de carterinhoud wel heel klein is als je veel olie verbruikt. :wink:
Post Reply