ik blijf het probleem houden met mijn murena.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

ik blijf het probleem houden met mijn murena.

Post by MatraMurena.nl »

naja, ik dacht van mijn probleem af te zijn met slecht lopen stationair/slecht oppakken op het gas. maar niet dus.



mijn verhaal.

ik heb nu nieuwe lagers over de hele krukas en nieuwe distributie. echter hij loopt meestal als een zonnetje. reageerd direct en heeft veel pit in de lage toeren. hij loopt nu inmiddels stationair indien hij goed loopt 1200 toeren, want indien hij een slechte bui krijgt wil hij anders direct afslaan.

nu ik hem op 1200 toeren heb. en de auto krijgt een slechte bui. dan loopt hij nog net zonder af te slaan.


nadat ik de auto start heeft hij meestal een goede bui, en soms een slechte. als hij slecht loopt vliegt hij nadat ik de koppeling intrap terug naar 700 toeren ofzo, en loopt erg onrustig. en pruttelt maar wat raak. als ik gas geef reageert hij ook schokkig/slecht op gas. bij constant gas geven merk ik geen irritante dingen. dit alles met warme motor.

vanochtend bij -2 had de auto een vrolijke bui, en vanmiddag een slechte b.v.



ik heb vervangen:

roter/verdelerkap
bougiekabels
bougies

ook heb ik de massa van de motor nagekeken. is goed. hoewel het oogje bijna afgebroken was, deze heb ik maar vervangen. Hier lag overigens het probleem niet. er veranderde niks.



nu viel het me net op dat wanneer ik gas gaf naar 3500 toeren in de vrij, en gas weer losliet, de uitlaat begon te pruttelen. dit is volgens mij teken van een te late onsteking. echter heb ik hem afgesteld op 11 graden voorontsteking. dit moet goed zijn aangezien in het handboek 10-12 staat voorgeschreven.

of hij pruttelt als hij een goede bui heeft weet ik niet, maar indien dit niet zo is vermoed ik dat er iets met de vervroeging van de ontsteking mis is?


Kan iemand een tip geven waar ik moet zoeken als ik de uitlaat hoor pruttelen bij een goed ingesteld ontstekingstijdstip.


Zou er eventueel iets mis kunnen zijn met de bobine? hoe kan ik dit controleren.


Dit is mijn grote probleem die me bezig houd. dit moet ik verhelpen. Voor de verdere rest is alles zo mooi in orde.
Last edited by MatraMurena.nl on Tue Mar 07, 2006 11:52 pm, edited 1 time in total.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

overigens was dit probleem al aanwezig voordat ik de distributie/lagers heb vervangen.

ik vermoed nu de bobine. want ik neem aan dat wanneer hij niet ontsteekt de brandstof in de uitlaat komt en ploft.

als ik de choke aantrek als hij slecht loopt, dan steigt het toerental wel naar 1200. echter loopt hij heel onrustig en schokkerig.

kan iemand bevestigen dat het aan de bobine kan liggen?




ik wil dit probleem overigens opgelost hebben voor 25 maart. wil geen nukkige auto tijdens de nachtrit (simca matra sports club)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij heb je een problemen met de carburatie.Geef de motor eens wat meer benzine.Misschien de carburators eens goed reinigen.Ik heb dat geplof ook gehad voor de reiniging van mijn carburators. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

is al gebeurt 8 maand geleden ofzo(losgehaald, schoongemaakt, en nieuwe onderdeeltjes). bougies zijn ook mooi bruin iig.

heb ook trouwens nieuwe brandstoffilter.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik blijf vermoeden dat de motor ergens valse lucht zuigt. Wanneer hij in een slechte bui is, moet je eens met een huishoudspuitbus, (je weet wel zo'n bus die gebruikt wordt om de kalk van de badkamerdouches te verwijderen) overal op spuiten met water, voornamelijk op de dichtingen van de inlaatcollector tegen het motorblok en daar waar de carburatoren op de inlaatcollector vast zitten. Het is niet eenvoudig, maar zo kan je eventueel een gaatje vinden waarlangs de motor valse lucht zuigt.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zal ff kijken. ik heb nog wel een bobine die ik ff kan gebruiken om te testen of de ene slecht is. als het geen verschil maakt ga ik verder zoeken.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik heb ook last van een wisselvallig toerental bij een koude motor.
Blijkt een carburatieprobleem te zijn want de volledige ontsteking is vernieuwd. Wanneer de ralenti wordt geregeld op 900tr/min, dan kan dat morgen 1200 zijn, of overmorgen 800 enz. Volgens mij is het slijtage van de carburator.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

man toch
jij hebt gewoon een murena met vrouwelijk karakter

nu eens goeie bui
nu eens slechte bui
en je weet niet wat je gedaan hebt of eraan te doen

hahaha
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

je hebt gelijk, hehe.



maar het is denk ik niet de carburatie, deze is "geresiveerd" 8 maand geleden(allemaal nieuwe onderdelen en alles schoongemaakt).

maar het lijkt of hij op 3 pitten loopt, maar dat doet hij niet als hij zo laag in toeren loopt. dus hij zal wel vonken missen. dus ga zoeken bij bobine/omvormer/condensator.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik heb waarschijnlijk een kapotte condensator . laat het jullie nog weten of dat het idd is.

als ik hem afkoppel veranderd er namelijk niks kwa gedrag van de motor.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

als ik het goed voorheb dient de condensator bij een ontsteking om ervoor te zorgen dat de contactpunten (vise-platin?) niet inbranden.
Bij een elektronische ontsteking zonder contactpunten is de condensator niet nodig voor een goede ontsteking, want er zijn geen copntactpunten die kunnen inbranden. Soms wordt er toch nog een condensator geplaatst als radioontstoring.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb ergens gelezen dat het service handboek een indicatie is wat de ontsteking aangaat en als basis fungeert om de juiste optie te vinden.
Het juiste ontstekingspunt ligt uiteraard in de buurt van wat is opgegeven maar kan een aantal graden afwijken van wat is opgegeven en dit door toedoen van moderne brandstoffen.
Ik spreek hier voorlopig niet uit ervaring.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

condensator is blijkbaar alleen voor onstoring. hij was namelijk stuk, dat wel. maar maakte geen verschil met een nieuwe

nu heb ik alle sproeiers schoongemaakt en het kanaal van de stationairsproeiers doorgeblazen vanaf de hoofdsproeiers.

denk dat het dit misschien kan zijn. dat een vuiltje er lekker voor leunde.

was nu ook namelijk willekeurig wanneer hij slecht / goed ging lopen
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

verbruik je ook water , ik deze verhalen ook al eens gehoord en toen zat er een scheurtje in de kop
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

eerst wel, had een brakke slangenklem. deze wilde niet worden aangedraaid met als gevolg dat ik dacht dat hij vast zat, maar vervolgens lekker deed lekken.

nu heb ik een nieuwe klem erop zitten. tot dusver heb ik geen lekkage meer gemerkt.




Ik heb nog enkele opvallende dingen / problemen

1. hoog brandstof verbruik. ( 1 op 9,5 laatste tank). (dit kan overigens aan mijn slijl van rijden liggen aangezien ik niet van het rustig aan doen ben met het gas)

2. vrij hoog olieverbruik ( ong 1 op 1000)

Ik heb wel een lekkende benzinepomp waar olie uitkomt. dit na vlakken van de pomp/ vloeibare pakking van loctite plaatsen is hij weer gaan lekken.

Ook een lekkende keerring van de kant van de koppeling. deze wilde ik niet vervangen van binnenuit toen ik de boel loshad, dan moest namelijk de krukas eruit. ooit als ik zin heb om de bak eraf te halen kan ik het misschien van die kant doen(kan dat).

Kan deze lekkages veel olieverlies veroorzaken. ik zie namelijk nooit blauwe rook. olie is semi-synthetisch castrol magnetac 15w40

verder is het koek en ei. vandaag niks geen rare dingen gemerkt in ieder geval met het stationaire toerental. maar ik juich niet te vroeg.

hij liep vandaag zo lekker dat ik alweer 20 km zinloos heb zitten toeren na me werk. relax muziekje erbij. heerlijk.

vandaag overigens weer een man van +- 55 die andersom in de bijrijders stoel van een toyota carolla zat terwijl hij zijn hand opstak naar me (de auto haalde me in, ik tufte 80 achter een vrachtwagen).. dat soort acties kan ik weer waarderen





overigens, iets wat me opvalt. en raar is. maar minder zorgelijk

als ik de auto start klinkt hij heel tikkerig. het kunnen de kleppen zijn/ maar zou dan wel hard zijn in vergelijking met iets warmere motor( hij tikt altijd wel ietsje met de kleppen zachtjes, lijkt me normaal). maar als ik dan wegrijd is het binnen een poep en scheet verdwenen(binnen een km). Ook is het zo dat hij na het koiud starten eerst paar keer beetje gas moet hebben om te voorkomen dat hij"(met de choke erop) afslaat. daarna gaat hij gewoon goed lopen op 1100 toeren en loopt langzaam op naarmate de motor warm word.


iemand die een lampje heeft die gaat branden?
Post Reply