vallende koplampen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

vallende koplampen

Post by MatraMurena.nl »

als ik mijn lampen uitdoe (lampen laat zakken). dan "vallen" ze snel naar beneden zodat ze flink hard neerkomen(alles blijft wel heel overigens)

Is dit normaal?? zo nee, wat kan ik doen om hem rustiger te laten vallen.

ik zat te denken aan het smoren van de kant waar de lucht uit komt wanneer je hem doet laten zakken.

graag adviezen
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

No, niet normaal, logisch.
Je moet bij Simon de catalogus eens ophalen en gaan kijken op pagina 83.
Kan je veel uit opsteken.

http://www.simon-auto.de/matra/deutsch/kat_mur.htm
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Dit probleem heb ik ook met mijn (net gekochte) Murena.

Waar komt het door?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

http://www.simon-auto.de/pdf/kapitel_17m.pdf

Ga hier toch ook maar eens kijken bij Nr. 17.004 onderdrukmembraan.

Uw voorganger heeft niets laten weten of & hoe het opgelost is.
Is de wagen verder op orde? Ik bedoel rijd hij/zij?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk ligt de fout aan de vacu?mdoos(voor het gemak noem ik hem een luchtcilinder). De luchtcilinder die werkt op de vacu?m van de motor en de koplampen doet openklappen en neerklappen. De as van de luchtcilinder zit aan voorkant vast op de luchtcilinder en glijdt door een opening die met teflon is afgedekt. Hier loopt het mis!!! Het stuk waar de as door glijdt zit los op de luchtcilinder en gaat mee in de cilinder bij het neerklappen van de lampen. Dit is duidelijk te zien als je naar de luchtcilinder kijkt. Omdat de geleiding loszit heeft de cilinder geen weerstand meer bij het neerklappen en valt dan omlaag, omdat de lucht te snel ontsnapt. Normaal moet de lucht door het ventiel en dit houd de lampen tegen zodat ze rustig neergaan.
Lijkt moeilijk maar is gemakkelijk. De geleiding van de as terug op zijn plaats duwen en dan van de zijkant vergrendelen!!! Dit vergrendelen kan je door een dopper te gebruiken. Meestal zit de as ook wat te vast op de geleiding, dit door vuil en gehard vet. Alles goed zuiver maken en opnieuw invetten. Controleer zeker of de twee leidingen zijn aangesloten op de luchtcilinder en de luchtschakelaar.
Veel succes. :wink: Zie de foto's. De zwart blauwe rubber zit los op de cilinder als de koplampen neer vallen.
Hopelijk is het begrijpbaar!!!
Attachments
geleiding op luchcilinder (Small).JPG
geleiding op luchcilinder (Small).JPG (53.57 KiB) Viewed 5406 times
luchcilinder (Small).JPG
luchcilinder (Small).JPG (52.71 KiB) Viewed 5406 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dag Sien,

Allereerst welkom op ons forum.
Het probleem ligt bijna zeker bij de vacuumdoos (onderdruk membraam/luchtcilinder of hoe het al allemaal omschreven is). door een slechte afdichting tussen de stang en afdichting op het huis van de vacuumdoos gaat de dichting inderdaad mee naar binnen en gaat de lucht te snel weg waardoor de lichten naar beneden vallen. Herstellen van de dichting of vervanging van gans de vacuumdoos zal uw problemen verhelpen.

Misschien een foto posten van uw wagen????
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Alvast bedankt voor de snelle reacties. Ik ga er mee bezig als ik tijd heb.
Paul wrote:Is de wagen verder op orde? Ik bedoel rijd hij/zij?
De wagen rijdt goed. Echter zit ik nog met de volgende problemen:

- er lekt olie bij de carterplug en versnellingsbak (veel voorkomend probleem?)
- electrisch is het allemaal wat minder, de aanjager blaast enkel warme lucht en ook de knipperlichten en verstralers werken niet naar behoren (ik heb daar vaker over gelezen).

verder ben ik zeer tevreden. het is een '82-er en dus zoals vele '82-ers in de kleur Platine met een bruin pied-de-poule interieur. Het is een 1600cc.

Ik zal in een nieuw topic wat foto's posten!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Sien,

Zeker, welkom op dit forum. :lol:

Dat olie lekken is inderdaad meestal bij alle voertuigen van die leeftijd. Eens werk van maken en nieuwe dichtingen steken!

Dat je alleen warme lucht hebt is de oorzaak van de afsluitklep(kraan) op de binnen radiator. Deze wordt niet bedient of is defect!

De knipperlichten en de verstralers! Dit moet je opzoeken met een spanningstester. Waarschijnlijk een slecht relais of gewoon een slecht contact! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Sien,

Olielek via de carterplug is mij niet onbekend, op mijn Murena 1.6 zat er een barst in de plug door te vast aandraaien. Indien dit bij jouw ook het geval is kan je nog nieuwe pluggen bestellen bij Peugeot. Het partnummer is 0325.10. Je moet ze wel per 2 bestellen, wat maakt dat ik er nog eentje liggen heb. Indien de plug het probleem is laat dan maar iets weten.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Te mooi om waar te zijn

Je voelt je hier niet in de steek gelaten, "dat" , is duidelijk.

Nu moeten we die wagens nog allemaal bij mekaar krijgen op de uitstap van 27 mei!!!
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Paul wrote:Te mooi om waar te zijn
hoe bedoel je dat ??

je bent van mening dat er nog wel lijken uit de kast komen ??
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Sien,

Het is duidelijk! je kent Paul nog niet!

Wat die lijken betreft! Je mag gerust zijn met een murena. Dit is bij een bagheera heel anders! De roestduivel heeft daar van bijna alles een lijk gemaakt!!!! Er zijn gelukkig uitzonderingen! Van bagheera's die met liefde verzorgt worden(werden).
Ik hoop je op een van de meetings te treffen met je Matra.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Niej?, niej?, da bedoel 'k nie! :-?

Ik bedoel maar dat de onderdelen mogelijk nog voor het grijpen liggen, leuk toch! Matramania :D

Ik bezit zelf een Murena en als hij/zij (dat laat ik open) een klein beetje gerespecteerd is valt het reuze mee.
Trouwens de Murena vind ik een erg ondergewaardeerde wagen, nog wat jong, dat wel. Best knap, leuk om met te rijden, uniek door zijn drie plaatsen, goede wegligging, ........ ja, ik kan nog wel wat verzinnen en niet onbelangrijk "best betaalbaar"!

De draagarmen achteraan zijn een aandachtpunt en hier en daar een olielekje, wat prularia dan zijn we haast rond.

Dus conclusie "Beste Koop" (euh, een korreltje zout bijvoegen graag) 8)
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Okay dan !!

Ik ben ook echt heel blij met de wagen. Ik zag er ooit een foto van en was meteen verkocht :D

En Paul, zeker weten dat ik hier goed geholpen wordt, een beter antwoord kun je niet krijgen...

Ik ben op dit moment nog lid van de Volvo 300 club (jaja 8) ) maar zit er ook over te denken om lid te worden van Matramania...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Lid worden, ja, we zouden het waarderen. 8) :D

Meerijden op 27 mei kan ook nog, dan leer je ons gelijk kennen. :wink:
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

27 mei kan ik niet... maar sowieso woon ik niet echt in de richting (twente, overijssel, nederland)...

voor hulp, documentatie en onderdelen is het natuurlijk wel heel handig 8)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

8) Ik heb alvast geprobeerd. 8)

Meerijden voor 30? pp is echt een koopje hoor! :wink: :lol:
Post Reply