Gasveren achterklep gezocht. @ Alternatief gevonden @

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Benny, je kan mogelijk iets regelen met Jurgen.

Ik vermoed dat de versie voor Jurgen niet electrisch geleidend dient te zijn, of vergis ik mij?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Idd, ik heb geen elektrische geleiding nodig, als Benny het ziet zitten neem ik ze van hem over.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zal het eens aan mijn zoon vragen. En ondertussen zal ik eens kijken wat er zou moeten besteld worden.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Paul, moet de firma waar je die zuigers bestelt, die gasveren bestellen, of hebben ze die in voorraad liggen? Het is namelijk zo dat bij de serie Lift-omat bij bestelling de druk in de gasveer kan gekozen worden.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Paul, wil je eens inlichtingen nemen voor de volgende gasveren
697737/225N/K1/D4 dit tweemaal.
IN DE VERSIES : LIFT-O-MAT en ELEKTRO-LIFT
De originele gasveren zijn 210N sterk, en in het Lift-O-Mat gamma verspringen ze per 25N vandaar de lichtere versie van de vorige bestelling.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Jurgen, mijn zoon Randy is akkoord met de ruil, indien de prijs van die andere zuigers niet de pan uitswingt, en indien de nieuwe zuigers er zijn bij de meeting in februari. Daar zouden we die dan ruilen en de nieuwe monteren want het is iets van 15 minuutjes werk. Anders zouden we zonder moeten terugkerten en dat ziet hij niet zitten. Hopelijk hebje hiervoor begrip.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jurgen ik dacht nog aan iets anders. Indien mijn zoon die gasveren nog niet in zijn bezit mocht hebben niet tegenstaande hij ze besteld heeft, kunnen we misschien tijdelijk jou originele gasveren (indien ze nog goed werken) op Randy's Murena monteren. En bij een andere bijeenkomst kan je ze dan terug krijgen. Aan u de keuze.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ok, ik zal ze meebrengen naar de meeting, maar of ze nog goed werken? Anders monteerde ik natuulijk geen nieuwe.. :wink:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

8) Dat is hier mooi geregeld. 8)
Ik zal eens informeren.
Ze liggen niet op voorraad vandaar de wat lange levertijd.
De prijs zal niet sterk schommelen denk ik.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

We zijn in blijde verwachting. Ik vraag mij af wat Frank hier tegenover zou kunnen stellen.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Hey jongens sorrry dat het wat geduurd heeft maar de uitleg vindt je verder op dit forum, ik heb een prijs voor de gasveren van Stabilus 697737 van 250 N voor 13,35 Euro da's met korting en btw eraf, als je wil kan ik die bestellen ,maar liefst in ??n keer da's ook makkelijker om ze met mijn baas afte rekenen

groeten Frank

ps check nieuwe tread voor meer info
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dat zijn pas interesante prijzen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Daar kan ik niet tegen op, sorry.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jurgen, je kunt het misschien regelen met Frank. Het is goedkoper, en het is waarschijnlijk dichter bij de deur. Ik heb voor de twee 42 euro betaald.

Frank, kan je eens vragen hoeveel het voor mijn bestelling zou kosten?
Dus 697737 van 225N en de koppelingen K1 en D4 in de versie ELEKTRO-LIFT
groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik zou wel eens willen weten of deze ook te verkrijgen zijn voor een bagheera. Volgens mijn meting met een weegschaal hebben deze een kracht van 30Nm.
Omdat ik lamellen op mijn ruit heb liggen gaat deze als het een beetje kouder is niet zonder hulp open en in de zomer soms en soms niet.
Dus ik had eigenlijk ??n sterkere nodig. Ik heb verschillende oude gasveren getest op een weegschaal en ga nu de beste eens proberen. Ik ben benieuwd! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, ik denk dat je een gasveer nodig hebt die een kracht onkwikkelt van 420N. Dit denk ik, want de ruit van een Bagheera is ongeveer even groot, en de kracht van die ene gasveer moet de som zijn van de 2 op een Murena. Wanneer je de totale lengte,de slag, de 2 diameters kent, weet je welke gasveer je moet bestellen. Dan is het nog enkel de gepaste koppelingen op de uiteinden kiezen.
Staat er niets op de gasveer, of op een andere die je nog liggen hebt?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

Ik zal het eens bekijken, alvast bedankt voor de informatie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Bagheera_II
Posts: 1
Joined: Fri Feb 25, 2005 3:10 pm
Location: Germany
Contact:

hatchback-lifters

Post by Bagheera_II »

Hi Folks,

instead original lifters from the Murena (00 325960 00) I normally take used HORIZON-lifters and exchange the ends. They are often too tough for a Horizon but they have still enough power to lift up a Murena-rearscreen....

Cheers

J?rgen
www.simcat.net
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

De gasveer die er nu opstaan heeft een kracht van 320N. Dit zijn de originele. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Naar aanleiding van dit topic heb ik getracht de lift-o-mat gasveren te bestellen via de reguliere autohandel.
Die wilde ze wel leveren voor 80 Euro.
Dat was te duur naar mijn mening (blijf een Hollander)
Ik heb via ebay in Duitsland gasveren gekocht voor een Fiat Tipo voor 20Euro plus 10 verzending..
Ik heb een poly klep en die is niet zo zwaar, maar ivm het teruglopen van de gasdruk heb ik besloten voor de Tipo veren te kiezen.
Als ze met een paar jaar een 20% zouden verlieze zou het nog voldoende zijn.

Image

Image

Image

De druk is 270N maar blijkt bij nameten wel 350N te zijn :o
Dat lijkt me wat veel voor een raam (NB: zou kunnen breken door zoveel kracht.
De uiteinden zijn M6
Ze zijn ook iets te kort maar heb bij de Praxis M6 draadbussen voor een paar Euro gekocht.

Image

Image

Daar heb ik er 1 van opgezet met een stukje M6 draadeind.

1 strut was al voldoende om de klep volledig te laten werken.
De plastic kogelkop past zo op de kogel van de Murena en het draadeinde tapte zichzelf in de plasic houder van de andere kant.
Ik heb ze er alle 2 maar opgezet en mijn klep gaat super omhoog.
Niet je gezicht er boven houden anders ga je knock out.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er zijn veel mogelijkheden als je niet kijkt naar een stukje draadstang! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt het met een stukje krimpkous makkelijk afwerken.
Hier een van de probeersels met 2 tussenstukjes en krimpkous.
Was net iets te groot.
Image

De messing draadbus misstaat ook niet.
Image

Had rekening gehouden met een slag van 240 mm.

Werkt goed, maar niet aan te raden voor glas denk ik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het ziet er beter uit dan verwacht. Die krimpkous is toch handig, ik heb er nog nooit mee gewerkt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Krimpkous bestaat in verschillende maten en kwaliteiten!
Sommige (van lijm voorziene) soorten zijn uitermate geschikt om te beschermen tegen vocht indringing bij elektrische bekabeling.
De dikke soort laat toe om een draadstang af te werken (is wel een relatief dure optie).

Als je ziet dat voor een +/-45? een correct stel (2 dus) kan bekomen worden.

Maar knutselen kan ook een uitdaging zijn.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Paul.

De draadstang is nooit in het zicht geweest, en er is alleen een kort stukje gebruikt voor de verbinding van de bus naar het plastic.
Had ook een bout met afgezaagde kop kunnen nemen.
De Tipo gasveer is zonder de bus 58 cm.
Met die bussen kun je zelf de lengte bepalen.
De slag blijft 24 cm en dat is voldoende om nog 6 cm bus te kunnen tussenzetten.
1 bus is 4 cm voor de M6.

De Stabilus is ook iets te kort.
Misschien een idee om ze daar ook tussen te zetten.
Ze zijn er ook in M8.

De gasveren worden door de reguliere autohandel bij Onkenhout besteld.
Ik krijg daar korting maar moest toch voor een setje 80 Euro betalen.
Als ik zie wat jullie betalen blijft er toch wel een hoop aan de strijkstok hangen.

Krimpkous is echt niet duur.
Heb 35 jaar geleden voor FL 30.- besteld en dat is nog steeds niet op.
Onlangs voor een paar centen de meest gangbare bij besteld.
Komt best goed van pas straks in de murena als ik alle connectoren ga verwijderen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De gangbare krimpkous is echt niet duur, echter de betere soorten die van lijm voorzien zijn........... +/-2? voor 0,5m 9-3mm.

Ik heb blijkbaar een aangeboren keuze voor het duurste (beste?) en durf deze dan ook aanprijzen bij gebruik aan electrische verbindingen.

80? voor een setje gasveren die nog dienen aangepast te worden????? Om even achterover van te vallen, mischien zijn ze verguld maar zie je het niet. :lol:
Last edited by Paul on Wed Mar 05, 2008 10:10 am, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Paul

Ik gebruik ze zonder lijm, maar als ik een waterdichte verbinding wil maken met de gangbare krimpkous doe ik daar een laagje siliconenkit tussen en krimp ze dan, en dat is goed waterdicht.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Excuseert, maar dat noem ik echt niet de beste (mooiste) oplossing en werkwijze. :o

Dit geeft echt geen goed resultaat en al helemaal niet op lange termijn, ik veronderstel dat u op de hoogte bent van het feit dat er zich in de meeste siliconen zuren bevinden! Metalen en zuren, de resultaten van deze combinatie zou Matra mensen dienen af te schrikken!
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Meestal sop ik alleen de eindjes van de van de krimpkous.
Je kunt natuurlijk ook een PU kit nemen als je daar bang voor bent.

In mijn levenslange carriere in de electronica heb ik toch weinig negatieve effecten gezien van siliconenkit op metalen, en dan spreek ik vanuit de praktijk.
Van water wel.
Hangt misschien een beetje van de samenstelling van de kit af.

In de Murena is denk ik een druipwaterdichte verbinding voldoende, immers de gewone connectors zijn gewoon open aan de achterzijde en dat is ook duidelijk aan de verbindingen te zien.
Dat was dus ook geen goede methode.
Uiteindelijk is elke connector een zwakke plek als ze ouder worden.
Niets er aan doen is ook geen optie.

mvgr Herman
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zit ook al een tijdje (+30j) in de herstelbranche (bruingoed & witgoed), dus ik kom ook wel wat tegen.
Mijn ervaringen van dergelijke materialen ??, de kabels gaan oxideren. Je hebt helemaal gelijk wat dat water betreft met die klemcontacten.

Er is voor mij echter maar een methode en dat is de beste, dat vult ieder naar beste vermogen, kunnen en ervaring in. Net daar zit deze nuance.
Ik bedoel maar dat je toch even goed voor het zekere dan voor het minder zekere kunt gaan als je dan toch bezig bent en dat wenst. Die siliconen gaan ook lekker morsen en verkleuren, dat vind ik geen zicht en laat geen professionele indruk na. Je weet wel?.., het is wel OK maar toch?? Bij mij althans.
Je doet uiteraard wat je wenst, maar anderen kunnen hier zelf hun conclusies uit halen. Dat is mijn bedoeling en ja, ik weet het ik ben een lastpak.
:roll: :lol: :roll:
Post Reply