door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
alles losgehaalt, niet moeilijk. zeker de lagers verwijderen niet
p.s. nr 4 is cilinder 1, nummer 3 cilinder 2, nummer 2 cilinder 3, en nummer 1 cilinder 4. dit heb ik zo opgeschreven omdat ik op de kop keek omdat ik onder de auto lag.
hier fotos.
De lagers vertonen duidelijk slijtage. op de krukas zelf voel ik met mijn nagel wel kleine krasjes. maar met een vinger over de vettige krukas voel ik niks. Is dit nodig om dit te slijpen, of is dit ok, en kan ik vervangen?
ook heb ik een filmpje gemaakt met de speling die de ketting vertoont. kan iemand aangeven of het aan te raden is om hem te vervangen?
http://matramurena.nl/zooi/lagers/video_speling.MOV
alles is rood gekleurd, en de schalen zijn allemaal van het type C.
wel koud zo 2 avondjes onder de auto als het vriest.
p.s. nr 4 is cilinder 1, nummer 3 cilinder 2, nummer 2 cilinder 3, en nummer 1 cilinder 4. dit heb ik zo opgeschreven omdat ik op de kop keek omdat ik onder de auto lag.
hier fotos.
De lagers vertonen duidelijk slijtage. op de krukas zelf voel ik met mijn nagel wel kleine krasjes. maar met een vinger over de vettige krukas voel ik niks. Is dit nodig om dit te slijpen, of is dit ok, en kan ik vervangen?
ook heb ik een filmpje gemaakt met de speling die de ketting vertoont. kan iemand aangeven of het aan te raden is om hem te vervangen?
http://matramurena.nl/zooi/lagers/video_speling.MOV
alles is rood gekleurd, en de schalen zijn allemaal van het type C.
wel koud zo 2 avondjes onder de auto als het vriest.
-
- Posts: 3827
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Zolang er niets aan je krukas is, moet er niets herslepen worden. Indien er krassen zijn in de schalen, is dat niet erg. Dat is teken dat ze hun werk gedaan hebben. Deze schelpen zijn namelijk zachter dan de stalen krukas, en dienen zo'n beetje als beschermengel van je krukas. Je filmpje kan ik niet bekijken, door ??n of andere reden, kan ik het niet openen. Maar zou je voor ? 75 willen sukkelen. Doe alles in ??n keer. Dan weet je dat alles in orde is, en moet je achterna niet zeggen: ik had toch beter die ketting en de tandwielen vervangen. Waarvoor je wel moet opletten, is dat je kwaliteitsolie gebruikt. Want de meeste schade aan schelpen en cilinderwanden komt van minderwaardige olie.
Wat die schelpen betreft, weet je nu wat ne moet bestellen. Ik ken het handboek niet van de Murena. Maar indien je laat weten aan de verkoper ( hij moet wel op de hoogte zijn van de juiste gegevens in zijn computer,en geen universele verkopen) dat je vier maal code rood-C hebt, zou hij moeten weten wat hij moet leveren.
Succes met de werken
Benny.
Wat die schelpen betreft, weet je nu wat ne moet bestellen. Ik ken het handboek niet van de Murena. Maar indien je laat weten aan de verkoper ( hij moet wel op de hoogte zijn van de juiste gegevens in zijn computer,en geen universele verkopen) dat je vier maal code rood-C hebt, zou hij moeten weten wat hij moet leveren.
Succes met de werken
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
minderwaardige olie zou kunnen, heb er altijd goedkope 15w40 in gehad. die wel 1 op 800 verbruikte, terwijl er totaal geen blauwe rook is, en de carter niet lekte.
wil er nu goede (dure indien nodig) olie in doen. wat raden jullie me aan.
heb wel ooit iets gezien van castrol magnetic voor klassieke motoren. is dat wat?
wil er nu goede (dure indien nodig) olie in doen. wat raden jullie me aan.
heb wel ooit iets gezien van castrol magnetic voor klassieke motoren. is dat wat?
-
- Posts: 3827
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Gebruik 100% synthetische olie van een gekend merk. Ze is wel duur, maar kwalitatief het beste wat op de markt is. Maar indien er een beetje olie moet bijgevuld worden, mag je enkel synthetische olie bijvoegen.
Ik spreek van ondervinding met mijn vorige motorfiets. Toen die moto op de markt kwam, was de olie toen nog niet zover gevorderd en vele van die motoren hebben problemen gehad met hun lagerschalen en ovaal uitgesleten krukassen. Later toen er synthetische olie gebruikt werd, waren de problemen opgelost.
Benny.
Ik spreek van ondervinding met mijn vorige motorfiets. Toen die moto op de markt kwam, was de olie toen nog niet zover gevorderd en vele van die motoren hebben problemen gehad met hun lagerschalen en ovaal uitgesleten krukassen. Later toen er synthetische olie gebruikt werd, waren de problemen opgelost.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 3827
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 3827
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Wanneer je op circuit gaat rijden, wordt de motor zeer zwaar belast, wanneer je de limieten van de auto gaat opzoeken. wordt de motor verschrikkelijk heet, en kan de olie dan wel eens tekort schieten. Daarom moet je ook na de snelle rondes, een uitloopronde rijden, om de motor terug op normale bedrijfstemperatuur te brengen. Niet voor de olie, want het kwaad is reeds geschied, maar om hem voldoende af te koelen, en zo de cilinderkop en de cilinderkopdichting te sparen.
Benny.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Godfried,
Synthetische olie is inderdaad het beste wat er op de markt is.
De moleculen van deze olie hebben andere vorm dan deze van minerale of half-synthetische olie. Daardoor gaan deze overal makkelijker tussen om hun smerende werk te doen.
Ook is deze olie veel beter tegen hoge temperaturen en belastingen bestand.
Maar nu komt het: deze olie heeft tal van toevoegingen om haar eigenschappen te verbeteren waaronder ook het proper houden van het carter en de bewegende delen.
Ze belet dus als het ware dat er zich olie en resten van allerlei aard gaan vastzetten in de verschillende hoekjes en kantjes van de inwendige motor.
Dus, indien je plots deze olie gaat gebruiken in een motor die tot dusver op gewone olie gedraaid heeft (en dus ook onze oude Bagheera's) loop je het risico dat alle vuilresten plots zullen losgemaakt worden met alle nare gevolgen vandien.
Ik denk dat je best kan overschakelen naar synthetische olie indien je de motor volledig hebt gereviseerd en inwendig hebt gereinigd. Dan is alles immers proper en zal dit ook zo blijven met de nieuwe olie.
Anders zou ik gewoon op half-synthetische blijven rijden maar ik zou ten zeerste aanraden om toch een olie van een gekend merk te nemen.
Olie is LEVENSBELANGRIJK voor een motor.
Waarom zouden we daar op besparen? Ik begrijp de hedendaagse verversings-intervallen van 30.000km nog steeds niet...
Ik vertrouw (via mijn ervaring in de motor-branche) het best op merken die uitsluitend olie fabriceren en dus gespecialiseerd zijn zoals MOTUL en CASTROL.
Bart
Synthetische olie is inderdaad het beste wat er op de markt is.
De moleculen van deze olie hebben andere vorm dan deze van minerale of half-synthetische olie. Daardoor gaan deze overal makkelijker tussen om hun smerende werk te doen.
Ook is deze olie veel beter tegen hoge temperaturen en belastingen bestand.
Maar nu komt het: deze olie heeft tal van toevoegingen om haar eigenschappen te verbeteren waaronder ook het proper houden van het carter en de bewegende delen.
Ze belet dus als het ware dat er zich olie en resten van allerlei aard gaan vastzetten in de verschillende hoekjes en kantjes van de inwendige motor.
Dus, indien je plots deze olie gaat gebruiken in een motor die tot dusver op gewone olie gedraaid heeft (en dus ook onze oude Bagheera's) loop je het risico dat alle vuilresten plots zullen losgemaakt worden met alle nare gevolgen vandien.
Ik denk dat je best kan overschakelen naar synthetische olie indien je de motor volledig hebt gereviseerd en inwendig hebt gereinigd. Dan is alles immers proper en zal dit ook zo blijven met de nieuwe olie.
Anders zou ik gewoon op half-synthetische blijven rijden maar ik zou ten zeerste aanraden om toch een olie van een gekend merk te nemen.
Olie is LEVENSBELANGRIJK voor een motor.
Waarom zouden we daar op besparen? Ik begrijp de hedendaagse verversings-intervallen van 30.000km nog steeds niet...
Ik vertrouw (via mijn ervaring in de motor-branche) het best op merken die uitsluitend olie fabriceren en dus gespecialiseerd zijn zoals MOTUL en CASTROL.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Na wat rondneuzen blijken over dit onderwerp behoorlijk wat fabeltjes te bestaan.
Het blijkt dat synthetische olie duidelijk beter is. Maar, en nu komt het, het hangt van de toepassing af of het wenselijk is deze te gebruiken. In moderne wagens is zijn toepassing uiterst wenselijk daar de intervallen om de olie te verversen lang wordt uitgesteld. Dit geld dus niet voor oude motoren dewelke binnen beperkt aantal Km aan verversing toe zijn en doorgaans ook een grotere carterinhoud hebben.
De kwantiteit van de olie is weer een ander punt.
Voor erg zware belasting is het dus wel wenselijk de olie te gebruiken die op dit punt het best presteert, synthetische dus daar ze langer weerstand zal bieden. Voor Jan modaal die rustig wat rondstuurt met zijn oude wagen ligt het anders, ook hij kan kiezen voor die duurdere olie maar zal er weinig baat bij vinden.
Kan het ook niet zo zijn dat de industrie die dure olie de hemel in prijst. Dat door de lange intervallen de inkomsten sterk zijn gedaald, en als iedereen ervan overtuigd is dat synthetische olie beter is voor ?alle? toepassingen hun inkomsten terug stijgen.
Conclusie, racen doe je synthetisch en toeren doe je normaal, of ???wat je wilt spenderen.
Ikzelf gebruik een welliswaar dure minerale olie.
Het blijkt dat synthetische olie duidelijk beter is. Maar, en nu komt het, het hangt van de toepassing af of het wenselijk is deze te gebruiken. In moderne wagens is zijn toepassing uiterst wenselijk daar de intervallen om de olie te verversen lang wordt uitgesteld. Dit geld dus niet voor oude motoren dewelke binnen beperkt aantal Km aan verversing toe zijn en doorgaans ook een grotere carterinhoud hebben.
De kwantiteit van de olie is weer een ander punt.
Voor erg zware belasting is het dus wel wenselijk de olie te gebruiken die op dit punt het best presteert, synthetische dus daar ze langer weerstand zal bieden. Voor Jan modaal die rustig wat rondstuurt met zijn oude wagen ligt het anders, ook hij kan kiezen voor die duurdere olie maar zal er weinig baat bij vinden.
Kan het ook niet zo zijn dat de industrie die dure olie de hemel in prijst. Dat door de lange intervallen de inkomsten sterk zijn gedaald, en als iedereen ervan overtuigd is dat synthetische olie beter is voor ?alle? toepassingen hun inkomsten terug stijgen.
Conclusie, racen doe je synthetisch en toeren doe je normaal, of ???wat je wilt spenderen.
Ikzelf gebruik een welliswaar dure minerale olie.
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Wat ik hier uit begrepen heb is dat ik ook beter wat meer geld moet investeren in de gebruikte olie.Toch had ik graag het volgende nog gezegd.Mijn vorig dagelijkse voertuig een Ford Orion 16 diesel.Heeft op de 18 jaar dat mijn zoon en ik er mee gereden hebben 250000km gemaakt.Na deze 18 jaar heb ik hem verkocht want de motor draaide nog als een klokje.Geen abnormaal olie verbruik, starten als een nieuwe en nu komt het "motorisch nooit problemen gehad".Bij de kleppen controle heb ik nooit de klepspeling moeten veranderen.Van deze 250000km heeft hij er 200000km gemaakt op goedkope olie van de Aldi.Ok het was een tractor als ik hem startte maar de olie heeft hem geen kwaad gedaan.De olie werd wel voor ieder 5000km vervangen.Nu begrijp ik ook dat prijs en kwaliteit zeker met elkaar zullen opgaan.Met mijn Bagheera maak ik ieder jaar ongeveer max. 3000km.De olie is dan nog behoorlijk zuiver.
Bart,Als ik de kleppendeksel van mijn Bagheera verwijder zie ik inderdaad dat er een vetachtige olie achter blijft op de onderdelen.Dat is wat je bedoelt.Dit zal wel in de ganse motor zo zijn.Kan men dit reinigen(spoelen)?
Bart,Als ik de kleppendeksel van mijn Bagheera verwijder zie ik inderdaad dat er een vetachtige olie achter blijft op de onderdelen.Dat is wat je bedoelt.Dit zal wel in de ganse motor zo zijn.Kan men dit reinigen(spoelen)?
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Het enige wat je kan doen is het spoelen met een langharige borstel met ontvettingsvloeistof en vervolgens alles grondig schoonblazen met perslucht.
Ik hoop dat de dichtingen rond de klepstelen deze behandeling zullen verdragen en dat er geen vuildeeltjes tussen de bewegende delen zullen kruipen.
Na het schoonblazen terug insmeren met wat verse olie.
Graag jullie bevindingen.
Bart
Ik hoop dat de dichtingen rond de klepstelen deze behandeling zullen verdragen en dat er geen vuildeeltjes tussen de bewegende delen zullen kruipen.
Na het schoonblazen terug insmeren met wat verse olie.
Graag jullie bevindingen.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Godfried, eigenlijk bevestig je wat ik bedoel. Afhankelijk van de toepassing en de rijstijl kan je de juiste olie kiezen.
Ben je tevreden over de aldi olie, geen probleem, want..... U heeft waarschijnlijk geen race allures en wisselt tijdig de olie.
De juiste olie kiezen in functie van gebruik is de boodschap, vind je dure olie noodzakelijk ..... doe maar de industrie dankt U en dat ding tussen Uw twee oren is gesust.
Is het dan verkeerd die dure olie te gebruiken? Neen, ook niet, ga je racen dan kan het eigenlijk niet goed genoeg zijn daar hier de tijd van belasting belangrijk is en een synthetishe olie op dat vlak zeker beter scoort. Maar voor de meerderheid onder ons hoeft het niet. Doorgaans wordt de olie tijdig gewisseld doordat we die Matra's toch een beetje respecteren.
Dat we allemaal dat gas eens indrukken dat mag gerust en daar zal die goedkopere olie ook wel tegen kunnen.
Ben je tevreden over de aldi olie, geen probleem, want..... U heeft waarschijnlijk geen race allures en wisselt tijdig de olie.
De juiste olie kiezen in functie van gebruik is de boodschap, vind je dure olie noodzakelijk ..... doe maar de industrie dankt U en dat ding tussen Uw twee oren is gesust.
Is het dan verkeerd die dure olie te gebruiken? Neen, ook niet, ga je racen dan kan het eigenlijk niet goed genoeg zijn daar hier de tijd van belasting belangrijk is en een synthetishe olie op dat vlak zeker beter scoort. Maar voor de meerderheid onder ons hoeft het niet. Doorgaans wordt de olie tijdig gewisseld doordat we die Matra's toch een beetje respecteren.
Dat we allemaal dat gas eens indrukken dat mag gerust en daar zal die goedkopere olie ook wel tegen kunnen.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Ik zou de motor juist voor een oliewissel reinigen met white spirit of wasbenzine zo ga je niet te agressief te werk. De motor nadien even laten draaien en dan de olie wisselen.
Bart,
die 30.000Km intervallen zijn zeker niet zaligmakend en worden zoals je ook bedoeld best niet door eenieder strikt toegepast. Je dient ook tijdig bij te vullen en wat als je maar 5.000Km per jaar bij mekaar krijgt of constant korte ritten maakt.
Eigenlijk moet ik toegeven dat ik aan het geluid van de motor hoor wanneer ik best de olie wissel en dat is lang niet altijd op het voorgestelde Km aantal!
Luisteren naar die motor, dus, je mag er wat mij betreft ook tegen praten, alleen hij spreekt niet dezelfde taal.
Bart,
die 30.000Km intervallen zijn zeker niet zaligmakend en worden zoals je ook bedoeld best niet door eenieder strikt toegepast. Je dient ook tijdig bij te vullen en wat als je maar 5.000Km per jaar bij mekaar krijgt of constant korte ritten maakt.
Eigenlijk moet ik toegeven dat ik aan het geluid van de motor hoor wanneer ik best de olie wissel en dat is lang niet altijd op het voorgestelde Km aantal!
Luisteren naar die motor, dus, je mag er wat mij betreft ook tegen praten, alleen hij spreekt niet dezelfde taal.
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Ik denk niet dat een motor zo sterk vervuild is dat hij zal gaan verstoppen, anders moeten het al tamelijk grote bokken zijn die vrij komen.
Anders zou hij uit zichzelf ook wel in de problemen komen.
Wasbenzine en white spirit zijn relatief vluchtige producten.
Bij die oliewwissel plaats ik dan wel ook de oliefilter ter vervanging.
Anders zou hij uit zichzelf ook wel in de problemen komen.
Wasbenzine en white spirit zijn relatief vluchtige producten.
Bij die oliewwissel plaats ik dan wel ook de oliefilter ter vervanging.
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Paul,
Mag ik daar uit besluiten dat je deze procedure al hebt toegepast?Dan ben ik al meer op mijn gemak en wil ik het zeker overwegen om bij mijn volgen olie wissel dit ook te doen.Hoeveel liter white spirit moet ik gebruiken?zoveel als de normale olie?Hoe ga je dan te werk?Doe je de olie er volledig uit? Hoe lang mag de motor draaien?
Mag ik daar uit besluiten dat je deze procedure al hebt toegepast?Dan ben ik al meer op mijn gemak en wil ik het zeker overwegen om bij mijn volgen olie wissel dit ook te doen.Hoeveel liter white spirit moet ik gebruiken?zoveel als de normale olie?Hoe ga je dan te werk?Doe je de olie er volledig uit? Hoe lang mag de motor draaien?
Matra Bagheera S - 1977
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Neen, nog niet de motor zelf maar wel andere componenten zoals bvb de remmen.
Zonder een enkel probleem en met een correct resultaat.
Het is louter de bedoeling de wat resistente residu?s voorzichtig te verwijderen en niet de bedoeling de motor met white spirit te overgieten.
Met een set borstels zo veel mogelijk residu?s mechanisch verwijderen door toevoeging van een bruikbaar product dat niet agressief is op de motor en zijn onderdelen. Er zullen mogelijk ook specifieke producten zijn maar ik kan er niets over vinden. White spirit gebruik ik eigenlijk al heel lang om allerhande onderdelen te reinigen en gedeeltelijk te ontvetten zonder uit te drogen daar white spirit een wat vettig restant achterlaat en niet agressief reageert met metalen. Restanten desnoods met de borstel uit de motor halen, spoelen met white spirit, met perslucht droogblazen en reinigen zodat zo min mogelijk vuil in de motor terecht komt. Dan de bewegende delen met motorolie behandelen, dicht en starten. De motor met de te vervangen olie even laten warmdraaien en de olie en oliefilter dan vernieuwen om de restanten uit de motor te halen. De volgende oliewissel zou ik dan op een 1000km plannen. Als iemand een beter methode weet verneem ik het graag.
Zonder een enkel probleem en met een correct resultaat.
Het is louter de bedoeling de wat resistente residu?s voorzichtig te verwijderen en niet de bedoeling de motor met white spirit te overgieten.
Met een set borstels zo veel mogelijk residu?s mechanisch verwijderen door toevoeging van een bruikbaar product dat niet agressief is op de motor en zijn onderdelen. Er zullen mogelijk ook specifieke producten zijn maar ik kan er niets over vinden. White spirit gebruik ik eigenlijk al heel lang om allerhande onderdelen te reinigen en gedeeltelijk te ontvetten zonder uit te drogen daar white spirit een wat vettig restant achterlaat en niet agressief reageert met metalen. Restanten desnoods met de borstel uit de motor halen, spoelen met white spirit, met perslucht droogblazen en reinigen zodat zo min mogelijk vuil in de motor terecht komt. Dan de bewegende delen met motorolie behandelen, dicht en starten. De motor met de te vervangen olie even laten warmdraaien en de olie en oliefilter dan vernieuwen om de restanten uit de motor te halen. De volgende oliewissel zou ik dan op een 1000km plannen. Als iemand een beter methode weet verneem ik het graag.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
kan ik de krukas eruit halen zonder de motor of bak te hoeven verwijderen?
heb namelijk ook tot op het koperkleurige versleten lagers van de steunpunten.
deze wil ik vervangen, maar ik wil dan wel de maten goed kunnen opmeten.
trouwens, originele lagers zijn rond de 1,5 mm dik per schaal voor de drijfstang
ik heb kleur rood drijfstangen (44,005 mm)
ik heb de oude lagerschalen gemeten, erg versleten waren 1,5, de goede die minder versleten is was 1,58.
de krukas lijkt me een keer geslepen met een maat van 40,72 (origineel rond de 40,95 a 40,96)
ik heb berekent dat ik ong een lagerschaal van dikte 1,61 a 1,625 moet hebben om de speling door de ooit geslepen krukas op te vangen.
je hebt in de katalogus van simon een overmaat van 0,1 en 0,5 mm die te verkrijgen is. is dit dan een overmaat van 0,1 per schaal, of verdeelt over 2 schalen (0,05 per schaal)..
als het origineel 1,5 ong is, en ik 1,61 a 1,62 nodig heb. lijkt me dat een overmaat van 0,1 nodig is als dit per schaal geld tenminste
maar nu moet ik ook de krukas even opmeten, en dat lukt me niet zonder de krukas iets te laten zakken paar mm is genoeg. kan dit als ik de steunpunten op 1 na los maak en de laatste iets laat zakken zodat de de krukas meekomt. of gaat dan ergens iets naar de malle moeren)
kan je de steunpuntschalen vervangen als de krukas nog in de motor zit?
heb namelijk ook tot op het koperkleurige versleten lagers van de steunpunten.
deze wil ik vervangen, maar ik wil dan wel de maten goed kunnen opmeten.
trouwens, originele lagers zijn rond de 1,5 mm dik per schaal voor de drijfstang
ik heb kleur rood drijfstangen (44,005 mm)
ik heb de oude lagerschalen gemeten, erg versleten waren 1,5, de goede die minder versleten is was 1,58.
de krukas lijkt me een keer geslepen met een maat van 40,72 (origineel rond de 40,95 a 40,96)
ik heb berekent dat ik ong een lagerschaal van dikte 1,61 a 1,625 moet hebben om de speling door de ooit geslepen krukas op te vangen.
je hebt in de katalogus van simon een overmaat van 0,1 en 0,5 mm die te verkrijgen is. is dit dan een overmaat van 0,1 per schaal, of verdeelt over 2 schalen (0,05 per schaal)..
als het origineel 1,5 ong is, en ik 1,61 a 1,62 nodig heb. lijkt me dat een overmaat van 0,1 nodig is als dit per schaal geld tenminste
maar nu moet ik ook de krukas even opmeten, en dat lukt me niet zonder de krukas iets te laten zakken paar mm is genoeg. kan dit als ik de steunpunten op 1 na los maak en de laatste iets laat zakken zodat de de krukas meekomt. of gaat dan ergens iets naar de malle moeren)
kan je de steunpuntschalen vervangen als de krukas nog in de motor zit?
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Paul,
Ik had je verkeerd begrepen.Ik dacht echt dat je de olie aflaat en de motor met white spirit vulde,enkel seconden laten draaien en dan alles terug aflaten.Het zou wel eens voor een explosie kunnen zorgen. Dit zal ik dus maar niet doen.De buitenkant van de motor is mooi zuiver maar ik had gedacht aan een inwendige poetsbeurt.Ik zal het zo maar laten.
Groetjes
Ik had je verkeerd begrepen.Ik dacht echt dat je de olie aflaat en de motor met white spirit vulde,enkel seconden laten draaien en dan alles terug aflaten.Het zou wel eens voor een explosie kunnen zorgen. Dit zal ik dus maar niet doen.De buitenkant van de motor is mooi zuiver maar ik had gedacht aan een inwendige poetsbeurt.Ik zal het zo maar laten.
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
Motor (en andere) delen ontvetten doe je best met "remmenreiniger" dat los verkocht wordt en je in een druksproeier doet of in spuitbussen die onder hoge druk staan zodat je alle aanslag kan wegspuiten. dit product is heel vluchtig en speciaal voor de auto branche gemaakt. doe geen gekke dingen met benzine of white spirit,als je niet wil dat de matramania leden je alleen nog een laatste groet kunnen komen brengen.
Frank
Frank
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Dure optie die remmenreiniger.
De samenstelling zou bestaan uit aceton, R11 (wat in de koeling industrie gebruikt wordt om leidingen te reinigen) en dan nog nafta (alternatief wasbenzine).
Ik vind de tip OK, daardoor ben ik bij de alternatieven beland, waarvoor dank Frank.
Ik heb nog een vat R11 staan, bruikbaar dus.
Wasbenzine en aceton zijn ook geen probleem.
Het hoeft voor mij niet in spuitbus aan 3 ? 4? per 250ml.
De samenstelling zou bestaan uit aceton, R11 (wat in de koeling industrie gebruikt wordt om leidingen te reinigen) en dan nog nafta (alternatief wasbenzine).
Ik vind de tip OK, daardoor ben ik bij de alternatieven beland, waarvoor dank Frank.
Ik heb nog een vat R11 staan, bruikbaar dus.
Wasbenzine en aceton zijn ook geen probleem.
Het hoeft voor mij niet in spuitbus aan 3 ? 4? per 250ml.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
mijn hoofdlagers van de krukas zijn nog nooit geslepen aangezien ik lagerdiktes heb van 1,91 a 1,92 op de punten waar hij nog net niet door het zilverkleurige zachte toplaagje is heengesleten.
originele lagerschalen hebben 1,915 of 1,933. welke vermoeden jullie dat ik moet hebben. ik denk 1,933.
zal morgen de specialist wel bellen en bestellen. in overleg met hem.
originele lagerschalen hebben 1,915 of 1,933. welke vermoeden jullie dat ik moet hebben. ik denk 1,933.
zal morgen de specialist wel bellen en bestellen. in overleg met hem.
- GODFRIED
- Posts: 9830
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Frank en Paul,
Mij een laatst groet brengen!Nee, zover ben ik nog niet.Ik hoop nog veel van jullie te horen en te zien.We zullen ons wel treffen tijdens een meeting of misschien met de nieuwjaarsreceptie.Ik gebruik voor het zuiver maken van onderdelen ook wasbenzine,white spirit,benzine,en soms diesel maar dit goedje stinkt nogal.Ik heb ook al vet verwijderaars gekocht maar ik heb er geen goede ervaring mee.Het gaat v??l beter met wasbenzine of white spirit.Aceton heb ik ook staan maar ik weet niet meer waarom ik het gekocht heb.De gebruiksaanwijzing is van de fles.
Groetjes,
Mij een laatst groet brengen!Nee, zover ben ik nog niet.Ik hoop nog veel van jullie te horen en te zien.We zullen ons wel treffen tijdens een meeting of misschien met de nieuwjaarsreceptie.Ik gebruik voor het zuiver maken van onderdelen ook wasbenzine,white spirit,benzine,en soms diesel maar dit goedje stinkt nogal.Ik heb ook al vet verwijderaars gekocht maar ik heb er geen goede ervaring mee.Het gaat v??l beter met wasbenzine of white spirit.Aceton heb ik ook staan maar ik weet niet meer waarom ik het gekocht heb.De gebruiksaanwijzing is van de fles.
Groetjes,
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 3827
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Paul,
wat die lagerschelpen betreft, moet je altijd de schelpen monteren die tijdens de assemblage van de motor gebruikt geweest zijn. Je moet ergens op de krukas en het motorblok een letter, cijfer of kleur zoeken. Die combinatie geeft je de juiste referentie om de juiste schalen te bestellen. Een paar hondersten van een milimeter kan een zeer groot gevolg hebben. Dus het is opletten geblazen.
Benny.
wat die lagerschelpen betreft, moet je altijd de schelpen monteren die tijdens de assemblage van de motor gebruikt geweest zijn. Je moet ergens op de krukas en het motorblok een letter, cijfer of kleur zoeken. Die combinatie geeft je de juiste referentie om de juiste schalen te bestellen. Een paar hondersten van een milimeter kan een zeer groot gevolg hebben. Dus het is opletten geblazen.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact: