door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Blijkbaar waren er al eens problemen met de krukas, anders zou die in het verleden niet moeten herslepen geweest zijn. Misschien heeft de vorige eigenaar daarom de wagen verkocht.

Benny.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Hey paul,
als je even kijkt (of in de branche zit )zal je zien dat de prijs voor de remmenreiniger varieerd tussen 0.95 en 1.52 euro voor een bus van "500ml" die 500 ml staat tussen haakjes omdat er nooit zoveel product inzit meestal rond de 430ml ,daarom gebruiken wij hier op het werk ook bidons van 30 liter (75 euro)die we dan in sproeiflessen doen (die ertegen bestand zijn).Belangrijkste voordeel is dat je werkt met een product dat getest is en dus zeker geen kwaad kan voor de dichtingen en rubbers in een motor of op andere plaatsen in een wagen.
Ik heb op diverse forums al dingen tegen gekomen waar een simpele oplossing voor is als de juiste materialen gebruikt of op de juiste plaats info vraagt (of zoekt).
Ik heb in Cuba eens kip gegeten met een lepel... dat gaat ook maar moeilijker dan met een vork....als je begrijpt wat ik bedoel

Frank :wink:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yep, steek weer wat op.
t'Is toch interessant hier.
Een mens leert zelfs hier bij......, fijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jongens mag ik een merknaam van die remreiniger en waar is die te krijgen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

ga gewoon naar je lokale autoshop,of bij wurth (prijs!) of fabory of berner of....
een prijs indikatie heb je al

frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Frank,
Bedankt voor de tip.
Ik ga dat product eens meebrengen en uittesten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Ik gebruik de remmenreiniger van Wurth,ook om mijn motor,versnellingbak enz. te reinigen.
Ben van dit produkt heel tevreden.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb mijn lagers vervangen, morgen distributie nog vervangen en ben klaar.

Maar ik heb geen hulpstuk op de poelie vast te houden als ik de poulie wil losdraaien.

Ik zou er zelf 1 kunnen maken, maar wat als ik hem in de 1 zet en dan draai? levert dit schade op en werkt dit? zal wel, anders was dat hulpstuk om de boel vast te houden er ook niet geweest.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

distributie vervangen, echt zeker 2 cm speling op en neer. misschien meer.

de nieuwe kreeg ik er zelfs net op. zo strak is die.

na de boel weer dichtgemaakt te hebben gestart met nieuwe lagers en ketting/tandwielen. echt heel constant stationair lopen. ieder kuchje uit de uitlaat heeft een gelijke interval. hiervoor deed hij soms ietsjes raarder kuchen.

heb hem alleen aan de straat gezet omdat de vloeibare pakking ter aanvulling op de normale pakking van de distributiedeksel nog moest drogen.

morgen neem ik de fiets naar het werk. en ga na het werk rustig toeren met de auto om alles te controleren.



edit: trouwens als je de poulie wil losdraaien, dit heb ik na een tip van ruud(carjoy) gedaan door iets de starterskrans te blokkeren.

ik heb een hoekig staal(2 plaate stalen strips in een 90 graden hoek aan elkaar) er tussen gezet. dit pakte de tanden van de starterskrans, en blokkeerde de boel mooi.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Duimen maar dat alles nu in orde is. Dan kunnen we uw Murena misschien bewonderen tijdens de rondrit van 13 mei.

Succes Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo.Je wordt beloond voor je inspanningen.Nu maar genieten met je Murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

net 15 km gereden met een oude oma gang.

niet boven de 2800 toeren gekomen. eerst liep hij nog een beetje laag stationair en reageerde moeilijker als je bij gas los in de drie (40 km/h) gas gaf.

dit verdween na 10 km ong en de auto liep als een zonnetje. retefijn reageren op het gas als ik met een kutgang van 15 in de 2 rij.

ratel heb ik ook niet gehoord meer.

na de eerst 5 km overigens even gekeken onder de auto. paniek paniek. 2 lekpunten.

ff slangenklemmen aangedraaid van de slangen van de koelvloeistof en het was gefixt.


wat is de ideale manier van rijden als je de lagers het minst wil belasten?

is dit laag in toeren, of gewoon weinig gas geven, of een combinatie.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

raar raar raar

ik heb nu 2 keer over 20 km gereden.

als ik wegrij is het toerental lager. maar dat kan logisch zijn met koudere/ koude motor.

echter dit blijft, hij daalt naar 700 toeren en reageer niet heel erg lekker op het gas.

als ik dan de auto uitzet(eerste rit sloeg hij af). en daarna weer opnieuw start, dan loopt hij opeens 1200 a 1300 toeren en reageerd echt formidabel op het pedaal, niks schokt dan bij het gas geven in (lagere) toeren.


hoe kan dit in vredesnaam?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

overigens hangt de oliedruk bij gas precies op 8, en bij 1300 toeren op 7, en bij 950 toeren op iets boven de 5.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

morgen doe ik wel even nieuwe bougiekabels halen en nieuwe verdelerkap. misschien dat hij neigingen op 3 cilinders heeft.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ach poep, doe me kanarie dan ook maar nieuwe bougies.

welk type bougie moet ik nemen(warmtegraad)
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik laat dat ff zitten, heb de bougiekabels losgehad, en verdelerkap.

rotor en verdelerkap schoongemaakt. en volgens mij is het probleem weg.

echt heerlijk loopt ie. in de 3 30 rijden(niet bevordelijk voor de motor volggens mij, maar wel een leuke test), normaal was het dan als je ietsje gas gaf geen reactie tot ineens hij begon te bokken. nu reageerd hij prachtig zonder enig gemaar.

morgen aan het eind van de middag laat ik weten of ik nog steeds blij ben.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

raar raar, nog niet opgelost.

vanochtend deed hij slechter lopen stationair, totdat ik hem deed herstarten na paar km, toen perfect.

nu nieuwe verdelerkap+rotor erop zitten, kosten 11,60. andere waren beetje geoxideerd enzo.

heb net weer gereden, met aardig koude motor gestart, liep perfect echt GEWELDIG.

daarna even stilgezet ergens, 2 min later ingestapt en gestart. 150 toeren minder en slechter op het gas reageren. ff gekeken achterin, maar met geen mogelijkheid weer goed te krijgen dat toerental.

totdat ik hem uitzette natuurlijk, en direct weer aan. PERFECT LIEP HIJ. En dan bedoel ik echt perfect. de opel van mijn ouders uit 1997 valt erbij in het niets kwa gas responsie en comfort van het draaien van de motor. geen hikjes of kuchjes, ookal probeer je het.

het percentage van de tijd dat hij slechter loopt neemt wel af, en volgens mij liep hij gisteren nog slechter stationair(1 keer sloeg hij zelfs af).

kan dit te maken hebben met mijn onderhoudsbeurten.

ik vermoed eerder iets met de onsteking (bobine?? of bougiekabels).


net toen hij ruk liep keek ik achterin en zag wel in het donker de bougiekabels oplichten op punten waar hij ergens tegenaan hing(ook rubberen slangen).

en als ik een bougiekabel in mijn hand leg en met mijn lip aan de luchtfilter kom, dan voel ik de miniscule vonkjes van mij naar de massa(filter) vliegen. (per toeval ontdekt).

is dit normaal dat hij oplicht die kabels op dat soort punten?

hoeveel kosten nieuwe kabels?










edit: denk nu na ineens, voor de vacuum vervroeger word het hardst aan de slang gezogen als hij stationair loopt. zou het kunnen zijn dat hij soms blijft hangen(vooral als hij koud is). en dat na een herstart(zuiging aan slang valt even weg) hij plotseling wel weer werkt.


omdat ik geen vol gas geef valt de zuigende werking op de slang nooit helemaal weg. dus zou het kunnen zijn dat hij in het gebied van weinig zuigen(motor uit of hoge toeren) dus een punt heeft waarbij hij blijft hangen. soms wel overheen komt bij de start, en soms ook niet?





edit weer: dat kan dus niet, want hij zuigt juist niet als hij stationair loopt.

zijn er vergelijkbare dingen met mijn bovenstaande theorie. dingen die dus opgestart worden bij de start, en eventueel kunnen blijven "hangen"
Last edited by MatraMurena.nl on Wed Feb 22, 2006 7:43 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen eenvoudig probleem!
Krijgt hij genoeg benzine? Ik heb iets dergelijks ook meegemaakt.Bij mij was de filter in de benzinetank verstopt.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

filter in de benzinetank?????? ken er wel 1 die in de aanvoerleiding achter de pomp zit.


overigens die rubberen slang waar ook blauw licht zichtbaar was van bougiekabel naar slang was een koelvloeistofslang.

kan het misschien zijn dat de bougiekabels zijn gaan lekken wegens te veel weerstand/veroudering?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zou het een motorblok massa probleem kunnen zijn. hoe is deze verbonden met het chassis. motorsteunen zijn van rubber namelijk

edit:

ook het lichte de bougiekabels minder op als het goed is toen de auto lekker liep. als hij slecht liep zag ik overal lichtpunten enzo waar hij opgloeide
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Controleer eens of de onderdrukmembraam op de delco in orde is.
je moet een darmpje op het klokje steken en het darmpje in je mond steken. Nu zuigen. Je mag maar een heel klein beetje lucht uit het klokje krijgen. Indien je altijd voort lucht eruit krijgt, is het onderdrukklokje stuk. Dat klokje zorgt voor je voorontsteking. Wanneer je tijdens het rijden gas geeft, krijg je je voorontsteking, maar een paar seconden later verdwijnt die door het verlies aan onderdruk. Daardoor krijg je een te late ontsteking, en heb je vermogensverlies en zuigt de motor langs daar valse lucht.

Succes met het oplossen

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Benny, ik denk dat je sugestie de meest voor de hand liggende is en deze piste de oplossing zal brengen.

Controleert die darmen op kleine scheurtjes en goed aansluiten.
Je kan het aansluiten een handje helpen als je er kabelbinders om doet en deze goed aantrekt.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb vroeger ook wel eens van die vage klachten gehad bij mijn bagheera toen vertelde ze dat de venturis van de carb los waren
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

even naar de vacuum vervroeging (klokje)..


dit kan geen effect hebben lijkt me. hij zuigt tenslotte niet als je geen gas geeft. en het probleem is stationair.




venturis zou kunnen, deze zijn weer iets losser gaan zitten nadat ik ze vast had gezet met het soort van reviseren van de carb.

ik geloof niet dat het dit kan zijn eigenlijk. het is zo gerelateerd aan het opnieuw starten namelijk.

je moet het zo zien. de auto heeft 2 standen. goed en slecht lopen. Goed is stand A en slecht is stand B.


als je de auto start kiest hij A of B willekeurig lijkt wel(met koude motor eerder geneigt naar A(slecht)).

als je hem dan uitzet en meteen weer start, dan word het meestal meteen stand B(goed lopen).

hoewel ik van daag met een goed lopende motor de boel uitzetten en 2 min later het weer starte liep hij slecht. Dus van B naar A



het is me nog niet voorgekomen dat hij onder het rijden van A naar B, of van B naar A deed wisselen.



verder een mededeling die ik nog moest laten horen voor de eventuele liefhebber(zal jullie wel niet veel kunnen schelen)

Mijn murena pronkt nu met een Talbot-Matra stikker achterop. eerder had ik links achter een stikker van murena zitten die normaal alleen op de neus zit. nu is dus alle bestikkering heel mooi en origineel.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

choke??
Hoe gedraagt deze zich, of hoe reageert de moror hier op?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

als ik koud start met choke dan blijft hij net lopen, en naar een paar seconden loopt hij richting 1300, na stukje rijden richting 2000. wanneer ik de choke weg doe gaat hij naar de 1000 of gaat hij bagger lopen (dus A of B)

of de eerste paar seconden net lopen van de auto als je hem start te maken heeft met het goede of slechte lopen weet ik niet.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Welke benzine zit er in?
Zit er loodvervanger in en hoeveel?
Loopt de vlotter in de carbus goed?
Vuil in de carbus?
Loopt de branstofpomp goed?

Wordt een beetje lastig jouw probleem. :( :-?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

super 98, zonder loodvervanger. Met XMILE (was gratis)

dat is nieuw:

http://www.xmile.info/

Het werkzame bestandeel in XMILE? is een mengsel van enzymen, dat wordt gewonnen uit groene planten. De enzymen in XMILE? katalyseren reacties in de brandstof en aan oppervlakken waar verontreinigingen zijn afgezet. XMILE? verbetert de brandstofkwaliteit en haalt daardoor het beste uit moteren in de vorm van meer vermogen, een lager brandstofverbruik en minder vervuilding. XMILE? voldoet aan de Europese normen voor brandstofkwaliteit.



tankstation de tatelaar is de eerst die dat in nederland heeft. nu zijn er enkele in nederland die dat hebben, soort concurentie op vpower etc

het is van planten gemaakt. misschien lust mijn auto geen groenten :D
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Die laatste regel die je schrijf lijkt mij juist. 8)
Al lust een Matra motor nu ook weer geen rouw vlees! :lol:

Tank eens die V-Power daar ben ik voorlopig wel tevreden over, ik voeg wel loodvervanger toe maar iets minder als voorgeschreven.
Ik moet melden dat ik over het algemeen met Esso het gevoel heb dat alles iets beter presteert.

Ik vermoed echter dat het voor uw probleem niet onmiddelijk een oplossing brengt, of, het zou een afzonderlijk toevoegmiddel moeten zijn die XMILE?.
Post Reply