door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Motor revisie bedrijf denkt kantelende zuiger. omdat het geratel/getik hoog in het blok zit

kan ook nog lagerschalenzijn natuurlijk

http://72.14.203.104/search?q=cache:hQA ... =clnk&cd=2

staat veel beschrijving. mijne komt overeen met ADJE en GHANZZZZZ

bij koude motor komt het langzaam opzetten en word het steeds harder. bij volgas hoor je het niet, wel bij halfgas/constant rijden. en hoor het op de 3000 vooral.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien ze gelijk hebben, bestaat de kans dat de cilinderwand beschadigd is. En dat zou natuurlijk erg zijn. Hopelijk is het maar een kleinigheid, waar je nadien om kan lachen, en zeggen dat je je zorgen maakte voor niets.
Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik ga morgen compressie meten. Vermoed misschien een zuigerveer. Dat hij soms plotseling slecht stationair loopt en dan plotseling weer goed na het gas lostrekken is volgens mij dat hij op 3 poten gaat lopen. dat 1 cilinder niet mee wil werken.

Zou het ook kunnen zijn dat een zuigerveer is gebroken??? en dat daarom er minder vermogen is en de motor ratelt.

Hoop de zuigerveer dan, en niet de cilinder/zuiger zelf

merk trouwens op dat de oliedruk lager is bij stationair dan normaal het geval is. hij zakt naar 3,5 van de 8. wat vroeger minimaal 5 was,

bij het rijden gaat hij wel weer omhoog volgens mij. vroeger was dat dan 7 ofzo. nu weet ik neit precies.


Ik heb trouwens ook dit, kan aan de accu liggen bij dit koude weer. hij is namelijk maar 36Ah, en misschien iets minder.

Ik heb soms dat ik de auto strart en dat hij niet reageerd. en als ik opnieuw probeer dat hij dan wel reageerd en draaid. vervolgens aanslaat (dit lijkt ook slechter te gaan merkte ik, maar kan door de kou komen)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien het een zuigerveer is, zou hij volgens mij olie verbruiken en een blauwe rook uitspuwen. Maar je kan ook een kapotte zuiger hebben. Maar indien jouw oliedruk niet normaal is,waarom luister je niet eens met jouw stetoscoop naar de oliepomp. Dat zijn twee raderen die in elkaar draaien. Indien die raderen speling hebben door een of andere oorzaak, kan dat ook een eigenaardig geluid veroorzaken.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

olie verbruikt hij wel overigens. altijd al gedaan. was 1 op 700. was goedkope 15w40. hoorde van een clublid dat hij 1 op 500 had(na revisie). na goede olie erin te doen 1 op 2000 a 2500 rijden.

nu weet ik niet wat hij verbruikt

blauw rook niet gemerkt.


kan hij overigens wel ratelen/tikken door een kapotte of versleten veer van de zuiger?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij koud weer is het algemeen bekend dat een autobatterij veel van zijn capaciteit verliest. Maar wanneer je probbert te starten, gaat er een grote elektrische stroom door de batterij. Dat zorgt ervoor dat de batterij warmer wordt en dus opnieuw een deel van zijn capaciteit terug wint. Daardoor is het mogelijk dat je bij een tweede startpoging de motor aan de praat krijgt.
Wat de klepveren betreft, die klepveren liggen in een gleuf die rondom de zuiger loopt. Wanneer die veer breekt, kan die veer niet uit de gleuf. De motor begint wel olie te verbruiken omdat de olie niet meer mooi van de cilinderwand geschraapt wordt. De resterende olie op de cilinderwand verbrandt dan mee met het lucht-benzinemengsel. Vandaar dat je olieverbruik hebt en een blauwe walm achteraan de auto. Mochten die zuigerveren afbreken en zich tussen de zuiger en de cilinder kunnen wringen, loopt de motor in de kortste keren vast. Tussen de zuiger en de cilinder is er amper 0,5 milimeter speling. De zuigerveren zijn ongeveer 2 milimeter dik. Dus de kans dat er iets tussen de cilinder en de zuiger raakt is zeer klein.


Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

voor het geval dat het catastrofaal is. welke type autos hebben allemaal dezelfde motor.

de eerste serie 309, welk model is het daarvan. en is alles identiek?
lijkt me namelijk het makkelijkste om desnoods een 309 motor te kopen ergens. zal namelijk rustiger mee gereden zijn dan een 2e hands murena motor.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De Talbot Solara 1,6 heeft zo'n motorblok. Die zou normaal moeten te vinden zijn voor ?125. Ofwel kijk eens op de koopjessite. Daar stond destijds een Murenablok te koop. Misschien is hij nog te koop.

Benny.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik had trouwens een 1.6 Solara-blok zitten in mijn Bagheera.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Oei! Dat worden ernstige problemen.Een moeilijke keuze een revisie of een andere motor.Laat ons hopen dat het niet nodig is.Voor 125 euro vrees ik dat je niet veel gaat vinden.De motors die er nu nog zijn zullen wel veel geld kosten, waarom zijn ze anders bewaard.Je vindt wel een oplossing.Succes er mee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

als je een beetje gaat shoppen vind je nog wel eens solara's voor 300 euro, maarja wat heb je dan beter reviseren voor een paar euries meer heb je wel weer een goed blok, een oud blokkie erin hangen en na een jaar weer kapot kost meer
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb verleden jaar een blok gekocht met versnellingsbak voor ? 50.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb mijn oliefilter losgehaald net even snel.

olie is mooi zwart, en heb de olie uit het filter gefilterd en goed op de kop gehouden. heb echter geen resten van metaal kunnen vinden.(of moet je hem dan uit elkaar zagen om eventueel wat te vinden?).

Kan dit betekenen dat het zeker de drijfstanglager niet is?

ik heb overigens wel oliedruk, als ik de auto koud laat draaien zonder bougies om compressie te meten komt hij naar een paar wentelingen al omhoog richting de 5

heb overigens 155, 159 160 en 165 gemeten. ik vond hem wel traag draaien. met de bougies erin ging dit weer sneller(de compressie duwt de zuiger terug).

Maar eerste meting bij cilinder 2 (zat veel olie op de ring van de bougie). had ik 120. maar later heb ik alles opnieuw gedaan zonder verlengstuk aan de compressiemeter(draaide er moeilijk in namelijk). en had toen 155

kan het zijn dat benzine dezelfde werking als een drupje olie heeft, en de compressie weer hoger is doordat de benzine de slechte zuigerveer meer dicht?

Wat is de exact goede handeling met de compressiemeter om het beeld niet te verstoren (testen of de veren goed zijn).


Morgen ga ik verder op onderzoek door de compressie opnieuw te proberen meten.

De kleur van alle vier de bougies was perfect!


als een zuigerveer slecht of gebroken is, kan dit dan ook dat ratelen veroorzaken?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

De oorzaak heeft denk ik verband met circuit zandvoort. Hierna merkte ik het namelijk.

Het is namelijk zo dat op zandvoort door een kapot thermocontact de auto aan de kook is geraakt. (daarom thermocontact en waterpomp vervangen)

Na het racen parkeerde ik in de file in de pitstraat, motor liet ik lopen en ik stapte uit om te praten met mensen. plotseling ging de auto lekker. dacht och, iets warmer dan normaal, waardoor hij ietsje uitpoept omdat ik de tank te vol heb gedaan.

Nee dus, hij begon te gutsen als een koe die gemolken werd, telkens een straal die na een seconde weer terug kwam. totaal 5!!!!!! liter eruit gekookt, want dit moest ik bijvullen na de tijd.

Kan hierdoor het ratelen zijn, en stel dit is de oorzaak. wat kan er dan aan de hand zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, voor zo een prijs mag je dat zeker niet laten liggen.
Om de compressie goed te meten mag er zeker geen olie op de zuigers zijn.Benzine is veel dunner en kun je laten verdampen en de meting dan herhalen.De motor draait sneller met bougies dan zonder schrijf je.Dit is niet normaal. Als de bougies verwijderd zijn heeft de motor weinig weerstand en moet deze vlot draaien.Je spreekt van 155 tot 160 compressie. Wat is de compressie van een murena motor?Ik heb eens gekeken op mijn compressie meter.Je bedoelt de compressie uitgedrukt in psi dan heeft je motor tussen de 9kg en de9.5kg dit zijn normale waarden en wil zeggen dat de zuigerveren io zijn.Als er zuigerschade was zou je deze waarden niet kunnen bereiken.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

half jaar terug was het:


cilinder 1 = 178 P.S.I
cilinder 2 = 175 P.S.I
cilinder 3 = 181 P.S.I
cilinder 4 = 182 P.S.I

ga dadelijk nog eens meten, heb het dit keer niet met warme motor gedaan :|

dus ff rijden en dan ff meten
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

nu ging hij met warme motor wel sneller.

meting 1(10 slagen)

cil1: 168
cil2: 164
cil3: 174
cil4: 167


meting 2(20 slagen)

cil1: 175
cil2: 174
cil3: 184
cil4: 179

lijkt me niks mis met de veren iig.

maar kan het zijn dat de zuiger kanteld door een te grote speling die op te lossen is door nieuwe zuigers met veren te plaatsen?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zal morgen de distributie ketting iig vervangen. ookal geef ik dit een kans van 5% dat dat het daadwerkelijk is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij moet je het niet bij de zuigers en de veren gaan zoeken die zijn io.De compressiewaarden zijn normaal.Voor de compressie te meten volstaat het de motor enkele slagen te laten maken.Ik zou de ketting en de tandwielen controleren maar zeker niet vervangen indien dit niet nodig is.Als er iets scheelt, moet je dat ook kunnen zien.Geen onnodige kosten doen.Knip de oliefilter eens open en kijk of er stukjes metaal inzitten.Controleer ook de olie aflaatdop op stukjes metaal.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoor je niets wanneer je de motor laat ronddraaien om de compressie te meten?

Heb je geen uitloopronde gereden na je snelle circuitrondjes om de motor af te koelen?

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

niet uitloopronde gedaan, maar de thermocontact was stuk, dus de auto raakte aan de kook

hoor wel iets aanlopen bij het starten voor compressie na iedere slag. kan de startmotor zijn, deze liep eerst aan na het aanlopen van de startmotor na het lassen van het koppelingshuis. heb ik de gaten iets ovaler gemaakt, daardoor gilde hij niet meer, maar misschien loopt hij toch nog iets te strak tegen de krans.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ga vandaag niet de ketting vervangen. ben nu naar een ander groter revisiebedrijf geweest. deze komt met een meer verklaarbare uitleg

hij vermoed de drijfstanglagers. het ratelt dan boven in het blok omdat dan de zuiger de kop raakt.

hij vermoed dat het nog niet zover is dat hij helemaal door de lager heen is en de krukas geslepen moet worden. (gelukkig)

dus ga nu een oliefilter openknippen en ff kijken.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

aantal glittertjes gevonden, dit betekent de lagers van de krukas.

ga nu dus ff nieuw lagers regelen en het blok een keer losmaken aan de onderkant.

met geluk is hij niet door de lagers heen en is de krukas gespaard.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De kans dat er extra schade is, is klein, doordat het probleem zich nog niet zo lang steld en u het onderkent heeft.
Een beschadigde lager kan nog een tijdje mee voordat hij het gans begeeft.
Erger is het als de lagerschelpen zijn gaan meedraaien of sterk trillen en zo een as of zitting uithollen. Echter hiervoor bestaan dan wel producten om kleine verschillen op te vangen.
Ik hoop alleen dat de metaaldeeltjes geen schade hebben berokkend.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je mag echter niet te lang wachten met het vervangen van de lagerschelpen. Wanneer ze teveel uitgesleten raken, bestaat de kans dat ze over elkaar schuiven. Dan is de kans groot dat de krukas beschadigt is en dat de motor vast zit.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik werk van dinsdag t/m zaterdag. dus zondag en maandag kan ik klussen.

ik zorg dat ik nieuwe pakkingen en lagerschalen heb zodat ik kan gaan klussen die dagen

ga nu oudhollands fietsend naar mijn werk deze week(10 km door de kou gvd nog aan toe)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Let wel dat je de juiste lagerschalen hebt. Als ik mij niet vergis hebben de lagerschalen een kleurcode. Die zie je pas als de schalen eruit genomen zijn. Die moet je dan vergelijken met het werkplaatshandboek. Daar zie je dan welke de juiste lagerschalen zijn die moeten geplaatst worden. De kleurcode is volgens de dikte van de gebruikte schalen. Je mag ook niet de schalen die je eruit genomen hebt door elkaar leggen. Dus goed opletten welke waar uitgekomen zijn.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

bedoel je dat je niet zomaar een setje voor een 1.6 murena kan kopen? dat je eerst moet weten wat erin zit?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad. Je weet pas wanneer je de motor uit elkaar gehaald hebt ( misschien volstaat het met het karter te verwijderen,om de kleuren te zien) , welke lagerschalen je moet bestellen.

Hier een voorbeeld van de Bagheera ( Ik denk niet dat het anders zou zijn voor ee Murena, aangezien het hetzelfde motorblok is)

Op de krukas zou er een blauw of rood merkteken staan. Hetzelfde op de drijfstang.
Wanneer de drijfstang en de kruktap in dezelfde klasse vallen ( blauw of rood), dienen ook de lagerschalen van deze klasse te zijn.
-rode drijfstang en kruktap-rode lagerschalen
-blauwe drijfstang en kruktap-blauwe lagerschalen

Mochten de drijfstang en de kruktap van verschillende klasse zijn ( rood en blauw) dan moet er een blauwe en een rode lagerschaal gemonteerd

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mischien vind je hier al wat info,

http://www.simon-auto.de/pdf/kapitel_01m.pdf
Post Reply