door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb eind september met "misschien niet goed afgestelde carb" op zandvoort gereden.

op de terugweg ging hij ratelen bij ong het gebied rond 2500 toeren.

sindsdien heb ik weinig gereden aangezien ik rustig mijn ruitstijl ging lassen en boel spuiten + nieuwe ruit inzetten.

dit is nu gedaan. en hij is zonder enige opmerking door de apk keuring gekomen (ik weet niet hoe het in belgie heet, maar bedoel datgeen dat hij weer een jaar legaal op de weg is).

maar nu vraag ik me af wat dat geratel precies is.

het is niet met koude motor, echter wel met warmere motor



ikzelf vermoed gepingel omdat hij eventueel te rijk heeft gestaan en er koolaanslag in de cilinders zit, hij loopt ook een paar slagen meer door als ik hem afzet.

echter hoe los ik dit op, en is het een ernstig gepingel??????

of kan het iets anders zijn, laat het me snel weten. want ik moet rijden (het jeukt om te rijden, ookal kan ik met de fiets).


alvast dank aan alle belgische matra vrienden.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

nader omschrijving.

stationair hoor je de ratel niet.
bij optrekken hoor je hem en dan vooral bij 2000-3000 toeren, dan verdwijnt hij weer.

als je constant in toeren rijd hoor je hem niet of minder. en als je weer gas geeft begint hij weer te ratelen.



zit te denken aan pingelen of een ratelende ketting. maar zijn dit de juiste simptomen voor een ratelende ketting?
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ga eens in de koffer zitten. Neem het motordeksel weg. Laat iemand de motor starten en gas geven. Luister nu goed vanwaar het lawaai komt. Mijn vermoeden is dat het ergens bij de uitlaat te lokaliseren is.
Benny
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Leuk dat je door de APK bent.
Die jeuk, heb ik ook geregeld last van! 8)

Laat je motor eens tationair draaien en ga eens op zoek naar de plaats waar het probleem (geluid) te horen valt.
Je kan dit doen met een metalen stang (lange schroevendraaier) die je met ??n eind op meerdere plaatsen van de motor plaatst en het andere eind hou je tegen je oor. Zo ga je te werk als met een stethoscoop. Uitkijken voor draaiende onderdelen!!!!!
Met wat oefenen lukt het wel. Trouwens ken je deze techniek?

Als het lukt kan je wat meer informatie geven van wat en waar.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

komt wel rechts van het blok ong, kop of distributie denk ik of in het blok.

zal het goed nakijken( kan zelf ook gas geven bij de carb)..

maar werkt een stethoscoop ook gewoon, kan ik misschien wel ergens vandaan toveren( de speelgoed variant)


andere weetjes, vandaag gereden.:

bij koude motor hoor je het ook, in mindere mate.
bij volgas wegplanken hoor je het niet of nauwelijks, bij gas los ook niet. in het halfgasgebied hoor je het en als je een constante snelheid houd, dan hoor je het zachtjes tussen de 2000-3000 toeren
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik bedoel "als" een stethoscoop want dit apparaat is naar mijn mening niet bruikbaar, je kan namelijk het raakvlak niet gans bedekken en daardoor geen goed contact maken.
De truc met de schroevendraaier werk beter en je kan mits een beetje oefenen (in bereik van je oor) naar de beste luisteroptie zoeken.
Op deze wijze kan je erg diep en gedetailleerd in het systeem luisteren en zo meer precies zijn in de omschrijving.

PS. Bij het luisteren kan je best met het handvat van een schroevendraaier langs je kaaksbeen geleidelijk je oor afdichten en luisteren door stevig aandrukken aan het oor op de scharnier van je kaaksbeen. Je weet niet wat je dan allemaal hoort!!! :o
Last edited by Paul on Sat Jan 21, 2006 3:52 pm, edited 2 times in total.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zit je alternator nog goed vast? Mocht het je distributieketting zijn, zou je toch een vermogenverlies moeten hebben.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

de dynamo zit nog goed vast (altanator)

heb met een stethoscoop (of hoe schrijf je het) geluisterd, niet vlak op het blok gehouden, maar met de rand tegen het blok gelegt. bij de kop. midden en distributiedeksel.

de herrie komt duidelijk uit het gebied van de distributie. dus vermoed de ketting.

begon na de rit op zandvoort, kan hij door de hoge toeren misschien extra te lijen hebben gehad, waardoor hij is gaan rammelen.



edit:

bedenk me nu ineens, je zij dat een slappe ketting vermogensverlies is??? (logisch gezien klopt dat, want de kleptiming is dan niet goed)

dan is de puzzel compleet. Vraag me al geruime tijd af waarom de auto niet harder dan 165 wil en vanaf de 5000 toeren begint te trillen en niet verder dan de 5500 komt.

ontsteking staat perfect en vervroegers werken.

dus kan dit het zijn. wat kost een setje met ketting en tandwielen? pakking en keering heb ik toevallig al
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je mag rekenen op zo'n ? 75 voor de set. Daar zijn dan ook de dichtingen bij. IK weet niet meer juist hoe de distributie in elkaar zit, maar ik geloof dat er geen kettingspanner aanwezig is. Anders zou ik denken dat de kettingspanner er de brui aan gegeven heeft.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

voor zover ik weet is er geen kettingspanner. heb iemand horen praten dat hij uit een mini een kettingspanner ooit in zijn murena heeft gezet

maar middagje prutsen en 75 is de moeite waard.

maar kan de slappe ketting verklaren dat ik niet de max power krijg en dat hij minder zuinig rijd.(1 op 9 gemiddeld)
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Versleten tandwielen van de distributie, samen met een versleten ( uigerokken ) ketting kan inderdaad een verkeerde timing van het openen en sluiten van de kleppen. Door een uitgerokken ketting krijg je eveneens ontsteking op een later tijdstip, want de nokkenas is in tijd verschoven ten op zichte van de krukas. Vandaar minder vermogen en een motor die niet aan zijn maximum toeren geraakt. In het ergste geval kan dit leiden tot verbrande kleppen.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ok bedankt benny

ga er een nieuwe ketting op prutsen binnenkort (en tandwielen natuurlijk)

zijn er tips of opmerkingen?
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wil je tijdens de werken foto's nemen. Ik ben nieuwgierig naar wat je zult vinden achter dat deksel.

Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zal ik doen.
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Ik heb dat geratel ook...maar bij 3500 toeren en geraak niet verder dan 170 km/u en een zwaar gezoem wanneer je je gas lost en op de 3000 toeren terug komt.
Ik heb ook opgemerkt dat wanneer je lage toeren draait dat hij snel de nieging krijgt om te schokken.
Herken je dit ook?

Zou je mij ook de foto's kunnen doorsturen?

Ik dank je al,
- Matrascal -
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

gezoem herken ik niet.

wel dat hij meer schokt de laatste tijd in lagere toeren.

ik zal de fotos hier posten, incl een vergelijking met de kettingen hoever hij uitgetrokken is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoeveel km heeft je Murena?Aan een dubbele ketting met tandwielen krijg je niet vlug stukken.Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Is het eigenlijk een 2.2 of een 1.6 Indien een 1.6 kan je altijd eens langs gaan bij een peugeot dealer ,zij kennen die motoren uit de 309 en kunnen U waarschijnlijk wel een degelijke (gratis) diagnose stellen, zodat je geen onnodige werken moet gaan doen.

Groeten

Frank
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

hij zal nog wel lopen over redelijke tandwielen, echter de ketting is te ver gerekt.

hij heeft 112 duizend. 1.6 murena
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Kan me moeilijk voorstellen dat na 112000km de distributieketting en de tandwielen versleten zijn.Deze kunnen gemakkelijk 250000km aan.Maar ja, alles kan!Dan mag je van pech spreken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik hoor het geluid met een stetho..scoop het hardst bij de distributiedeksel. en klinkt echt als een getik van metaal metaal. wat kan het anders zijn daaro. lagers maken een gesuis toch enzo.

en kom na alles afstellen nog steeds niet boven de 165 en 5400 toeren(wat dan heven kabaal maakt en trilt).

en hij is bokkig(auto voelt onrustig aan, is niet vloeiend rollend) bij gas los in lage toeren. begint bij 2000 al, hoe lager hoe erger.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Moet je hard op het rempedaal duwen om enige serieuze vertraging van de auto te hebben?

Benny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou de aandrijfriem van de waterpomp en de alternator eens verwijderen en dan controleren.Het kan zijn dat de waterpomp of de alternator een kapotte lager heeft.Ik heb dat met mijn waterpomp mee gemaakt.Hij maakte een heel apart lawaai, dat moeilijk te vinden was.De waterpomp lekte geen druppel water en toch kon ik de poli verschillende mm bewegen.Het krakende geluid kwam uit de waterpomp.Thans had ik gezworen dat het uit de motor zou komen.Motor laten draaien en gas geven terwijl je naar de waterpomp kijkt.Draait deze niet vierkantig?Dat je motor niet soepel draait kan een andere oorzaak hebben.Ik denk dat je met twee problemen zit.Soms is het dan moeilijk om de fout te lokaliseren omdat je in een richting denkt.Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

nee, niet hard drukken op de rem. vacuum in de hele auto is goed. slangen ooit op slechte plekken nageken / vervangen nadat ik ooit een lekje had.

ook is het de waterpomp niet. heb er 2 weken terug een nieuwe op gelegt. voor en erna was hetzelfde geluid.

Ik heb iig nu een nieuwe distributie, zal ik er sowieso inzetten. Stel hij blijkt in de auto toch goed te zijn(lijkt me sterk). dan zal het een lager of iets anders uit die hoek zijn. (kan een nokkenaslager of krukas lager een ratelend geluid maken die bij gas loslaten(dat moment) telkens een geluid maakt. en ook bij een vast toerental geluid maakt. het ratelend geluid komt overigens spontaan opzetten en niet rustigaan.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

als het de ketting niet is zou het ook een drijfstanglager kunnen zijn (heb beetje zitten googlen). Is dit waarschijnlijk bij een 1600 murena. en kan dit ook vermogensverlies leveren?
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mocht het een drijfstanglager zijn, dan zou de motor als een diesel klinken.
Benny.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

dat toerental is eerder niet 2500 - 3000 maar vanaf 3000-3600 bij nader inzien. je hoort het niet of nauwelijks bij vol gas. maar wel b.v bij halfgas optrekken. en als je een constant toerental hebt hoor je het extra hard als je ietsje met de gaspedaal speelt.

ik begin de drijfstanglagers wel meer en meer te vermoeden. ookal ben ik er lang niet zeker van.

stel dit is het, is dit dan tijd voor een revisie. of is het mogelijk om van de onderkant van het blok de lagers te vervangen?

dit weekend hoop ik een slechte ketting tegen te komen. zal kut zijn als dit niet zo is.

stel het zijn de lagers. wat kost dan een complete revisie voor de motor ongeveer? en wat kost het aan nieuwe onderdelen en materiaal zonder uurloon. De motor is namelijk het enige waar ik nog dingen niet van weet. (ookal is het nu al steeds meer). een revisie zelf doen lijkt me dan eventueel wel leuk om alles te zien en te leren over het blokje. Is dit aan te raden?

Ik ben namelijk zo iemand die niemand onnodig aan mijn auto laat komen. Ben in 1,5 jaar met deze auto niet naar de garage geweest voor onderhoud. Heb alles zelf gedaan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik hoop voor je dat de fout bij de ketting ligt.Een totale revisie kan je zelf doen, toch het in elkaar zetten van de motor.Het belangrijkste bij een revisie moet je laten doen bij een gespecialiseerde firma.Zeker als je grotere zuigers wil plaatsen indien dat nodig is.Met wat geluk blijft het bij de ketting en de tandwielen.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

begin meer te twijfelen, kans op drijfstanglagers is steeds groter in mijn ogen. morgen naar de garage om te laten horen aan een kenner.

kunnen die lagers niet vervangen worden onderen als je de tussencarter eraf haalt?

Het geluid is overigens zacht bij koude motor, hard bij warme motor. Kan dit ook overeen komen met een drijfstanglager?



Ik merk trouwens ook dat hij ookal is hij warm soms een dip krijgt en af wil slaan. na verloop van minuten is het dan weer ok. volgens mij is dit als ik langzaam weinig toeren rij in de 2 ofzo b.v.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij een revisie kost de dichtingenset iets van ? 50. De schelpen die tussen de krukas en de drijfstangen zitten kosten ook niet zoveel. Het duurste zijn eigenlijk de sigmenten. Maar dat is een werk dat je eigenlijk zelf kunt doen, wanneer je een beetje handig bent. Ik weet niet of je via de onderkant aan de krukas kunt. Je kan het maar weten door het te proberen. Lukt het niet, moet je enkel de stukken er terug opvijzen.
Veel succes

Benny.
Post Reply