door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

eerste keer dat ik het erin heb zitten, heb een kwart tank leeg tot nu toe.

maar vermoed het niet,


zit eerder te denken aan de bougiekabels. deze komen langs allerlei opstakels waar ze een deel van de vonk kwijt raken(blauw licht van de vonken rond de kabel. als morgen de auto nog moeilijk doet dan ga ik ff checke wat nieuwe kabels kosten.

bougies sluit ik eigenlijk ook uit, deze hebben nog geen 5000 km.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

dit probleem merkte ik trouwens ook naast alle bijgeluiden voordat ik het blok losmaakte.

laat ik zeggen dat het voor mijn gevoel de ontstekingscycles is.

bougiekabels
massa

maar dit komt dan minder overeen met mij A en B verhaal.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Uw kabelprobleen is mij nog niet overkomen.
Lijkt mij ook niet echt naar het probleem te wijzen, of hier zou vocht in het spel moeten zijn, of olie en vuil op de kabels. Dit zou je eerder moeten ervaren als een stotterende motor en dat lijkt mij niet uw klacht te zijn.
Electronica kan wel ontregeld raken door zwerfstomen en daar kan het kabelprobleem dan een oorzaak zijn maar dan zou ik ook de massa verbindingen eens grondog controleren.
Last edited by Paul on Thu Feb 23, 2006 8:16 am, edited 1 time in total.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

kabels zijn wel vettig. misschien schoonmaken goed idee.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

verschijnsel wat ik had was iig niet goed. dus heb er gewoon nieuwe op gelegt. kosten 20.70

ik heb vandaag het probleem niet meer gemerkt(ook voor het vervangen van de kabels). vanochtend bij een koude start bij -1 Graden celsius. sloeg hij de 2e slag aan en draaide als een zonnetje.

merkte wel dat de bobine beetje los zat. een moer was ietsje losjes getrilt ofzo. hier zat ook een doosje aan vast die tussen het bobine circuit zit. echter volgens mij maakt hij geen massa verbinding daar waar hij met de moer zit vastgeklemt. dus denk dat dat ook geen oorzaak was.

dus laten we hopen dat een nieuwe verdelerkap+rotor + bougiekabels goed genoeg was. kosten totaal 32 euro.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ok, volgens mij is het probleem weg. nu een ander dingetje



als ik met de choke start dan draait hij eerst vrij slecht, zakt terug naar 1000 en daarna verder en slaat af. nadat ik paar honderd meter heb gereden begint hij 1100 en later loopt hij richting 2000 toeren stationair. als ik de choke afzet dan, dan loopt hij 1000 a 1100 toeren.(iets te veel eigenlijk).


ok. waarom loopt hij de eerst minuut MET choke zo beroerd? De stationair stelschroef is geen optie. want dan word het uiteindelijke toerental bij warme motor ook meer. dus zou het kunnen zijn dat ik na vervanging van lagers en vooral de DISTRIBUTIE een fout mengsel in de carb krijg? of is dit dan uit te sluiten. (dat hij b.v. te rijk staat omdat hij nu zuiniger zal rijden).
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

denk dat ik hem nu heb draaien zoals het moet.

wat bleek vandaag. het ontstekingstijdstip zat op 12 ipv de eerder afgestelde 10. dit is waarschijnlijk gekomen door het vervangen van de distributie. ik heb hem nu op 10,5 staan. en het mengsel opnieuw afgesteld. hij draait perfecter dan het eerdere perfect. hoe de koude start is weet ik nog niet.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zou mooi zijn!
Je hebt je portie al gehad denk ik en het betere weer komt er geleidelijk aan.
Duimen maar.

Waren die kabels nu echt zo slecht?
Ik heb juist vernomen dat siliconen kabels ook niet je dat zijn en een gering verlies veroorzaken daar zij een relatief hoge interne weerstend hebben.
Post Reply