Page 1 of 1

Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Sun May 05, 2019 10:22 pm
by talbotmatra
Allen,

Naar aanleiding van de tuning van mijn Murena 1.6 hierbij een kort verhaaltje over de ondernomen stappen en problemen.

Mijn Murena, een 1980'er 1.6, werd in 1988 voorzien van het volgende:

- Rally Maxi Nokkenas.
- Spruitstuk met bijbehorende 2x Weber 40 DCOE.
- Lichter vliegwiel.
- 4 in 1 spruitstuk met free flow demper.

Dit was het uitgangspunt waar ik mee begonnen ben.

In 2014 werd de kop aangepast, er werd een Horizon kop genomen die geflowed is, voorzien van grotere kleppen en dunnere klepstelen. De tuimelaars en stoterstangen werden onder handen genomen en de motor werd voorzien van 2 maal Dell'Orto 45 DHLA carburateurs.

Echter, de aanhoudende vacuumlekken tussen spruitstuk en cilinderkop bleven terugkomen, dit vanaf eerste montage in 1989. Er werd onderhand meer gesleuteld dan gereden en in 2016 is het besluit genomen de auto buiten gebruik te stellen.

In 2018 kwam ik op het idee om de complete set met dubbele carburateurs van de motor af te halen, dit ging nooit een betrouwbaar resultaat opleveren. Een spruitstuk van een 1308 GT werd al snel als oplossing gevonden en de volgende vraag was welke carburateurs hier bij zouden moeten gaan komen.

Het antwoord, tweemaal Weber 40 DCNF 12 van de Ferrari Dino, nagelnieuw in de doos. Dit moest een goed uitgangspunt worden, origineel zou er op dit spruitstuk tweemaal een Weber 36 DCNF gestaan hebben, maar deze leveren niet voldoende flow voor de motor zoals hij nu is.

Carburateurs werden gemonteerd en de motor werd verder afgerond. Na afstellen is het resultaat enorm. Vermogen is ruim aanwezig door het gehele toerengebied en de motor pakt soepel op, vanaf 1000 toeren.

Korte conclusie is dat ik nu eindelijk een auto heb die motorisch doet wat ik er van verwacht, echter, tegen een hoge prijs. Het is nu zaak de auto verder op te knappen (de voorzijde moet opgeknapt worden en het chassis her en der opnieuw behandeld) maar vooral veel te blijven rijden.

Verder moet de luchtfilterbak nog netjes gemaakt worden en zijn er nog kleine rest puntjes over die naar mijn zin gemaakt moeten worden, maar in grote lijnen is het allemaal af.
Weber DCNF2.jpeg
Weber DCNF2.jpeg (298.63 KiB) Viewed 10980 times

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 5:19 am
by oetker
Ziet er goed uit met de maurelec deksel. Heb je de deksel op de carbs van de bagheera? Heeft de 5e versnelling ook een aanpassing?
Greetz from Turkey. Herman

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 6:32 am
by Richard
Dat ziet er netjes uit !, is de foto in je Avatar zoals het voorheen was ?, de aanhouder wint !

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 7:34 am
by talbotmatra
Het luchtfilterhuis komt van een 1308GT maar is inderdaad ook leverbaar geweest op een Bagheera.

Het spruitstuk komt ook van de GT maar is wel helemaal aangepast en geflowed.

De 5e versnelling moet ik nog aanpassen en staat nog op de lijst, maar het vinden van de juiste onderdelen is lastig tegenwoordig.

De foto in mijn avatar laat inderdaad zien zoals het voorheen was. Voor een aantal een bekende foto.

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 8:42 am
by hendrik
Dat ziet er heel mooi uit.


grt harry de matra.

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 10:01 am
by ypres
prachtig werk - respect

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 11:44 am
by brinkie
Ik ben heel nieuwsgierig naar het vermogen.

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 4:34 pm
by benny
Hoe draait hij in traagloop (ralenti)?

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 7:22 pm
by talbotmatra
Eigenlijk prima, wel iets hoger dan normaal, maar op 1000 toeren heel aangenaam.

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Mon May 06, 2019 9:25 pm
by benny
Goed zo. Heb hier ook een sportnokkenas liggen, een set 40-ers van Delorto op een inlaatcollector en een lichter vliegwiei. Zal er ook eens tijd voor moeten maken.

Re: Murena 1.6 Tuning

Posted: Wed May 08, 2019 1:22 pm
by talbotmatra
Carter ontluchting was het laatste dat afgerond moest worden en dat heb ik vandaag dan ook gedaan. Zelf vanuit bochten en tussenstukken een nieuwe slang gemaakt uit matte silicone slang. Resultaat is prima. Ook een foto van de originele slang die hier hoort, maar met het Maurelec deksel niet meer past (carter ontluchting zit nu aan de zijkant in plaats van aan de bovenkant).
Carter Ontluchting Klaar.jpeg
Carter Ontluchting Klaar.jpeg (205.37 KiB) Viewed 10876 times
En de originele slang.
originele slang.jpeg
originele slang.jpeg (601.79 KiB) Viewed 10876 times
Het volgende is nu het vervangen van de verdeler door een 123 Tune vrij programmeerbare verdeler.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Thu May 16, 2019 11:28 pm
by talbotmatra
Weer wat gevorderd. Het luchtfilter zat voorheen hoog in de motorruimte, lekker warm dus.
Besloten maar een slang naar beneden te maken om koude lucht achter de versnellingsbak weg te halen.
Zie hieronder het resultaat, luchtfilterbak ook maar gelijk opnieuw zwart gespoten.

De 123 ontsteking laat nog even op zich wachten dus kan het nog niet helemaal afmaken, hierna ga ik aan de kofferbak bodem beginnen (schoonmaken, alle beugels vernieuwen en opnieuw in de Tectyl zetten.)
WhatsApp Image 2019-05-16 at 15.48.25.jpeg
WhatsApp Image 2019-05-16 at 15.48.25.jpeg (267.96 KiB) Viewed 10717 times

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Fri May 17, 2019 9:49 am
by hendrik
Mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Fri May 17, 2019 12:02 pm
by oetker
Ziet er goed uit.
Hopelijk voorlopig geen omkijken meer naar.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Mon May 20, 2019 8:30 pm
by matramurena
Mooi! Merk je enig verschil met het filter onder geplaatst?

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Sun May 26, 2019 9:29 pm
by talbotmatra
Het is lastig te zeggen of het verschil maakt, ik heb tegelijkertijd ook de 123ignition gemonteerd. Wel blijft het luchtfilterhuis nu ijskoud in plaats van lauwwarm dus zou zeggen van wel.

De 123 ignition monteren was een heel gedoe, het huis heeft een iets te grote diameter en moest het vorkje wat de ontsteking blokkeert iets groter slijpen.

Daarna pastte het en de curve geprogrammeerd.

Enorm verschil met oppakken en vooral bovenin de toeren. Heb direct het gevoel er 10pk bij te hebben.

Nu ben ik begonnen met het schoonmaken van de kofferbak bodem en heb deze opnieuw in de body schutz/ tectyl gezet.

Daarna nog even een nieuwe uitlaatdemper maken en we zijn klaar voor de meeting van de Simca Club volgend weekend.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Sun May 26, 2019 9:34 pm
by oetker
Welke 123 ignition heb je geplaatst?

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Sun May 26, 2019 9:45 pm
by talbotmatra
Ik heb zelf een 123 Tune+ gemonteerd die ik met bluetooth in kan stellen. Wel vervallen de bosch onderdelen van de verdeler en heb je een setje nodig van Ducellier.

Hier te koop:

https://www.classicautoelec.com/fr/allu ... ancho.html

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Tue May 28, 2019 11:22 am
by benny
Werd je 123-ontsteking voorzien van de vooronstekingscurve voorzien zoals in het werkplaatshandboek?

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Tue May 28, 2019 12:40 pm
by talbotmatra
Benny,

Ik heb uiteindelijk de curve zelf gemaakt, zoals de motor het beste presteerde.

In principe kan alles erin geprogrammeerd worden.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Tue May 28, 2019 5:55 pm
by benny
Straf, als je dat kan zonder vermogenstestbank.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Tue May 28, 2019 9:34 pm
by talbotmatra
Het valt op zich wel mee, je kunt vanzelf voelen dat de motor soepel is en goed reageert, of dat hij meer of minder voor ontsteking nodig heeft. Hetzelfde natuurlijk met de sproeiers...

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Wed May 29, 2019 11:05 pm
by talbotmatra
Vandaag het laatste gedeelte van het motor project afgerond. De standaard schotten demper is nu weg en vervangen door een JMTuning absorptie demper.

Heb zelf de eindpijp eraan gelast en de motor maakt wel wat meer kabaal maar niet storend.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Thu Oct 10, 2019 8:51 pm
by talbotmatra
Kleine update, de luchtfilterbak heb ik inmiddels in de wagenkleur gespoten. Daarbij ook de oude Facet pomp, die verdroogd was vervangen door een Hardi pomp.

De auto is nu klaar voor de meeting bij het Louwman op 3 november.
IMG-20191010-WA0020.jpeg
IMG-20191010-WA0020.jpeg (956.99 KiB) Viewed 9301 times

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Wed Oct 16, 2019 2:14 pm
by talbotmatra
Vandaag de bougiekabels vervangen door nieuw.
De gehele set voor 1.6 is nog leverbaar onder Beru nummer ZEF 752. Ik heb rond de 30 euro betaald voor de set.

Voordeel van deze set is dat er hoge bougie doppen op zitten, in plaats van lage.

Re: Murena 1.6 Tuning & Restauratie

Posted: Wed Oct 16, 2019 6:34 pm
by oetker
Je motorruimte ziet er chique uit.
Hoge doppen zijn onontbeerlijk op de murenamotor.
Ten eerste zit het hitte punt een stukje van de kabel en als de doppen moet verwijderen kun je er ook gemakkelijker aan.