Page 1 of 1

uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Thu Oct 18, 2018 2:54 pm
by benny
In het werkplaatshandboek staat dat je bij het uitnemen van de motor gebruik maakt van een metalen oog op de cilinderkop kant waterpomp en alternator en onderaan de plaat waar de luchtfilter aan vasthangt (tegen de versnellingsbak) aan de andere kant. Bladzijde 707 van het werkplaatshandboek. Klopt dat? Ik heb er geen vertrouwen in want de cilinderkop is van aluminium en de plaat van de luchtfilter is zo dun.

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Thu Oct 18, 2018 5:01 pm
by matramurena
Ik heb een dikke balk genomen en deze boven de motorruimte gelegd (ter hoogte van de schokdempers) hierin 2 gaten geboord en daar lange draadeinden (ik denk dat het M10 was) in met een grote caroseriering bovenop met een moer en een oog aan de onderzijde. Daarna 2 stroppen om het blok gelegd en door deze ogen zodat het blok aan de draadeinden hangt. Met de moeren aan de bovenzijde het blok iets "optillen" en na loshalen van motorsteunen kun je door deze moeren los te draaien het blok langzaam laten zakken.

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Thu Oct 18, 2018 5:04 pm
by matramurena
En nog foto's van gevonden ook... :)
v6 motor matra murena  (94).jpg
v6 motor matra murena (94).jpg (1.43 MiB) Viewed 5093 times
v6 motor matra murena  (92).jpg
v6 motor matra murena (92).jpg (1.09 MiB) Viewed 5093 times

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Sat Oct 20, 2018 10:32 am
by benny
Heb het risico genomen en de motor getakeld op de punten zoals in het werkplaatshandboek. Alles is vlot verlopen. Gisterenavond zat de motor terug op zijn plaats. Vandaag alles terug aansluiten en starten. Duimen maar! Een 2.2 inbouwen gaat gemakkelijker dan een 1.6.

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Sun Oct 21, 2018 5:59 am
by oetker
benny wrote:Heb het risico genomen en de motor getakeld op de punten zoals in het werkplaatshandboek. Alles is vlot verlopen. Gisterenavond zat de motor terug op zijn plaats. Vandaag alles terug aansluiten en starten. Duimen maar! Een 2.2 inbouwen gaat gemakkelijker dan een 1.6.
Hij is alleen een stuk zwaarder en dat maakt het moeilijker.
Heb je ook de keerringen op de steekas nog vervangen?
Die willen ook nog wel is gaan lekken als je de assen er uit hebt gehad.

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Sun Oct 21, 2018 9:55 am
by benny
Nee, Herman, die hebben we niet vervangen. Ik hoop dat het zo ver niet komt. Bij het vervangen van de koppeling waren de 3 centreerbuisjes verdwenen en was de koppeling vastgemaakt met inbusbouten. Hoe dat geen trillingen veroorzaakte begrijp ik niet.

Re: uitnemen van een 2.2 motor+versnellingsbak

Posted: Sun Oct 21, 2018 10:03 am
by oetker
Niet elke drukgroep bevat centreerbussen.
Er staat mmestal een merkteken op.
Voor balans moet die naar een een punt op het vliegwiel wijzen.
Vaak zijn die merktekens onvindbaar geworden.
Met een losse prise-as wordt dan de plaat centrisch gezet waarna de bak er moeiteloos op gaat glijden.
Als die eenmaal zit dan kan de plaat nergens meer heen.