Page 1 of 1

Oetkers 2.2 revival

Posted: Mon Jun 11, 2018 5:23 am
by oetker
De 2.2 heeft wat jaartjes in de stalling doorgebracht en maar af en toe gereden.
In het kader van verkoop ga ik de wagen wat updaten en klaar maken.
Ben begonnen de lekkage aan te pakken en heb een aluminium pakking op het carter geplaatst.
Image
Image

Droog
Image

De wagen is inmidels weer goedgekeurd en heeft een nieuw kentekenbewijs gekregen.
Kenteken.jpg
Kenteken.jpg (199.95 KiB) Viewed 9055 times
De verlichting had wat problematische massa contacten.
Dat is nu opgelost (was keuringseis).
De glaasjes voor de knipperlichten ook maar is opgeschoond en wat nieuw rubber gezet.
01Lenzen.jpg
01Lenzen.jpg (191.82 KiB) Viewed 9054 times
02Rubber eruit.jpg
02Rubber eruit.jpg (176.76 KiB) Viewed 9054 times
04Nieuw rubber.jpg
04Nieuw rubber.jpg (235.69 KiB) Viewed 9054 times
03Randje spuiten.jpg
03Randje spuiten.jpg (172.98 KiB) Viewed 9054 times
06Geplaatst.jpg
06Geplaatst.jpg (174.75 KiB) Viewed 9054 times
Had altijd wat last van iets trillende kop lampen met het rijden in het donker.
Dat komt door een lichte speling op het mechaniek.


Had nog wat oude deurrubbers liggen en daar wat stukjes van gebruikt.
Lampdeurruber1.jpg
Lampdeurruber1.jpg (173.64 KiB) Viewed 9055 times
Lampdeurrubber2.jpg
Lampdeurrubber2.jpg (177.06 KiB) Viewed 9055 times


Het zit nu een stuk beter.


Volgende klus lekke hoofdkoppelingscilinder vervangen.
Die had ik al is gereviseerd in 2008 maar de cilinder is nu gewoon overleden.
Ik heb nog goede 19 mm liggen maar ze zijn de 2.2 groter, namelijk 20.64mm.
Daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Mon Jun 11, 2018 10:14 am
by Henk
Prachtige wagen Herman, eigenlijk jammer om te verkopen. Maar je kunt er maar in 1 tegelijk rijden. Heb hier ook een verzameling die wel wat uitgedund kan worden (zegt mijn vrouw)

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Jul 15, 2018 9:59 am
by oetker
Bij gebrek aan een nieuwe koppelingscilinderde oude nog maar is gereviseerd.
Zit er over te denken er ene van een Lada Niva in te zetten.
Die zijn ook 20.6 mmen lijkt te kunnen passen.
Image
De oude is weer even lekvrij zo te zien.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Fri Jul 27, 2018 9:17 pm
by oetker
Had 2 stoelhoesjes voor een Smart4two.
Een had ik er in de 1.6 gezet.
Dus 1 over en de bekleding van de 2.2 is aardig versleten maar het schuim daaronder nog prima.
Heb dit hoesje maar voor de 2.2 bestuurdersstoel gebruikt.
Eigenlijk zouden de stoelen gerestaureerd moeten worden maar gezien ik de 2.2 ga verkopen ga ik dat niet meer doen.
15Smart22.JPG
15Smart22.JPG (196.35 KiB) Viewed 8871 times
16Smart22.JPG
16Smart22.JPG (207.82 KiB) Viewed 8871 times
17Smart22.JPG
17Smart22.JPG (167.91 KiB) Viewed 8871 times
18Smart22.JPG
18Smart22.JPG (190.45 KiB) Viewed 8871 times
19Smart22.JPG
19Smart22.JPG (158.54 KiB) Viewed 8871 times
Oververhit geraakt door deze klus

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sat Sep 29, 2018 1:07 pm
by Yoran
Hey Herman, toch de 2.2 in de verkoop bevalt de 1.6 beter?
Ik zou voor verkoop echt die hoezen eraf doen. Ik vond toen ik in jouw wagen reed die stoelen prima!

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sat Sep 29, 2018 3:56 pm
by oetker
De stof van de stoelen is compleet op.
Op de naden laat het los
Het schuim is echter nog wel OK en de zit wel goed.
Die knopen in me kont vidt ik nou ook echt niet prettig.

De 2.2 is in veel betere conditie als de 1.6 en de wagen rijdt echt strak.
Als ik de carburateur een revisie kitje plaats hoeft er buiten stoelbekleding eigenlijks niks aan te gebeuren.
De 2.2 heeft vanaf 1990 warm binnen gestaan en dat is echt aan de auto wel te merken.
Nu in grote lijnen er ook geen olie meer lekt begint het ergens op te lijken.

De 1.6 is meer een troetelkindje geworden.
Moet nog wat updates krijgen.
Opgebouwd vanaf niks en heb er veel meer lol mee.
Gezien mijn tanende gezondheid is het ook een kwestie van keuzes maken.
Dit jaar is een compleet verloren jaar wat dat betreft

Groet Herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Oct 13, 2019 4:09 pm
by oetker
Ben wat aan het foezelen met de carburateur.
Daar komt uitgebreide info uit dus maar een appart topic geopend.

viewtopic.php?f=7&t=3662

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Tue Oct 15, 2019 8:05 pm
by oetker
Paar jaar terug scheurtje aan de bak gelast,
Dat scheurtje komt langzaam terug.
01scheurtje.JPG
01scheurtje.JPG (130.91 KiB) Viewed 7783 times
Onder de auto bij de tank ga ik niet lassen dus maar even een versteviging gemaakt ter voorkoming van volledig scheuren.
22Scheur hersteld.JPG
22Scheur hersteld.JPG (185.01 KiB) Viewed 7783 times
Gelijk maar de koppelingscilinder vervangen voor een nieuwe.
29Nieuwe Kopcil.JPG
29Nieuwe Kopcil.JPG (133.59 KiB) Viewed 7783 times
Dan moet je altijd dit rubbertje mee vervangen.
25 Altijd verbnieuwen.JPG
25 Altijd verbnieuwen.JPG (103.69 KiB) Viewed 7783 times
Handig hulpje voor de borgring te zetten.
22Hulpje.JPG
22Hulpje.JPG (247.52 KiB) Viewed 7783 times
Ook weer gedaan

Groet herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Wed Oct 16, 2019 10:23 am
by Henk
En je gaat hem nog steeds verkopen Herman,..?

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Wed Oct 16, 2019 6:26 pm
by oetker
Jawel maar het heeft nog geen haast.
Ga morgen eerst nog een andere carburateur opzetten.
Onderhoud gaat gewoon door.

Ik kan hem straks waarschijnlijk niet niet meer stallen.
Hij staat sinds 1990 warm en droog binnen en dat wil ik zo houden.
Ik rijdt er ook te weinig mee.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Thu Oct 17, 2019 8:01 am
by oetker
Koppelings master cilinder weer lek.
Heb hem al 2x gereviseerd maar het ding is gewoon ovaal getrapt.
Olie op de mat..JPG
Olie op de mat..JPG (202.15 KiB) Viewed 7733 times
Weer lek.JPG
Weer lek.JPG (295.26 KiB) Viewed 7733 times
Nieuwe is al gauw richting €200.-
Ik heb geprobeerd er ene van een Lada in te zetten maar volgens levering zou die 21mm zijn maar was werkelijk 5/8 (16mm)
Dat gaat dus niet (met dank aan Tecdoc).
KopCil Nissaan.jpg
KopCil Nissaan.jpg (48.25 KiB) Viewed 7677 times
Ik heb jaren geleden er een keer 1 aangeschaft onder ee 10tje maar die heeft een andere montagehoek en is 22mm ipv 20.64mm.
Dat werkt zonder problemenmaar het zit niet recht. (heeft er voor nood al is ingezten.
KopCil 1501.JPG
KopCil 1501.JPG (217.13 KiB) Viewed 7733 times
Aangezien er nu een oplossing moet komen deze aangepast.
Aanpassing.JPG
Aanpassing.JPG (157.8 KiB) Viewed 7733 times

Zwart gespoten en gemonteerd.
Er uit. gaten passend.JPG
Er uit. gaten passend.JPG (212.41 KiB) Viewed 7733 times
Past.JPG
Past.JPG (167.5 KiB) Viewed 7733 times
We kunnen weer koppelen.

Herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sat Nov 02, 2019 9:07 pm
by oetker
De gereviseerde carburateur uit dit topic geplaatst.
viewtopic.php?f=7&t=3662
001Geplaatst.JPG
001Geplaatst.JPG (254.73 KiB) Viewed 7584 times
Afregelen en pielen met de acceleratiepomp.
0001afregel2.JPG
0001afregel2.JPG (227.27 KiB) Viewed 7584 times
De Citroen carburateur die er op zat paste gewoon helemaal niet bij de wagen.
Nu loopt die geweldig veel beter.

Herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Fri Aug 27, 2021 12:55 pm
by oetker
Per 10 september is de 2.2 verkocht, en ja. hij blijft in Nederland.
Hij gaat naar Popko die gelijk met mij een 2.2 kocht en 3 jaar terug verkocht.
Het jeukt nog steeds bij hem. Het virus heeft hem nog steeds in de greep blijbaar.
Ben bezig de laatste hand aan de 2.2 te leggen. carberateur topic afmaken, Motorsteun naar zachter compound brengen en dan mag die gaan.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sat Aug 28, 2021 6:35 pm
by hendrik
Herman, als je daar maar geen spijt van gaat krijgen weg is weg hé.




grt harry de matra.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sat Aug 28, 2021 8:13 pm
by oetker
Ik, ik heb nu al spijt maar gezien mijn tanende gezondheid moet ik realistisch zijn.
Voor 2 Matra's heb ik niet de puf en verwacht niet veel verbetering.
De auto heeft 3 jaar te koop gestaan.
Hij hoefde niet dringend weg maar kan dat project nu af ronden

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Aug 29, 2021 10:23 am
by hendrik
Maar die 1.6 doe je toch nog niet weg hé Herman, of wel?


grt harry de matra.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Aug 29, 2021 1:45 pm
by oetker
zal die nog zoveel mogelijk blijven rijden. Beñ hem nog aan het opknappen.zo tussendoor. wordt nog steeds dagelijks gebruikt

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Aug 29, 2021 2:49 pm
by hendrik
Ok Herman, succes met je Matra en veel beterschap hé.




grt harry de matra.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Mon Aug 30, 2021 8:14 am
by GODFRIED
Herman, volgens mij een goede beslissing. Je moet nu eenmaal rekening houden met je lichaam. Te veel is te veel, niks forceren. Geniet van de dingen die nog mogelijk zijn. Veel beterschap. :wink:

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Tue Aug 31, 2021 1:12 pm
by ALAIN VAN AKEN
Positief blijven Herman.
Er is bij elk van ons wel iets.
Blij dat de Murena een goed baasje heeft gevonden.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Wed Sep 29, 2021 10:09 pm
by oetker
De auto heeft me inmiddels verlaten naar een andere Matra enthousiast .
Ik wens hen er veel plezier mee.

Ik heb voor de auto ging nog wat open topic dingen kunnen doen zoals de carburateur.
Daar post ik nog over.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Wed Sep 29, 2021 10:19 pm
by hendrik
En Herman, dat deed je toch wel pijn hé toen je ze zag vertrekken je hebt daar je hard en ziel in die Murena gestoken. Die man die ze heeft gekocht heeft nu wel een fijne en goede Murena van je gekocht hé.



grt harry de matra.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Wed Sep 29, 2021 10:45 pm
by oetker
Ik denk dat Popko er ooknog wel wat aan gaat doen.
Het is een goede auto maar zoals altijd is er altijd wel wat te doen.
Ik heb de auto 14 jaar gehad en veel rij en sleutel plezier aan gehad.
Hetwas vooor mij een leerzame old school auto.
Nu nog de 1.6 naar een hoger plan zetten maar of dat voor mij allemaal haalbaar zullen we zien.
Daar is ook veel aan gedaan maar ziet er nog steeds uit als een rat.
Ben nog bezig met een revisiemotor en de bodem is hersteld.
Ik heb divese lekkages gevonden in de auto die het veroorzaakt hebben.
Daar post ik nog over.

Herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Thu Sep 30, 2021 7:28 am
by hendrik
Ja Herman, aan een oldtimer is altijd wat aan te doen hé ik zie dat hier aan die twee van mij maar het blijft een hobby een fijne hobby he. Ik zou zeggen veel succes met de 1.6 dat komt wel goed gelijk ik jou ken.




grt harry de matra.

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Thu Sep 30, 2021 3:02 pm
by GODFRIED
Mooi de Murena heeft een nieuwe gelukkige eigenaar gevonden. :wink:

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Thu Sep 30, 2021 9:03 pm
by matrafan
Zo te zien is die inderdaad bij een niewe Matra liefhebber terecht gekomen.

Ook nog een gelukje dat deze in Nederland blijft rondtoeren.

Hopelijk zien we ze dan nog wel eens. :D :D :D

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Sun Feb 26, 2023 8:59 pm
by oetker
Popko rijdt al weer een tijdje rond met de 2.2 en heeft end vorig herfstseizoen zelfs een 500km rit door Duitsland met hoge snelheden.
De wagen heeft zich vlekkeloos gedragen.
Helaas heeft 2 maanden terug de hoofd koppeling cilinder het voor de 4e keer opgegeven.
Dat was bij Simca en afgeleiden altijd al een stiefkind.
Deze keer waren de oude rubbers in den nieuwe cilinder opgelost.
Die pompen liggen gewoon al 40 jaar op de plank.
Heb popko het advies gegven dit voor eens en altijd op te lossen door een Japanse pomp te plaatsen
Helaas zijn de gegevens van de Toyota en Nissan pompen ook niet goed.

Origineel zijn de hoofdpompen 20.64mm in de 2.2en S.
Ik had al een tijdje een pomp 22mm er op zitten.
Dat gaat heel goed want door slijtage in het systeem kun je door deze pomp een betere slag maken.
Helemaal perfect dus.
De gedachte was er dus een Japanse pomp van 22mm op te zetten.
De opgegeven pompen staan in de lijst als 22mm maar blijken allemaal een piston te hebben van 16mm.

Ik was toen Popko de auto kocht al bezig materialen te verzamelen om het systeem compleet aan te passen.
Dit liep steeds dood op de hoofd cilinder.

Uit eindelijk een universele pomp gevonden van Wilwood met diameter van 7/8 inch (is 22mm).

https://www.amazon.com/Wilwood-260-3376 ... r=1-8&th=1

Kost wat maar dan heb je ook wat.
Komt met verschillende delen om het pas te makn.
clinders.jpeg
clinders.jpeg (378.64 KiB) Viewed 2950 times
wwood.jpg
wwood.jpg (12.61 KiB) Viewed 2949 times
Diverse aan passingen werden gedaan om het geheel te monteren.
Slag aan passen Aansluitingen moeren aanpassen (worden bij geleverd)
Hoofdcilinder op gezet ziet er zo uit.
wwoodkopc.jpeg
wwoodkopc.jpeg (334.69 KiB) Viewed 2950 times
Achter ook een andere cilinder er op en wel van een Peu 405.
salng met 405 cilinder.jpeg
salng met 405 cilinder.jpeg (379.51 KiB) Viewed 2950 times
Nu komt het mooie, je kunt nu een koperen leiding plaatsen met Peu 205 slangen(voorzijde) en ben je van die stomme rubbertjes en kunstof leiding afl
kopleiding2.jpeg
kopleiding2.jpeg (328.78 KiB) Viewed 2950 times
.

werkt prima.
Herman

Re: Oetkers 2.2 revival

Posted: Tue Mar 21, 2023 1:45 pm
by GODFRIED
Mooi opgelost. :wink: