Page 2 of 2

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Fri Aug 31, 2018 2:50 am
by oetker
Tja, persoonlijke keuze.
Ik heb hem er wel opzitten.
Vanaf de genomen foto posities ziet die er wel goed uit maar als je recht achter de auto staat kijkt het minder.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Oct 04, 2018 12:39 pm
by matramurena
He, ik zie het neusje van mijn auto in Praag op de achtergrond. :)

Zelf vind ik het op een gele auto wel erg "massief" ogen. Volgens het 2.2S supplement is de spoiler inderdaad toegevoegd om "de lift-krachten opnieuw in evenwicht te brengen"

Een gurney flap kan ook direct op de achterklep gemonteerd worden zonder spoiler en de vorm van de Murena lijkt daar inderdaad perfect voor. Maar ik denk dat het allemaal erg bij elkaar geraapt er uit gaat zien in vergelijking met de S spoiler.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Nov 25, 2018 1:52 pm
by MatraMurena.nl
Afgelopen zondag de 18e heb ik de auto uitgelaten op Zandvoort. Het motorblok presteerde goed. Maar opnieuw is te merken dat ik een spoiler mis.

Dit is goed te zien na 8:00 in het volgende filmpje. Bij het aan remmen boven de 150 km/h met het stuur rech word de achterkant zo licht dat de wielen gaan glijden.
https://www.youtube.com/watch?v=2NTk88Imn_k

Daarnaast heb ik nog wel problemen met de hoezen van de aandrijfas. Deze raken het chassis. De enige oplossing lijkt originele hoezen plaatsen met blik (steken minder uit). Weet iemand waar deze zoal zijn te vinden (carjoy heeft ze. Maar best duur)

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Nov 25, 2018 2:15 pm
by GODFRIED
Die rijdt geweldig dat is duidelijk. :wink:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Nov 25, 2018 5:28 pm
by hendrik
Ik wou dat die van mij zo goed zou rijden .




grt harry de matra.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Nov 25, 2018 11:14 pm
by matrafan
Prachtige geluiden, rijdt inderdaad zéér vlotjes.

Mooi om te zien. :D :D :D

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Nov 26, 2018 4:51 am
by oetker
Leuk de jaarlijkse progressie van deze wagen te zien.
De immitatie hoezen zijn vaak van korte duur op de Murena's.
Ze hebben de kwaliteit niet van het origineel.
Voor zover ik weet zaten ze ook op de Renault A310

Herman

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Nov 26, 2018 6:23 am
by Richard
heb je eventueel wat aan gebruikte assen waar het rubber nog op zit ?

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed Dec 05, 2018 10:58 pm
by MatraMurena.nl
Nee helaas niet. denk dat verwijderen al lastig is. En als de boel los is is nieuwe rubbers in mijn ogen de enige goede oplossing.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed Mar 06, 2019 9:33 pm
by MatraMurena.nl
De auto is officieel ter keuring aangeboden! Volgens mijn vriendin ben ik in lange tijd niet zo zenuwachtig geweest.

Afgelopen maandag 4 maart is bij de RDW in Arnhem het motorblok goed bevonden. (kosten 55 euro, daarnaast ook de APK gedaan a 69 euro...)
Oude papieren kunnen straks de prullenbak in aangezien ik nieuwe papieren nog krijg (plastic pasje, jammer dat wel).
De cilinderinhoud van het 2.0 blok en het vermogen van 96kW krijg ik dus op kenteken. (overgenomen zoals deze ook terugkomt in de papieren van de ford focus waar het blok toe behoort)

Voor iedereen die in Nederland ook een blok wil keuren denk aan het volgende:
Toon aan waar het blok vandaan komt (je moet aantonen dat deze niet gestolen is). Middels advertenties van nieuwe ford motoren en een foto van het nieuwe blok op de krat (samen met de auto) had de RDW vertrouwen in een juiste oorsprong.
Het nieuwe blok heeft geen serienummer in mijn geval. (Deze neemt Ford normaal over van het oude blok bij een motorwissel). De laatste 6 cijfers van het chassisnummer moet ik alleen nog graveren in het motorblok.
Ze stellen wel veel vragen. Ik kon ze goed beantwoorden. Ik weet echter niet of het uit interesse was of procedure. Vragen o.a. over de originaliteit van de remmen en of deze het vermogen aankunnen, mogelijke afwijking van de kilometerteller, ombouw van aandrijfassen, motorsteunen etc. Mijn gevoel hierbij was voornamelijk dat ze vertrouwen willen krijgen over de manier van inbouw.

De keurmeester had overigens ook wel wat kennis van Matra aangezien hij in het begin al over de bagheera U8 motor begon te praten.
Ook leek hij wel van de inbouw onder de indruk en sloot uiteindelijk af met een 'goed gedaan'.

Alle nederlanders met een niet origineel blok raad ik aan deze keuring te doen zolang je kan aantonen uit welk kenteken deze afkomstig is (donorauto). Voorkomt mogelijk problemen met de verzekering. Het enige nadeel is dat als er een afkeur komt de auto waarschijnlijk niet meer de weg op mag totdat deze opnieuw ter keuring word aangeboden (en goed bevonden word).

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 07, 2019 7:18 am
by oetker
Gefeliciteerd Laurens.
Dat was peentjes zweten :)
In Duitsland en België was dat zeker niet gelukt.
Daar doen ze veel moeilijker met dit soort zaken.
Het grappige daarvan is wel dat je deze auto nu gewoon kan exporteren naar deze landen.
is immers in een Europeesch land toegelaten op de weg.
groet herman

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 07, 2019 8:23 am
by GODFRIED
Een heerlijke auto om mee te rijden. Petje af. Daar heb je veel kopzorgen mee gehad dat kan niet anders. Dat zijn ingrijpende aanpassingen.
Prachtig dat het gelukt is. :wink:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 07, 2019 2:59 pm
by Muddy Bandit
Proficiat met het behalen van deze keuring, nu hoef je geen angst meer te hebben voor een WOK-melding als je eens ergens gecontroleerd wordt.


oetker wrote:
Thu Mar 07, 2019 7:18 am
Het grappige daarvan is wel dat je deze auto nu gewoon kan exporteren naar deze landen.
is immers in een Europeesch land toegelaten op de weg.
Die vlieger gaat helaas niet op Herman, het kan wel maar het is geen verplichting.
De auto heeft nu een individuele toelating van RDW Nederland gekregen, maar een individuele toelating hoeft dus niet door een ander EU-land over genomen te worden bij export... dat laatste is alleen maar van toepassing met het CVO (Centificaat van Overeenstemming) wat door de fabrikant of importeur afgegeven is.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 07, 2019 6:17 pm
by Richard
Muddy Bandit wrote:
Thu Mar 07, 2019 2:59 pm
Proficiat met het behalen van deze keuring, nu hoef je geen angst meer te hebben voor een WOK-melding als je eens ergens gecontroleerd wordt.
Kan je dat ergens nazien of je auto een WOK melding heeft ? of heb je dan een betaald abbo nodig bij bepaalde partijen ?

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 07, 2019 11:38 pm
by Muddy Bandit
Of een voertuig een WOK-melding heeft kun je gewoon zien (gratis) als je het kenteken van het voertuig invoert op één van de volgende websites:

- Op de RDW site: https://ovi.rdw.nl
Kenteken invoeren > basis > status van het voertuig > verbod voor rijden op de weg

- Op de VWE site: https://publiek.vwe.nl
Kenteken invoeren > historie > status kenteken

Die laatste geeft wat meer en meer gespecificeerde info, daar kun je vaak ook nog de gegevens terug vinden van voertuigen die al in de export of demontage zijn gegaan.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Mar 14, 2019 12:17 pm
by matramurena
Gefeliciteerd Laurens! Inderdaad moet je aan kunnen tonen dat het motorblok niet gestolen is. Ik moest aan de oude papieren van de Alfa komen waarop stond dat ze gesloopt was voordat ze de motor vertrouwden. Veel technische vragen heb ik niet gehad, wel een remmentest en de auto moest opnieuw gewogen worden. Op zich valt het heel erg mee zo'n keuring.

Met export had ik geluk, want zoals Muddy al zei hoeft hij niet geaccepteerd te worden door andere landen. In Noorwegen deden ze gelukkig ook niet al te moeilijk (behalve over het feit dat mijn velgen niet de originele maat hadden) maar was ik er wel 2 uur mee zoet. Ik had wel met opzet het keurstation genomen waarvan men hier zei dat een stuk relaxter was van de 2 die in de buurt zitten.