Page 1 of 2

Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Tue May 29, 2018 9:32 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb mij lang niet meer vertoond op de verschillende matra fora. Bij deze weer terug om jullie toch up to date te houden over mijn laatste project.

Dit topic heb ik aangemaakt in navolging van http://matraforum.messageboard.nl/forum ... =26&t=1736 waarbij ik de inbouw van de 1.8 zetec motor had beschreven. Inmiddels een paar jaar verder en een motorblok verder.

Op een gegeven moment was ik het oude gebruikte motorblok zat aangezien ik problemen bleef houden met slecht stationair en schokken tijdens constante snelheden. hierom heb ik het over een andere boeg gegooid. Namelijk een nieuwe 2.0 zetec motor uit een ford focus ipv de oude 1.8 zetec uit een fiesta.
Deze Ford Focus motor (op de krat) heb ik eind vorig jaar aangeschaft en in de laatste 3 maanden ingebouwd.

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gereden. Rijd erg goed, hoewel ik nog kalm aan moet doen met het nieuwe blok. Tevens veel meer koppel onderin toeren heb ik het idee van (zou ook logisch moeten zijn aangezien het nu een 2.0 betreft).
Video´ś zullen op termijn volgen, echter bij deze al vast een paar fotos van de inbouw:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Overigens tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om RVS buizen en rode (B12) koelvloeistof in het systeem te vullen.
Dit tesamen met de cunifer remleidingen met dot 5.1 remvloeistof welke ik een paar jaar geleden heb geplaatst maakt de auto toch weer een stukje toekomst klaar.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Tue May 29, 2018 9:45 pm
by MatraMurena.nl
De motor die ik verwijderd heb was een fiesta motor uit de fiesta RS1800. Daarom noemde ik de murena ook wel een matra murena RS1800.

Natuurlijk gaat deze naam nu niet meer op. Hebben jullie suggesties hoe de auto nu te noemen?

Tevens de laatste keer met de 1.8 silvertop op zandvoort was juli 2017 waarbij de tijd voor de snelste ronde 2:26 was. Ik ben benieuwd wat het met dit motorblok gaat worden. Ik zal nog geduld moeten hebben aangezien ik de motor nog moet inrijden.

https://www.youtube.com/watch?v=QAcMYinBfcI (vanaf 5:13)

Ook leuk dat ik tijdens deze sessie gespot ben door een megane RS rijder (in zijn snelste ronde):

https://www.youtube.com/watch?v=JNSyjciBrQQ

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed May 30, 2018 8:18 am
by oetker
Laurens, knap stukje werk 8)
Naam suggestie, iets uit de race-historie.....Matra-Ford :wink:

https://www.google.nl/search?q=matra+fo ... 40&bih=950

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed May 30, 2018 9:12 am
by ALAIN VAN AKEN
Matra Murena MS2Z
Matra Sports 2 liter Zetec

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed May 30, 2018 11:35 am
by elix
Maizena 2.0 :roll:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Wed May 30, 2018 10:15 pm
by murena81
Mooi stuk werk zeg.

Geeft deze Ford motor-bak combi nog een gewichts voordeel tov origineel?
De Zetec motor is toch ook volledig uit alu opgebouwd, carter en cilinderkop?

Ik ben benieuwd welke ECU je gebruikt hebt?

Zelf ben ik aan het kijken naar een 1.6 of 1.8 VVTI motor van Toyota.
Dit omdar de in en uitlaat aan dezelfde kant zitten als bij het Talbot blok.
Dan hoeft de tank waarschijnlijk niet verkleind te worden.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu May 31, 2018 12:25 am
by MatraMurena.nl
Het gewicht is mij niet exact bekend. Ik lees tussen 107 en 115 voor het blok alleen op internet. Deze heeft een aluminium kop en carter. maar is verder van gietijzer.

De bak zal ommenabij gelijk zijn aan die van de murena verwacht ik.

Wat weegt het originele 1.6 blok uit de murena?


De ecu die ik gebruik is een ME221.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu May 31, 2018 11:06 am
by matramurena
Netjes! Ben benieuwd naar de filmpjes.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu May 31, 2018 12:25 pm
by murena81
Ik ben wel eens aan het wegen geweest, maar ik weet het niet meer precies.
Maar 100 kg voor een 1.6 komt eerst.
Net gevonden dat een 1.8 1ZZ-fe motor 102 kg weegt.

Heb ik het goed dat je de rechter motorsteun (achter de auto staand) toen behoorlijk verbouwd hebt?
Was jou Murena een 1.6 of een 2.2.
Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat er bij een 2.2 meer ruimte beschikbaar is?

Mijn streven zou zijn om de originele versnellingsbak te laten zitten.
Scheelt werk aan aandrijfassen, ophangpunten, en schakelsysteem.

Kan een ME221 ook variabele nokken assen aansturen?

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Fri Jun 01, 2018 12:51 am
by MatraMurena.nl
VVT kan deze ME221 ook.

Hierbij de eerste video van het motorblok in werking:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2_fgIzKUxI

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Fri Jun 01, 2018 8:22 am
by murena81
Zo te horen loopt dat prima, top.
Prachtige camera positie ook!

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Jun 04, 2018 10:30 pm
by MatraMurena.nl
Vandaag weer 230 kilometer gereden met de nieuwe motor. Draait top. Alleen zo moeilijk om niet volgas in toeren te gaan.
Nu 350 kilometer gehad. nog iets van 1200 te gaan denk ik voordat ik een beetje toeren kan maken.

Verder zit ik eraan te denken het volgende te plaatsen (past net):
Image

Hebben mensen hiermee ervaring? Doen of niet?
Dit zou het blok naar 165 pk moeten brengen (en meer koppel en betere reactie op gas)

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Jun 07, 2018 5:35 pm
by GODFRIED
Daar komt wat bij kijken om een andere motor in te bouwen. Dat zal wel heerlijk rijden. Maar hier zou je daar niet mee mogen rijden. Deze combinatie geraakt door geen enkele keuring, Spijtig. Ik zou het anders ook overwegen en hem dagelijks gebruiken. :wink:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Jun 07, 2018 6:00 pm
by hendrik
Moest dat hier ook mogen Godfried, dan deed ik die van mijn Toyota er in man wat zou die dan lekker lopen.




grt harry de matra.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Fri Jun 08, 2018 10:11 pm
by matramurena
Ik zou zelf nooit filterloos gaan.

Kun je in Belgie ook geen in NL op kenteken gezette modificatie op de weg krijgen? Hier in Noorwegen zou mijn V6 ook niet makkelijk (of gewoon niet) de weg op mogen, maar omdat hij in Nederland al een goedkeuring had was het geen probleem bij import.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sat Jun 09, 2018 1:20 am
by jo
Nee krijg je niet klaar in België.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sat Jun 09, 2018 9:51 am
by hendrik
Het minste wat hier niet origineel is aan je auto keuren ze je de boel hier af in Belge we zitten hier in een apenland.





grt harry de matra.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sat Jun 09, 2018 11:57 am
by jo
Een voorbeeld van als het in het buitenland is goedgekeurd, na terug invoeren moet je nog de validatie doorlopen, met een motor van een ander merk gaat dat niet lukken want je hebt dan toelating nodig van beide merken, Matra en Ford, begin maar om toelating te krijgen van Matra, waar? Hoe? https://www.hln.be/regio/tielt/-we-zijn ... ~ad2d4835/

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sat Jun 09, 2018 12:13 pm
by Richard
los van de motor, pas je nog meer aan voor deze aanpassing, remmen, gewicht verdeling ?. De ford motor weegt schijnbaar ongeveer evenveel, dus dat helpt denk ik. Zelf blijf ik huiverig de Matra mee te nemen als het bijvoorbeeld (hard) regent.Ik pak dan toch liever de Corrado. Meer vermogen, een motor die het makkelijker aan kan, alles daagt uit om harder de bocht in te gaan, of harder te rijden waardoor je soms plotseling moet remmen. Misschien ben ik te schijterig, maar maken jullie je daar geen zorgen over ?

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Jun 10, 2018 6:54 pm
by MatraMurena.nl
Remmen pas ik nog niet aan. Ik heb er nu voor gekozen om met de trottle bodies te wachten (deze hebben ook een filter overigens).

Het vermogen zal 140 a 150 zijn vermoed ik. (edit: bij nader inzien denk ik 135 tot 140)

De rs1800 die ik hiervoor had waarschijnlijk 130.
Deze ging goed met originele remmen op het circuit.
Daarnaast heeft de S 142 pk en dezelfde remmen voor.

Verder met rijden op nat wegdek gewoon later op het gas in de bocht. Tevens ben ik vooral een droog weer rijder.

Belangrijkste is de grens te kennen van de auto. Als je deze nooit opzoekt en niet weet waar deze zit zou ik ook vaker samengeknepen billen hebben.

Mooiste vind ik nog altijd net iets te vroeg het gas er vol op in de bocht en even kwispelen met de auto.(met droog dan).

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Jun 10, 2018 7:14 pm
by pete speed
Hé Laurens,
is de basis Murena een 1.6, dan zou ik met dat vermogen in elk geval de 2.2 draagarmen monteren. Één van de problemen in het begin van de productie waren de 1.6 draagarmen , want dat waren bij de 1.6 en de 2.2 dezelfden, hetgeen Matra op hevige kritiek kwam te staan ; hij stuurde aan de achterkant bijna net zo hard mee, als aan de voorkant. Snel genoeg kwamen toen de versterkte 2.2 draagarmen en een verbindingsprofiel tussen de ophangpunten van de draagarmen en was het probleem opgelost.
De 1.6 draagarmen zijn veel te licht voor zoveel vermogen, bovendien kunnen hier de grotere 2.2 remschijven niet op gemonteerd worden.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Jun 10, 2018 10:42 pm
by MatraMurena.nl
Dankje voor de tip Peter. Het profiel heb ik niet bij stilgestaan. Mogelijk nog handig om te plaatsen.

Verder heb ik de nieuwe draagarmen van carjoy. Zijn deze ook slapper? Volgens mij zijn deze wel iets degelijker uitgevoerd.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Sun Jun 10, 2018 10:55 pm
by MatraMurena.nl
Overigens wel een moment om het af te wegen. Volgens mij heb ik 1 wiellager gaar ( begint geluid te maken, merkte ik met vorige blok ook al). Daarnaast wel wat roest op de remschijven aan de binnenkant. Niet zorgelijk. Maar heb ik liever niet.

Heb soms wel het gevoel gehad op het circuit dat de achterkant (bijvoorbeeld in het scheivlak) wat zweverig voelde zonder het gevoel dat je op de grens van tractie zit. Dit zou het meesturen kunnen zijn?

Hoeveel breder kwam het 2.2 wiel uit? Zit nu namelijk met et 25 (naar et 22 gebracht met een spacer) met 225 mm brede banden. Houd niet veel over ben ik bang. Wil niet mijn wielkasten aan gort rijden.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Aug 27, 2018 8:37 pm
by MatraMurena.nl
Inmiddels weer wat maanden verder. Tijd voor een kleine update

De auto loopt goed, hoewel deze wel behoorlijk kan stinken omdat ik hem bewust te rijk heb afgesteld.
De reden hiervan is om te voorkomen dat ik zelfontbrandingen krijg welke schadelijk kunnen zijn voor de motor.

In feite komt het er op neer dat ik de cilinderinhoud bij de verschillende toerentallen en gasklepposities iets te ruim heb gehouden.
Hierdoor spuit de motor meer brandstof in dan nodig.

Middels een breedband lambda is de doelstelling deze waarden te corrigeren naar de juiste waarden. Dit "inleren" zit bij de ECU ingebouwd.
Dit lijkt te werken, maar ook hier moet ik de instellingen goed zetten zodat deze zich met zo min mogelijk foutmarge doet inleren.

Vooralsnog heeft de motor al redelijk wat kilometers gehad (>1500) waardoor ik hem op de staart kan trappen.

Gisteren een test gemaakt op de duitse autobahn:
https://www.youtube.com/watch?v=93JeUSrRrow

Hoewel de auto stabiel rijd voor zijn leeftijd was het wel onprettig om plots redelijk hard te moeten remmen bij 195 km/h omdat een auto naar de linke baan ging met 120 km/h. Hier merkte ik duidelijk dat de achterkant wat meer druk kan gebruiken (voelde zweverig, je ziet het ook tijdens het remmen). Waarschijnlijk is dit de reden dat er op de 2.2s standaard een spoiler zit????

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Aug 27, 2018 9:23 pm
by Richard
dat loopt prima zo te zien !

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Mon Aug 27, 2018 10:01 pm
by oetker
De 2.2 heeft ook grotere remschijven achter.
Ik heb ook meer vacuum op het geheel staan.
Dat remt absoluut veel beter als een standaard 1.6
Wel mooi om de Zetec boven de 200 te zien gaan.
Of dat nog prettig rijdt is de vraag.
Als ik de 1.6 op de plank trap loopt dat ook niet echt prettig.
Leuk om even de 170-180 aan te tikken, maar meer ook niet :roll:

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Tue Aug 28, 2018 7:47 am
by GODFRIED
Dat is een motor die wel iedereen in zijn wagen wil. Dat ziet er geweldig uit en zal zo ook wel rijden. :wink:
Krijg je dat wel gekeurd in Nederland. In België krijg je dit nooit door de keuring (APK). :o

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Tue Aug 28, 2018 11:02 am
by jo
Amai dat gaat vooruit, zo gaat mijn Saab ook en dat is best pittig.
Mogelijk moet je niet eens een volledige spoiler plaatsen maar enkel de Gurney flap, volgens mij leent de achterkant van de Murena er zich voor.

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Aug 30, 2018 9:44 pm
by MatraMurena.nl
De gurney flap heeft natuurkundig volgens mij alleen zin op een aanwezige vleugel en verlengt de spoiler als ware (onzichtbaar dan wel te verstaan).
Als iemand een s spoiler heeft laat het weten. Mogelijk dat ik er wel voor ga aangezien het ook niet lelijk is. (geen andere spoiler... niet mijn smaak).

Betreft de autotune heb ik mijn nieuw instellingen voor het inleren kunnen toetsen op de autobahn.
De ECU lijk in hoge toeren en snelheden (veel gas) met lage nauwkeurigheid (weinig meetpunten) al erg richting de goede waardes te gaan (geen gekke pieken en dalen).

Ik wacht tot ik meer data heb voordat ik de instellingen ga aanpassen. Het ziet er echter naar uit dat ik in lage toeren / weinig gas ongeveer 10% te rijk loop. In het middengebied goed echter in het hogere gebied te arm t.o.v. de gewenste Air Fuel Ratio.

In principe gunstig, Dit zal betekenen dat ik in het hogere gebied meer vermogen kan creeren en dus nog harder kan :)

Re: Ford Focus 2.0 16V Zetec conversie

Posted: Thu Aug 30, 2018 10:02 pm
by MatraMurena.nl
Met een s spoiler ga ik wel voor mat zwart.

Enkel impressies opgezocht; do or don't?

Image

Image