Page 3 of 10

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 14, 2018 8:59 pm
by matramurena
Bedankt!

In de tussentijd ben ik maar aan de slag gegaan met het schoonmaken en in de roestbescherming zetten van de onderzijde en wielkasten nu ze toch opgekrikt staat...

Image

Morgen de torsiestaaf terug monteren en hopelijk de eerste rit van het jaar rijden.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 14, 2018 10:28 pm
by ALAIN VAN AKEN
Suc6 Martijn

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 20, 2018 12:00 am
by matramurena
Nou, het is gelukt! Niet dat het een heel ingewikkeld werkje is, maar je moet de as "voorspannen" dus feitelijk moet je de bevestigingsarm die op de as zit 105 graden gedraaid monteren en dan zien deze aan het chassis van de Murena te bevestigen zodat er spanning op de torsiestaaf staat.

Na een aantal mislukte pogingen blijkt de makkelijkste manier om een stuk buis met een sleuf aan een zijde (ik had toevallig een injectortrekker voor de Mercedes die er zo uit ziet) op een krik te zetten en met deze combinatie de stang omhoog te krikken. Als hij eenmaal ober het draadeind heen is en je kunt er dan nog bij is het kwestie van de moer erop en daarna kun je gaan afstellen.

Maar het is dus gelukt! Klaar voor een nieuw seizoen!

En de eerste lange rit meldde zich vandaag al aan. Of ik over een week naar Levanger kan komen voor een zakelijk gesprek. Een kleine 1000 km op én neer. Lijkt me een mooie gelegenheid om de V6 eens goed uit te gaan testen.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 20, 2018 7:09 am
by oetker
Het gaat dan om dit er in te krijgen.
Image

We hebben in de club een gereedschapje beschikbaar gesteld door Muddy voor dat doel..
Image

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 20, 2018 8:38 am
by ALAIN VAN AKEN
Soms kom je met het gepaste gereedschap een gans eind verder. :wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 20, 2018 11:12 am
by matramurena
In het werkplaatshandboek staat ook dat je een special tool moet gebruiken inderdaad. Krik eronder gaat echter ook, een potkrikje net naast het gat had nog makkelijker geweest denk ik.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 20, 2018 11:16 am
by ALAIN VAN AKEN
Elke methode die tot resultaat komt is oké :D

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 12:24 am
by Muddy Bandit
ALAIN VAN AKEN wrote:Soms kom je met het gepaste gereedschap een gans eind verder. :wink:
Dat stukje eigen fabricaat "gereedschap" is gewoon een oude torsiehefboom die met een stuk kokerprofiel verlengd is, deze schuif je zo op het einde van de torsiestaaf en met een beetje kracht zetten krijg je de spanbout en moer op z'n plaats.
Ik had deze tip gekregen van een oude Simca-monteur, blijkbaar was het vroeger nog heel normaal om als Simca-dealer je benodigde werkplaatsuitrusting zelf te fabriceren. :lol:

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 12:35 am
by matramurena
Zelf fabriceren was inderdaad normaal. In het werkplaatshandboek staan meerdere gemaatvoerde tekeningen om de speciale gereedschappen te maken.

Volgens mij was in dit geval het originele gereedschap een lange staaf met een kop die om de splices heen past van de bevestiging. Maar een simpele krik werkt eigenlijk net zo makkelijk in dit geval.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 4:10 am
by oetker
matramurena wrote:Zelf fabriceren was inderdaad normaal. In het werkplaatshandboek staan meerdere gemaatvoerde tekeningen om de speciale gereedschappen te maken.

Volgens mij was in dit geval het originele gereedschap een lange staaf met een kop die om de splices heen past van de bevestiging. Maar een simpele krik werkt eigenlijk net zo makkelijk in dit geval.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar op een brug werkt dit gewoon uitstekend zonder moeilijke constructies met krikjes en zo te verzinnen.
Ik en Richard hebben dit hulpje al meermalen gebruikt.
Het ligt hier voor al iemand het nodig mocht hebben.

Groet Herman

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 6:11 am
by ALAIN VAN AKEN
Das leuk om weten Herman.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 9:43 am
by benny
Je kan dat ook doen zonder hulpstuk. Ik krikte de wagen op, loste de antirolstang en de schokdemper, en de onderste draagarm kan vrij op en neer gaan.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat Apr 21, 2018 11:23 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar op een brug werkt dit gewoon uitstekend zonder moeilijke constructies met krikjes en zo te verzinnen.
Ik en Richard hebben dit hulpje al meermalen gebruikt.
Toch fijn om te horen dat dit hulpje nog steeds dienst doet 8) ... want het was hier al bijna op de oud ijzer hoop terecht gekomen. :oops:

Re: Martijns Murena

Posted: Thu Apr 26, 2018 9:29 pm
by matramurena
Vandaag kwam de postbode met een pakje uit de USA. En dat zonder dat er invoerrechten betaald diende te worden, wat vrijwel onmogelijk is bij pst uit de USA. Waarschijnlijk omdat het maar een zeer klein doosje bevatte, kleiner dan dat ik gedacht had.

Image

Dit zou de toerenteller weer normaal moeten doen werken. Eens zien wat erin zit.

Image

Een hoop switches, je kunt er vrijwel elke instelling tussen motor en tacho mee bijstellen. Dus we gaan aan de knutsel. Tellerbak eruit, meteen even wat lampjes vervangen want het schijnsel achter de bak werd de laatste tijd steeds minder fel en egaal. Omdt het kastje zo klein is pastte het mooi ín de tellerbak!

Image

En binnen een half uurtje was alles weer netjes teruggeplaats in de Murena!

Image

Werkt perfect en was in een zucht geplaatst!

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 27, 2018 3:57 am
by oetker
Mooi dat het gelukt is.
Blijft storend als je de toeren niet juist kunt aflezen :wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 27, 2018 7:24 am
by ALAIN VAN AKEN
Past perfect en nu kan je tenminste de juiste toeren aflezen.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 27, 2018 9:03 am
by hendrik
Ik wist niet eens dat het bestond.




grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 27, 2018 9:31 pm
by matramurena
Er bestaan meerdere versies van, maar allen komen uit de USA en dan krijg je er meestal een berg vrachtkosten en invoerkosten bovenop. Deze vroeg een normaal bedrag voor vracht en het werkt uitmuntend.

De toerenteller klopt nu vrijwel exact met de berekening welke ik gemaakt had met verzetten, toeren en wielomtrek. Ik kan er dus vanuit gaan dat hij gewoon goed werkt. En dan blijkt dat je nog een héééél eind verder door kunt trekken in de tunnel voordat je in het rode gebied komt! Voorheen gaf hij uiteraard 1/3 te veel aan, maar zodra hij de 7000 aantikt (wat eigenlijk 4666 is) zie je niet meer hoe veel je meer dan dat draait en dan doe je vanzelfsprekend voorzichtig. Nu kun je zien hoe veel je nog in het groene gebied hebt. :P

Re: Martijns Murena

Posted: Fri Apr 27, 2018 10:13 pm
by hendrik
Ja dan is je probleem fijn opgelost en een toerenteller hoort juist gaan.




grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri May 04, 2018 9:06 pm
by matramurena
De 2.2 badge was er al een tijdje uit. Nu een gevonden die enigzins in lijn is met de Matra badge.

Image

Re: Martijns Murena

Posted: Fri May 04, 2018 10:37 pm
by hendrik
Martijns, heb jij daar een 3 liter in liggen?



grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Fri May 04, 2018 10:55 pm
by matramurena
Ja, zie avatar. :)

Re: Martijns Murena

Posted: Fri May 04, 2018 11:25 pm
by hendrik
Dan zal je Murena wel goed optreken in 5 seconden 100 km ?



grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 7:48 am
by ALAIN VAN AKEN
Badge pas er mooi bij, ligt in dezelfde lijn.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 10:36 am
by oetker
Tja.. is niet origineel :lol:

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 10:52 am
by hendrik
Hier in Belgen mag dat ook niet hier moet het origineel zijn ander kom je niet door de keuring.




grt harry de matra.

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 10:53 am
by ALAIN VAN AKEN
Aandrijflijn 3.0 V6 Alfa dus badge 3.0 :wink:

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 8:14 pm
by matramurena
Nee niet origineel Herman. :D Maar dat was deze Murena al niet toen ik hem in 2000 kocht. Het logo is wel in de zelfde stijl als de 2.2 badge. ;)

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 8:17 pm
by matramurena
hendrik wrote:Hier in Belgen mag dat ook niet hier moet het origineel zijn ander kom je niet door de keuring.

Kun je in Belgie de auto niet herkeuren? Heb ik in Nederland ook moeten doen na de motorwissel want met een ander aantal cilinders erin dan op de wagenkaart staat kom je in Nederland ook niet door de keuring..

Gelukkig stond de motor en vermogen etc. al op het kentekenbewijs, dus met invoer in Noorwegen heb ik nergens last van gehad. Ze kenden de wagen niet en moesten op wikipedia gegevens op zoeken om alles op het kentekenbewijs in te kunnen vullen. Waarschijnlijk hadden ze een V12 erin nog wel goed gekeurd. :)

Re: Martijns Murena

Posted: Sat May 05, 2018 8:59 pm
by matrafan
hendrik wrote:Hier in Belgen mag dat ook niet hier moet het origineel zijn ander kom je niet door de keuring.
grt harry de matra.
Ik heb nog nooit geweten dat ze op de keuring de motor(nummer) controleren.

Heb dus ook zo een vermoeden dat ze er niet achter komen als ge een motor switch doorvoert.

Als ge natuurlijk extreme veranderingen aanbrengt gaan ze dit wel opmerken.

Tot nog toe worden in België géén motornummers gecontroleerd bij normale keuring.

Bij keuring voor in/uitvoer gebeurt dit misschien wel??